• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla Model 3-wachtenden moeten nog eens 2,5k lappen

Auteur: RubenPriest, gepost 29 juni 2018 om 12:42 – 92 Reacties

Model 3


Ja, luister. Nog even over die aanbetaling..

In 2016 maakte Tesla bekend dat de Model 3 in de VS 35.000 dollar ging kosten. Klanten konden de auto alvast reserveren door een aanbetaling van 1.000 dollar te doen. Tesla kreeg vervolgens een stroom van reserveringen en dus aanbetalingen binnen. Das lekkere money.

Hoewel de leveringen van de Model 3 al enkele maanden in volle gang zijn, wachten nog steeds duizenden toekomstige eigenaren van de Model 3 in Noord-Amerika op hun exemplaar. We zijn inmiddels in 2018 en Tesla Inc. heeft het lef om de klanten die al reeds een aanbesteding hebben gedaan om nóg meer geld te vragen. Alle klanten die in de Verenigde Staten en Canada die op dit moment een reservering hebben openstaan voor de Model 3 hebben via e-mail te horen gekregen dat ze 2.500 dollar moeten betalen om het proces voort te zetten.

Voor Tesla is dit een lucratieve manier om in een korte periode veel geld bij elkaar te schrapen. Stel dat 100.000 mensen in Noord-Amerika het bedrag overmaken, dan kan Tesla weer met 250 miljoen dollar vooruit. Aanbesteding op aanbesteding, het lijkt wel een aflevering van AVROTROS Opgelicht?!

Het is niet eerlijk om visionair Musk direct met het tv-programma te vergelijken, maar de nieuwe smeekbode om geld is op z’n minst opmerkelijk te noemen.. (via Autonews)

Foto: Tesla Model 3 via @lebaunl op Autojunk

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla te breed voor Duitse Autobahn, riskeert boete
    BREEK: Tesla Model Y wordt nóg duurder
  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Noordlease en Leasevisie heten nu Hitachi Mobility
Volgend bericht: Eerste Vrije Training Oostenrijk: Max doet mee met de top »

Lees Interacties

Reacties

  1. kobus1967 zegt

    29 juni 2018 om 12:45

    Maar er zijn wel flinke prijsdalingen doorgevoerd als hij dan uiteindelijk geleverd word lees ik op http://www.groen7.nl tot wel 14000 euro prijsverlaging voor de duurste versie.

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      29 juni 2018 om 12:46

      @kobus1967: https://www.groen7.nl/prijzen-tesla-model-3-verlaagd/

      Login om te reageren
      • crepito zegt

        29 juni 2018 om 13:21

        @kobus1967: Voor het gemak vergeet AB te vermelden dat dit gewoon van de totaalprijs afgaat.
        En voor het gemak even vergeten te melden dat nu de simpele reserveringslijst is omgezet in orders. (Daadwerkelijk samenstellen, en dus beter weten wie welk model wil)

        Tja, creatief is het wel.

        Login om te reageren
        • dees zegt

          29 juni 2018 om 15:06

          @crepito: Feit blijft dat het niet netjes is. En de enige denkbare reden om dit te doen is omdat Tesla een cashflow probleem verwacht.

          Login om te reageren
          • crepito zegt

            29 juni 2018 om 19:40

            @dees: Dit gaat al vanaf het begin zo. Alleen nu zijn de configuraties voor iedereen open gesteld. Dus als je hem daadwerkelijk besteld.

            Login om te reageren
          • slickrick zegt

            30 juni 2018 om 06:59

            @dees: dat weet ik niet, overal waar je iets op maat bestelt moet je een aanbetaling doen, dus waarom niet bij Tesla. Als ik een nieuwe BMW configureer en bestel moet ik ook een aanbetaling doen…

            Login om te reageren
  2. ikweethet zegt

    29 juni 2018 om 12:46

    Een aanbetaling van hoogstens 10%, is dat heel raar dan?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      29 juni 2018 om 12:48

      @ikweethet: Ik heb heel wat auto’s gekocht en verkocht in m’n leven en ik heb nog nooit een aanbetaling gevraagd/betaald.

