• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla Model S van Saleen: maken of kraken?

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 augustus 2014 om 20:58 – 32 Reacties

Saleen FourSixteen


Het heet de FourSixteen, maar is toch geen Bugatti. Integendeel, deze auto is 100% elektrisch, want het is een Tesla Model S die een cosmetische behandeling van Saleen kreeg.

Saleen en Tesla: van te voren zou je het als net zo’n onwaarschijnlijk koppel als Sharon Dijksma en George Clooney bestempelen, maar gelukkig zijn de Amerikaanse octaansnuivers niet vastgeroest in fossiele denkpatronen met superchargers als hoofdonderwerp.

De visuele tuning is duielijk zichtbaar, en de megawielen knabbelen 14 kg van het gewicht af. Dat lijkt weinig, maar op de onafgeveerde massa is het zeker prettig. Naast een duidelijk gewijzigde snuit met een naar mening veel te drukke verzameling sleuven en openingen in de bumper heeft de auto onder andere een koolstofvezel diffuser gekregen.

Saleen FourSixteen rear

Saleen voorzag de elektromotor van een nieuwe eindoverbrenging van 11,39:1, die de acceleratie positief moet beïnvloeden. Standaard is dit namelijk 9,73:1 (bron). Nadeel is dat je hiermee de 200 km/u nu niet meer gaat aantikken, maar dat doen Tesla-rijders toch al vrij weinig. Ook monteerde Saleen een eigen diff en vering onder de Tesla, en kreeg de EV een koelsysteem met grotere radiator. Optioneel kan je kiezen voor carbon-keramische remschijven.

Bovenstaande livefoto stuurde Saleen vanaf Pebble beach de wereld in, in de gallery zie je studiofoto’s en de schetsen, zoals deze 4 maanden geleden werden vrijgegeven. Wie de auto, uiteraard op basis van de P85 wil bestellen moet hier in de VS $152.000 voor neertellen, bijna 50 ruggen meer dan een basis-P85 in de VS kost. Een smak geld, hoewel hier nog wel (staatsafhankelijke) kortingen af gaan.

Nu allemaal nog even lachen om de volgende kreet van Saleen graag: Overall the FOURSIXTEEN is a well-balanced vehicle and sounds great too! *proest*


Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, model-s, pebble-beach, pebble-beach-2014, rood, saleen, Tesla, tuning

Vorig bericht: « Video: Shin Yoshikawa en zijn vele talenten
Volgend bericht: BMW i3 kan een VW Polo met gemak oppeuzelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. jasperjvr zegt

    17 augustus 2014 om 21:02

    Maken. Er rijden hier veel te veel dezelfde Tesla’s rond nu..

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      17 augustus 2014 om 21:13

      @jasperjvr: tja, ik weet het niet hoor.. afwisseling is prima maar ik denk niet dat de zakelijke rijders die er hier mee rondrijden voor dit schepsel zouden kiezen.

      Login om te reageren
      • jasperjvr zegt

        17 augustus 2014 om 23:16

        @thomcarspotter: ik zou het zelf ook niet zo uitkiezen nee, maar een beetje afwisseling kan ik altijd wel waarderen.

        Login om te reageren
        • thomcarspotter zegt

          18 augustus 2014 om 08:04

          @jasperjvr: da’s waar!

          Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 augustus 2014 om 22:37

      @jasperjvr:
      Van die mooie Tesla’s kunnen er nooit genoeg rond rijden.
      Alles beter dan die Duitse hokken waar zelfs de kleinste alleen met een meetlint van de grootste te onderscheiden valt..

      Dit vind ik dan weer minder geslaagd.

      Login om te reageren
  2. teamopelmonza60 zegt

    17 augustus 2014 om 21:13

    Kraken

    Login om te reageren
  3. mikkeloentje zegt

    17 augustus 2014 om 21:13

    Beetje Panamera neusje.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      17 augustus 2014 om 21:18

      Waarom niet? De gewone Tesla ziet er jprima uit, en deze is net even wat dikker. Jammer dat ze er niet extra power uit weten te halen, maar dat is iets wat misschien wat meer tijd nodig heeft. Wel een goed initiatief van een bedrijf dat superchargers op V8’s installeren hun horizon verbreden. Maken dus.

      Login om te reageren
      • mikkeloentje zegt

        18 augustus 2014 om 10:28

        @gtwillem: Is dit nou een “reactie” op mijn post? Of wilde je gewoon met jouw zegje wat hoger in de comments staan?

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          18 augustus 2014 om 16:40

          @mikkeloentje: Geen van beide, eigenlijk… Excuses voor het ongemak ;-)

          Login om te reageren
  4. maxim380 zegt

    17 augustus 2014 om 21:15

    Ik vind het niet mooi, maar het zou mooi zijn om eens wat verschil te zien tussen die tientallen Tesla’s die nu rond rijden.

