• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pleegde Tesla aandelenfraude?

Auteur: jaapiyo, gepost 12 juli 2016 om 08:01 – 19 Reacties

Sheen-Gekko


Vindt Elon hebzucht goed?

Tesla blijft zich maar de woede op de hals halen van overheden wereldwijd. Onder andere in Duitsland wordt onderzocht of Tesla software-updates doorgevoerd heeft zonder deze eerst nauwkeurig te laten testen. In thuisland ‘Murica heeft de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) een onderzoek gestart naar het Autopilot-incident met de onfortuinlijke Navy Seal die omkwam in een Model S. Volgens The Wallstreet Journal voegt een andere Amerikaanse overheidsinstantie zich bij dit groepje, namelijk de SEC.

In dit geval heeft die afkorting niks te maken met een oude Mercedes. De Securities and Exchange Commission is de Amerikaanse beurswaakhond van de verschillende effectenbeurzen. Zeg maar onze Autoriteit Financiële Markten, maar dan met nog meer scherpe tanden. Liefhebbers van films als ‘Wallstreet’ en ‘The Wolf of Wallstreet’ hebben er waarschijnlijk wel eens van gehoord. In de films zijn het altijd sneue, stoffige boemannen die het exorbitante feestje van de eerlijke handelaren met voorkennis komen versjteren.

De SEC heeft nu Tesla in het vizier. De dodelijke crash met de Model S vond namelijk plaats op 7 mei. Tesla lichtte op 16 mei de NHTSA in, nadat ze zelf een onderzoek waren gestart naar de oorzaak van de crash. Op 18 en 19 Mei haalde Tesla echter zo’n twee miljard dollar op in een investeringsronde, zonder daarbij de investeerders in te lichten over de Autopilot-faal. In het kader van deze investeringsronde verkocht eindbaas Elon Musk zelf 2,8 miljoen aandelen, volgens eigen zeggen om geld op te halen om een belastingaanslag te kunnen betalen. Dat moet een flinke blauwe brief geweest zijn.

De vraag is nu of het aannemelijk was dat de koers flink zou dalen door het bekend maken van het ongeluk en of dit volgens de SEC ‘materiële informatie’ was. Wat spreekt voor Tesla is dat de koers wel een dip heeft gehad maar inmiddels op een hoger niveau staat dan op het moment van de crash. De World Online Tesla aandelenkopers zullen dus wellicht niet meteen op hun achterste poten staan vanwege enorme verliezen. Tevens zou je kunnen stellen dat het niet instorten van de koers ‘bewijst’ dat de informatie niet ‘materieel’ was. Volgens Erik Gerding, rechten-prof aan de Universiteit van Colorado in Boulder, verdient het voorval in ieder geval niet de schoonheidsprijs:

“The conservative approach is just to disclose it. The information could be material if it engenders skepticism about Tesla cars.”

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 gaat zwemmen ná crash
  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder
  • Tesla Model S en Model X krijgen geen gewoon stuur
  • Tesla Model S crash
    Tesla Model S rijdt van klif, bestuurder kan het navertellen

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, crash, Elon Musk, fraude, model-s, Tesla

Vorig bericht: « Autodelen is de toekomst – of niet?
Volgend bericht: Pokémon Go spelers nieuw obstakel voor de automobilist »

Lees Interacties

Reacties

  1. pinut187 zegt

    12 juli 2016 om 08:12

    Misschien niet zo netjes nee.

    Login om te reageren
  2. apriliarsv zegt

    12 juli 2016 om 08:27

    ‘In de films zijn het altijd sneue, stoffige boemannen die het exorbitante feestje van de eerlijke handelaren met voorkennis komen versjteren.’

    Hahaha, ijzersterk

    Login om te reageren
  3. gregorius zegt

    12 juli 2016 om 08:30

    In de goede oude tijd als trader heb ik dingen gezien op de exchange die een stuk slechter waren als dit. Probleem was dat, ook de SEC, niet voldoende mensen in dienst heeft om bepaalde dingen te herkennen en te onderzoeken.

    In dit geval is er ook niks te vinden. Kappen met dat onderzoek, wat een onzin.

    Login om te reageren
  4. matonias zegt

    12 juli 2016 om 08:33

    Niet netjes, maar ik denk eerlijk gezegd dat de investeerdes wel door een paar AutoPilot crashes heen kunnen kijken als ze geld gaan verdienen.

