Tesla maakt nóg snellere Model S: de P100D

Auteur: , 89 Reacties

Aanschouw de Tesla Models S P100D. De op twee na snelst accelererende productie-auto ooit. Aldus Tesla.

Snel, sneller, P100D

Tesla weet wel hoe ze hun producten aan de man moeten brengen. Gooi er gewoon nóg een dikker accupakketje in en zorg dat hij ver onder de 3 seconden op de 60 mijl zit. Weblogs, magazines, tv-programma’s en radioshows doen de rest. PR-mannetje hoor, die Elon Musk.

Want ook wij grepen de kans direct aan om een stukje te tikken over het nieuwe pareltje uit Amerika. Al wisten we stiekem allang dat ie zou komen hoor…

Tesla zegt dat de P100D met Ludicrous mode de op twee na snelst accelererende auto ooit is, na de LaFerrari en de Porsche 918 Spyder. De Bugatti Veyron en Chiron zijn ze dan maar even vergeten, denk ik. Maar goed, kniesoor die daar op let.

Hoe snel klapt hij dan naar de 96 kilometer per uur? In 2,5 seconden. Dat is serieus snel, daar kun je kort over zijn. Zeker als je in ogenschouw neemt dat de andere auto’s die tot deze cijfers in staat zijn om en nabij het miljoen kosten (of inmiddels al drie miljoen, ik heb de autoprijzen al een week niet bijgehouden, my bad), tweezitters zijn en nauwelijks bagageruimte hebben. De Tesla is ruim genoeg voor 5 volwassenen en twee kinderen en heeft genoeg bagageruimte voor al die zeven mensen. Overigens, als je de Model S te klein vindt, je kan hetzelfde accupakketje met 100kWh ook op je Model X krijgen. Die ramt daarmee in 2,9 seconden naar de 96. Ook niet slecht, voor een MPV/SUV/bestelbus-met-vleugeldeuren.

Maar wat als je net gisteren het tot dan toe topmodel van de S-range hebt besteld en je nu in je bek gescheten voelt omdat er ineens nóg een snellere beschikbaar komt? Geen nood. Je kunt gewoon 10.000 Amerikaanse Ekkermannen dollars overmaken aan Tesla inc. en jouw P90D wordt gewoon geleverd als P100D. inclusief typeplaatje achterop.

Rij je al naar alle tevredenheid rond in je P90D, maar wil je toch ook iets snellers, dan moet je 20.000 dollar betalen en dan krijg jij ook dat nieuwe accupakket. Dat kost zoveel omdat het oude pakket gerecycled moet worden. En ook niet onbelangrijk, als je er niet alleen maar mee plankt, haal je bijna 620 kilometer op een volle batterijlading. De Model X komt bijna 550 kilometer ver. Netjes.

Wat betaal je nou voor al dat moois? Dat zeggen ze er niet bij, maar in het persbericht staat wel dat het zeer zeker geen goedkope auto gaat worden. Maar, dat heeft een reden. Zonder kopers van de dure Model S en X, hebben ze geen geld om de betaalbaardere Model 3 te ontwikkelen…

Slim gespeeld Elon, slim.

Met dank aan Pascal voor de tip!



89 reacties

Bij de RDW wisten ze het al een tijdje.

Wel mooi dat Elektro wagens tegenwoordig sneller worden goedgekeurd in Europa dan sjoemel dieseltjes.