    Login om te reageren
  5. marikoelolo zegt

    17 augustus 2014 om 21:15

    Ziet er een beetje cars-achtig uit zo zonder “grille”, ogen op de voorruit en je hebt een er een nieuw cars karakter bij

    Een grille is vrij nutteloos zijn op een elektrische auto maar ze hadden wel wat voor op de neus kunnen verzinnen

    Login om te reageren
    • marikoelolo zegt

      17 augustus 2014 om 21:23

      @marikoelolo: -zijn (het risico van iets in een getypte zin wijzigen)

      Login om te reageren
  6. 4244cc zegt

    17 augustus 2014 om 21:16

    Met een v6 of v8 graag

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    17 augustus 2014 om 21:18

    Neus is wel erg blij….

    T is niet moeders mooiste. maar wat varatie tussen de vele Model S’en is zeker welkom

    Login om te reageren
  8. nvercouteren zegt

    17 augustus 2014 om 21:34

    Achterkant is vet, de voorkant…

    Login om te reageren
  9. knipperlichtje zegt

    17 augustus 2014 om 21:38

    Je kunt het mooi vinden, je kunt het lelijk vinden. Een praktisch probleem is dat het zwarte stuk plastic (de ‘nose cone’) er zo af kon worden getrokken en zo toegang gaf tot de 2 polen om het 12V-circuit op spanning te krijgen, mocht de 12v-batterij ermee kappen. Wat moet ik nu doen als m’n batterij leeg is Saleen?

    Login om te reageren
  10. danmar zegt

    17 augustus 2014 om 21:48

    Velgen vind ik net als het kleurtje wel oké. Neus is niet mijn ding, interieur idem. Origineel blijft toch mooier in mijn beleving.
    Maar waarom die nog snellere acceleratie en niet meer gemikt op een grotere actieradius?

    Login om te reageren
  11. gerjanm zegt

    17 augustus 2014 om 21:52

    Die neus heeft wel wat weg van een Mazda RX-8 lijkt wel.

    Login om te reageren
  12. ettie zegt

    17 augustus 2014 om 21:58

    Corvesla?

    Login om te reageren
  13. reistje zegt

    17 augustus 2014 om 22:03

    Behalve de wielen en voorkant zie ik eigenlijk bijna geen verschil?
    En de voorkant lijkt een beetje op een goedkope bodykit.

    Kraken dus.

    Login om te reageren
  14. jeffrey1078 zegt

    17 augustus 2014 om 22:14

    maken…….

    Login om te reageren
  15. series2 zegt

    17 augustus 2014 om 22:41

    Kraken. De model s heeft klasse, dus weg met die zooi!

    Login om te reageren
  16. michelinman zegt

    17 augustus 2014 om 23:07

    Kill it before it lays eggs!

    Login om te reageren
  17. kaeser zegt

    17 augustus 2014 om 23:42

    Alleen de wielen dan maar?

    Login om te reageren
  18. henkhupelschoten zegt

    18 augustus 2014 om 00:16

    Kraaaaaaaaken

    Login om te reageren
  19. SimonMc zegt

    18 augustus 2014 om 01:18

    Saleen bestaat nog?

    Login om te reageren
  20. sydney zegt

    18 augustus 2014 om 07:39

    Kraken, mijn buurman heeft 21″ van vossen wielen eronder laten zetten op zijn rode Model S.Dat verschil is genoeg voor mij.

    Login om te reageren
  21. trustmeiamanengineer zegt

    18 augustus 2014 om 12:09

    Voorkant is spuuglelijk, maar lichtere wielen zijn altijd welkom.

    Login om te reageren
  22. biohazardracer zegt

    18 augustus 2014 om 12:09

    Ik vind hem eigenlijk wel stoer maar……. loose the freaking electric engine and replace with Chevy LS1 :)

    Login om te reageren
  23. shicomm zegt

    18 augustus 2014 om 12:52

    Ik heb het idee dat de tesla alleen een basis was en er vooral zoveel mogelijk saleen design op los ‘moest’ worden gelaten…

    Ik zie net iets teveel referenties naar andere saleens , dat maakt de auto te druk qua styling imho..
    Bij de neus krijg ik het idee dat alles een keer of 5 is herzien waarbij telkens iets uit het vorige design is meegenomen..
    Waarom de zijkant dan naar verhouding zo rustig is is me een raadsel , saleen heeft eerder al wagens gedaan met ruige sideskirts dus waarom dat hier nu achterwege gelaten is..
    Bij de kont krijg ik weer het idee dat het in meerdere fases is gedaan ; de spoiler is ronduit ordinair waar de diffuser eigenlijk nog wel kan omdat het niet té heftig uit komt.

    Kan me niet voorstellen dat Musk en Holzhausen hier gelukkig mee zijn…

    Login om te reageren
  24. fijnkonijn zegt

    18 augustus 2014 om 16:06

    De velgen zijn ok’ish. De achterkant kan er nét mee door. De voorkant ziet er uit als een cheap rijstbakkie tuning kotzding.
    De binnenkant lijkt op een Orca…

    Also: KRAKEN !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North