Tesla klaagt voormalig Autopilot-baas aan [updated]

Auteur: , 19 Reacties

Elon is boos op één van zijn voormalige loonslaven.

Tesla

De man in kwestie heet Sterling Anderson en zou volgens Tesla honderden gigabytes aan data op een harddisk gezet hebben, teneinde die vervolgens voor zijn eigen startup te gebruiken. Sterling heeft namelijk samen met Chris Urmson, op zijn beurt voormalig baas van Google’s autonome auto programma, het bedrijfje Aurora opgericht. Dit bedrijf richt zich op de ontwikkeling van technologie om autonoom rijden mogelijk te maken.

Tesla claimt dat Anderson bij het downloaden van de data het systeem gehackt zou hebben om Timestamps op de bestanden te veranderen en daarmee zijn snode daad te verdoezelen. Tevens zou Sterling werknemers van Tesla benaderd hebben om met hem in zee te gaan, wat kennelijk niet toegestaan is volgens zijn contract. Informatie die daarop duidt heeft Sterling echter van zijn door Tesla verstrekte iPhone geveegd. Tenminste, dat beweert Tesla.

De rechtszaak is volgens analytici een symptoom van een breder fenomeen in de wereld van de autonoom rijdende auto’s. Enorme bedrijven vallen over elkaar heen om de eerste te zijn met een écht goed systeem, of om in ieder geval de boot niet te missen. Een aantal patenten in je portfolio komen dan goed van pas. Zodoende worden startups met een handjevol mensen en een beetje demo-software door de grote partijen opgeslokt voor belachelijke bedragen. Zo kocht taxi-gigant Uber bijvoorbeeld de door Google-medewerkers opgezette startup Otto voor 680 miljoen Dollar. Waarschijnlijk hebben Sterling en Chris zo’n zelfde scenario in gedachten.

Tesla geeft met de rechtszaak tegen Sterling en zijn bedrijf een signaal af dat het bereid is hard te vechten tegen dit soort partijen die aan de haal gaan met Tesla’s eigen kroonjuwelen. Sterling en zijn bedrijfje werpen de aantijgingen van Tesla volgens Techcrunch echter ver van zich af. Volgens hen is Tesla paranoïde en zijn ze uit op het vernietigen van de reputatie van het nieuwe bedrijf:

“Tesla’s meritless lawsuit reveals both a startling paranoia and an unhealthy fear of competition. This abuse of the legal system is a malicious attempt to stifle a competitor and destroy personal reputations. Aurora looks forward to disproving these false allegations in court and to building a successful self-driving business.”

UPDATE 20-04-2017: Er is inmiddels geschikt in de zaak. Anderson en Aurora mogen het komende jaar geen werknemers van Tesla aannemen en moeten 100.000 Dollar afdragen aan Tesla. Daarnaast mag Tesla een onafhankelijke partij de systemen van Aurora laten doorzoeken om te kijken of er gestolen informatie op staat.



19 reacties

Een beetje IT-bedrijf blokkeert alle USB-poorten.
En draait een detectie systeem (IDS/IPS) die dit soort grapjes kan onderscheppen.
@rachid: Euh nee.. Een beetje IT bedrijf vertrouwt zijn medewerkers gewoon.
Ik zou ala ITer niet graag bij een bedrijf werken dat USB poorten blokkeert of weet ik veel wat voor ongein omdat het zijn werknemers niet vertrouwt. Overigens leiden er velen wegen maar Rome. Dus je kan prima je USB poorte blokkeren men vindt altijd wel een andere weg om data te verhuizen.
@ardonjr: Mijn god wat een typefouten.. Erg handig zo’n edit functie anno 2017.
@ardonjr: je hebt IT’ers nodig om USB poorten te beveiligen. De rest in het bedrijf snapt toch niet hoe het allemaal werkt..
@ardonjr: gewoon zip-file maken en via WeTransfer verzenden met als afzender een fake emailadres… of je knalt het ergens op een ftp-server. Ach zijn genoeg manieren…
@ardonjr: als je data zo belangrijk is bescherm je dat voldoende. Hier worden regelmatig fotos gemaakt van beeldschermen, wordt iedere keystroke opgeslagen in een aantal applicaties, kan ik enkel met vpn internet op etc. Als je data belangrijk is bescherm je het.. simpel.
@fernie: ja maar iemand met een leiding functie voor de betreffende software zal natuurlijk toegang hebben tot die software. Aangezşen zij de leiding hebben gaat niemand van de it de persoon in kwestie in vraag stellen tot het nu eenmaal te laat is.
Dus ik vind het niet zo bşzar dat dşt is kunnen gebeuren.
@ardonjr: vertrouwen is goed, controle is beter
@rachid: werknemers vinden altijd wel een weg.. al kan je het verdomt moeilijk maken.

Tevens zijn er betere RMS oplossingen dan USB poorten blokkeren en een IPS
@rachid: Dat kan je toch niet tegengaan.
Maar goed daarvoor hebben ze user accounts, als je honderden gig’s aan data verzamelt valt dat redelijk snel op.
Typisch bedrijfs gedrag. Dag Tesla, haha, heerlijk dit, goed voor de advocaatjes en hun omzet.
@sracert: je snapt bedrijfsvoering niet echt of wel?
@stfu: Gezien je vraagstelling begrijp je er zelf in ieder geval weinig van.
Als het waar is wat Tesla zegt, is dat gewoon bedrijfsspionage en mag dat Aurora wat mij betreft gewoon helemaal leeggezogen worden. Of je nou een non-compete hebt of niet, gegevens van je vorige werknemer jatten is gewoon not done.
Toch een geruststelling dat deze werknemer van Tesla nog altijd slimmer/sluwer is dan de Tesla’s zelf.

Het zou pas echt eng worden als auto’s zelf zo slim en autonoom worden dat ze hun eigen technologie gaan verhandelen op de zwarte markt en de mens voorgoed buitenspel zetten.
@moveyourmind: your mind moved too far
Eerste zin klopt als een bus mbt loonslaven. Mensen willen er nog massaal werken want Tesla maar thrust me dat wil je niet. Het is een “you owe us” mentaliteit waarbij men het liefst wil dat je 24/7 werkt en geen sociaal leven hebt.
Zit een hoop kennis in dat nieuwe bedrijf
Waarom laten ze zo n tesla altijd met de achterdeuren open zien? Ik weet wel dat ze in een supercar er leuk uit zien maar dat is deze afgezaagde broodrooster zeker niet ,bovendien gebruik je de achterdeuren van een auto maar relatief weinig .ziet er sowiezo achterlijk uit in combinatie met die gewone voordeuren.bovendien hebben die deuren meer nadelen als voordelen of het moet voor de papparazi fotografen gedaan zijn dat ze nog wat afwezige onderbroeken kunnen spotten.zie mezelf die deur al open doen als er 10 kilo sneeuw op ligt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).