En WOW!! 2.5s om van stilstand naar 100km/h te komen.. Geweldig!
@martinus: Lijkt me best humor bij het stoplicht als een kerel even ruig naast je komt staan met z’n Ducati motor ofzo en denkt je er even uit te trekken haha :-P
@venividivici: en hernemingen. Of wanneer de motor en de auto aan het tankstation. Van 0 naar vol in 45min tegenover 5min. Haha
@boomhauwer: 5 minuten om een motor vol te tanken? das soort van lang.
@venividivici: heb dat al eens gezien, je weet niet wat je ziet haha
@venividivici: een beetje ervaren motorrijder fixt het ook wel in 2,5 seconde, zeker nu de dikkere superbikes wheelie control hebben. Na de 100 km/u kan de Tesla sowieso inpakken.
@martinus: maar nu van 100 naar 200
@kennone: ja, want dat doe je ook dagelijks bij het stoplicht.
@pramm: je hebt een punt. Maar hoe kut is het dat je er uiteindelijk uit word gereden door een Volvo V70 D5.. snelle bak heb je idd dan :p
@kennone: Een p90Dl zit in ongeveer 13 seconden op de 200. Een V70 D5 doet volgens mij 100-200 in 25 seconden. Dus de tesla is best een snelle auto.
@pramm:
Pjoe, dan pak ik die met mijn 31 jaar oude Honda nog nét. Die doet 0 – 200 in iets meer dan 10 seconden.
@kennone: you sir, have been proved wrong. Ik snap de vergelijking maar best even de stats opzoeken voor je specifieke auto’s gaat vergelijken als zijnde sneller.
@petrolicious: Dat is dan erg netjes van je 31 jaar oude honda (maar ik vermoed dat je het over een motor hebt).
Zeker als je het vergelijkt met diverse andere auto’s:
Mercedes-Benz E63 AMG S T-model: 12,4 s
Audi RS6 Avant: 12,4 s

Overigens maakte ik de fout door de tijd te vermelden van de Model X. Ik las dat die van de Model S P90DL ongeveer 12 seconden zat.
@pramm:
Precies. Honda V65 Sabre. Destijds (1984) het snelste wat Honda ooit op de weg had gezet.
@sabrerator: nice. Mn pa heeft een V65 Magna, wat een koppelbeul zeg. Kan mijn S1000RR nog wat van leren, die komt pas echt los boven de 8K tpm.
@pramm: En nu van 100 naar 0. Want dat doe ik dagelijks voor het stoplicht.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Vanaf 134000 euro voor de model x.
Mensen, waar houdt het op? Ik heb een keer meegereden met een p85d. Dat accelereren is al bizar, je voelt gewoon dat je huid naar achter word getrokken. Een leuke ervaring
@shalomleon: 70 wordt je ook al flink in je stoel gedrukt!
@banaan7: En rond de 90 in je graf toch?
2,5 seconde naar de 96 met enkel een beetje windgeruis. Ik zou het best eens mee willen maken, lijkt me een bizarre ervaring!
@renegade: teslas zijn erg leuk met acceleren, het is heel plotseling dus kan je passagiers die nog nooit in een tesla hebben gezeten lekker laten schrikken, had ik toen ik voor de eerste keer in een tesla (p70d) zat. :)
@banaan7: Haha ik ben benieuwd!!!!
@renegade: als je met een beetje normale auto voor komt rijden.. zijn ze bij Tesla extreem toegevelijk met het aanbieden van een testrit.

Leuke verkopers ook, zitten vaak kort in het vak en zijn (terecht) reuze enthousiast over het product.
@martinus: Toevallig ga ik binnenkort helpen met autojacht, zal dan Tesla zeker niet overslaan! En tja, of een Renegade een beetje een normale auto is laten we maar in het midden ;)
@renegade: Formule x in Drievliet, 0 naar 70 in 2 seconden, wie wil dat nou niet?
@renegade: ga naar Fantasialand. Daar hebben ze een achtbaan die dat doet. Ik zou er wel verslaafd aan raken denk ik. Overal waar je voor aan staat bij het stoplicht vol weg trekken.
Ik geniet elke keer weer als ik de 6 cilinder hoor lopen van mijn E46, maar de specs van zo’n P100D zijn toch wel erg fijn
Zag het al via Tesla zelf, gaaf! Je zult alleen vaak bandjes moeten vervangen.. De 918 en Laf zijn niet meer te bestellen toch? Dus het is in ieder geval de snelst accelererende verkrijgbare productieauto. Elektrisch! Familie auto! Toch vraag ik me af of het slim is om de prijs goed te praten op deze manier..

