Tesla haalt productiemijlpaal met Model 3

Auteur: , 55 Reacties

Confetti en slingers in de aanslag.

Model 3

Na maanden van stress & keihard werken zal Elon Musk afgelopen weekend een Zuid-Afrikaans wijntje hebben opengetrokken om stil te staan bij een productiemijlpaal. Tesla heeft progressie geboekt en het is de Amerikaanse autofabrikant gelukt om het langverwachte productiedoel van 5.000 Model 3’s in een week te halen.

Afgelopen week/weekend werd het 5.000ste exemplaar gebouwd. In een interne e-mail, die via Bloomberg is onderschept, uit Musk zijn vreugde naar de medewerkers van het bedrijf. “We did it!!” valt in de mail te lezen. Eerder deze week vierde de Tesla-man nog zijn verjaardag in de fabriek. “We either found a way or, by will and inventiveness, created entirely new solutions that were thought impossible. Intense in tents. Transporting entire production lines across the world in massive cargo planes. Whatever. It worked.”

Het is niet concreet duidelijk of het doel doordeweeks of dit weekend is gehaald. Als deadline had Tesla als doel om voor het einde van het tweede kwartaal (zaterdag) het productiedoel te halen. Het is ze dus of nét wel of net niet gelukt. Een dagje speling zal Musk waarschijnlijk een worst zijn, belangrijkste is dat ze het voor elkaar hebben gekregen.

De productie van de Tesla Model 3 werd geplaagd door allerlei issues. Nu de langverwachte mijlpaal bereikt is, kan Tesla vooruit kijken. De verwachting is dat de Amerikaanse autofabrikant met nieuwe productie- en leveringscijfers gaat komen. Zaak is nu voor Tesla om de productiesnelheid vast te houden. In de mail liet Musk verder weten dat over een maand mogelijk 6.000 Model 3’s per week van de band gaan rollen. Inclusief de Model 3, S en X produceerde het merk afgelopen week in totaal 7.000 auto’s. Ford Motor CEO Steven Armstrong kon het echter niet laten om het feestje van Tesla via Twitter te bederven met een tweet

