• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla Launch Mode: want het ging nog niet snel genoeg

Auteur: RubenPriest, gepost 8 april 2020 om 15:05 – 32 Reacties

Tesla Launch Mode: want het ging nog niet snel genoeg

Met de nieuwe Tesla Launch Mode ga je af als een raket. Of een jachtluipaard..

Naast het enorme scherm in het interieur staan Tesla’s om nog iets bekend. Ze kunnen achterlijk snel accelereren. Met de opkomst van de Model S, later de Model X en de Model 3 vlogen de filmpjes op YouTube je om de oren. Dragrace tegen een supercar, een vliegtuig, een boot. Noem het op of het is al gedaan.

Het laatste wat Tesla’s nodig hebben is een nóg snellere acceleratie, toch? Fout. Bij Tesla denken ze daar heel anders over. Met een nieuwe software update introduceert de Amerikaanse autofabrikant Launch Mode. Het brengt de acceleratie van een Model S of Model X naar het volgende niveau.

Launch Mode heeft wat weg van traditionele Launch Control op sportauto’s. Voet op de rem, ‘gas’ intrappen. Rem los en gaan. Bij sommige automerken moet je eerst nog een moeilijk stappenplan doorlopen. McLaren is bijvoorbeeld een merk dat niet heel gebruiksvriendelijk is, terwijl het bij een Porsche kinderspel is. Afijn, we dwalen af.

YouTube-kanaal Drag Times laat de kersverse Tesla Launch Mode in actie zien. Voluit heet het overigens de Cheetah Launch Mode. Omdat de elektrische auto zich als een jachtluipaard schrap zet voor een acceleratie.

Met de Launch Mode komt de vooras een stukje naar beneden. Vervolgens krijg je 15 seconden de tijd om de Tesla te lanceren. De Model S Performance had voor de update een piekvermogen van 580 kW. Na de update komt het vermogen uit op 614 kW. In slechts 2,47 seconden kan de 60 mph (96 km/u) worden aangetikt. De sprint naar 200 km/u is in 10,67 seconden gedaan.

[bbmediaclip clipID=”3707781″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Deze goedkope G-Klasse Brabus op Marktplaats lijkt echt, maar toch ook engggg
  • Max Verstappen rijdt volgend jaar stiekem toch met nummer 1 rond
  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
FacebookTweetPinLinkedIn

acceleratie, model-s, model-x, software, Tesla, Video

Vorig bericht: « CBR: achterstanden nog dit jaar wegwerken
Volgend bericht: Volkswagen PHEV: eerste R model is onderweg »

Lees Interacties

Reacties

  1. ttr6 zegt

    8 april 2020 om 15:33

    nuttig.

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      8 april 2020 om 16:24

      @ttr6: ik vind dit soort ‘gadgets’ als autoliefhebber wel geinig. Gelukkig hoeft niet alles nuttig te zijn ;)

      Login om te reageren
      • none zegt

        8 april 2020 om 16:39

        Helemaal mee eens. Wat echter niet grappig is, is dat je soms verwacht wordt te betalen voor het aanpassen van een paar bitjes om de snelheids limiet er af te halen of 20 pk meer te krijgen.

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          8 april 2020 om 18:03

          @none: zelfde als bij Audi 35TFSI en 40TFSI, zelfde auto, zelfde motor alleen paar duizend euro duurder. Weliswaar 40pk

          Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        8 april 2020 om 17:38

        @pindakoning: precies, elke liefhebber houdt van #hardgaan

        Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      8 april 2020 om 20:03

      @ttr6 “Het laatste wat Tesla’s nodig hebben is een nóg snellere acceleratie, toch?” Mag ik mijn verbazing uitspreken over die vraag in een artikel hier op AB? Want onder het motto: “Méér is altijd beter!”, worden alle auto’s immers de hemel in geprezen als ze opnieuw en sterker worden gepresenteerd. En het gaat hier meestal toch alleen maar over de allersnelste uitvoeringen die een fabrikant in zijn programma heeft? Nee! Nóg beter is het als die auto’s ook nog eens getuned zijn of gechipped kunnen worden. Ik vraag mij daarbij altijd af waarom iemand dat nou eigenlijk nodig heeft. En ik kom nou eenmaal niet verder dan slechts één antwoord op die vraag, namelijk: Het gaat om het “kijk-mij-eens!-effect”. Naar het schijnt een zéér onbevredigende karaktereigenschap, aangezien dat effect telkens weer een opdonder krijgt als blijkt, dat er auto’s zijn die nóg sneller kunnen. De psychische uitwerking hiervan moet dan tot vele slapeloze nachten leiden met alle gevolgen van dien!
      En waar gaat het nou in feite om? Om tienden, of, zoals in dit geval, om honderdsten van een seconde! Niemand, die mij ervan kan overtuigen dat je dat verschil kunt waarnemen! Daarom vind ik zo’n launch mode op een Tesla Model S inderdaad onnodig en gewoonweg nutteloos. Maar niet in een artikel op AB! Want hier gaat het meestal om niets anders en daarom blijft die vraag mij verbazen.

      Login om te reageren
  2. laptom zegt

    8 april 2020 om 15:34

    In hoeverre scheelt dit dan nog van de bekende Ludriculous mode?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      8 april 2020 om 15:40

      Veel of weinig, afhankelijk van hoe je het bekijkt.

