• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla noteert honderden miljoenen verlies

Auteur: RubenPriest, gepost 25 juli 2019 om 07:42 – 87 Reacties

Tesla noteert honderden miljoenen verlies


Het tweede kwartaal was alles behalve winstgevend.

De Amerikaanse autofabrikant Tesla heeft een verlies van 408 miljoen dollar moeten incasseren in het tweede kwartaal. Dat blijkt uit gepresenteerde financiële cijfers. De omzet nam wel toe met 47 procent in vergelijking met dezelfde periode, een jaar geleden. De omzet bedroeg 5,2 miljard dollar. De rekening van Tesla werd in het tweede kwartaal met 614 miljoen dollar gespekt en het bedrijf heeft nu 5 miljard dollar op de bank staan. Geld dat nodig is voor investeringen en om schulden af te betalen. Een deel van het verlies, 117 miljoen dollar, werd gemaakt naar aanleiding van reorganisatiekosten.

Investeerders waren niet blij met de resultaten. Het aandeel van Tesla daalde met meer dan 10 procent toen het nieuws naar buiten kwam. Hoewel het merk eind 2018 een winst van 451 miljoen dollar wist te realiseren, heeft het bedrijf dit jaar tot nu toe al 1,1 miljard dollar verlies geboekt. Dit alles ondanks het feit dat Tesla meer auto’s verkoopt dan ooit tevoren.

Eerder maakte Elon Musk bekend dat zijn Tesla meer dan 95.000 auto’s wist af te leveren in het tweede kwartaal van 2019. Een record. Tesla heeft als doel om dit jaar tussen de 360.000 en 400.000 auto’s te leveren. In een brief gericht aan aandeelhouders zegt Tesla meer te willen focussen op de capaciteit van de fabriek en op het leveren van auto’s dan te focussen op een financiële doelstelling.

Tesla heeft als positief nieuws in het vooruitzicht dat eind dit jaar de fabriek in Shanghai gaat draaien. Daarnaast staat er volgend jaar een nieuwe auto op het programma, de Model Y. Dit model deelt zijn technische basis met de Model 3 en is daardoor goedkoper om te produceren.

Ook interessant!

  • Video: honderden Tesla's krijgen gelijke OTA updates
  • Elon Musk
    Twitter beslist: Musk moet 10% van Tesla-aandelen verkopen
  • Tesla heeft een topkwartaal achter de rug
    Tesla heeft een topkwartaal achter de rug
  • Elon Musk trekt extra aandacht met rijdende Tesla Cybertruck

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Elon Musk, geld, Tesla

Vorig bericht: « Betaal 90 mille voor een Testarossa met 2.9 motor
Volgend bericht: Hier, 7x nieuwe BMW Z4 op Nederlands kenteken »

Lees Interacties

Reacties

  1. SpiderIV zegt

    25 juli 2019 om 07:50

    Blijft een erg interessante casus dat Tesla (marketing- financieel financieringstechnisch).
    Musk-etiers en Musk-haters kunnen alle energie er in kwijt. En geweldig eigenlijk hoe de financierinsstroom in stand blijft om deze enorme groei mogelijk te maken.

    Login om te reageren
    • plastichero zegt

      25 juli 2019 om 08:51

      @SpiderIV: veel mensen met veel geld geloven hier blijkbaar nog steeds in, maar zodra de correctie / recessie op de markt (beurs) zal toetreden is Tesla 1 van de eerste waar al het aandeelhoudersgeld uit getrokken wordt.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        25 juli 2019 om 09:00

        @plastichero: nee hoor. Dit soort ondernemingen krijgen gewoon de tijd om ‘op te groeien’.

        Een vergelijkbare onderneming van dik twintig jaar geleden was Amazon. Begonnen als boekenverkoper vanuit de garagebox van Jeff Bezos, heeft dit bedrijf de eerste tien jaar alleen maar verlies gedraaid. Elke nieuwe investeringsronde werd er geld opgehaald om oude leningen af te lossen en doorgroei en uitbreiding mogelijk te maken. Het bedrijf overleefde de ‘internetbubbel’ en de bankencrisis en is nu een van de grote techreuzen van deze tijd.

