Tesla Model 3 productielijn werkt voor geen tiet

Auteur: , 85 Reacties
EV

Er mogen dan eindelijk acceptabele aantallen van de lijn afkomen, maar dat is slechts het halve werk.

In de laatste week van juni bereikte Tesla eindelijk die lang begeerde mijlpaal: er liepen die week (ruim) 5.000 units van de productielijn af. Is het lek dan nu boven? Mwah. Kwaliteitspublicatie BusinessInsider heeft interne documenten in handen gekregen, waaruit blijkt dat een schrikbarend hoog percentage van de Model 3’s de band afloopt met defecten die vervolgens nog gerepareerd moeten worden.

Het zou om 4.300 van de 5.000 auto’s gaan, oftewel 86 procent van de auto’s die de band afrollen. In ‘de industrie’ wordt het percentage auto’s dat probleemloos van de band afrolt aangeduid met de term ‘First Pass Yield’ (FPY). Tesla bereikt dus slechts een FPY van veertien procent en gaat daarmee terug naar de jaren ’70. Goed lopende moderne autofabrieken kunnen tegenwoordig een FPY bereiken van tachtig procent. Het slechte FPY-cijfer is geen goed nieuws voor Tesla, omdat het herstellen van onvolkomenheden en defecten extra uren (en dus kosten) toevoegt aan het productieproces. Een woordvoerder van het merk verdedigt de gang van zaken door te stellen dat Tesla nou eenmaal perfectie nastreeft:

Our goal is to produce a perfect car for every customer. In order to ensure the highest quality, we review every vehicle for even the smallest refinement before it leaves the factory. Dedicated inspection teams track every car throughout every shop in the assembly line, and every vehicle is then subjected to an additional quality-control process towards the end of the line. And all of this happens before a vehicle leaves the factory and is delivered to a customer.

Mooie woorden, maar de praktijk logenstraft ze. We kennen immers allemaal het verhaal van de Model S die afgeleverd werd met een gebroken A-stijl, maar ook de veelvoorkomende loshangende deurrubbers, scheef opgehangen carrosseriedelen et cetera zijn dingen die alleen de grootste fanb0iZ ontkennen. Recentelijk berichtten we nog over een Model 3 die gekleed was voor een Black and White-feestje, met een afwijkende interieurbekleding op de achterdeur. Hé Musk, een paar werknemers van Alfa Romeo belden. Ze willen hun productiegrappen uit de jaren ’80 terug.

Bedankt Daniel voor de tip!



85 reacties

5000 stuks gehaald en dan nu nog de productielijn kwalitatief verbeteren en de kosten gaan omlaag en de marges omhoog. Komt goed lieve Tesla bashers. Als je raketten kunt maken die the best zijn in prijs/kwaliteitsverhouding dan komt het met zo’n productielijntje ook wel in orde.
@gokartmozart: Raketten maken is geen serieproductie werk. Niet te vergelijken dus…
@robin78: wat ik bedoel te zeggen is dat de juiste mensen wel gevonden gaan worden die het gaan fixen.
Ik ben geen Musk of Tesla fanboy maar wat er gebeurt momenteel en de plannen die er zijn gaan onze petjes teboven. No way back. Wen er maar vast aan
@gokartmozart: Dat ligt eraan of Musk accepteert dat er mensen zijn die meer verstand van het leiden van een fabriek zijn dan hijzelf. Dus… Ik gok erop dat over een paar jaar andere merken Tesla inhalen (of doet Hyundai dat al?).
@robin78: hyundai. Ze zien er inmiddels ook al beter uit. Word best een leuk merk denk ik #toekomstvisie
@gasskaas: en dit jaar twee betaalbare elektrische autos in het gamma met 470km wltp range.
@robin78: Je moet echt veel dieper in de techniek duiken om te snappen wat de uitdagingen bij Tesla zijn…..

