• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla heeft beste eerste kwartaal OOIT achter de rug

Auteur: RubenPriest, gepost 3 april 2020 om 11:55 – 36 Reacties

Tesla heeft beste kwartaal OOIT achter de rug

De cijfers over het tweede kwartaal zullen een minder fraai resultaat geven.

Tesla kan met een glimlach op het gezicht terugblikken op het eerste kwartaal van 2020. De eerste drie maanden van dit jaar hebben een record gebroken. De coronacrisis heeft de resultaten niet in de weg gezeten. Dat zal dit kwartaal heel anders gaan uitpakken.

Maar goed, laten we er de cijfers eens bijpakken. Tesla heeft in het eerste kwartaal maar liefst 102.672 auto’s geproduceerd. Daarnaast leverde de Amerikaanse autofabrikant 88.400 auto’s af. Dit laatste kon nog hoger uitvallen. Enkel auto’s die door klanten in ontvangst zijn genomen zijn meegenomen in de cijfers. Het daadwerkelijk aantal verzonden Tesla’s ligt nog hoger.

Van de Model S zijn in het eerste kwartaal 15.390 stuks geproduceerd en van de Model S werden 12.200 stuks gebouwd. De Model 3 en de kersverse Model Y waren samen goed voor 87.282 geproduceerde exemplaren. De Model 3 is de winnaar in dit geheel. De productie van de Model Y is pas begin dit jaar gestart, met de eerste leveringen in maart.

De cijfers over het eerste kwartaal hadden nog beter gekund. Door de coronacrisis werden er minder auto’s geproduceerd dan gebruikelijk. Met name in de fabriek in Shanghai was dit het geval. De productie heeft daar enkele weken stil gelegen. Inmiddels draait de fabriek weer in de Chinese havenstad. Sinds 24 maart is de Tesla-fabriek in Fremont, Californië gesloten vanwege het coronavirus. De Verenigde Staten is hard getroffen door het virus.

Foto: Tesla Model 3 via @seba

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, model-3, model-s, model-x, model-y, record, Tesla

Vorig bericht: « Hoogbejaarde Ecclestone wordt nog vader
Volgend bericht: Krijgt McLaren de Elva eigenlijk wel verkocht? »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    3 april 2020 om 12:05

    Maken ze al netto winst volgens algemeen aanvaarde boekhoudregels?

    Login om te reageren
    • opdemotor zegt

      3 april 2020 om 12:16

      Je kan ook zeggen dat je bij andere autofabrikanten teveel betaald voor je auto ;-p

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 april 2020 om 12:54

      @rulefollower: de afgelopen 2 kwartalen wel, deze blijft de vraag. Q1 is nooit zo goed in de autobranche.

      Overigens is Tesla beursgenoteerd en houd de SEC ze strak in de gaten of het boekhoudkundig klopt.

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        3 april 2020 om 12:59

        Klopt, maar wat in de pers verschijnt is vaak een afgeleide. In NL wordt het populair om over onderliggende winst te presenteren.

        Login om te reageren
    • appeltaartislekker zegt

      3 april 2020 om 14:39

      @rulefollower: nettowinst heb je niks aan als je wil groeien. Alle centen weer investeren, anders betaal je alleen maar belasting over.

      Login om te reageren
      • bitd zegt

        4 april 2020 om 10:21

        @appeltaartislekker: winst en investeren staan los van elkaar.

        Dus als Tesla verlies maakt is dat omdat ze operationeel niet goed genoeg draaien.

        Login om te reageren
    • pietje zegt

      5 april 2020 om 10:58

      Ze maken per auto zelfs zeer dikke winst, maar bouwen tegelijkertijd nieuwe fabrieken, superchargers en draaien nauwelijks winst op onderhoud, hetgeen alle andere automerken wel doen. Tesla schijnt één van de grootste winstmarges per auto te hebben in de gehele autoindustrie, enkel de super sportauto’s hebben in sommige gevallen een grotere winstmarge. Maar zelfs die zogenaamde superauto’s houden de snelste Tesla’s (gezinsauto’s) niet bij in een sprint van 0-100.

      Login om te reageren
  2. jesper_schouten zegt

    3 april 2020 om 12:13

    Van de model S en van de model S ipv X?

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      3 april 2020 om 15:07

      @jesper_schouten: denk foutje in artikel

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    3 april 2020 om 12:23

    Tjonge, straks ben je nog uniek met een Golf!

    Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      3 april 2020 om 23:16

      @dutchdriftking: laten we het hopen dan krijgt ie weer een toegevoegde waarde in het straatbeeld

      Login om te reageren
  4. focusrs1 zegt

    3 april 2020 om 12:40

    Leasebakken.. totaal niet interessant.

    Login om te reageren
  5. jaapiyo zegt

    3 april 2020 om 12:42

    Ik geloof het eigenlijk niet. Daadwerkelijke afzetcijfers in ‘Murica wijzen op iets meer dan 40.000 auto’s voor jan en feb gecombineerd. In Europa waren er (aanzienlijk) minder verkopen in belangrijke markten als NL en Noorwegen. In de marge wat meer in Frankrijk/Italië en Ijsland maar dat gaat om enkele honderden units in totaal. In China waren jan en feb samen goed voor circa 6.000 units. Dus er blijft dan nog een enorm gat over wat in Corona-maart moet zijn gebeurd volgens Tesla…

    Opvallend genoeg staat in het statement van Tesla ook dat de cijfers ‘0,5% OF MEER’ kunnen afwijken. Ik zeg pump & dump van Elon.