    Login om te reageren
  5. jack_abarth zegt

    12 juli 2016 om 08:47

    Niet heel netjes, maar ik betwijfel meer de objectieve blik op zaken van een gemiddelde overheid dan dat ik dit afkeur.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    12 juli 2016 om 08:50

    Het is inderdaad wel achterhouden van informatie.

    Login om te reageren
  7. stfu zegt

    12 juli 2016 om 09:08

    Kunnen we in ieder geval ophouden over dat Autopilot ongeluk? Als je met 120+ km/u over een weg rijdt en er steekt een vrachtwagen over en je zit zelf een DVD te kijken, dan is een ongeluk onvermijdelijk.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      12 juli 2016 om 09:54

      @stfu: Ja laten we met zijn alle een dodelijk ongeluk verzwijgen alsof er niets gebeurt is.

      Dat er bij dit ongeluk een autonoom systeem betrokken is juist een reden om over dit ongeluk niet op te houden, ook al was de bestuurder misschien onverantwoordelijk bezig.

      Login om te reageren
      • pramm zegt

        12 juli 2016 om 09:56

        @robert110: Dat is het hem juist. Het is geen autonoom systeem, en ook nooit zo door tesla benoemd, met een enorme disclaimer op het scherm, de eerste keer dat je het activeert, en een duidelijke vermelding iedere keer dat je het gebruikt.

        Login om te reageren
      • stfu zegt

        12 juli 2016 om 10:24

        @robert110: het is geen autonoom systeem, zie het als een verlengstuk van adaptieve cruise control, maar dan ook zelfsturend (tussen de lijntjes blijven). Dat doet de Tesla z.g.a. perfect. Dat is Autopilot en automatisch remmen ALS ie bv. een kopstaart botsing zou kunnen zien.

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          12 juli 2016 om 10:33

          @stfu: @pramm: Verkeerd woord gebruikt, kan gebeuren. Maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel.

          Login om te reageren
          • pramm zegt

            12 juli 2016 om 10:52

            @robert110: nou… eigenlijk niet. Er zullen in de afgelopen 10 jaar legio ongelukken zijn gebeurt met andere automerken waarbij de adaptive cruise control aan stond maar de bestuurder zijn voet niet in de nabijheid van de rem had en daarmee te laat kon remmen. Daar hoor je niemand over, want ja… je weet dat je bij adaptive cruise control zelf verantwoordelijk bent en blijft.

            Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    12 juli 2016 om 09:09

    Aandelenhouder die zich gedupeerd voelen hebben geen poot om op te staan…

    Met de huidige vormen van media is elke aandelenhouder of iedereen die aandelen heeft gekocht in de gelegenheid geweest om het nieuws van de crash met de Tesla tot zich te nemen en daaruit zijn eigen conclusies te trekken: kopen, verkopen of houden van de Tesla aandelen.

    Bovendien was de oorzaak van de crash op dat moment ook nog niet bekend was, ook niet bij Tesla. Iedereen heeft dus dezelfde informatie gehad, of had die informatie kunnen hebben. Er is niets, maar dan ook niets achtergehouden.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      12 juli 2016 om 09:27

      @moveyourmind: applaus Dit had ik niet beter kunnen verwoorden.

      Login om te reageren
    • solksagen zegt

      12 juli 2016 om 10:48

      @moveyourmind: “het nieuws van de crash met de Tesla” dateert van 30 juni (blog website Tesla) , nadat de NHTSA besloot een onderzoek te starten. 54 dagen na dato “met de huidige vormen van media”, da’s toch ludicrous?

      Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      12 juli 2016 om 11:05

      @moveyourmind: Knap dat jij dat nu al kan concluderen en de SEC en NHTSA (nog) niet

      Login om te reageren
  9. rs6issnel zegt

    12 juli 2016 om 09:44

    Elon is een genie, ook in fraude zo te zien. Die man is gewoon goed in alles jo!

    Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    12 juli 2016 om 13:49

    Elon Musksias. Brenger van al het goeds in de wereld. Geen kwaad woord over die man. Loopt over accuwater, splijt plus en minpolen, en geeft Unicorns persoonlijk wat te eten. En dat allemaal met 400.000 Model 3 armpjes in z’n anus.

    Login om te reageren
  11. sracert zegt

    12 juli 2016 om 15:29

    Nina Brinkje doen Elon?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North