“While the P100D Ludicrous is obviously an expensive vehicle, we want to emphasize that every sale helps pay for the smaller and much more affordable Tesla Model 3 that is in development. Without customers willing to buy the expensive Model S and X, we would be unable to fund the smaller, more affordable Model 3 development.”

Zelf heb ik gemengde gevoelens, wetende dat je te veel betaald voor een S / X voor toekomstige auto’s voor ‘de massa’.

Hopelijk weten we gauw meer over de ‘100’ en ‘100D’.
@amg65: zo werkt het bij elk bedrijf. Die iets te kopen hebben zij geld om iets anders te ontwikkelen en winst te maken. Werkt bij GM, vw, Toyota, miele, Batavus, hp, Samsung etc ook zo. Musk legt hier alleen extra nadruk op omdat het allemaal elektrisch en groen is en dergelijke ;)
Maar wat doet ie van 100 naar 200? Dat lees ik nergens, terwijl dat gebied belangrijker is dan een dragatrip race
@capibaro: precies, maar alles moet in het voordeel van de elektromeuk natuurlijk!
@capibaro: de P90DL gaat binnen de 14 naar de 200, ik verwacht dat de P100DL onder de 12 zal komen. Juist op dat 2e deel zal een groter verschil gemaakt kunnen worden.
@pramm: zeg 13 gemiddeld voor het gemak. De LaFerrari die hier wordt genoemd doet dat in 6,9. Maar mijn achterliggende opmerking is misschien wel: wat zijn we nou met elkaar aan het vergelijken?
@capibaro: helemaal eens met je. Overigens is de 100-200 in Nederland vrij irrelevant. Dan liever de 100-140 a 150.
Maar blijft staan dat het voor dit type auto bloedsnel is.
@pramm: Waar doe je 0 tot 100 in the first place? Ga je dan stil staan op de snelweg? Nee lijkt me niet. Ga je in een woonwijk vanaf het stoplicht 0-100 accelereren? Lijkt me nog onverantwoordelijker. Dus die tijden zeggen helemaal niets. En je gaat ook niet met een Tesla het circuit op. Dus het boeit niet echt hoe snel dat ding accelereert naar de 100 of 200.
@kilum: Klopt helemaal. Daarom dat tussensprint tijden veel interessanter zijn, 80-130 etc.
@capibaro: Van de P90D zijn daar al genoeg cijfers over. Nog steeds erg snel. De Model X P90D Ludicrous blijft bv. de Bentley SUV ook op hogere snelheden voor. Ik heb wel eens de P90D Ludicrous gereden en die trekt van 80 naar 160 (200 wil je niet, dan raakt de accu wel snel leeg) al stukken harder op dan de P90D Insane. Dus het wordt alleen maar meer bizar. Geloof me, de P90D is op hogere snelheden echt niet traag hoor.
@stfu: Hoe, mijn beste, blijft hij dan een Bentley voor? Als die wel doortrapt naar 260? Ik heb in Duitsland nog nooit een Tesla hard zien rijden. Daar zijn ze ook niet voor.
@capibaro: Op Youtube zijn een aantal video’s te zien met rond de 13 seconden van 0-200 km/u.
Caterham 620R is het enige wat er prijs/acceleratie-technisch in de buurt komt.
Maar dat is appels met peren.
Tja, dan is m’n VR6 ineens wel heel traag.
@dutchdriftking: klinkt wel goed
Leuk project om dat allemaal in een oude Passat te bouwen.
Dan heb je pas fun bij het stoplicht
620 km reikwijdte, dat is wat deze wagen interessant maakt. Dat deze nog een fractie sneller kan accelereren is eigenlijk maar persberichtvulling.
@mashell: De 100D zal nog wat extra km’s actieradius hebben. Eind van dit jaar begint de productie van een nieuw type accucel, de 2070. Ietsje hoger en ietsje groter in diameter met flink wat meer energiedichtheid. Ik neem aan dat ze deze cellen ook zo snel mogelijk in de Model S en X gaan introduceren, want dat zijn de auto’s waar de beste marge op gemaakt wordt.
@advandermeer: welke marge? Ze leggen geld toe.
@bouwvakkert: Autojournalisten doen blijkbaar niet hun eigen boekhouding, want anders zou het duidelijk worden dat hoewel er onder de streep verlies gedraaid wordt en wel positieve marge op de verkoop van de auto gemaakt wordt. Om daar achter te komen moet je echter wel het jaarverslag doorlezen en niet alleen copy/paste overnemen wat een andere collega autojournalist ook niet nagezocht heeft.
Het verlies dat Tesla maakt komt uit het feit dat ze fabrieken maken om 500’000 auto’s te kunnen maken en die kun je niet winstgevend draaien als je maar 50’000 auto’s verkoopt (2015). Tel daar honderden Supercharger stations en showrooms/servicestations bij op en dan zie je dat Tesla verder kijkt dan het volgende kwartaalbericht. Pas als de productie (en uitlevering) van de Model 3 gaat lopen kan Tesla pas winst gaan maken.
En hoe zit het nu met een continu snelheid van 180? Ik begeef namelijk vaak in duitsland op de snelweg. Hoe lang houd zo’n tesla dat vol?
@jackass266: ligt aan hoop omstandigheden. Rond de 250/300 moet je wel blij mee zijn dan. Gewoon rustiger rijden, dan duurt je trip korter (want minder lang laden). Met een Tesla (ondanks de power) ga je vanzelf wel kalmer rijden. Autopilot aan en genieten :)
@jackass266: continu 180? Ik denk 150-200km max. W/km loopt ecgt dramatisch op vanaf 130kmh
Naast die geweldige acceleratie sta ik vooral te kijken naar de 620 KM. Waarom nog diesel/benzine rijden? Ideaal toch en wordt alleen maar beter! Overigens wel benieuwd hoelang het opladen duurt.
@henkhupelschoten: Je laadt zo’n 50 km/u in een uur. Of bij een Supercharger gemiddeld half uurtje. Je komt nergens echt leeg aan. Je laadt wanneer je kunt, niet zoals bij een ICE dat je pas tankt wanneer je leeg bent he. Andere manier van rijden. In de praktijk gebruik je nooit 400/500 km achter elkaar.
@stfu: Nulletje vergeten: 500km/u laden
Echter da’s nog bij 120 kW. In de USA zijn al Superchargers waar met 145 kW geëxperimenteerd wordt.
@advandermeer: bedoel thuisladen ;) Althans, ik laad de auto meestal rond die snelheid thuis op. Maar doorgaans kost me dat maar 2 a 3 uur.
@stfu: 500 kilometer (praktijk km’s) is erg netjes voor een elektrische auto, maar wel precies te weinig om de ice volledig te kunnen vervangen. Ik, en een hele hoop anderen, kunnen makkelijk 6 uur rijden met twee keer 5 minuten pauze. Dan leg je op de snelweg al snel 600+ km af.

