
Onlangs werd bekend dat Tesla ‘honderden’ werknemers de laan uit heeft gestuurd. Maar zo makkelijk gaat dat niet, zelfs niet in het land van Donald ‘You’re fired’ Trump.
Er bestaan ook in de States namelijk gewoon ‘nette’ wetten voor dit soort zaken, tenminste, in sommige staten. Tesla’s fabriek staat in Fremont, California en helaas voor Musk is ‘The Golden State’ niet zo Ayn Randesque als sommige andere staten. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de staat zoiets kent als de ‘WARN Act’, waarin staat dat werkgevers die meer dan vijftig werknemers willen ontslaan die werknemers daarvan zestig dagen van tevoren op de hoogte moeten stellen.
Je voelt ‘m al aankomen: laat Tesla dat nou net niet gedaan hebben. En dus stap je dan als rechtgeaarde Amerikaanse werknemer naar de rechter. Abraham Duarte claimt dat hij en verschillende andere medewerkers van Tesla ‘moedwillig en met ingecalculeerde indifferentie’ aan de kant geschoven zijn door de Amerikaanse fabrikant en dat de WARN Act niet nageleefd is.
Tesla probeert zich echter onder de beschuldiging uit te wringen door te goochelen met definities. Ondanks dat honderden werknemers tegelijkertijd het veld moesten ruimen, gaat het volgens Elon’s toko níet om een ‘massaontslag’. In plaats daarvan zouden alle afzonderlijke werknemers stuk voor stuk ontslagen zijn op basis van hun slechte functioneren. Tesla beroept zich hierbij op ‘performance reviews’ die het zelf heeft uitgevoerd. Het aanmeten van de slachtofferrol gaat nog verder. Volgens Tesla worden er alleen maar rechtszaken tegen het bedrijf aangespannen, omdat de aanklagers weten dat journalisten ervan smullen.
Volgens de advocaat van Duarte is deze tegenwerping niet meer dan een slap excuus. Niks zou erop wijzen dat zijn cliënt zijn werk niet goed zou hebben gedaan. Ook bij onze eerdere berichtgeving over dit onderwerp bleek al dat sommigen van de nieuwe werklozen in ieder geval zelf aangaven nog nooit een negatieve beoordeling van hun werkzaamheden gekregen te hebben. Kortom, het zijn weer roerige tijden in Muskville. (via Jalopnik)
Image-Credit: Model X met een bootje via autojunk





Maar tesla mag natuurlijk alles, want musk is natuurlijk een half god. En tesla is heel innovatief en dat kan alleen maar door af en toe buiten de regeltjes te werken.
@robert110: Musk is geen Amerikaan. Dus dat zal wel meevallen.
@robert110: ik ken een bedrijf uit Wolfsburg, daar dachten ze ook dat boven de wet stonden.
@rufctr01: ja die heten geen Mohammed of Youseff
@rufctr01: ik ken een ab lezer uit …(vul jij maar in) die een zware haat jegens VAG heeft.
@robert110: wat ga je haten dan? https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-09-28/tesla-is-sending-battery-packs-to-storm-ravaged-puerto-rico
@esprit84: die hadden ze nog op overschot omdat hun modellen toch niet geleverd geraken.
@esprit84: Want dat geeft tesla het recht om te doen en laten wat ze willen.
@robert110: Een bedrijf bestaat door medewerkers. Als je niet goed omgaat met het belangrijkste kapitaal, heb je niets begrepen. Tesla is af.
@ibssr: en als sommige van je investeringen slecht presteren, voer je ze best af, voor ze de rest mee naar beneden trekken.
@robert110: precies dat. Heb de buik vol van Elon Musk.
Wat vervelend voor die mensen. Zullen wel een dikke schadevergoeding krijgen in Murica zodat ze nooit meer hoeven te solliciteren op een andere baan.
@kilum: lijkt mij dat 2 maanden loon de schade volledig dekt, maar dat is wel erg Nederlands gedacht natuurlijk. Van emotionele schade is volgens mij geen sprake.
@flutterby: Dat dus, je kunt je afvragen waarom er überhaupt nog bedrijven zijn die in de VS willen zitten als je de kans heb op dit soort absurde claims.
@kilum: ik heb wel eerst bij de tags gekeken of dit nieuws echt waar is want bij Autoblog weet je het maar nooit. ???
De musk(usrat) is een knaagdier uit de onderfamilie der woelmuizen. Het dier wordt soms op de menukaart ook wel als waterkonijn aangeduid. De musk(usrat) is de enige nog levende soort uit het geslacht Ondatra. Hij komt oorspronkelijk enkel in Noord-Amerika voor, maar leeft tegenwoordig als exoot in Europa en Noord-Azië.
@amghans: “Hans(worst) werd gebruikt voor de komische hoofdfiguur van de oud-Hollandse poppenkast voordat deze de naam Jan Klaassen kreeg.
Elke andere komische toneelfiguur werd eveneens dikwijls Hans(worst) genoemd. In aanvang was Hans(worst) een solitaire figuur in het theaterspel, die het spel becommentarieerde.