Tesla haalt productiemijlpaal met Model 3



55 reacties

Mooie mijlpaal, nu vast blijven houden anders zegt het vrij weinig. Dhr. Armstrong is zo te zien een kleinzerig mannetje, jammer.
@2wheeler: kan niet wachten op de reactie van Musk in de zin van: “..en hoeveel daarvan waren volledig elektrisch…??”
@ukbob: Nee dat zou raar zijn. Een EV is in principe makkelijker te bouwen omdat er minder lastige componenten zijn. Niet alleen de motor is eenvoudiger (qua aantal onderdelen), maar ook de aansluitingen zijn minder complex: geen uitlaat, geen brandstofleidingen, geen van alles. Nee, als Musk al moet reageren, dan zou de vraag zijn: in hoeveel fabrieken, en met hoeveel jaar voorbereidin? Ford is een wereldwijd speler en heeft een flink aantal fabrieken. Een hele dikke portfolio aan modellen en ze verkopen heul veel pick-ups die niet eens echt als personenauto’s doorgaan ( qua emissie eisen niet, maar ook naar Europese maatstaven niet). Anyhoe: leuk Feestje Musk, beetje laat is het wel.
@stamp: Als het zo makkelijk is waarom maakt geen enkele andere fabrikant dan 7000 EVs per week? De markt vraagt erom en alle EVs hebben lange levertijden.
@flutterby: Omdat ze dat niet zelf willen? Geen idee. Is het punt ook niet. Zie Renault. Die stampt ook Zoë’s van de lijn. En Nissan Leaf-jes. En de eerste scheepslading Hyundai Kona’s is ook al uitverkocht, terwijl ze nog niet eens van de band af rollen. Maar Ford bluft vooral met productie capaciteit. Ja. Lekker makkelijk, met zoveel meer fabrieken en modellen.
@stamp: woehoe, 10k Kona’s verkocht. Dat is nu twee weken Model 3 productie..
Waarom die flauwe reactie van Ford? Het was een interne mail, geen officieel pb en het is bovendien zeker een prestatie.
@pomoek: Simpel. Iedereen (AB incluis) doet alsof het een hele prestatie is om 7000 auto’s te produceren. Elon zou eigenlijk stil in een hoekje moeten gaan zitten en zich diep schamen in plaats van het de wereld in te slingeren alsof het een overwinning op de elementen is.
@potver7: haha, vind je oprecht dat de oprichter van een relatief nieuw merk die als enige in de markt enkel en alleen dedicated EV’s bouwt zich moet schamen omdat ze “slechts” 5000p/w produceren? Vind je dat echt?
@2wheeler: gezien de ambities, eerdere beloften, herhaaldelijk uitstellen, nog meer beloften enz enz enz… En het feit dat die 5000/wk nog steeds niet de aantallen zijn die ze zouden moeten doen… Je mag als fabrikant best blij en opgelucht zijn dat de boel eindelijk op stoom komt, en de interne mail is zeker op z’n plek, maar de uitgebreide media-aandacht is gewoon zwaar overtrokken.
@potver7: ome Sergio haalt ook bij lange na niet altijd wat hij belooft, toch best een grote en gevestigde autofabrikant dan FCA zou ik zeggen…
@2wheeler:
Wel wanneer eerst van de daken schreeuwt dat je 12.000 units/week gaat produceren.
Jezelf op de borst slaan wanneer je niet eens de helft van je target haalt komt dan uiteraard een beetje hypocriet over….
@potver7: punt is: dat doet hij niet. Het is een interne mail. Dat is nogal een verschil. Ford vergelijkt bovendien zo hele ouwe appels met spiksplinternieuwe peren.
@pomoek: interne mails staan niet op Twitter…
@potver7: & @2wheeler: In het artikel hierboven, en op bloomberg, is toch echt sprake van een email: “In een interne e-mail, die via Bloomberg is onderschept, uit Musk zijn vreugde naar de medewerkers van het bedrijf”.
@pomoek: zeker, maar Steven reageert op een tweetje “7000 cars, seven days”.
@2wheeler: ah, ja nu zie ik het je hebt gelijk.
@pomoek: als ik het goed zie was dat een tweetje, geen mail.
@2wheeler: tweet ging over totaal aantal auto’s zonder te pochen dat de 3 de 5000 aantikte. Desalniettemin is het knap om 1000 Tesla’s per dag te produceren als jong merk. Maar iedereen mag anders denken heur.
@porker: Hoe lang blijf je eigenlijk een jong merk? Tesla bestond gisteren 15 jaar, dus feitelijk hadden ze een dubbel feestje te vieren.
@perry_snijders: idd, hoelang blijf je een jong merk, aan de andere kant ik kan niet zo 1,2,3 een merk opnoemen die deze productie aantallen draait en minder dan 50 jaar bestaat
@b088y: Het is een knappe prestatie. Aan de andere kant, toen Ford 15 jaar bestond had het een marktaandeel van 50% in de VS en 40% in GB ;-)
@perry_snijders: Dat was de bedoeling van de Ford T.
@perry_snijders: tja, hoe relevant is dat eigenlijk? Tesla mag wel lang bestaan, maar de Roadster was verre van een volledige productieauto. De Model S uit 2012 geeft wat mij betreft meer aan vanaf wanneer je mag rekenen.
@porker: miscommunicatie denk ik, ik gun Tesla het beste en snap het sentiment van Musk heel goed. Als ondernemer zijnde ben je hartstikke blij als het even gesmeerd loopt in je bedrijf. Dat wil je delen met je aanhang natuurlijk.
kut reactie van die vent,
Het lijkt dus echt te gaan lukken bij Tesla, wat moer dat een teleurstelling zijn voor alle reaguurders die zeker wisten dat het niet ging lukken, nu maar hopen dat het voorspelde failliet van Tesla snel komt anders hebben ze niks meer om over te blaten bij de vrijmibo.
Hoe voelt Jaapyio zich? Al huilend in een hoekje?
@stfu: hahaha ik vroeg me echt af of bij jou thuis de vlag nu uit hangt, de woonkamer versierd is met Tesla-slingers en of je je kinderen vandaag van school hebt gehouden om dit heugelijke feit met het gehele gezin te vieren.
@rhellema: Ben eerder benieuwd hoe de diepgewortelde haat voor Tesla bij de anti-fanboys is momenteel, zoals bij jou.. zegt genoeg dat je er zo op reageert :)
@amg65: hey, ben je weer terug van je vakantie? Ik haat Tesla niet hoor, dat maak jij er van omdat ik Fansla’s zoals jij aanspreek, omdat ik hier niet de woorden neer zet welke jij heel graag zou willen lezen. Ik kan er niets aan doen dat jij naar bed gaat en weer op staat met Tesla, dat je misschien wel aandelen in het merk hebt, sterker nog het boeit me verder ook heel weinig. Wat ik dan wel weer boeiend vind dat je je direct weer van je meest intieme Tesla kant laat zien. Maar goed, hoe was je vakantie, beetje gezellig gehad?
@rhellema: Nope, geen vakantie gehad. Technisch gezien zegt stfu niks positiefs over Tesla in zijn comment. En jij gaf aan die tesla saboteur te steunen middels een gift. Je verschuilen achter fanboys lukt dus niet. Je kan dan niet zeggen dat het je niets boeit. Het is eerder andersom, ‘fanboys’ reageren op jouw haat ;). Technisch gezien kan ook een neutrale kijker jouw comments kunnen onderschrijven, dus een intieme kant van Tesla is het niet.
@amg65: kom op amg65, zowel jij als stfu als flutterboy staan hier bekend als de grootste Fansla’s, en de opmerking van stfu naar jaapiyo is een regelrechte nanananana opmerking, maar jij vindt dat blijkbaar niet omdat jullie hetzelfde merk aanbidden. En die Tesla saboteur??? Is hij al veroordeeld voor sabotage of heb je nu een vooraf ingenomen mening omdat de man jouw oh zo geliefde merk in een kwaad daglicht wil zetten of ben je misschien boos op hem dat hij wel eens de waarheid zou kunnen spreken en er dan blijkt dat Tesla misschien wel helemaal niet dat bijzondere bedrijf is en Musk wel een heel normale CEO zoals alle andere? Als er werkelijk niets aan het handje zou zijn dan zou Tesla er niets aan gelegen zijn om die vermeende klokkenluider zijn leven totaal kapot te willen maken. Tesla zou dan ook echt open kunnen reageren en met simpele bewijzen kunnen komen, die te tonen aan de buitenwereld en de vermeende klokkenluider op die manier de mond te snoeren. Maar nu is het een bedrijf die een persoon zijn leven kapot wil maken terwijl Tesla niet kapot gemaakt zal worden door die ene persoon. Maar omdat ik het verhaal van twee kanten wil horen door middel van een rechtszaak dan ben ik ineens een hater in jouw ogen. Prima hoor dat je dat op die manier wil zien alleen kan ik je melden dat ik geen hater noch anti fanboy ben. Ik heb alleen een beetje een antipathie tegen personen die alles wat krom is recht willen lullen in het voordeel van een merk of persoon.