Leuke techniek, maar nog steeds niet voldoende. En dat bij het topmodel. De goedkopere (lees: minder extreem dure) auto’s zijn pas over 5 jaar waar deze nu is dus ook tesla heeft nog een hele lange weg te gaan.
@lekbak: inderdaad, dit is een leuke stadsauto, maar niet meer dan dat.

Maar, leuk dat je dat kan, 600km rijden met 2x 5 minuten pauze. Met een Tesla rij je 300 km en heb je 30 minuten pauze. Of met deze 100 uitvoering zal het 400 km zijn en dan 30 minuten pauze om te laden. Iedereen met een Tesla is het eens dat juist door het superchargen lange ritten veel aangenamer zijn geworden.
@pramm: ik doe zoiets nog wel eens als woonwerk ritje. Dan is elke keer een half uur moeten stoppen gewoon irritant. Als ik naar huis ga dan wil ik gewoon naar huis. Geen gezeik met tussendoor opladen.

Overigens is het niet alleen mijn woon werk verkeer maar ook een bezoekje aan familie of vrienden geeft al problemen. Want geloof mij maar dat laadpalen schaars zijn op het platteland. Dus totdat iedereen elektrisch rijdt en dus zo’n stekker aan huis heeft werkt het niet. Maar ach, volgens de gelovigen heeft elektrisch rijden geen nadelen en maakt alles wat ik als nadeel benoem de reis alleen maar fijner. Toch?
@lekbak: Woonwerk ritjes van 600 km. Gelukkig komen die bij mij maar een enkele keer per jaar voor. Ik woon zelf ook in het buitengebied. Laadpalen zijn er nog nooit een probleem geweest, want ook daar heb je ze meestal niet nodig met een actieradius van 400 km. En de enkele keer dat ik bij vrienden moet laden, is er meestal wel een rood 3 fasen stopcontact, dus heb je in een paar uur de auto weer vol (ik ga echt geen rit naar vrienden maken van 3 uur, om daar maar 1 uurtje te blijven).

Geloof me, ik ben me er zeer van bewust wat de tekortkomingen van elektrisch rijden vooralsnog zijn. Alleen betekenen die tekortkomingen dat ik een aantal keer per jaar even 30 a 40 minuten aan de snellader moet. De overige dagen van het jaar zijn het voor mij alleen maar voordelen, want de auto gaat gewoon thuis aan het stopcontact, dus niet meer omrijden naar een pompstation (ja, op het platteland staan pompstations vaak ook niet op de route) en geniet ik van de stille, pittige elektromotor.
@lekbak: ” ik doe zoiets nog wel eens als woonwerk ritje. Dan is elke keer een half uur moeten stoppen gewoon irritant”

We praten over Tesla, niet over een Leaf, i3 of Zoe.
Ik rijd de hele dag rond naar klanten etc. en hoef onderweg niet bij te laden. Laden doe ik alleen thuis.

Die 2x per jaar dat ik naar NL rij moet ik onderweg laden maar dat combineer ik met lunchen etc. de auto laad sneller dan ik eet. Kortom, geen problemen oplossen die er niet zijn.
Ik heb geen 90k uit m’n portomonee getrokken destijds als het concept niet zou kloppen…
@fijnkonijn: leuk dat je dat twee keer per jaar doet. Maar ik rij twee keer per maand lange afstanden. En ga ook minimaal twee keer per maand op bezoek bij familie (250km enkeltje, minimaal) en boeren hebben echt geen laadpaal. Dan heb ik het nog niet over de incidentele kar die ik moet kunnen trekken of dat rijden in een tesla voor mij een van de meest zaaddodende automotive ervaringen ooit is geweest. Maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.