Wat Tesla uniek maakt en je heel duidelijk ziet mbt. batterij techniek en gebruik van allerlei sensoren, is de systeem integratie. Tesla doet heel veel zelf of is een stuk directer betrokken bij het werk van hun toeleveranciers.

Veel Tier 1 onderdelen die automotive OEM’s kopen bij de Bosch, Continental, Delphi’s van deze wereld zijn op hun eisen aangepaste varianten van een soort reference design/Worden redelijk onafhankelijk ontwikkeld op basis van requirements en vrij strak geregistreerde feedback loops, echte co-creatie op engineering niveau is best laag.

Vervolgens zijn deze componenten/subsystemen veelal pas op niveau van het hele subsysteem geïntegreerd met de rest van de auto. Tesla doet dit anders, daar weet bijna de hele auto wat elk lullig sensortje doet. De integratie zit dus echt op individueel sensor niveau voor veel subsystemen.

Voorbeeldje; de Volvo T8 Plug-in hybrids hebben een motor + inverter van Siemens welke ‘gewoon’ een versie van een Siemens productlijn is (wel de eerste, sure), communicatie met de rest van de auto gebeurt enkel op basis van selecte in en outputs van de seperate Motorcontroller die gewoon te horen krijgt: doe XYZ.

Bij de Tesla Model 3 is deze scheiding er veel minder, zaken als vermogens afgifte, toerental variaties, stroomsterkte etc. Kunnen direct als input voor de Voertuigbeheersing gebruikt worden (ik moet nog gaan uitzoeken in welke mate dit exact gebeurt). Dit scheelt extra sensoren en maakt dat je systemen op basis van meer data/een beter beeld van de actuele situatie kan aansturen.

Goed voorbeeldje hiervan is (welke ik wel al gezien heb) is hoe de Yaw sensoren voor de airbag deployment ook voor de ESP gebruikt worden. Bij heel veel auto’s zitten hier gewoon 2 sensoren die het zelfde meten maar voor een ander sub-systeem.

Bijkomend voordeel is dat ze volledig beheer hebben over de firmware ota. Bij andere auto’s moet je fysieke toegang hebben tot subsysteem- controllers en daar aansturing op maken of ze helemaal vervangen. Met alle ellende van storingen bij updates en foutcodes uit sensoren die niet 123 te koppelen zijn met een probleem.

Kwam meteen van pas toen consumer report een foutje in de ABS calibratie vond tijdens een review.
Kwestie van herconfig van de basefile en hoppa……

Als je dit even vergelijkt met de andere autofabrikanten lopen die mijlenver achter. En die hebben ook geen plannen om op dit niveau te gaan opereren. Tesla is dus op meer dan alleen electrificatie een game changer!
@dutchneon: Het probleem met alles zelf ontwikkelen betekend wel dat je duurdere onderdelen gebruikt als je concurrenten. Dus prijs je je gewoon uit de markt. De consument geeft niks om technische kenmerken maar willen de goedkoopste. Zelf ontwikkelen betekend niet dat de betrouwbaarheid op orde is.
@robin78: laten ontwikkelen ook niet. Je kan iig 1 ding zeggen, dat wanneer ze het zelf ontwikkelen ook direct daar de voor- én nadelen van erven. Dat weet je niet wanneer je het door een derde partij laat maken, tenzij het zo’n generiek risicoloos onderdeel is dat eigen fabrikage zinloos is.
@drdre1: Als onderdelen bij meerdere merken wordt gebruikt betekend het dat eventuele problemen er snel uit zijn, ook door grotere productie goedkoper.
@robin78: Alleen de prijs telt bij een auto? En dat reageert op Autoblog? Jij rijdt zeker in een Dacia Duster omdat die lekker goedkoop is?