Voorbeeld: een maand of twee geleden werd er geroepen door de Fansla’s dat het productieaantal van 5000 al in de maand (staat me iets van bij, weet het niet helemaal zeker) februari gehaald is. Naar nu blijkt heeft Tesla d.m.v. een interne mail aangegeven dat het aantal eindelijk gehaald is. Dan komt bij mij de vraag op “hoe weten de mensen dit dan al zo lang, waarom moet dit dan met een interne mail gecommuniceerd worden terwijl Musk normaliter bij iedere scheet Twitter opent en zijn marketingpraatje de wereld in slingert”. Zodra er hier gezegd wordt dat de productie van de model 3 nog niet op orde is dan wordt er door de Fansla’s als eerste geroepen dat dit niet klopt maar blijkbaar klopt het dermate wel dat Musk het nodig vond om het personeel te feleiciteren middels een mail en niet zoals hij normaal altijd iets van de daken schreeuwt. Blijkbaar schaamt hij zichzelf dus ook voor de aantallen dat die nú pas gehaald zijn maar wil hij dit niet laten blijken aan het personeel.
@rhellema: Haha, het zegt toch genoeg dat je zulke enorme comments post onder Tesla berichten, als je er niets mee hebt? Als wij bekend staan als fanboys, dan sta jij bekend als de meest fanatieke ‘Tesla basher’. Maar goed. Ik noem ‘Tesla saboteur’ omdat hij zo wordt genoemd, ook door Autoblog. ‘Vermeende’ Tesla saboteur dan, om in jouw terminologie te blijven. En veroordeling? Nee, de rechtszaak is nog niet gestart, zoals jij ook weet. Het is nu zijn woord tegen die van Tesla, maar hij heeft wel toegegeven informatie te hebben verdraaid en doorgespeeld aan Business Insider. Dat is alles wat we weten.
Overigens ‘aanbid’ ik het merk niet hoor, ik sta alleen wel achter de missie. En Elon Musk een normale CEO? Volgens mij is hij alles behalve normaal, getuige het feit dat jij het over hem hebt op een blog. En wat betreft die antipathie; ben ik met je eens, alleen niet bij jou wat betreft Tesla informatie, omdat je er geen interesse in hebt ook niet alle juiste feiten hebt. Dat terzijde overigens.