      Login om te reageren
      • ikweethet zegt

        29 juni 2018 om 12:51

        @e34m5touring: Je hebt een nieuwe auto besteld en niet een aanbetaling hoeven te doen voordat de auto geproduceerd werd?

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          29 juni 2018 om 12:52

          @ikweethet: Correct.

          Login om te reageren
          • ikweethet zegt

            29 juni 2018 om 12:54

            @e34m5touring: Waren dze een prive aankopen of lease?

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              29 juni 2018 om 12:58

              @ikweethet: Prive aanschaf. Bij Citroen gewerkt in de verkoop. Ook daar geen aanbetalingen. Zie je ook bijna nergens meer. Aanbetaling. In de kozijnenhandel bijv. was het echt een dingetje en nou doet niemand het meer. Te vaak mensen mee genaaid geraakt. Bedrijven die een hoop aanbetalingen verzamelen en dan de boel laten klappen waardoor mensen de aanbetaling kwijt zijn zonder ook maar een product geleverd gekregen te hebben.

              Login om te reageren
              • ikweethet zegt

                29 juni 2018 om 13:00

                @e34m5touring: Heb geen ervaring met nieuwe auto als prive aanschaf, altijd de luxe gehad om te leasen. Dacht dat het wel normaal zou zijn dat er iets van te voren wordt betaald voor een dergelijke product.

              • flutterby zegt

                29 juni 2018 om 14:59

                @E34M5Touring: heb je ook wel is een auto besteld waar je eerst moest reserveren en na een jaar pas kon bestellen? En waar 400.000 andere geïnteresseerde voor waren? Hmm nee?

                Tesla moet de cijfers spekken en komen er op deze manier mee weg. Allemaal om negatieve aandacht en zeurende aandeelhouders te verminderen.

              • E34M5Touring zegt

                29 juni 2018 om 15:11

                @flutterby: Nee maar wat heeft dat er mee te maken? Dus omdat zij een apart bestel proces hebben zou ik ineens moeten aanbetalen? Terwijl het gros van de mainstream fabrikanten, die miljoenen auto’s verkopen per jaar, dat niet doen. Want die hebben de centen niet zo hard nodig dat ze bij de klanten moeten bedelen om extra centjes vooraf.

              • flutterby zegt

                29 juni 2018 om 19:40

                @e34m5touring: omdat Tesla populair zijn. Als Porsche of Ferrari een 100% aanbetaling vragen voor gelimiteerde modellen dan verkopen ze net zo goed.

                Citroën is al lang blij dat iemand in hun ontwerp wil rijden.

              • E34M5Touring zegt

                29 juni 2018 om 19:53

                @flutterby: Goed verhaal man. We hebben het hier over een middenklasser. Geen Ferrari of Porsche.

              • flutterby zegt

                29 juni 2018 om 22:58

                @e34m5touring: wil of kán je het niet begrijpen? Jeejs..

              • E34M5Touring zegt

                29 juni 2018 om 23:24

                @flutterby: Snap je zelf wel wat je typt?

              • flutterby zegt

                30 juni 2018 om 06:38

                @e34m5touring: trololol

              • E34M5Touring zegt

                30 juni 2018 om 08:19

                @flutterby: Jaja, bla bla. Je snapt dus echt niet dat een bespoke Ferrari wat anders is dan een serieproductie middenklasser. Maar goed, dat was me wel duidelijk.

              • flutterby zegt

                30 juni 2018 om 12:38

                @E34M5Touring: oh je was serieus? Sorry, kon het mij even niet voorstellen.

                Ik kan mij heel goed voorstellen dat een Ferrari geen Tesla is. Een Tesla is namelijk sneller op de 100.

                Even zonder dollen. Wat ik probeer duidelijke te maken is dat een Tesla Model 3 net zo populair is/was als bijv. een 911R. Dat is een zeer bijzondere prestatie zonder gelimiteerde opgave. Dat ze een andere markt aanspreken maakt het alleen maar specialer voor de Model 3.

              • E34M5Touring zegt

                30 juni 2018 om 12:50

                @flutterby: Ja lieverd, ten eerste vind ik het een vergelijk van niks. Het klopt niet en het heeft ook geen enkele strekking op de discussie. Dus rest me nogmaals de vraag, begrijp je zelf wel wat je typt?