Geloof mij maar, als ik voor 20k een elektrische auto met range van 800 kilometer kan kopen sluit ik vandaag nog een deal. Voor 120k komt een tesla echter nog een hele, hele hoop tekort. Dan kan het nog zo de toekomst zijn, het is òòk het heden.
@lekbak: ja dan heb je een andere use-case. Mischien is de Model 3 een optie voor je.
Diep van binnen wil ik nogsteeds geen elektrowagens accepteren. Maar dit is wel heel erg gaaf!
@clarkson: Komt goed ’t is de toekomst :)
De Rimac is toch nog sneller of niet? Die maakte in ieder geval gehakt van een Model S en een LaFerrari in een video laatst.
@w0o0dy: De Rimac Concept One is geen auto in serieproductie.
In je bek gescheten voelt…
Dat is typisch Turks.
En nu maar wachten op een kleine, enigzins betaalbare Model 3 P100D mét Ludicrous mode ?
@dubcars: Ik denk niet dat daar zo’n groot accupakket in kan. Hoeft ook niet, kleinere auto..
Rimac forever !!!
Waanzinnig snel natuurlijk voor iets wat relatief gezien nog in de beginfase zit in vergelijking met de traditionele motoren. Toch vind ik dit redelijke marketingpraat. 0-100 is deze dagen niet eens meer zo interessant, eerder 0-200. Daarnaast zie ik geen rondetijden van een circuit vermeld staan. Trek dan de complete vergelijking: oftewel dit is inderdaad marketing. In de praktijk zie ik deze auto’s veelal cruisen met een gangetje van 100-120. Nee, voor echte sportieve prestaties kijk ik in ieder geval verder. Als je een gierige/zuinige hollander bent en toch stoer mee wilt kunnen praten is dit het ideale compromis.
@unknown234: zelden zo veel onzin gelezen in een comment. Ten eerste, p90d kan zich goed meten met de snelste op de 1/4 mile, dat zal voor p100d enkel meer gelden. Tijdens 1/4 races gaat de snelheid tot ver boven de 100km/h. Rondetijden? Dit is een 7-seat limousine! En tenslotte, of dit een auto is voor gierige/zuinige Hollanders? Met een prijskaartje van +/- 150k moet je niet al te gierig zijn..
@rbloem: Inderdaad 150k voor particulieren. Hoeveel rijden die auto als particulier? Iedereen rijdt die auto zakelijk met allerlei regelingen die je als ondernemer hebt om de boel af te trekken van de belasting. Of ga je me nu ook wijs maken dat er genoeg particulieren zijn die de auto aanschaffen, net zoals de Volvo XC90 T8? Welgeteld ken ik binnen mijn werkkring zo’n 15 mensen met een Tesla. Niemand die hem rijdt als particulier. En die 1/4 mile tijden: je bevestigt wat ik dus bedoel. Je hebt er niks aan. Wel willen meten met sportauto’s, maar ringtijden ho maar. Ik vind het maar een halve vergelijking. Je haalt uit mijn comment alleen wat je wilt lezen, niet wat er staat. No problems.
@unknown234: of je draait het om… Al die performance cijfers en rondrijden daar heb je in de prakgeen zak aan. Dit is een zeer snelle auto binnen de grenzen van je rijbewijs. Zie je vaak e-klasse in top-spec op t circuit? Of een 540 of m5? Of een s6/rs6 nee toch?

Compleet irrelevant voor de meeste gebruikers die 150-200km/u acceleratie of topsnelheid.