Tesla gaat een gamechanger zijn binnen de autoindustrie, andere merken haken nu pas een beetje aan bij de filosofie van een auto is grotendeels een softwareproduct terwijl Tesla daarin mijlenver voorloopt.
@Godefridus: Het gaat er niet om hoe ik er over denk, maar de kopers van een auto. Als je te weinig verkoopt maak je verlies en ga je op de fles.
@dutchneon: Nu nog de bumper vastzetten voor de wagen de productielijn verlaat, dan is de publieke opinie ook blij.
@wimof: mijn bmw kwam 9 jaar geleden met een kapotte radiateur uit de showroom….. de Opel insignia van mijn vrouw 6 jaar geleden ook niet veel beter, nieuw en geleverd met half gemonteerde draadboom. Dan heb ik liever een losse bumper, gaat de motor niet van in de soep….
@dutchneon: Heb ik liever een VAG product , nooit dergelijke toeren meegemaakt met een nieuwe wagen.
(en dat waren er vele duizenden)
@wimof: ik was expres niet begonnen over onze laatste niet Passat. In de context van de huidige beslommeringen. , 3 jaar geleden nog maar, in het eerste halfjaar 5 keer terug vanwege garanties. En dan nog niet te spreken over de navigatie, waar ze geen oplossing voor hadden, (b8) je kunt de ellende erover nogsteeds terugvinden. Nooit gedacht dat je zoveel problemen kon hebben met een nieuwe auto!
@dutchneon: kijk op YouTube maar een Rich Rebuilds. Hij (Rich) legt daar uit hoe handig die call home besturing is voor een auto bezitter. Tesla bepaald wat je met je aankoop mag doen. Service mag je zelf niet doen van hun.
@dutchneon: ik vind het een prachtig verhaal, maar uiteindelijk komt het maar op een ding uit en dat is geld verdienen. Dat lukt Tesla nog steeds niet, en steeds meer investeerders twijfelen of het wel goed komt met Tesla. Tesla is een game changer, maar in de huidige markt gaan ze het niet redden.
@dutchneon: ik vind het een prachtig verhaal, maar uiteindelijk komt het maar op een ding neer, en dat is geld verdienen. Dat lukt Tesla nog steeds niet, en steeds meer investeerders twijfelen of het wel goed komt met Tesla. Tesla is een game changer, maar in de huidige markt gaan ze het niet redden.
@jakki: dat eeuwige napraten van het journalisme over winst maken begint vermoeiend te worden….. als jij een paar miljoen op de bank hebt, al heel wat bereikt hebt in je leven en Van je hobby om te laten zien dat je de elektrische auto groot kunt maken je werk hebt gemaakt…. richt je dan al je peilen op zo snel mogelijk je bedrijf laten groeien en schaalvergroting, of ga je zitten potten en geld niet investeren zodat je het naar de IRS kan gaan overmaken en de aandeelhouders gaan zeuren om maandelijks dividend??
@dutchneon: dit heeft niets met het napraten van het journalisten te maken, maar met het economisch principe dat er uiteindelijk winst gemaakt moet worden. Tesla verliest 11.000 euro per auto, en dat geld zal geleend moeten worden om de kasstroom aan te vullen. Elon Musk kan nog zo’n visionair zijn, maar zijn praatjes vullen tot nu toe geen gaatjes. Sterker nog zijn gedragingen van de laatste tijd duiden meer en meer op een vis die langzamerhand op het droge getrokken wordt, en naar adem hapt. Als er binnen nu en een halfjaar geen drastische omslag komt bij Tesla, gaan ze het niet redden.
@jakki: Volgens mij praat je toch echt journalisten na dan. Op het moment maken de autos van Tesla gewoon “winst”. De rede dat Tesla nog geen geld verdient heeft verschillende redenen. Denk aan R&D, Gigafactory, supercharger netwerk, ontwikkeling nieuwe modellen, uitbreiding productielijnen. Ik ontken niet dat ze geen winst maken, maar met die logica is Aston Martin echt heel langeen kutbedrijf geweest. Er zijn veel bedrijven die met deze tactiek gestart zijn
@jakki: nope. Er hoeft geen winst gemaakt te worden. Ze moeten break-even draaien. DAN krijgt de klant het ‘beste’ product voor zijn geld wat een producent kan regelen.