              • flutterby zegt

                30 juni 2018 om 13:48

                @e34m5touring: jij blijkbaar niet. Ik denk dat de IQ kloof te groot is aangezien ik het je niet eenvoudiger kan uitleggen.

              • E34M5Touring zegt

                30 juni 2018 om 14:12

                @flutterby: Jij praat over de markt en speciaal en bijzonder. Ik heb het over aanbetalingen etc. Je lult over totaal iets anders wat geen enkele strekking heeft op de discussie. Dus die iq kloof geloof ik wel. Vrees alleen dat je aan een andere kant staat dan je zelf denkt.

              • flutterby zegt

                30 juni 2018 om 17:06

                @e34m5touring: ik bedoel niet de markt in het dorp he?

                Tesla kan dit maken omdat de auto populair is. Nu kan jij daarvoor de auto laten staan, maar een half miljoen mensen accepteren dat omdat ze zo graag die auto willen.

                Het feit dat alle andere auto fabrikanten dit niet doen zegt ook niks. Tot 10 jaar geleden dacht niemand aan een EV, nu proberen ze massaal op de boot te springen.

              • rhellema zegt

                30 juni 2018 om 17:09

                @flutterby: op grond waarvan baseer je dat de model 3 net zo populair was als de 911R?

              • flutterby zegt

                1 juli 2018 om 11:32

                @rhellema: populairiteit is niet meetbaar, maar als je het wilt vergelijken kan dat beste op prijs,verkoop aantallen en wachttijd.

                De 911R had kunst ingrepen nodig als beperkt oplage en het gerucht dat het de laatste handgeschakelde 911 zou zijn, maar de Model 3 is natuurlijk veel goedkoper en veel zijn geïnteresseerd geraakt vanwege de instapprijs die pas in 2019 leverbaar wordt.

              • rhellema zegt

                1 juli 2018 om 12:40

                @flutterby: je grijpt ook letterlijk alle onzinnige middelen aan om de model 3 maar te moeten promoten vind je niet. Het vergelijk wat je nu doet is hetzelfde als je oma vergelijken met één of ander topmodel. Je oma is een aardige vrouw en het topmodel moet een exclusief beroep doen om aardig gevonden te worden. Misschien is het gewoon makkelijker voor je om te accepteren dat een model 3 hetzelfde is als een BMW 3 serie maar dan volledig elektrisch en vooral niets speciaals.

              • stfu zegt

                29 juni 2018 om 15:41

                @E34M5Touring: bij Tesla gaat alles online, dus ouderwets een krabbel zetten doen ze niet aan. En een aanbetaling voorkomt annuleringen, toch wel belangrijk bij zulke dure auto’s.

              • E34M5Touring zegt

                29 juni 2018 om 16:27

                @stfu: Come on, je praat hier over een 3 serie pricerange. Daar hoef je ook niet op aan te betalen. Prima dat ze het doen en als mensen daar geen probleem mee hebben, more power to the them. Maar het is geen normale gang van zaken. Die ouwe heeft 2 Cayenne’s gekocht zonder aanbetaling. Want die doet daar sowieso niet aan.

              • humpyourdog zegt

                29 juni 2018 om 16:57

                @E34M5Touring: in 2012 kocht een tante van mij bij dealergroep jorssen een bmw 1 reeks. Ze wilden hier een voorschot op, dus het komt echt nog wel voor.

              • pechweg zegt

                30 juni 2018 om 08:07

                @humpyourdog: het komt indd nog erg veel voor! Werk zelf in de autohandel als bijbaantje naast m’n studie en het valt me op hoevaak er nog gebruik van gemaakt wordt.

              • stfu zegt

                30 juni 2018 om 01:49

                @E34M5Touring: voorkomt vooral dat mensen eerst nadenken voor ze iets aanschaffen.

              • E34M5Touring zegt

                30 juni 2018 om 08:21

                @stfu: Ik neem aan dat je bedoelt niet nadenken voor ze wat kopen. Dan had ik een annuleringsclausule gedaan. Dan kan je namelijk 20% laten betalen bij annulering en kun je de geproduceerde auto gewoon alsnog verkopen. Dan heb je 20% extra marge. Levert meer op dan die 3.500,- die je nu hebt.