@w0o0dy: ik zit wekelijks in Duitsland en rij daar vaak boven de 200 (330d F30 gechipt). Heb eigenlijk nog nooit een Tesla lang snel weten rijden daar.
@hollow: vanaf lage snelheid tot zo’n 200 zie jij de p100d wegrijden.. o-155mph doet de p90d in 29 seconden. Dus qua acceleratie kom je waarschijnlijk tekort.. voordeel voor de 330d is dan natuurlijk dat die rustig een uur 200 rijdt. Dat wordt al snel een hap uit je actieradius met de tesla
@w0o0dy: En je vergeet, als de tank van de 330 leeg is, na een paar uur 200+, stop je even. En 5 minuten later rij je weer met een actieradius van 600Km+ op de klok.
@bluebear: na een paar uur 200+ rijden heeft een mens een pause nodig en dan niet 5 minuten. Alleen onverstandige mensen rijden zonder pause weer verder (5min. is geen pause).
@fijnkonijn: Zoals ik hier onder al schreef, IK wil de keuze hebben. Je kan namelijk ook bestuurder wisselen, een bakkie pakken en een half uurtje de benen strekken… Of net hoe je jezelf voelt instappen en weer 600 kilometer het gas er op. De keuze is aan mij. Niet aan de auto. Om Mel Gibson te quoten: “FREEEEEDOOOOOM!!!!!”
@w0o0dy: In de praktijk heb je er inderdaad geen zak aan, waarom dan de auto nog sneller van 0-100 maken? Marketing. Lijkt eerder een prestigeproject te worden. Alsof we te maken hebben met Bugatti-praktijken. Ze kunnen zich wat dat betreft beter focussen op de range en betrouwbaarheid van een Tesla. Op het circuit inderdaad niet veel, maar een Tesla wel? De vergelijking blijft tot nu toe nog steeds maar half. Dat is ook wat ik aangeef.
Als er versnellingen in komen dan lijkt het me best leuk+ een leuk geluidje
En ja die kunnen ze best maken kijk maar naar formule Ε
Raar… Bij conventionele auto’s schijnt het niet belangrijk te zijn wat een stoplicht sprint doet. Dan krijg je hier allerlei verwijten naar je hoofd. Want “bochtenwerk” “wegligging” etc…. Zit er een stekker aan is het ineens hoezee en hosanna…. Ik snap het niet meer.
Ik krijg steeds meer een “Tour de France” gevoel van dit soort berichten. Zo van ; “Eens even kijken welke arts dit jaar de TdF wint”. Begrijp me niet verkeerd, snelheid is altijd leuk. En hoe meer hoe beter natuurlijk, maar beleving, telt dat ‘ineens’ niet meer? Ik heb in de tamme versie van deze S gereden. En jammer genoeg niet de “mafkezen-modus” kunnen proberen.
Maar ik vond het een klinische, saaie auto om mee te rijden. Zoiets als je naar een Duits moppen festival gaat. De moppen zijn prima, maar worden zo saai verteld dat er niemand om lacht.
Mijn auto zal het nooit worden, ben ik bang. Ik hou het wel bij mijn eigen “S”
@bluebear: lol, dat is wel een hele treffende omschrijving. Ik heb wel de snelle modus uit mogen proberen, van een 85. Snel, maar ik vind het in de gemiddelde bestelbus tien keer leuker om weg te sprinten.
@bluebear: Maar hoe vaak wil je die “sensatie”?
Ik heb de “tamme” versie (S85). Zit al in 5.4 seconden op de 100 maar tijdens normaal rijden boeit dat niet.
Een standaard Porsche 911 het snot voor de oren rijden is prima mogelijk en op zijn tijd best wel lachen.