‘Leven kapot maken’ klinkt wel erg zwaar… Je moet niet huilie huilie gaan doen als je na zulke beschuldigingen zelf zo extreem de publiciteit opzoekt en een automerk wil neerhalen, als je een rechtszaak aan je broek krijgt. Vast en zeker met valide punten, opgesteld door het juridische team van Tesla. Anders start je geen rechtszaak. Uiteraard gaan we het zien met die rechtszaak, ik ben ook benieuwd, naar de feiten.

Wat betreft die 5.000p/w in de maand februari, geen idee waar je het over hebt? Je snapt dat je nu er een heel ander verhaal bijhaalt omdat ik je alleen wijs op je comment? Dat bedoel ik met ‘diepgeworteld’.
Maar ik ben de beroerdste niet, dus zal even reageren op je argwaan over Musk’s communicatie van deze milestone. Hij heeft het getwitterd, zoals die altijd doet. Hij heeft een interne mail gestuurd, wat die ook altijd doet. En de officiële productieaantallen worden altijd in de week na het kwartaal gecommuniceerd, deze week dus. Dus ik snap je punt niet zo goed, en ik snap werkelijk waar niet hoe een comment van een persoon in februari je zo diep kan zitten.
@amg65: die lange reactie was naar jou en niet naar Tesla met als voorbeeld die productieaantallen. En de lengte daarvan was doelbewust gedaan omdat je anders weer begint te zeuren dat het een onsamenhangend verhaal is, dat je het niet snapt of dat ik onzin uit kraam. Het was geen comment van februari, er werd beweerd dat de 5000 al in februari gehaald was en dat het onzin was dat de productie nog niet op orde was. En Musk twittert iedere nieuwtje van Tesla, geloof je werkelijk dat hetgeen waar hij nu de meeste kritiek op krijgt pas een week na het lopende kwartaal gaat twitteren? Ik weet wel zeker dat hij dat twittert gelijk nadat de 5000 gehaald is. En waar bash ik Tesla trouwens? Als ik het vermoeden heb dat iemand onzin verkoopt dan reageer ik daar op net zoals jij dus waar bash ik Tesla mee dan? Waar spreek ik uit dat het een kut merk is bijvoorbeeld, waar spreek ik uit dat Tesla failliet moet?
@rhellema: Ik volg je nu helemaal niet meer. Ik heb het inderdaad over die ‘comment’ uit februari, wat er ook in stond volgens jou, of wat de beweringen ook waren. Lijkt me erg sterk overigens dat een betrouwbare bron beweerde dat ze er 5,000p/w produceerden. Misschien iemand die totaal niet op de hoogte is..

”geloof je werkelijk dat hetgeen waar hij nu de meeste kritiek op krijgt pas een week na het lopende kwartaal gaat twitteren?” Waar heb je het over? Hij heeft toch METEEN getwitterd dat ze 7.000 Tesla’s hebben geproduceerd? Ben je dan blij? Overigens zei ik: ”En de officiële productieaantallen worden altijd in de week na het kwartaal gecommuniceerd” = dit is geen twitteren, maar officiële berichtgeving vanuit Tesla.

Laat ik het zo zeggen: ik zie Tesla graag slagen, omdat ik 1. sterk achter de missie sta en 2. het leuk vind om een nieuw merk te zien (met een start-up geest) die schijt heeft aan alle standaarden van de gevestigde orde. Dat ik me dus druk kan maken om de problemen en obstakels van Tesla, is dus logisch. Als iemand totaal geen affiniteit heeft met EV’s of Tesla’s, kan snap ik werkelijk niet hoe je zo negatief en intensief over Tesla comment.
@amg65: zie je…je volgt me nu al niet meer. Als je gewoon normaal leest zie je duidelijk wat ik schrijf, ik ga het ook niet herhalen voor je, je mag het zelf wel opzoeken. Ik schrijf gewoon in Jip en Janneke taal maar zelfs dat blijkt nog te moeilijk voor je. Duidelijker kan ik helaas niet zijn, dat jij daar moeite mee hebt is jouw probleem. En nee, dat gebeurt niet alleen bij mij dat doe je met meerdere hier, zodra reageerders het maar iets te moeilijk maken voor je dan ga je roepen dat je ze niet volgt of dat ze onzin uitkramen. Fijne vakantie alvast.
@rhellema: Haha onzin, hoe zit het met dat twitter issue volgens jou dan? Kun je op die vragen ook niet reageren?
@rhellema: Ik snap dat het lastig voor je is, omdat je (meestal) niet met juiste informatie bent ingevoerd. Jammer dat je niet eens kunt reageren op een citaat van jou.