        • boomhauwer zegt

          29 juni 2018 om 13:42

          @ikweethet: idem.

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        29 juni 2018 om 13:00

        @e34m5touring: Tegenwoordig willen ze zelfs al een aanbetaling voor een auto van 3000 euro. Voor mij is dat een dealbreaker, dan kijk ik wel verder.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          29 juni 2018 om 13:04

          @lekbak: ik doe nooit een aanbetaling. Ik maak voor niemand een uitzondering. Wil je het toch? Ga ik naar een ander

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            29 juni 2018 om 13:27

            @lekkerlinksrijden: Ik wil best een aanbetaling doen voor iets wat ze speciaal voor mij maken ofzo. Maar niet voor een tweedehands auto, puur omdat zij dan de auto uit de handel halen. Haal ik de auto niet op dan is er nog niks verloren (maar mijn woord is bindend voor mij).

            Login om te reageren
            • kniesoor zegt

              29 juni 2018 om 13:49

              @lekbak:
              Eensch. Een aantal jaren terug een keer een aanbetaling op een auto gedaan, was er één, die op verzoek in een andere kleur werd geleverd, vond het daarom een redelijk vraag. Overigens bestaat die dealer – was best een grote – ondertussen niet meer. Met in het achterhoofd de kennis, dat grote dealers ook om kunnen vallen, doe ik nu overigens geen aanbetalingen meer. Ook niet voor auto’s in een afwijkende configuratie. Heeft bij de afgelopen twee auto’s – waarvan één ook een enigszins afwijkende – geen discussie opgeleverd.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                29 juni 2018 om 15:14

                @amghans: Ik vind het niet meer dan redelijk om voor een op maat gemaakt iets een vorm van zekerheid te geven. Maar een auto is geen op maat gemaakt product, dat is een kant en klaar uit een catalogus geplukt product.

              • bischero zegt

                29 juni 2018 om 20:38

                @amghans: EMA?

            • tmenges zegt

              29 juni 2018 om 17:43

              @lekbak: mwah ligt eraan , 12 jaar terug een volvo 850 gekocht bij een particulier en vrijdagavond proefgereden en wou de auto kopen, echter kon ik hem pas woensdag ophalen waarop de beste man 250 euro aanbetaling wilde. In zon geval vind ik dat geen probleem mits de verkopende partij betrouwbaar overkomt natuurlijk

              Login om te reageren
              • bischero zegt

                29 juni 2018 om 20:39

                @tmenges: of kwam de kopende partij onbetrouwbaar over? ?

      • crepito zegt

        29 juni 2018 om 13:21

        @E34M5Touring: Schijnt tegenwoordig steeds vaker voor te komen. Volgens mij heeft Porsche etc nu ook aanbetalingen voor de Taycan en andere EV’s.

        Login om te reageren
    • gove zegt

      29 juni 2018 om 13:41

      @ikweethet: redelijk normaal in de autobranche, al is 10% aan de hoge kant, normaal gesproken is het 5% bij grote orders, of een bankgarantie, of 0,

      Login om te reageren
      • hplh zegt

        29 juni 2018 om 21:00

        @gove: ik zit al 20 jaar in de autobranche maar heb nog nooit gehoord van een aanbetaling op een auto.
        Hooguit wat handgeld.

        Login om te reageren
        • gove zegt

          2 juli 2018 om 09:18

          @hplh: heb het over bulk bestellingen, maar vandaag de dag zie je het ook steeds meer bij individuele bestellingen, denk aan de i pace, of exclusieve modellen,

          Login om te reageren
    • Erik zegt

      29 juni 2018 om 16:28

      @ikweethet: ja, dat is raar. Ik heb nog nooit een aanbetaling gedaan of bij welk (Internet)bedrijf vooruit betaald. Ook Internet bedrijven waarbij je zelf retourkosten dient te betalen bij garantieclaims doe ik geen zaken meer mee. En ook doe ik geen zaken met bedrijven die een opslag vragen bij afwijkende betaalmogelijkheden zoals Credit Card, Paypal e.d. Verwerk het maar in de prijs zodat direct duidelijk is wat het totaalbedrag is.