Wat we nu hebben, zijn auto-maker-kartels die tig en tig euro’s per auto in marketing steken om jou te laten denken dat een opprijs van 4500 euro voor een paar af-frabriek speakertjes, waar de autobouwer niks mee te maken heeft; een goede deal is…. het is alleen een goede deal voor de autofabrikant.
De autofabrikant kijkt al lang niet meer wat ze kunnen doen om de beste auto in elkaar te kunnen schroeven zodat ze het beste product afleveren voor de beste prijs wat de klant kan kopen. Ze kijken alleen nog maar naar ‘hoeveel kunnen we uit de klant trekken voordat ze overlopen naar de concurrent…’
Het feit dat een hoop auto’s geleased worden, helpt overigens ook niet; want het blijkt voor de klant vaak al te moeilijk om te berekenen hoeveel ze genaaid worden tijdens een lease.

Terug naar het begin. Alleen voor de aandeelhouders gaat het om ‘winst’ maken. De klant wil alleen dat met break-even draait. Daarom verbaast het me zo dat er zoveel reaguurders zijn die het de hele tijd hebben over ‘hoeveel winst’ dat coole bedrijf wel niet maakt.
@jakki: Bwoaaaa de Belgische overheid bouwt al 40 jaar staatsschuld op bij diens burgers dus dat valt nog mee bij Tesla :D
@dutchneon: Thanks voor de goede review. Autojourno’s beoordelen over het algemeen alleen het zachte dashboard en of ie 0.2 seconden sneller naar de 100 gaat dan de vorige versie. Daarom lijken autoreviews ook allemaal op elkaar.

Dat is inderdaad een compleet andere aanpak om een auto te bouwen. De befaamde kritiek ‘alles wat eropzit ken ook kapot’ gaat dus bij Tesla minder op omdat je precies weet wélke microcontroller geen reactie meer geeft. Dat merken het bouwen van onderdelen uitbesteden is ook nog wel te begrijpen, bijvoorbeeld Bosch maakt al decennialang precies hetzelfde onderdeel dus de verwachte betrouwbaarheid is hoger. Het probleem van alles in huis ontwikkelen is dat onderdelen voor reparatie in dit geval vreselijk duur zijn omdat de productielijn al overbelast is door de normale ‘nieuwe’ wagens.

Het nadeel van alles door toeleveranciers laten leveren is de enorme traagheid. Het mooie scherm in de Tesla hebben ze gewoon zelf ontwikkeld. Het is veel sneller en efficiënter om zoiets zelf intern te bouwen als de kennis in huis is. Projecten met andere bedrijven moeten allemaal binnen een contract en kosten dus te veel of te weinig tijd, communicatie verloopt stroever, geld blijft aan diverse strijkstokken hangen. Als Musk het de komende 2 jaar uithoudt dan heeft Tesla een enorme voorsprong. Tuners en autogarages hebben het nakijken.
@gokartmozart: mijn idee
@gokartmozart: dat is dus het probleem, mensen die denken dat raketten en coole appjes iets te maken hebben met een goede ondernemer zijn. Bizar, denk je nou echt dat er vraag is naar een raket die zich nog niet bewezen heeft, destijds met die idiote actie om een Tesla de lucht in te knallen viel de hoofdraket ook gewoon te pletter…. het is zoals alles binnen Tesla; Coole gadgets, maar valt meer in de categorie dure prullaria.
@bitd: Wat betreft Tesla laat ik aan jou over. Maar wat betreft SpaceX zit je echt volledig mis. Je hebt geen idee waar je het over hebt.
@crepito: prima, meld jij je aan?
@gokartmozart: Waavan 14% geen problemen hadden. De rest allemaal terug naar de fabriek om weer gemaakt te worden omdat de kwaliteit zo laag was dat de klanten de autos lieten staan.

