Da’s ook wat. Koop je een nieuwe Tesla Model 3, vergeet de fabrikant er een zeer belangrijk onderdeel op te zetten…
Een vrouw in Amerika met de naam April Dawn was de koning(in) te rijk toen ze haar nieuwe Tesla Model 3 in ontvangst mocht nemen. Ze had zich er zo op verheugd, heerlijk stil rondrijden, optrekken als een malle en tijdens het remmen gewoon nieuwe energie tanken om verder te komen.
Alleen ging er iets niet helemaal goed, toen ze daadwerkelijk de weg op ging. Haar Model 3 Performance maakte een nogal raar geluid bij het remmen. En al had de beste dame niet al te veel verstand van auto’s, dit was volgens haar niet goed. Dus ging ze direct terug naar de dealer.
Remmen van de Performance maken meer geluid
De Tesla dealer had het euvel snel gevonden, dachten ze. Zij vertelden dat de grotere remmen van een Model 3 Performance nu eenmaal wat meer geluid maken dan die van een reguliere Model 3. Zaak opgelost en nu niet meer zeuren April…
Zou je denken.
De nieuwe eigenares nam namelijk geen genoegen met deze uitleg en ging naar een onafhankelijke garage. Daar namen ze de Tesla even goed onder de loep en konden ze de dame in kwestie de échte oorzaak van het rare geluid bij het remmen mededelen. De fabriek was vergeten een zeer belangrijk onderdeel te monteren.
Hoeveel remblokjes heeft een Tesla Model 3?
Een Tesla Model 3 wordt normaal gesproken geleverd met 8 remblokken. Vier aan de voorkant en evenzoveel aan de achterzijde. Alleen de Tesla in kwestie voldeed hier niet aan, die had er slechts 7. De fabriek was vergeten om het binnenste remblok linksachter te monteren.
Kan gebeuren, maar de reactie van Tesla zelf was natuurlijk niet wat je van een dealer verwacht. De auto werd vanzelfsprekend onder garantie gerepareerd, maar daar houdt de ellende niet op.
Vanwege de lange wachttijden vanwege tekorten aan onderdelen, wacht eigenaresse April inmiddels al 3 weken op de teruggave van haar Tesla. Maar ja, liever wat langer wachten en goed remmen, dan je sneller te pletter rijden omdat je auto helemaal niet remt… Lijkt ons dan.
Fotocredit: AprilDawn78 op Twitter
bpc zegt
3 weken voor een set remblokjes…
wimof zegt
Laat dat het probleem zijn + de gebrekkelijke ingesteldheid van de Amerikaanse arbeider / verantwoordelijke.
Ik herhaal het (nogmaals) mijn broer werkte bij Lancer Europe waar de Amerikaanse drankverdeel kranen / toestellen (Coca-Cola) binnen kwamen om verder over Europa verdeeld te worden.
Van een bepaald type moesten ze elk toestel openen om te controleren of een O-ring gemonteerd was en dit verhaal ging jaren mee ondanks diverse waarschuwingen.
mashell zegt
O ringen zijn een dingetje, daar is al eens een Space Shuttle door verongelukt.
e38ossie zegt
@bpc: BMW had ook al problemen met leveren van rembloksetjes.
mikespek zegt
@bpc: en nieuwe remklauw of in ieder geval de zuigers aan de vergeten kant
SpeedGeek zegt
Is het niet zo dat wanneer Tesla de auto onder garantie wilt repareren dat er een ander Tesla op de productielijn een onderdeel mist? Dit omdat er geen/weinig voorraad is bij dergelijke productielijnen geloof ik.
Recent een verhaal aangehoord van een eigenaar van een Nissan dealer. Klant wou zijn nieuw gekochte auto hebben mits de barst in de voorruit gratis vervangen werd. Die auto heeft toen 3 maanden bij de dealer gestaan, wachtend op een nieuw voorraam. Dit omdat er anders er op de assemblagelijn plots een Nissan niet voorzien kon worden van een voorraam.
wimof zegt
Klein verschil tussen een voorruit en een rempad.
towi1989 zegt
Zonder remblok slijt er wel wat anders. De blokjes zullen het probleem niet zijn.
Redrum zegt
Dat is wel zuur. Nu aan het bericht te zien, werd dit volledig via de app afgehandeld. Ze had ook gewoon naar een service center kunnen rijden. Daar had m’n het ook wel snel gevonden. Ze is tenslotte ook gewoon naar een onafhankelijke garage gereden. Als ik een serieus probleem heb, rijd ik gewoon tot voor de deur en wacht ik niet tot ik mag komen. Een beetje assertiviteit lijkt mij wel op z’n plaats.
wimof zegt
Eigen aan Nederlanders (alhoewel ik als Belg ook wel weg mee weet)
ouwedibbes83 zegt
@Redrum: hmm, als je nieuwe auto onheilspellende geluiden maakt tijdens zoiets cruciaals als de rem gebruiken, zou ik er ook geen grote afstanden meer rijden maar het probleem bij de dichtstbijzijnde, fatsoenlijke garage laten nakijken. Of ze komen m maar oppikken en alternatief vervoer achterlaten.
Redrum zegt
Dit kan een eerste reactie geweest zijn van Tesla via de app/mail maar daar neem je inderdaad geen genoegen mee en pik je op z’n minst een telefoon op en bel je naar de Tesla 24/7 road assistance.