      Login om te reageren
      • seicilindri zegt

        29 juni 2018 om 21:17

        @erik2907: Dat is natuurlijk niet redelijk. Als kleinere ondernemer moet je voor een betaalservice als paypal maar liefst 4,5% betalen plus een starttarief van 30 cent ofwel pakweg 15 euro bij een product van 300 euro . De concurrentie is moordend op internet dus prijzen zijn al bottom line. Waarom zou ik dan mijn prijzen voor, met ideal betalende klanten, gaan verhogen omdat jij zo nodig met een peperdure betaalmethode wilt betalen ?

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          30 juni 2018 om 08:10

          @seicilindri: je kunt het muntje ook omdraaien door bij de Algemene Voorwaarden te vermelden dat er een korting gegeven wordt van 4,5% bij een Ideal betaling. Nederlanders zijn nu eenmaal gevoelig voor het woord korting. Dan heb je een win/win situatie. de klant die betaalt via PayPal heeft zekerheid en jij hebt je kosten eruit en de andere die met Ideal betaalt heeft ‘korting’ en jij je geld sneller binnen.

          Login om te reageren
          • seicilindri zegt

            30 juni 2018 om 08:13

            @erik2907: Zonwerkt het dus niet want zoekmachines zoals kieskeurig geven dan aan dat jou product 315 euro kost en dat bij de concurrent 300 euro met als gevolg dat men jouw pagina niet eens bezoekt.

            Login om te reageren
            • seicilindri zegt

              30 juni 2018 om 08:18

              @seicilindri: nb iets bij algemene voorwaarden vermelden ? Mensen leze de productomschrijving al nauwelijks getuige de vragen die je soms krijgt. Laat staan de algemene voorwaarden.

              Login om te reageren
    • bischero zegt

      29 juni 2018 om 20:46

      @ikweethet: ja dat is raar vind ik en strookt ook niet met mijn ervaring. Klopt ook niet, waarom zou ik het werkkapitaal financieren? B2B komt dat ook niet voor, alleen consumenten trappen er lekker in.
      Zelfs met tweedehands auto’s bij handelaren nooit meegemaakt. Als je een order tekent kun je je gedurende een redelijke termijn bedenken en dan zit je er aan alvast.
      Bij mijn keuken recentelijk ook geen aanbetaling gedaan (geen Mandemakers ?). Idem badkamer en vloeren en zelfs aannemer.
      Het is natuurlijk wel zo dat je het ff helemaal over moet maken voordat de levering/sleuteloverdracht geschiedt.

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    29 juni 2018 om 12:46

    Als men de auto’s nou gewoon uitlevert krijgen ze vanzelf het hele bedrag op de rekening. Kan je nagaan wat dat zou opleveren. Hoef je ook niet te bedelen bij je klanten om centjes…

    Login om te reageren
  4. torsen zegt

    29 juni 2018 om 12:49

    @RubenPriest: Waarom staat er in dit artikel totaal iets anders dan in de bron?

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      29 juni 2018 om 12:52

      @torsen: “Tesla Inc. has invited all Model 3 reservation holders in the U.S. and Canada to confirm their orders. That’s welcome news for customers, many of whom placed $1,000 deposits to reserve the electric sedan in the spring of 2016 — and have been fretting about which color to choose ever since.
      It’s even more welcome for Tesla’s balance sheet. When a customer confirms their order, they pay another $2,500 before the company begins building their car. Say, for example, 100,000 people in the U.S. and Canada were to confirm this week. That would be a $250 million injection of much-needed cash in the final, frantic days of a critical quarter.”

      Zoals ik het lees is dit altijd al zo gegaan. Reservering kost je $1000 en zodra je je order bevestigd betaal je nog eens $2500.
      Kom je op een vrij normale aanbetaling van 10% waarvan de klanten schijnbaar allang van op de hoogte waren.