@simonmc:
Simon , een Luxemburgse busmaatschappij.
Graag gedaan.
@amghans: Dat kan creatiever hé ?
Ik was al bang vandaag geen artikel over Tesla te vinden op AB, maar gelukkig, @jaapiyo saves the day!!
@autodrop: is er nog een honcho gespot?
Maar wat is dan het gevolg van het niet voldoen aan de WARN-act? Hier in NL geldt zoiets als de aanzegplicht. Indien de werkgever niet uiterlijk 1 maand voor het einde van het dienstverband aangeeft of hij al dan niet verlengd, moet hij een schadevergoeding gelijk aan het loon betalen over de periode dat hij daarmee te laat is.
En over twee maanden kunnen we hier lezen dat de vertraging van de Model 3 te wijten is aan het feit dat er belangrijke personen binnen het productieproces het bedrijf hebben verlaten.
“Indifferentie” kom jongens even je best doen om de juiste Nederlandse vertaling te maken.
@pallas: hoezo? Indifferentie is gewoon een Nederlands woord hoor.
@rhellema: Ja maar is erg lelijk, verwarring met indifferentiecurve kan ontstaan. Onverschilligheid is veel mooier.
@pallas: volgens mij wordt indifferentie ook meer gebruikt binnen juridische kringen dus in dat opzicht snap ik het dan ook wel weer. Overigens vind ik onverschilligheid ook een mooier woord hoor.
Tekst is wel eeg suggestief geschreven. Die werknemer wordt hier, zonder enige kennis van zaken, al gelijk gegeven en de true enemy of all petrolheads wordt hier al als de boosdoener weggezet.
Misschien is het wel waar wat Tesla zegt. En functioneren die mensen gewoon niet. Tesla is een bedrijf. Geen sociale voorziening. Dus moeten mensen die niet productief zijn, weg. Dat is toch simpel?
Ik bedoel hier nu niet mee te zeggen dat Tesla gelijk heeft in dit verhaal. Slechts dat het verhaal, zoals ieder ander verhaal, 2 kanten heeft. En die zou je beide moeten belichten. Anders krijgt Tesla dalijk nog gelijk dat journalisten alles aanpakken om slecht te schrijven over hun.
@pa045: Het gaat niet om het wel of niet functioneren van het personeel maar om fouten in het ontslagproces. En dat mag niet. Daar worden ze ook om aangeklaagd.
@E34M5Touring: dat klopt. Maar ik lees nergens dat het verweer van Tesla niet zou kloppen. Wanneer Tesla functioneringsgesprekken voert en dit documenteert, ook naar het personeel, doen zij misschien inderdaad niks fout.
Ik blijf het erg suggestief geschreven vinden.
Meld het. En geef er ook gehoor aan wanneer er een uitspraak is. Egaal hoe deze is.
@pa045: Het zijn juridische trucjes om er onderuit te komen. Door te claimen dat men niet als groep is ontslagen maar individueel willen ze onder die regel uitkomen. Beetje hetzelfde als je tent laten ploffen zodat iedereen eruit gegooid wordt om vervolgens door te starten in sterk afgeslankte vorm. Zakelijke trucjes meer niet. Daarin zijn ze niet anders dan welk bedrijf dan ook (iedereen probeert zo goedkoop mogelijk van ongewenst personeel af te komen) maar het mag niet. En een beetje rechter prikt daar natuurlijk zo doorheen. Dat men toevallig besluit een paar 100 man eruit te gooien op dezelfde dag (ik noem maar wat) gelooft natuurlijk geen mens.
@E34M5Touring: in Nederland niet nee, maar aan de andere kant van de plas gaat het toch vaak anders in de rechtzaal
@E34M5Touring: tja. Ik heb nog steeds niet gelezen dat ze op 1 dag zijn ontslagen. Tenminste niet in dit artikel. Ik heb ergens anders hier nog niks over gelezen.
Dus mijns inziens berust het nog steeds allemaal op aannames. Nog niet op feiten. Laten die eerst bekend worden en geef dan een oordeel.
Des te meer een rede geen Tesla aan te schaffen.
Ik begrijp ook niet waarom er mensen bestaan die Tesla ophemelen. Een auto met een flinke motor met een lekkere brul is toch veel leuker. (zie Wouters ritje in een C klasse AMG 63 S)
@tarquesh: een rede is een toespraak. Tja, sommige houden van muziek en willen een stille auto. Anderen willen een luide auto omdat de niet van muziek houden en weer anderen luisteren naar death metal of Nick en Simon en die maakt het allemaal niet uit.
Wat een kl**tzak is het toch. Ben maar blij dat je weg moet. Bij zo’n baas wil je toch helemaal niet werken…. Hij denkt dat hij alles is met z’n “supersonische” auto en hyperloop ideeen. Mafkees. Ik hoop dat hij hierdoor failliet gaat en dat ze hem financieel helemaal kaalplukken. Arrogorant en egoïst net als de bestuurder