Dat betekent dus dat 86% (!!!) terug ging!
@basjaski: Ik weet vrij zeker dat ze niet de fabriek verlaten, maar na productie in de fabriek worden hersteld. Waar zie jij dat ze de fabriek verlaten en dan terugkomen?
@crepito:Ze verlaten hoe dan ook de productielijn, dat is bijna even erg.
@wimof: Soms kies je ervoor om niet voor elk wissewasje (lees: kwaliteitsafwijking) de volledige productielijn stil te leggen. Dit pak je dan na de productie wel op met een speciaal reparatieteam. Dit komt ten goede aan je productiecijfers, maar je Directrun (FPY) wordt er slechter door.
@gokartmozart: Ik begrijp zijn noodzaak om raketten te bouwen niet.
Veel werk aan de winkel met zijn wagens.
Of wil hij, als het fout loopt, op mars gaan wonen.
Eén punt is zeker, niemand kent hem daar.
@gokartmozart: ja zeg, auto’s bouwen is geen Rocket Science!
Lieve redactie. Schrijf eens wat vaker over alfa romeo i.p.v tesla
@mikje90: Zou ik graag zien als Alfa liefhebber. Er is alleen zo weinig nieuws te melden helaas….
@trustmeiamanengineer: O jawel hoor, om te beginnen door een artikel te wijden aan iedere gecrashte Alfa Romeo (en niet alleen als het een Giulia Quadrifoglio is), uitgebreide statistieken over de geplande, gemiste en overtroffen produktieplanningen, en uiteraard moet er uitgebreid stilgestaan worden bij de mening van Arianne Huffington over de leefstijl van de eindbaas. Zo krijg je AB wel vol hoor!
@potver7: de tesla’s die in t nieuws komen over crashes zijn altijd op bizarre manieren gecrasht, en de productielijn van alfa is prima toch?
@trustmeiamanengineer: hoe rijdt een alfa eigenlijk? Nooit een testrit gedaan. Misschien als ik van mijn bmw ziekte af ben eens een proefje doen.
@mikje90: eerst maar een paar auto’s verkopen…
5000 stuks gehaald en dan nu nog de productielijn kwalitatief verbeteren en de kosten gaan omlaag en de marges omhoog. Komt goed lieve Tesla bashers. Als je raketten kunt maken die the best zijn in prijs/kwaliteitsverhouding dan komt het met zo’n productielijntje ook wel in orde.
Twijfel een beetje of je dit onder kinderziektes mag scharen, of dat we dat station al zijn gepasseerd
@pindakoning: Zo iets als geboren worden en al aan het infuus hangen.
Wellicht zonder vooruitzicht.
Hij had dan ook adviseurs van Toyota of Nissan moeten nemen, niet die van Leyland !
@desjonnies: Dan hebben de heren van British Leyland zichzelf wel sterk verbeterd als ze nu een score van 14% foutloze auto’s halen.