      Login om te reageren
      • hehe zegt

        29 juni 2018 om 13:48

        @torsen: ik heb nog nooit aanbetaald bij het bestellen van een auto en heb al vaak auto’s gekocht die veel duurder waren dan een Model 3.
        Ook heb ik op de reserveringslijst gestaan voor een Model 3, maar nee: nog extra bijlappen op het moment van definitief reserveren was mij niet verteld.
        Zou het denk ik niet zo’n probleem hebben gevonden, als mij dan ook een concrete levertermijn zou kunnen worden afgesproken.
        Zonder uiterste leverdatum plaats ik bij Tesla in ieder geval geen order.

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          29 juni 2018 om 15:50

          @hehe: Ik kan er bij Tesla ook niet zo snel iets over terug vinden. Maar schijnbaar gaat het al langer zo gezien dit artikel uit april.

          https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/a19744014/buying-tesla-model-3/

          Login om te reageren
        • ruud1954 zegt

          30 juni 2018 om 08:32

          @hehe: Misschien geldt dat alleen voor de klanten in USA?

          Login om te reageren
    • Erik zegt

      29 juni 2018 om 16:24

      @torsen: lijkt typisch iets van Autoblog. Ook nagenoeg alle F1 artikelen wijken af als men deze vergelijkt met bv. http://www.auto-motor-und-sport.de.

      Login om te reageren
  5. ariif zegt

    29 juni 2018 om 12:56

    Ach, die early innovators fanbase van Tesla hebben het waarschijnlijk al overgemaakt om achteraf pas te gaan zeuren

    Login om te reageren
  6. kanffniksbetersbedenken zegt

    29 juni 2018 om 13:00

    Dit was al zo bij de 3 en is ook altijd al het geval bij de S en X geweest. Dus waarom dit opeens “nieuws” is snap ik niet.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      29 juni 2018 om 13:27

      @kanffniksbetersbedenken: misschien kondenzeffniksbetersbedenken

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    29 juni 2018 om 13:10

    Stem op mij en iedereen krijgt Euro 1000,00 !!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      29 juni 2018 om 13:30

      @desjonnies: Ik krijg enkele duizenden euro’s per jaar van de staat. Helaas betaal ik dan eerst nog veel meer duizenden euro’s belasting…

      Login om te reageren
  8. basjaski zegt

    29 juni 2018 om 13:56

    2500 Extra, NON REFUNDABLE. Effe voor de duidelijkheid. Het is 3 dagen refundable anders zit je vast aan de order. Illegale praktijken in ten minste Californie en waarschijnlijk andere staten/landen ook.

    man man man. Wat een tent.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      29 juni 2018 om 14:13

      @basjaski: auto bestellen is maatwerk, in Nederland is dit gewoon legaal. De wetgeving van VS/Californië ken ik niet zo goed, maar ben benieuwd waar staat dat dit niet mag.

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        29 juni 2018 om 18:52

        @flutterby: een auto bestellen is helemaal geen maatwerk. Je mag kiezen tussen een x aantal accessoires welke door de fabrikant zijn uitgekozen en beschikbaar worden gesteld voor de auto van jouw keuze. Pas als je echt enkele miljoenen over maakt naar een fabrikant als bijvoorbeeld Ferrari, een auto laat bouwen waarvan er maar 1 is, pas dan kan je spreken over maatwerk. In dit geval is Tesla gewoon een kleine autofabrikant die hetzelfde doet als een grote autofabrikant met dat verschil dat je bij Tesla een voorfinancier bent en bij de grote autofabrikant geen verplichting hebt tot een aanbetaling.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          29 juni 2018 om 19:49

          @rhellema: het is geen recht dat je een Tesla mag kopen zonder aanbetaling. Als zij dat eisen dan moet je het doen of een andere verkoper vinden. Net zoals Tesla geen kortingen geeft op nieuwe modellen.

          Daarnaast is elke aanschaf met (een combinatie van) opties maatwerk conform de wet. Het gekozen product wordt namelijk speciaal voor jou gemaakt en de leverancier heeft het recht om schadeloos gesteld te worden bij annulering. Een voorraadmodel is altijd voordeliger geprijsd en de leverancier kan dit verschil te verhalen op wie de bestelling geannuleerd heeft.