Niemand weet nu wat je dwars zit wat betreft die informatie twitteren. Een week na kwartaal? Haal je officiële publicaties van Tesla in de war met twitter van Elon? Zou hij het nu niet hebben gedaan volgens jou? Is de context van zijn milestone-tweet niet enthousiast genoeg t.o.v. andere tweets?

Ik wil je graag van de juiste informatie dan wel context voorzien, maar als je niet precies kunt formuleren wat je bedoelt houdt het op.
@amg65: tja, als je niet normaal kan lezen dan houd het voor mij ook op. Ik blijf het je niet uitleggen want als ik dat nu weer doe zal je het wel weer niet snappen.
@rhellema:
“En Musk twittert iedere nieuwtje van Tesla, geloof je werkelijk dat hetgeen waar hij nu de meeste kritiek op krijgt pas een week na het lopende kwartaal gaat twitteren?”
Is dit een reactie op iets wat ik zeg? ‘Gaat twitteren’ impliceer je hiermee dat hij nu niet heeft getwitterd?

Voor de goede orde: jij begint een heel verhaal over het twittergebruik van Musk e.d., zonder enige voorbeelden of wat dan ook waar dat op gebaseerd is. Maar dan houden we erover op.
@amg65: en weer lees je niet wat ik schrijf, lees het hele stuk nou eens.
@rhellema: ik ben geen fan van Tesla, maar geïnteresseerd in alle EVs. Het is onmiskenbaar de toekomst en ben niet angstig voor nieuwe techniek. Je zal mij ook nooit de kwaliteit van montage of quality control horen goed praten, want dat is bij Tesla waardeloos. Verwar fanboys niet met technische kennis over het onderwerp.

Zelf rijd ik het liefste in een snelle stille auto met ruimte voor drie kinderen. Momenteel is Tesla de enige die dat kan leveren tegen een prijs waarbij ik voor de concurrentie het dubbele betaal. Het nadeel van (~5x p/j) snelladen voor lange rit neem ik voor lief om niet wekelijks (~50x p/j) bij de pomp te staan.

Nu maar wachten op Europese levering én de beloofde trekhaak. Anders toch de Ioniq als tussenoplossing.
@flutterby: Je verdedigt Tesla, dus je lult recht wat krom is ;) (in zijn ogen).
@amg65: ik verdedig met feiten én voorspellingen van de CEO. Nu is Musk niet altijd op tijd, maar maakt meestal wel zijn beloftes waar.

Het is jammer dat het nodig is, maar ik compareer simpelweg de negativiteit op en van Autoblog.
@flutterby: Precies dat idd.
@flutterby: ja, je verdedigt met feiten. Een model 3 is net zoveel maatwerk als een one of Ferrari of een 911 R, nou joh wat een feiten! Ohja, de 911R had zelfs kunstingrepen nodig om exclusief te zijn en de Model 3 is dat al. Dat is iets recht lullen wat krom is maar jij met je hoge IQ hè, jij weet het natuurlijk allemaal veel beter.
@rhellema: je gooit alle termen door elkaar en maakt verbanden die er niet zijn.

Enige wat je zegt wat klopt is dat Porsche de 911R kunstmatig exclusief heeft gehouden door gelimiteerd opgave en gerucht van laatste handgeschakelde 911. Wil jij zeggen dat het niet waar is?
@amg65: overigens, een goede vakantie gun ik iedereen hè of we nou lijnrecht tegenover elkaar staan of niet. Moet je nog op vakantie en zoja, waarheen?
@prhellema:
Mooi. En nu richting de 10K. Hoe eerder, hoe beter, kunnen er hordes mensen hun ICEs uit en blijft er meer satanssap over voor degenen, die geen EV believen. Win-win.
Hoezo? Tesla nog steeds niet failliet? Autoblog, stop met het posten van deze onzin tot Musk potvisgewijs met z’n buik naar boven drijft. OK? Anders voed je alleen maar de fanboys, en die zijn ver-schrik-ke-luk irritant. Met hun EV-gedoe altijd. ’t Zijn geeneens echte auto’s.
(OK, OK, ’t is nog vroeg en ik ben nog niet opgewarmd, maar voor de slechte verstaander: #irony)
Hij heeft gezegd 7000 auto’s… niet 7000 Model 3’s…
Die gast is nou eenmaal nietbte vertrouwen… Charles Ponzi zou jaloers zijn op hem.
@suzyfey: Eh wat zeg jij nou weer? Ja 7.000 Tesla inc S en X, waarvan 5000 Model 3. Dat is er gezegd.
@crepito: Klopt helemaal. Niet goed gelezen… laten we maandagochtend de schuld geven :)
Excuses!! En toch blijft die Musk een oplichter… ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).