Ouch! Nederlandse Fisker had duidelijk geen goede karma

Auteur: , 21 Reacties

Kaplow!

We kennen allemaal de Prius en de creaties van Tesla, maar de Fisker Karma was op een gegeven moment de ultieme smug-mobiel voor als je je beter wilde voelen dan de rest van ons. De Karma was namelijk groot, luxe en duur, maar pretendeerde ook de wereld te redden met zijn redelijk unieke hybride-setup. De Karma wordt in principe aangedreven door twee elektromotoren, maar beschikt ook over een verbrandingsmotor (van Opel/GM). De laatste drijft echter nooit direct de wielen aan, doch voorziet de elektromotoren van juice als deze leeg zijn, of als de bestuurder vraagt om betere prestaties.

Het moderne imago leverde de Karma ook een rol op in de ooit succesvolle sitcom Two and a Halve Men (mèèèèhnnnn). Morsige acteur Charlie Sheen moest daarin met zijn oude Jaaaaag (en later CL AMG) het veld ruimen ten faveure van fris gezicht Ashton Kutcher met zijn Fisker Karma. In de praktijk bleek echter dat de Karma stiekem niet bijzonder zuinig was (de puur elektrische range bedraagt maar 51 kilometer, daarna slaat de verbrandingsmotor aan en rijd je 1:8). Wat ook niet hielp was de introductie van de Tesla Model S ongeveer één jaar na de Karma op de markt kwam. Ondanks dat die ook niet perfect is, was het in de meeste opzichten een veel betere poging om een moderne, luxe EV neer te zetten dan de Fisker. Zodoende werden er uiteindelijk minder dan 2.000 van verkocht en ging Fisker failliet. Later gingen verschillende andere partijen nog met het model aan de haal, maar dat is een vrrrhaal voor een andere maal.

We dwalen namelijk af van het onderwerp van dit topic, een Nederlandse Fisker Karma die duidelijk een paar tikkies heeft opgelopen. Misschien trachtte de auto tegenover een Dodge Viper te snoeven over hoe milieuvriendelijk ‘ie wel niet is en hoe oud en achterhaald pure benzinestokers zijn, waarna de Viper ‘m alle hoeken van de kamer heeft laten zien. Overigens keuren wij auto-on-auto geweld altijd af, zelfs bij dit soort GroenLinks bolides. Hoe dan ook, de neus en de wielophanging links zijn ernstig gelaedeerd. Achter het linker achterwiel zien we ook nog wat lelijke krassen.

Dit alles weten we dankzij AB-lezer Jaap (Jaapiyo!), die de auto tegenkwam bij de plaatselijke schadeboer. Een zoektochtje op de webz leert dat de auto te koop wordt aangeboden op schadeautos.nl voor 17.950 Euro. Onderdelen zijn vast nog wel ergens te bemachtigen door de handige klussert. Gewoon even de Wanxiang Group opbellen en dat spul laten aanrukken via Ali Express, jungeh!

Dank Jaap voor de tip!



21 reacties

Paar jaar geleden stond Hilversum en omstreken vol met die dingen, maar ik heb er al jaren geen meer gezien op straat eigenlijk. Stond destijds ook een gigantische voorraad bij Kroymans binnen. Ben benieuwd waar die allemaal gebleven zijn na het faillissement. Het blijft toch best wel een mooie wagen, en was z’n tijd behoorlijk vooruit.
@trustmeiamanengineer: ik zie ze heel soms nog maar vooral veel Tesla’s tussen Baarn en Hilversum, los van de vele Ferrari testritjes vanuit Kroymans
@trustmeiamanengineer: staat die bij Ottenhome er ook niet meer?
Mooi project om een Ls3 in te lepelen.
Gaat ie eindelijk zoals hij eruit ziet.
Wrapje eraf ff bijwerken en gaan.
Leuk geschreven Jaapiyo 👌🏻
@jaap_veldman: leuk geschreven jaapyo ik zal het printen en daarna veeg ik mijn kont er mee af
Leuk geschreven Jaapiyo!!👌🏻👌🏻
Lekker geschreven Jaapiyo!!!👌🏻👌🏻👌🏻
In deze auto heb ik nog een keer meegereden samen met degene die de auto gewraped heeft. Jammer dit!
@bmw1: die wrap of die geknakte neus?
@bmw1: bedankt voor deze mededeling
@tjongejongejonge: bedankt voor de nutteloze reacties
@bmw1: dat moest wel een hoogtepunt geweest zijn dan….
Heb er zelf 1 en ken de waarde van de auto en van onderdelen ook. Alles is gewoon te koop bij Kroymans.

10000€ is een betere prijs
Ik zal hem dan maar maken: Leuke Fisker upper!
Even Rhenoy autodemontage bellen 2ehands onderdelen zat van die Fiskers!
Ehhh, Charlie reed alleen in het eerste seizoen in een Jag.
Later werd dat een CL65AMG (maakt diepe buiging) en op het einde een E63AMG (?). In elk geval E-AMG.
Ge-wel-di-ge serie trouwens, veel gekeken en nu maar weer eens uit de mottenballen trekken. Eerst 8 seizoenen dan.
Onderdelen zijn duur en levering duurt lang.
@kobus1967: de Elfstedentocht zwemmen dat duurt pas lang
Wat ik mij afvraag: heeft dat ding de ventilatieroosters van een Peugeot 308 (eerste generatie)?
@niels.vandewiele.9: het lijkt er inderdaad wel op! Net als de elektrische spiegelverstelling uit een willekeurige Opel uit de jaren 90.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).