          Login om te reageren
          • rhellema zegt

            29 juni 2018 om 20:00

            @flutterby: volgens mij is maatwerk volgens de wet pas echt maatwerk op het moment als een bestelde auto voorzien is van van niet geprefabriceerde zaken welke voldoen aan de specificaties en de wensen van de consument. Dus helaas is een Tesla geen maatwerk, een BMW ook niet, Mercedes…nope.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              29 juni 2018 om 23:03

              @rhellema: In de wet heet het “zaken die zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper” (art. 7:46d lid 4(b)(1) BW). Dat betekent dat je als koper dingen moet hebt aangegeven over hoe het product eruit moet gaan zien. Bijvoorbeeld dus de tekst die op het shirt moet komen, of de laklaag die men op de auto moet spuiten.

              Login om te reageren
              • stamp zegt

                1 juli 2018 om 14:05

                @flutterby: Precies. Kleur en uitvoering. Doe mij maar die ene kleur, hoe heet ie? Schijtbruin ja, en dan helemaal kaal, met de dikte motor die er is. Airco? Nee doe maar niet. Centrale vergrendeling? Laat maar zitten. Precies zo’n auto is onverkoopbaar als jij ‘m besteld en vervolgens niet komt opdagen.

    • dees zegt

      29 juni 2018 om 15:07

      @basjaski: Cashflow probleem oplossen en ervoor zorgen dat al die zielen die al zolang wachten niet kunnen cancellen

      Login om te reageren
  9. stevenl zegt

    29 juni 2018 om 15:03

    Aanbesteding is naar mijn weten niet hetzelfde als een aanbetaling.
    Voor het overige weinig verrassend, Tesla heeft liquide middelen nodig.

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      29 juni 2018 om 15:40

      @stevenl: Mij ook een raadsel waarom ze met het woord “aanbesteding” op de proppen komen in dit artikel….

      Login om te reageren
  10. alpinafanb10 zegt

    29 juni 2018 om 15:08

    Heb onlangs ook een aanbetaling moeten doen van 20% voor een auto die speciaal voor mij geproduceerd wordt. Risico dat de dealer omvalt is dan voor mij. Hoe raar kan het gaan.

    Login om te reageren
  11. Tschilpje zegt

    29 juni 2018 om 15:12

    En nog steeds hou ik mijn bestelling vast.. Fingers crossed voor de verwachte levering in Q1.2019…

    Login om te reageren
  12. coolmeister zegt

    29 juni 2018 om 15:12

    Zal te maken hebben met ‘revenue recognition’; op het moment dat de aanbetaling definitief is kunnen ze de omzet in de boeken meenemen. Met tegenvallende productie een alternatief om de cijfers op te krikken.

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      29 juni 2018 om 19:42

      @coolmeister: Ik heb gelezen dat die aanbetaling helemaal niet als revenue mag worden geboekt, als de auto nog niet is geleverd. Volgens mij gewoon een balanspost.

      Login om te reageren
      • coolmeister zegt

        29 juni 2018 om 22:13

        @crepito: zo simpel ligt het niet. Er staan bedrijven meerdere methodes voorhanden. Gezien de positie van Tesla zal het je niet verbazen dat veel aandacht wordt besteedt om een rooskleurig plaatje te schetsen. Je kunt hier beginnen: https://www.google.nl/amp/s/www.marketwatch.com/amp/story/guid/852B970E-1BE5-11E8-A65A-51CF95583976

        Login om te reageren
      • coolmeister zegt

        29 juni 2018 om 22:14

        @crepito: zo simpel ligt het niet. Er staan bedrijven meerdere methodes voorhanden. Gezien de positie van Tesla zal het je niet verbazen dat veel aandacht wordt besteedt om een rooskleurig plaatje te schetsen. Je kunt hier beginnen: https://www.google.nl/amp/s/www.marketwatch.com/amp/story/guid/852B970E-1BE5-11E8-A65A-51CF95583976

        Login om te reageren
      • coolmeister zegt

        29 juni 2018 om 22:15

        @crepito: zo simpel ligt het niet. Er staan bedrijven meerdere methodes voorhanden. Gezien de positie van Tesla zal het je niet verbazen dat veel aandacht wordt besteedt om een rooskleurig plaatje te schetsen. Je kunt hier beginnen: https://www.marketwatch.com/story/new-accounting-rules-trim-tesla-deficit-and-promise-faster-future-revenues-2018-02-27

        Login om te reageren
  13. evdw zegt

    29 juni 2018 om 15:38

    Het staat niet duidelijk vermeld in dit artikel maar ik neem aan dat dit gewoon van het eindbedrag af gaat net als die eerste 1000 euro. En je krijgt het dan ook gewoon terug als je je order weer cancelled.
    Niets aan de hand dus en helemaal niet zo gek om nog wat meer aanbetaling te vragen. Zo schudt je mooi alle mensen eruit die eigenlijk helemaal geen geld hebben om de Tesla uiteindelijk te kopen.