      Login om te reageren
  3. wokkelz zegt

    8 april 2020 om 16:07

    Drag racen gaat om timing, schakelmomenten, toerentallen, gewicht reactievermogen etc etc
    En dan ga je met je Tesla en hoef je alleen maar je rem los te laten..

    Login om te reageren
    • none zegt

      8 april 2020 om 16:37

      Dat is toch precies voor de Tesla koper. Als je auto rijden leuk vindt koop je wel wat anders voor dat geld.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      8 april 2020 om 19:55

      @wokkelz: less is more. Ik heb nog nooit op een (drag) racebaan gestaan met eigen auto, maar altijd de 0-100 onder 5 seconde blijft leuk. In de helft lijkt mij helemaal bizar.

      Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    8 april 2020 om 16:10

    Pfff. Audi heeft al lang een Launch Edition.

    https://www.mdekoning.nl/audi/privatelease/audi-a4-avant-launch-edition-sport/

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      8 april 2020 om 17:46

      Mooi ding!

      Login om te reageren
    • b088y zegt

      8 april 2020 om 18:02

      @bernoulli: staat al lang voor de deur ;-)

      Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    8 april 2020 om 16:18

    Gemak dient de mens

    Login om te reageren
  6. none zegt

    8 april 2020 om 16:34

    Ik hoop wel dat ze bij het kiezen van de Cheetah mode naam besloten hebben wat te doneren
    https://stichtingspots.nl/

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    8 april 2020 om 17:00

    0-100 dus sneller dan een Veyron. Je kan zeggen wat je wilt, maar dat is gewoon heel knap. In De Veyron is het wel een stukje leuker, dat dan weer wel.

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      8 april 2020 om 17:48

      Vgm is dat vaak bij hyper cars, hun optimum ligt bij 100-300 ipv 0 – 100. Vandaar dat ze nu beste van beide werelden combineren om mega prestaties neer te zetten, zie de jesko als voorbeeld :)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        8 april 2020 om 18:08

        Het optimum van een hypercar ligt helemaal niet tussen de 100 en 300 maar tussen de 10 en 30 km/h, want dat is de snelheid waarmee je over de boulevards langs de terrasjes rijdt.

        Login om te reageren
    • none zegt

      8 april 2020 om 19:13

      WHO CARES!!!! Dat is niet knap, het is een elektrische aandrijflijn, weet je nu nog niet dat dit ‘meteen beschikbare koppel’ een kenmerk daarvan is????? Hoe lang bestaan die ev’s nu wel niet.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        8 april 2020 om 21:35

        @none: nee niet knap, maar toch zijn er maar twee fabrikanten die een EV te koop hebben die onder de 5 seconde naar de 100 duikt.

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          8 april 2020 om 23:27

          @flutterby: Jaguar, Porsche, Tesla

          Login om te reageren
  8. Paul58 zegt

    8 april 2020 om 17:19

    De cijfers uit het artikel (2.47 seconde) is de tijd vóór deze update.

    ‘As for the times, the results are going down from 2.47 to 2.41 seconds for the 0 to 60 mph acceleration, 6.77 seconds at 102.23 mph to 6.71 seconds at 103.55 mph for 1/8 of a mile, and 10.67 seconds at 124.70 mph to 10.54 seconds at 127.5 mph for the quarter-mile.’

    Bron: electrek /DragTimes

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      8 april 2020 om 18:51

      @kevin1989: een ten second car en dan gewoon dagelijks te rijden. Niet slecht.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      8 april 2020 om 19:15

      Als je die cijfers mag geloven is het vooral top end power. Daar wint ie veruit het meest.

      Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        9 april 2020 om 01:30

        @E34M5Touring: is wel geloofwaardig, ook onderbouwd met een videofragment

        Login om te reageren
  9. wimof zegt

    8 april 2020 om 17:47

    Hoeveel G creëert zo een acceleratie.
    Als nul in wiskunde krijg ik er kop noch staart aan.

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      8 april 2020 om 17:52

      Bij linaire acceleratie praten we dan bij het standaard model over 1.1073g (0-60 in 2.47s) bij de geupdate versie over 1.135g (0-60 in 2.41s)

      Login om te reageren
  10. mashell zegt

    8 april 2020 om 18:09

    Fascinerend, net als je denk dat dat de man met zijn zonnebril vergroeit is, blijkt die voor een paar seconden toch nog af te kunnen.

    Login om te reageren
  11. evdw zegt

    8 april 2020 om 20:46

    En dan zit er weer een vervelend lang filmpje bij van bijna 14 minuten om even te laten zien hoe die launch control werkt omdat 1 of andere Amerikaan zich zo geweldig vindt dat hij er vanalles bij moet vertellen.
    Dit filmpje kan 13 minuten korter.

    Login om te reageren
  12. Jantje_555 zegt

    8 april 2020 om 21:57

    Tesla zal lachen, de meeste hebben hun garantie kwijt en nu kunnen ze de thermal limit verhogen

    Login om te reageren
  13. tvr1974 zegt

    8 april 2020 om 22:54

    Als Tesla zich wil bewijzen moeten ze mee gaan doen in de Formule E. Racen is voor op t circuit en niet voor op de openbare weg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North