Maar wat ik fijn vind, is de enorme rust in de auto. Ik heb nu zelfs de nieuw Conti 5 Silent banden gemonteerd voor nóg stiller rijden.

Ik heb een job waar ik veel moet denken en de wagen is mijn rijdend kantoor. Ik rijd dik 70k per jaar. Telefoneren, muziek luisteren of gewoon stilte. Het is fijn als er geen motor doorheen bléért. De voorgangers waren een Audi 100, A6 en A8 om precies de zelfde reden. Stabiele, snelle, oer-betrouwbare en rustige Auto’s. Kilometer-vreters puur net als de Model S.
Is waarschijnlijk een andere use-case als bij jouw.
@fijnkonijn: Ieder z’n meug. Daarom stelde ik al, -mijn- auto zal het nooit worden. Ik mag zelf m’n portemonnee trekken als ik een nieuwe auto wil en heb dus niet de zakelijke voordelen (subsidies/kortingen) etc. Dat is één. Daar naast vraag je me over de sensatie? Die wil ik altijd! Maar, altijd af kunnen roepen als – ik – daar zin in heb.
De jaren dat ik 60/70k KMS per jaar reed heb ik achter me gelaten, dus inderdaad, ik heb een andere manier van gebruik als jij. Daarom heb ik een Audi S6. Héél onvoordelig in het gebruik, waarschijnlijk véél te duur voor de kilometers die ik rij, maar iedere meter die ik rij tovert een glimlach op m’n gezicht. Niet alleen de snelle kms, maar ook de rustig cruizen kms. Maar IK heb de keuze. Doorrijden of stoppen. Gassen of Cruizen. Ik wil niet dat de auto dit voor mij bepaald. Wil ik tanken, een bakkie koffie en door of wil ik stoppen en rusten? IK heb de keuze, en die word niet door mijn accu pakket gedirigeerd. Dát, mijn beste konijn, is precies de ‘vrijheid’ die ik zo waardeer aan ‘de auto’
Volgens mij doet een Ariel Atom de 0-96 in 2,3 seconden, en die is gewoon nieuw te bestellen. Ik kan me ook zo voorstellen dat de Ariel Atom niet de enige auto is met zo’n tijd. Dat maakt niet dat het niet een prestatie van Tesla is om dit met een sedan te doen, maar dit soort overdreven gedoe ben ik geen fan van.
Autoblog, de Model X stoelen – waaronder in het wit en geventileerd – zijn ook nu leverbaar voor de Model S P90D en P100D.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).