Mocht dat niet lukken voor een of andere reden dan bel je je leasemaatschappij of de wegenwacht als je het risico te groot acht.
pramm zegt
Zonder mee slordig tijdens de productie. Maar kijk even naar het Engelse bericht. De dame in kwestie werd verzocht een video te maken met het geluid. Daarop werd gereageerd dat ze daar niets op konden terughoren en dat zodra ze terug is bij de dealer voor de controle, ze er even naar zullen kijken.
melcon zegt
Dit is in de VS, waarschijnlijk is het dichtstbijzijnde service center 4 uur rijden o.i.d. wat mij een redelijke verklaring lijkt voor het gebruik van de app en de second opinion via een lokale garage waar ze niet 4 uur voor hoeft te rijden.
wessel04 zegt
#Teslaarmoede
power369 zegt
Ik ben geen fan van Tesla maar ik wordt wel een beetje moe van al deze anti-Tesla artikelen. Ververvelend voor deze mevrouw (die er naar mijn inziens best wel wat van af lijkt te weten), maar is dit nou echt nieuwswaardig. Verder neem ik aan dat de auto dus 8 remblokken nodig heeft en niet 4.
power369 zegt
@power369: Vervelend dus
arta zegt
@power369: ik ben wel fan van Tesla, maar er wordt zoveel gebracht alsof het nieuws is terwijl het 0-waarde heeft.
Er is ook wel eens een auto de weg op gegaan waarvan de wielmoeren niet goed vast zaten, schuifdak los liet, brandstofpomp los zat………
Vervelend voor de vrouw, geen nieuws.
Pascal zegt
Yep dit. De dame wordt gewoon netjes uitgenodigd om langs te komen, en kan ook nog eens op elk moment langsrijden bij een Tesla service center (in plaats van een random andere garage). Er is hier dus precies niks bijzonders aan de hand. Maarja, op Twitter krijg je aandacht… daar had mevrouw waarschijnlijk behoefte aan.
mashell zegt
Dat is natuurlijk ook iets wat Musk zelf zo georganiseerd heeft, dat als je wat wilt van Tesla je hem moet twitteren.
Pascal zegt
Da’s ook wel weer waar ja
pindakoning zegt
@power369: hoge bomen vangen veel wind. Tesla profiteert van de enorme (positieve) aandacht op social media. Ze hebben geen eens marketingbudget nodig. De keerzijde is echter dat negatief nieuws ook relatief veel aandacht krijgt. Desalniettemin ben ik het wel met je eens
mashell zegt
Wat is dat voor rare houding? Moet alles over Tesla dan maar hosanna zijn? Ze produceren die Model 3 nou ruim twee jaar, in het begin waren er wat problemen met de kwaliteit, die is inmiddels op normaal Amerikaans niveau. Tesla is trots de mate van automatisering die ze in de productie halen. Dan mogen zulke dingen gewoon niet meer voorkomen! Dit is geen artikel over de slechte Tesla service, door de wijze waarop ze dat georganiseerd hebben is dit het hoogst haalbare, dit is een artikel over een fabriek een merk dat een loopje neemt met de veiligheid van haar klanten. Zo’n merk moeten we niet verdedigen, daar moeten we voor waarschuwen!
Pascal zegt
Wel mee eens ja. De manier waarop Tesla nu de service hiervan oppakt lijkt me niet het probleem, maar dat dit soort zaken uberhaupt bij de klant terechtkomt wel. Zoiets moet er al uitgehaald zijn in de kwaliteitscontrole, zeker als het over zoiets cruciaals gaat als remmen.
Redrum zegt
Mocht er evenredig gecommuniceerd worden over andere merken, zou ik je antwoord nog kunnen begrijpen.
Het valt je misschien op dat alles onder een extreem vergrootglas wordt gehouden als het op Tesla aankomt of dacht je dat dit soort dingen nooit op een ander voorkomt? Je wil het niet weten. Dit soort van communicatie werkt erg polariserend, is meestal gebaseerd op weinig diepte en velen trappen er met beide voeten in. Of dacht je nu echt dat die miljoenen klanten allemaal problemen ervaren en ontevreden zijn?
Overal gaan zaken mis enkel viseert men graag Tesla en wekt men de schijn dat het allemaal kommer en kwel is.
Aan de toog bekt dit leuk maar een ervaringsdeskundige weet beter.
En men had voorgesteld om Tesla road service te contacteren. Die takelen je wagen en het probleem was opgelost maar dit was niet naar de zin van Mevrouw dus ging ze zelf naar een third party garage.
Wie heeft er nu een risico genomen?
degrotemuis zegt
Toch wel kwalijk. Niet dat het oorspronkelijk mis is gegaan in de fabriek, zulke dingen heeft ieder automerk helaas. Hoe hard autofabrikanten ook proberen Six Sigma na te streven, overal komen fouten voor. Alleen horen dit soort dingen die toch wel op horen te vallen wel onderschept te worden voordat de auto bij de klant landt. Wel bijzonder dat niemand dit gemerkt heeft tijdens transport, of gereed maken voor aflevering. Je zou verwachten dat de dealer dit onderschept, of in ieder geval onderkent dat dit niet normaal remgeluid is.
Voor mij het grotere nieuws: Ruim 3 weken wachttijd voor wat remblokken, een remschijf en een remklauw van een actueel seriemodel, in het land van herkomst? Dat zijn toch geen hele exotische varvangingsonderdelen, dan zou je een kortere levertijd verwachten.
Redrum zegt
Tja, of die onderdelen komen van China. 3 weken is inderdaad lang en zoals je zei, alles wordt kapot geoptimaliseerd met Just-in-time toestanden en weinig tot geen stock. Het model van Tesla botst daar dan ook op z’n limieten op deze moment met alle shortages. Het zou inderdaad goed zijn dat er 3de partijen ook zouden mogen aan werken.
coupedriver zegt
@bpc @mikespek en vergeet ook de remschijf niet waar de zuigers metaal op metaal schade hebben veroorzaakt.
dree16v zegt
Remmen is angst!