    Login om te reageren
  14. stfu zegt

    29 juni 2018 om 15:40

    De 1000 was een reserverinf, de 2500 om te bestellen. Niks geks.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      29 juni 2018 om 16:48

      @stfu:
      In Tesla-kringen misschien niet, in andere kringen wel degelijk. Voor auto’s, die een veelvoud kosten van een Model 3 hoef je – tenzij een heel afwijkend gespect exemplaar – niets vooruit te betalen.

      Overigens : als Musk er mee wegkomt kan ik me voorstellen, dat-ie om die 2500 vraagt. Goedkoopste manier om je als bedrijf te financieren.

      Login om te reageren
  15. tonnie87 zegt

    29 juni 2018 om 15:44

    Wie echt wel voor zo een Model 3 in aanmerking wil komen zal het geld denk ik wel ophoesten, maar is het probleem van de lange wachttijden daarmee gewoon niet mee opgelost. De nieuwe fabriek in Californie zal met het extra vergaard kapitaal niet worden uitgebreidt en vraag ik mij daarom wel af of het geld niet gebruikt zal worden om een schuld van het bedrijf af te lossen.

    Login om te reageren
  16. jollykart zegt

    29 juni 2018 om 16:40

    Als mij om een aanbetaling wordt gevraagd, vraag ik altijd of ik dan even in de boeken mag kijken om te weten hoe het bedrijf er voor staat. Ik wil immers wel weten hoeveel risico ik loop. Meestal willen ze dan wel een uitzondering maken en anders wens ik ze succes. Ik ga niet hun handelsvoorraad voor financieren.

    Login om te reageren
  17. toyotaprius zegt

    29 juni 2018 om 20:29

    Bij JetCars gaat het niet veel anders, wil je ook nog eens wielen onder de auto betaal je nog eens €50 per maand extra.. wellicht is dit wel niet een idee voor ze?

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      29 juni 2018 om 21:20

      @toyotaprius: Aj ik dacht 1 keer 50€, in de lease dus 50€ per maand…
      Ik rij wel zonder wielen, dan slijten mijn banden ook niet.

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        29 juni 2018 om 21:25

        @fiero: inderdaad, dat bedoel ik nu.. en met het geld wat je uitspaart kan je weer andere dingen doen.. stel je hebt je auto 4 haar bespaar je €2000 om zonder wielen te rijden, wat een geld!

        Login om te reageren
  18. marciemarcnl zegt

    2 juli 2018 om 16:28

    Sensatie zoekers, dat is de enige conclusie die ik kan maken na het lezen van dit “nieuws”. Click bait noemen ze het ook wel, iedere keer als ze iets negatief kunnen schrijven over een elektrische auto en met name Tesla, zijn ze er als de kippen bij, omdat ze zo bang zijn voor de transitie en die zo lang mogelijk willen tegenhouden. Vertragen kunnen ze het wel, maar stoppen kunnen ze het niet !
    Tesla vraag $1000 voor een reservering, en $2500 als je de reservering definitief maakt, dan is het gewoon een order en dit is precies zoals het al vanaf dag 1 omschreven wordt. Nu er meer reserveringen omgezet kunnen worden als order heeft de pers er lucht van gekregen en is dat opeens “nieuws”, en kunnen ze er weer een lekker negatieve conclusie uit trekken.
    Maar waar zijn de berichten dat er nu elke week 5000 worden geproduceerd, dat kon Tesla toch absoluut niet ? Dat kunnen ze dus wel en zelfs 7000 per week is haalbaar. Tesla maakt vanaf nu winst en veel winst, kijken of daar ook berichten over komen ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North