Tesla Model S van Saleen: maken of kraken?

Auteur: , 32 Reacties

Het heet de FourSixteen, maar is toch geen Bugatti. Integendeel, deze auto is 100% elektrisch, want het is een Tesla Model S die een cosmetische behandeling van Saleen kreeg.

Saleen FourSixteen

Saleen en Tesla: van te voren zou je het als net zo’n onwaarschijnlijk koppel als Sharon Dijksma en George Clooney bestempelen, maar gelukkig zijn de Amerikaanse octaansnuivers niet vastgeroest in fossiele denkpatronen met superchargers als hoofdonderwerp.

De visuele tuning is duielijk zichtbaar, en de megawielen knabbelen 14 kg van het gewicht af. Dat lijkt weinig, maar op de onafgeveerde massa is het zeker prettig. Naast een duidelijk gewijzigde snuit met een naar mening veel te drukke verzameling sleuven en openingen in de bumper heeft de auto onder andere een koolstofvezel diffuser gekregen.

Saleen FourSixteen rear

Saleen voorzag de elektromotor van een nieuwe eindoverbrenging van 11,39:1, die de acceleratie positief moet beïnvloeden. Standaard is dit namelijk 9,73:1 (bron). Nadeel is dat je hiermee de 200 km/u nu niet meer gaat aantikken, maar dat doen Tesla-rijders toch al vrij weinig. Ook monteerde Saleen een eigen diff en vering onder de Tesla, en kreeg de EV een koelsysteem met grotere radiator. Optioneel kan je kiezen voor carbon-keramische remschijven.

Bovenstaande livefoto stuurde Saleen vanaf Pebble beach de wereld in, in de gallery zie je studiofoto’s en de schetsen, zoals deze 4 maanden geleden werden vrijgegeven. Wie de auto, uiteraard op basis van de P85 wil bestellen moet hier in de VS $152.000 voor neertellen, bijna 50 ruggen meer dan een basis-P85 in de VS kost. Een smak geld, hoewel hier nog wel (staatsafhankelijke) kortingen af gaan.

Nu allemaal nog even lachen om de volgende kreet van Saleen graag: Overall the FOURSIXTEEN is a well-balanced vehicle and sounds great too! *proest*




32 reacties

Maken. Er rijden hier veel te veel dezelfde Tesla’s rond nu..
@jasperjvr: tja, ik weet het niet hoor.. afwisseling is prima maar ik denk niet dat de zakelijke rijders die er hier mee rondrijden voor dit schepsel zouden kiezen.
@thomcarspotter: ik zou het zelf ook niet zo uitkiezen nee, maar een beetje afwisseling kan ik altijd wel waarderen.
@jasperjvr: da’s waar!
@jasperjvr:
Van die mooie Tesla’s kunnen er nooit genoeg rond rijden.
Alles beter dan die Duitse hokken waar zelfs de kleinste alleen met een meetlint van de grootste te onderscheiden valt..

Dit vind ik dan weer minder geslaagd.
Kraken
Beetje Panamera neusje.
Waarom niet? De gewone Tesla ziet er jprima uit, en deze is net even wat dikker. Jammer dat ze er niet extra power uit weten te halen, maar dat is iets wat misschien wat meer tijd nodig heeft. Wel een goed initiatief van een bedrijf dat superchargers op V8’s installeren hun horizon verbreden. Maken dus.
@gtwillem: Is dit nou een “reactie” op mijn post? Of wilde je gewoon met jouw zegje wat hoger in de comments staan?
@mikkeloentje: Geen van beide, eigenlijk… Excuses voor het ongemak ;-)
Ik vind het niet mooi, maar het zou mooi zijn om eens wat verschil te zien tussen die tientallen Tesla’s die nu rond rijden.
Ziet er een beetje cars-achtig uit zo zonder “grille”, ogen op de voorruit en je hebt een er een nieuw cars karakter bij

Een grille is vrij nutteloos zijn op een elektrische auto maar ze hadden wel wat voor op de neus kunnen verzinnen
@marikoelolo: -zijn (het risico van iets in een getypte zin wijzigen)
Met een v6 of v8 graag
Neus is wel erg blij….

T is niet moeders mooiste. maar wat varatie tussen de vele Model S’en is zeker welkom
Achterkant is vet, de voorkant…
Je kunt het mooi vinden, je kunt het lelijk vinden. Een praktisch probleem is dat het zwarte stuk plastic (de ‘nose cone’) er zo af kon worden getrokken en zo toegang gaf tot de 2 polen om het 12V-circuit op spanning te krijgen, mocht de 12v-batterij ermee kappen. Wat moet ik nu doen als m’n batterij leeg is Saleen?
Velgen vind ik net als het kleurtje wel oké. Neus is niet mijn ding, interieur idem. Origineel blijft toch mooier in mijn beleving.
Maar waarom die nog snellere acceleratie en niet meer gemikt op een grotere actieradius?
Die neus heeft wel wat weg van een Mazda RX-8 lijkt wel.
Corvesla?
Behalve de wielen en voorkant zie ik eigenlijk bijna geen verschil?
En de voorkant lijkt een beetje op een goedkope bodykit.

Kraken dus.
maken…….
Kraken. De model s heeft klasse, dus weg met die zooi!
Kill it before it lays eggs!
Alleen de wielen dan maar?
Kraaaaaaaaken
Saleen bestaat nog?
Kraken, mijn buurman heeft 21″ van vossen wielen eronder laten zetten op zijn rode Model S.Dat verschil is genoeg voor mij.
Voorkant is spuuglelijk, maar lichtere wielen zijn altijd welkom.
Ik vind hem eigenlijk wel stoer maar……. loose the freaking electric engine and replace with Chevy LS1 :)
Ik heb het idee dat de tesla alleen een basis was en er vooral zoveel mogelijk saleen design op los ‘moest’ worden gelaten…

Ik zie net iets teveel referenties naar andere saleens , dat maakt de auto te druk qua styling imho..
Bij de neus krijg ik het idee dat alles een keer of 5 is herzien waarbij telkens iets uit het vorige design is meegenomen..
Waarom de zijkant dan naar verhouding zo rustig is is me een raadsel , saleen heeft eerder al wagens gedaan met ruige sideskirts dus waarom dat hier nu achterwege gelaten is..
Bij de kont krijg ik weer het idee dat het in meerdere fases is gedaan ; de spoiler is ronduit ordinair waar de diffuser eigenlijk nog wel kan omdat het niet té heftig uit komt.

Kan me niet voorstellen dat Musk en Holzhausen hier gelukkig mee zijn…
De velgen zijn ok’ish. De achterkant kan er nét mee door. De voorkant ziet er uit als een cheap rijstbakkie tuning kotzding.
De binnenkant lijkt op een Orca…

Also: KRAKEN !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).