Om precies te zijn ongeveer 14.000 keer zo goed als in de hoogtijdagen van de Engelse auto-industrie, toen rond de 1 op de 100.000 auto’s per ongeluk foutloos was. En dan ook nog foutloos naar Engelse standaarden.
@moveyourmind: Dat waren ander tijden, en terloops, ze worden 45 jaar na datum nog in ere hersteld.
Zie je het al gebeuren met een Tesla of eender welk ander hoogtechnisch ontwerp.
@wimof: Wel jammer trouwens dat het zo gegaan is, er zaten magnifieke ontwerpen tussen en bijzonder mooie merken. Neem alleen al die fantastische Rover Vitesse.
Die 5000 is ook maar 1 week, waar ze echt alles erdoor geramd hebben om te kunnen zeggen dat ze het gehaald hebben. Daarna zakte het allemaal weer in. Een kat maakt ook een aantal gekke sprongen voor ze sterft.
@rulefollower: bedoel je niet “een kat in het nauw maakt rare sprongen”. Dat sterven dat komt volgens mij nergens terug :P
@rulefollower: een kat heeft 9 levens, ik gun ze dat het gaat lukken. Tijd zal het uitwijzen
@rulefollower: fout. Ze hebben meerdere weken nadien nog hetzelfde tempo aangehouden. (Officiële info tijden kwartaalcijfers)
Daarnaast is het bij volumeproductie normaal om soms verhoogde productie “bursts” te doen om zwakke punten op te sporen.
@stanny: maar dan moet je na zo een “burst” niet roepen dat dit de normale productie is, die eindelijk bereikt is. Met wel 14% goed auto’s :-)
Onzin dat elke auto door quality control gaat. Ik heb nog nooit een eigenaar gesproken die geen aandachtpunten had bij inname van de auto. Meestal is de lak niet in orde of zitten delen onacceptabel scheef.
@flutterby: Je bedoelt eigenaars van Tesla’s?
@frederik: ja daar gaat het over hier
@flutterby:
ik ben dan de eerste.
En dat bij een product uit het land van operazangers en spaghetti eters.
Mn broer heeft sinds 2 maanden een Model X. Foutloos tot nu toe.
Wel fakking lillik.
@jaapiyo en @RubenPriest:

Bij toeval stuitte ik op dit artikel (van gistermiddag) op zustersite Groen7:
https://www.groen7.nl/elon-musk-tesla-kan-auto-van-25-000-bouwen-binnen-3-jaar

Waarom wordt hierover op Autoblog niets vermeld?
@stefanvts16v: kan, maar staat voorlopig nog niet op de planning. Eerst model Y, dan Semi, pickup en roadster.
@stefanvts16v: vermoedelijk omdat ze weten dat dit utopie is.
Ok 25.000 per week, maand, jaar, dat stond er niet bij.
Klinkt als een ‘minimum viable product’ aanpak, lean dus.
Klinkt als een lean aanpak, met de auto’s als minimum viable product’.
Wens hem het beste. Wat hij tot zover heeft gerealiseerd is groots.
Klinkt als een ‘minimum viable product’: lean aanpak.
Hoe serieus zijn de defecten? Of stond alleen de ventieldopjes aandraai robot niet goed afgesteld?
Beetje loos cijfer zo.
@harrie: dat dus. Het kan wel een storm in een glas water zijn. Komkommertijd…
@fietsenmaker:
Of niet. We weten het niet.
@harrie: gezien de reputatie van Tesla als het gaat om bouwkwaliteit, mag je ervan uit gaan dat het wat verder gaat dan losse ventieldopjes. Die sturen ze wel na namelijk…
@harrie: amerikaans, ik gok op deuren die scheef hangen. het zijn ook dingen die klanten zelf hebben ondervonden en hebben teruggestuurd. lijkt me niet dat je em voor het ventieldopje wat niet muurvast zit terugstuurd.
@harrie: Er staat dat elke auto van die 4300 stuks gemiddeld 37 minuten nodig waren.
@harrie: Als het dat zou zijn denk ik niet dat het deze pagina zou halen.
Haha
Ik zal gewoon de productie naar bijv nederland brengen of Duitsland waar men wel de ervaringen hebben. De amerikanen zijn verwende mensen en lui.
@elemento: Ik had in de jaren 70′ een AMC Pacer, het imitatie hout was 1 cm te ver naar links geplakt en mijn voorruit 2 cm te laag met als gevolg dat het water met sloten binnenliep.
Ik denk dat dat gewoon in hun genen rust.
Mijn 2de Pacer was in hetzelfde bedje ziek.
@elemento: Ik had in de jaren 70′ een AMC Pacer, het imitatie hout was 1 cm te ver naar links geplakt en mijn voorruit 2 cm te laag met als gevolg dat het water met sloten binnenliep.
Ik denk dat dat gewoon in hun genen rust.
Mijn 2de Pacer was in hetzelfde bedje ziek.
Businessinsider kwaliteitspublicatie. Ik moest lachen!

