
Niets kan het ego van Elon Musk meer indeuken dezer dagen. Doch de accu’s in zijn auto’s zijn daar minder immuun voor.
De Tesla Cybertruck ontpopt zich ondertussen als het probleemkind van de Tesla-range. Het ding verkoopt niet echt lekker, is al meermaals teruggeroepen naar de fabriek en vangt hoon op de webz. En de hits keep on coming, want nu heeft de Cybertruck last van ingedeukte accu’s.
Tesla zelf noemt het een Cell Dent probleem, ofwel een Core Collapse. Toffe naam, geen tof probleem. Door de deuk in de cel wordt de kans groter dat er kortsluiting optreedt. En we weten wat dat betekent: tijd voor een ouderwets fikkie.
Volgens de fabrikant is het probleem nog niet opgetreden bij auto’s die afgeleverd zijn aan klanten. Maar wel bij veel auto’s die in voorraad stonden. Dat zijn er nogal veel, want zoals gezegd verkoopt de elektrische pickup niet zo best. De fix is best wel heftig. Dit los je natuurlijk niet op met een over the air update. Pickups met het probleem moeten terug naar een reparatiebedrijf of zelfs naar Gigafactory Tesla om alles te laten vervangen.
Hoeveel units precies het probleem hebben, is niet bekend, doch kwaliteitspublicatie Electrek heeft het over ‘many inventory vehicles’. Waarvan akte.
Straf dat enkel de Cybertrucks in opslag het probleem hebben en geen enkele verkochte.
Al goed dat het bitter weinig verkoopt want is een even grote zichtvervuiling als een windmolen
Ter nuancering, de Cybertru k is wel de best verkopende elektrische truck in de VS, maar verkoopt minder dan de verwachtingen van Tesla.
Met name de vraag naar de duurste versie van de Cybertruck is niet zoals verwacht. De koper zit niet te wachten op de speciale offroad banden, de standaard FSD en offroad lightbar van de Foundation serie. De meeste kopers schijnen te kiezen voor de dualmotor en niet de trimotor.
Ook is het 800v systeem nog niet volledig te gebruiken. De v4 snelladers zijn nog maar heel beperkt aanwezig waardoor laden met 325kW of 350kW nauwelijks mogelijk is.
Die trimotor is net als de performance ook nooit als massa model bedoeld. Natuurlijk verkoopt een goedkopere Cybertruck beter.
Een ingedeukte ego zul je bedoelen. Niet om persoonlijk te zijn, maar het heeft er de geur naar dat meneer de koekepeer, iets in zijn mars heeft. Naar het alle schijnt is de here van de sneren konden MENEER Alyias de fietsenmaker. Nee, ook niet. Dan hameren we het weer verder…
Wat heb jij op?
Probleempjes komen voor, bij elke fabrikant. Dat zal me dan ook verder worst wezen.
Tesla lost het heus wel fatsoenlijk op.
Ik heb wel een onderliggend probleem met Tesla, al is het niet helemaal duidelijk wie daar schuld aan is. De marktkapitalisatie, de waarde qua aandelen van Tesla is bijna net zo groot als alle andere fabrieken bij elkaar.
Dit terwijl ze nog geen 2.5 procent van het aantal auto’s verkopen. Ja, het zijn relatief dure auto’s, maar ook qua totale omzet en winst is het maar een klein deel van het totaal.
Dat is gewoon enorm scheef en volstrekt onverantwoord. Traditionele fabrikanten zijn ondergewaardeerd, maar Tesla is vooral crimineel overgewaardeerd. Gedeeltelijk is het een ‘self fulfilling prophecy’ en daarmee is er een behoorlijke kans dat de werkelijke waarde zal toenemen, maar de kans is ook reëel dat het allemaal een keer instort. Met de huidige politieke spelletjes van Musk is die kans alleen maar groter, want hoe lang duurt het voordat of Trump, of de Amerikaanse bevolking.. of beiden hem zat zijn?
Dus een handjevol defecte accu’s bij een paar voorraad modellen. Niet heel boeiend.
En eigenlijk verkoopt de Cybertruck best goed, alleen bij lange na niet de absurde volumes die Elon had voorspeld (kwart miljoen per jaar ofzo, niet echt realistisch voor een elektrische pick-up, laat staan dan met zo’n controversiëel ontwerp).