    Login om te reageren
    • opdemotor zegt

      3 april 2020 om 12:55

      Gaat om de productiecijfers niet om verkoop.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        3 april 2020 om 14:58

        Ja sorry ik bedoel ‘registraties’ waar ik zei verkoop.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 april 2020 om 12:56

      @jaapiyo: de definitieve cijfers komen altijd in de kwartaalmeeting met de aandeelhouders eind van de opvolgende maand.

      Helaas geen indicatie over het aantal geleverde Y’s..

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        3 april 2020 om 14:57

        Tsja hij kan moeilijk zeggen ‘oh ja, het waren er trouwens 70.000. 2 april. Hoewel…Het is Musk. Hij kan alles zeggen.

        Ik denk dat ik maar eens wat harde cijfers moet proberen te verzamelen om eea beter te beoordelen.

        Login om te reageren
        • bArTaAfJeS zegt

          4 april 2020 om 23:42

          Nou, kom op dan met je harde cijfers.

          Je suggestieve stukje van vandaag kun je steken waar de zon niet schijnt.

          Login om te reageren
    • alfapeter zegt

      3 april 2020 om 13:17

      Ach, ik zie hier wel eens wat meer verschijnen wat ik niet geloof. (kuch)

      Login om te reageren
    • crepito zegt

      3 april 2020 om 13:30

      @jaapiyo: Verrassend #short. Maar goed, je zegt dus zelf al op jouw (betrouwbare?) informatie dat ze 46.000 auto’s hebben geleverd in jan-feb in US en China samen. Komt daar nog rest van de wereld bij, zeg conservatief 5.000 erbij. Zit je al over de 50.000. De levering van de Model Y begon half maart. Doorgaans vinden de meeste levering sowieso aan het eind van het kwartaal plaats. Dus ~30.000 leveringen in maart is helemaal niet gek?

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        3 april 2020 om 14:54

        30.000 of 38.000…Is nog wel een verschilletje op dit soort getallen. Kan me gewoon voorstellen dat Mr ‘420’ de Corona-ontkenner een klein beetje sjoemelt om de aandelenkoers door deze barre tijden te loodsen. Het ging alweer lekker door wat support-levels heen voor de aankondiging gisteren, dus slecht nieuws had de zeepbel best kunnen doen ploffen.

        Login om te reageren
        • crepito zegt

          4 april 2020 om 09:06

          @jaapiyo: Fremont was 1 week dicht in Q1. China 2 weken. Is dat zo’n drastische verandering? Q2 wordt voor iedereen drama.

          Login om te reageren
        • pietje zegt

          5 april 2020 om 11:04

          Ik denk dat hun volgende kwartaal een stuk moeilijker wordt dan dit kwartaal + dat alle andere bedrijven veel bedroevendere cijfers moeten laten zien. Ford bijvoorbeeld met hun 170 miljard schuld maakt geen, of nauwelijks winst en kan spoedig zomaar failliet worden verklaart. Voor GM geldt eigenlijk hetzelfde.

          Login om te reageren
  6. onlyporscheman zegt

    3 april 2020 om 13:19

    Dit is nog na-ijlen van de Tesla hypetrain. Zal komende maanden duidelijk afnemen.

    Login om te reageren
  7. jdeboer zegt

    3 april 2020 om 13:26

    Waar blijft die concurrentie van VW nou die volgens de fans Tesla wel even de genadeslag zou geven?

    Dat slechte 2de kwartaal is meer de wens van de door PON betaalde scribent dan gebaseerd op feiten.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 april 2020 om 14:49

      Zo, je Pon haat zit wel heel diep… Het tweede kwartaal wordt niks vanwege de coronacrisis, niet vanwege de ID.3. Die is voor het tweede kwartaal gepland maar dat is nog onzekerder dan of we dan al weer buiten mogen spelen.

      Login om te reageren
      • riel zegt

        3 april 2020 om 17:26

        @mashell: tweede kwartaal van dit millennium zeker.

        Login om te reageren
      • wimof zegt

        3 april 2020 om 20:37

        Juni is eind 2de kwartaal, zal dus. nooit in rekening zijn gebracht

        Login om te reageren
      • pietje zegt

        5 april 2020 om 11:20

        Dat de PON haat diep zit lijkt me niet meer dan normaal.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      4 april 2020 om 09:26

      @jdeboer: die concurrentie staat geparkeerd met een software fout. Overigens is de ID.3 een ander segment. De enige echte concurrentie voor de Model 3 is de Polestar 2.

      Login om te reageren
  8. bencae zegt

    3 april 2020 om 13:47

    Maar hoeveel zijn er nog geleverd in Nederland Autoblog?

    Login om te reageren
    • jajeroenja zegt

      3 april 2020 om 21:48

      @bencae: Vermoedelijk vrij weinig. “Iedereen” heeft in december zijn slag nog geslagen ivm de bijtellingverhoging.

      Login om te reageren
    • frankvr zegt

      4 april 2020 om 00:00

      @bencae: 1518 model 3’s in het eerste kwartaal volgens de rdw

      Login om te reageren
  9. raoufff zegt

    3 april 2020 om 17:46

    Leuk voor ze, maar nu kappen met het maken van die stofzuigers en als de brandweer wat beademingsapparatuur in elkaar zetten!!

    Login om te reageren
  10. jometdebanjo zegt

    4 april 2020 om 21:50

    Pfff Tesla dit Tesla dat. Ik ben er klaar mee. Verschrikkelijk al die aandacht voor dat merk. Jammer

    Login om te reageren
    • bArTaAfJeS zegt

      4 april 2020 om 23:44

      Elke scheet wordt aangestoken, en dan komt @jaapiyo het uitpissen ?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North