Die productie kan niet snel genoeg naar China..
Ik ben de laatste tijd steeds benieuwd welke hoeveel geld de “kwaliteitsmedia” krijgen om negatieve publicaties te plaatsen. Een bedrijf van 70miljard waar voor meer dan 5 miljard shorts tegenover staan… Dat is bizar. Oftewel, de grote bedrijven die short zijn gegaan hebben best een paar miljoen over voor negatieve publiciteit. En voor een paar k heb je een journalist en krant wel om.

In dit onderzoek wordt aangegeven dat in week 23 er inderdaad 4300 auto’s rework nodig hadden. Let wel op dit zijn auto’s die nog niet naar de klant onderweg zijn.
Dat wil niet zeggen dat van de 5.000 in die week geproduceerde auto’s er 4.300 auto’s hersteld werden. Het kan prima dat er auto’s met aandachtspunten zijn opgespaard in eerdere weken, en toen er voldoende capaciteit was om deze punten te tackelen, dit is opgelost.

Vervolgens duurde het gemiddeld 37 minuten aan arbeidstijd om het probleem op te lossen. GEMIDDELD 37 minuten. Oftewel, als er een auto is met een probleem met de lak en dat vergt 8 uur werk, zijn er 14 auto’s in 10 minuten opgelost.
@pramm: dat laatste verhaal zou opgaan als het om een handjevol auto’s ging met een paar outliers, maar is hier niet relevant. 4.300 auto’s. Gemiddeld 37 min extra werk per auto. Noem het maar niks…
Wat wordt dat met de semi, als die er komt?
Hoewel die wel heel knap getekend is. Vrachtwagen is nog wat anders dan auto.

Tesla moet gewoon de know how van een gevestigde waarde binnenhalen.
Soms kies je ervoor om niet voor elke wissewasje (lees: kwaliteitsafwijking) de volledige productielijn stil te leggen. Dit pak je dan na de productie wel op met een speciaal reparatieteam. Dit komt ten goede aan je productiecijfers, maar je Directrun (FPY) wordt er slechter door.
Daimler is toch betrokken bij Tesla als het gaat om het opzetten van productielijnen e.d.? Ik dacht dat Daimler specifiek die kennis inbracht met hun deelneming in Tesla.

Misschien kan VDL in Nederland laten zien goed je nu zo’n Model 3 in elkaar schroeft op een productielijn. :-)
First pass, wasrna het gemiddeld 37 minuten per auto (die niet langs first pass controle kwam) kostte om op te lossen. En inmiddels zijn de manuren per Model 3 met 30% gedaald. Met andere woorden, de groeipijnen worden flink aangepakt.
Ha ha, die vergelijking met Spacex is echt dom. En geen idee wat daarmee verdiend is. Spacex lanceert meer dan Nasa, en lanceert ook vóór Nasa. Meeste hebben geen idee, maar lees je eens in als je erover wilt meepraten. En als je dit onderstaande filmpje bekijkt kun je zie hoe hectisch er in de fabriek wordt gewerkt. (niet) https://youtu.be/mr9kK0_7x08 Maar stap eens over jezelf heen, vraag een proefrit aan. Om na de rit te horen van de verkoper of er nog vragen zijn. Nee? Dan loopt hij vervolgens naar zijn bureau, en vervolgd zijn werk. Heel verfrissend! Niets opgedrongen, geen dikke folders, geen zullen eens kijken wat u voor de oude auto kunt terug krijgen. Niets van dit alles. Geheel vrijblijvend. En nog eens wat, Amazon maakt ook nog steeds geen winst hoor (op papier) Maakt trouwens ook raketten, waarmee ze geen cent verdienen. Leuk hé die andere insteek betreft geld.
@marting: Amazon maakt geen winst? Noem 2,5 miljard per kwartaal (Q2-2018) maar niets. 🤔🤨🙄

https://amp.theguardian.com/technology/2018/jul/26/amazon-profit-second-quarter-2018-advertising-cloud

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).