        Voor Tesla ligt er een vergelijkbaar scenario klaar.

        Login om te reageren
        • 911targa zegt

          25 juli 2019 om 09:29

          @rrrobert: Amazon begon in juli 1995 en was vanaf 2002 zwaar winstgevend. Toch anders met Tesla……..

          Login om te reageren
        • sirprize zegt

          25 juli 2019 om 09:52

          @RRRobert: scenario’s doen het goed op een projectiescherm of in een aandeelhoudersvergadering. Nu de echte wereld nog overtuigen.

          Login om te reageren
        • dwfc zegt

          25 juli 2019 om 09:54

          Met dit verschil, er was geen competitie …. probeer nu maar eens een amazone bis uit te rollen ….

          Login om te reageren
          • b088y zegt

            25 juli 2019 om 11:22

            @dwfc: Tesla heeft ook geen competitie, alleen maar wanhopige fabrikanten die een inhaalslag proberen te maken.

            Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 juli 2019 om 09:04

      @spideriv:

      Hoger opgeleide kennis econoom technisch gezien haalt Tesla het einde van 2014 niet ..

      Tis gewoon een zeepbel ..

      Wacht maar als Audi met electra meuk komt ..

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        25 juli 2019 om 09:11

        @lincoln: je valt wat in herhalingen. Kom op je kunt beter en scherper!

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          25 juli 2019 om 09:45

          @SpiderIV: nee, dat denkt hij!

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        25 juli 2019 om 10:26

        @lincoln: dat blijven die hoger opgeleide economen roepen maar tot nog toe wordt het tegendeel bewezen. Ondanks de miljarden lobby tegen EVs, want aan een EV verdien je niet zoveel.

        Login om te reageren
  2. dick1980 zegt

    25 juli 2019 om 07:54

    Tesla noteert 408 miljoen verlies in Q1: “Tesla noteert honderden miljoenen verlies”

    Daimler boekt 1200 miljoen verlies in Q1: “Daimler incasseert eerste tik”.

    Bias, anyone?

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      25 juli 2019 om 07:58

      @dick1980: Het zijn natuurlijk flinke verliezen, maar voor een bedrijf als Daimler klinkt het een stuk erger dan het daadwerkelijk is. Met Tesla heb je het over een autofabrikant met 3/4 auto’s in de catalogus. Daimler is een gigantisch bedrijf met weet ik veel wat ze allemaal in de handel hebben. Het is een vergelijk die je niet kan maken.

      Login om te reageren
      • dick1980 zegt

        25 juli 2019 om 08:07

        @viezefreddyw: hoe het ook zij: Daimler incasseert een miljardenverlies, geen eerste tik.

        Alles is context.

        Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          25 juli 2019 om 08:12

          @dick1980: daimler heeft ook zat jaren gehad waarin ze miljoenen of zelfs miljarden winst draaiden, die heeft Tesla nog nooit gehad.

          Login om te reageren
          • humpyourdog zegt

            25 juli 2019 om 09:03

            @rutgerg: lekker naast de kwestie, man. Gaat hier louter om de erg subjectieve formulering.

            Login om te reageren
        • rhellema zegt

          25 juli 2019 om 09:47

          @dick1980: alleen heeft Daimler in alle kwartalen daarvoor winst gedraaid, tesla heeft in alle kwartalen voor deze maar 2 x winst gedraaid. Heeft niets met context te maken maar alles met bedrijfsvoering.

          Login om te reageren
      • pignon zegt

        25 juli 2019 om 16:59

        @viezefreddyw: ik maak hem toch en voeg er aan toe: tesla halveerde verlies tov ‘18. Daimler boekt in H1 1,8 miljard verlies. Daimler is superkrachtig bedrijf en de toekomst zal uitwijzen hoever ze komen met hun erfenis. Feit is dat tesla mijlenver voorligt qua bouwtechniek, accutechniek, inkoopkanalen en distributiesysteem. Hoe snel kan een tanker keren?

        Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      25 juli 2019 om 08:00

      @dick1980: verschil is dat dit waar dit een wespensteek voor Daimler is, dit een beuk met een moker voor Tesla is.

      Tesla zoekt ook continu haar grenzen op, Elon met zijn getwitter, vandaag hadden ze hun cijfers ‘per ongeluk’ na beursopening vrijgegeven, de SEC is geen fan

      Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      25 juli 2019 om 08:00

      @dick1980: Daimler heeft iets meer “vet” op de botten. Dat iets meer klopt eigenlijk niet. Daimler heeft reserves, Tesla totaal niet.

      Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      25 juli 2019 om 08:10

      @dick1980: ik voeg me bij onderstaande comments. Bovendien kun je die twee artikelen niet vergelijken, het is geschreven door twee verschillende schrijvers. Ik ben niet verantwoordelijk voor de titel van een collega en vice versa.

      Login om te reageren
    • dwfc zegt

      25 juli 2019 om 08:14

      Klopt, maar vorig jaar in dezelfde periode 1,8 miljard € winst. Verkoop tov 2018 is min 11.000 stuks. Heel veel,afschrijvingen geboekt voor investeringen en research EV. Op Daimler ga ik niet schorten, moment om in te stappen !

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 juli 2019 om 08:37

      @dick1980: dat niet alleen. GM sluit fabrieken en bij BMW is net de CEO afgestapt (waarschijnlijk) vanwege bizarre uitspraken.

      Audi maakt ook verlies op de E-tron tenzij ze er 1.000.000 van verkopen en het platform wordt niet voor de ID.3, Taycan of E-tron GT gebruikt.

      VAG is verder drastisch op zoek naar partners voor hun elektrische platform om kosten te delen.

      Maar nee, Tesla maakt verlies dus dáár gaat het slecht.

      Login om te reageren
      • OverSoft zegt

        25 juli 2019 om 08:54

        @flutterby: Tesla heeft geen reserves. Alle andere genoemde bedrijven wel.
        Daarnaast verkoopt Tesla “misschien” 400.000 auto’s in 2019. Dat doet VW in minder als een maand.

        Deze grote bedrijven kunnen jaren verlies draaien en dan nog genoeg vet op de ribben hebben om door te gaan. Tesla moet ieder kwartaal maar afwachten of ze nieuwe investeerders kunnen vinden.

        Dus ja, dat is nogal een verschil ja.

        Login om te reageren
        • b088y zegt

          25 juli 2019 om 09:15

          @OverSoft: 5 miljard staat in het artikel, hoeft in principe niet uit te maken of dit eigen vermogen of vreemd vermogen is zolang je maat over de liquide middelen kan beschikken.

          Het zou zelfs vreemd zijn als dit eigen vermogen was in de fase waarin Tesla zich nu bevind, dit zou betekenen dat ze niets beters met hun geld zouden kunnen doen (dus geen betere investeringen dan het geld stil laten staan op een rekening).

          Login om te reageren
          • dwfc zegt

            25 juli 2019 om 09:58

            Eigen vermogen ontstaat na winst na belasting of kapitaalsverhogingen, het 1 ste kan je dus schrappen. ..

            Login om te reageren
          • OverSoft zegt

            25 juli 2019 om 10:20

            @b088y: Die 5 miljard zijn geen reserves, daar staan 1-op-1 schulden tegen over. (Sterker nog, ze hebben aanzienlijk hogere schulden dan die 5 miljard)
            Als ze die 5 miljard allemaal nu uit zouden geven, vallen ze morgen om, omdat ze hun schulden niet meer kunnen betalen.

            Ja, ze hebben inderdaad liquide middelen, klopt. Maar in tegenstelling tot andere grote autobouwers hebben ze maar 1 kwartaal winst gedraaid. En die winst is puur op papier, omdat ze de kosten naar andere kwartalen hebben geschoven.

            Dus, ja: het is logisch dat hier zo over bericht wordt. Er zal hoe dan ook een keer winst gemaakt moeten worden waarbij reserves opgebouwd kunnen worden en schulden afbetaald kunnen worden.

            Als BMW een keer een kwartaal verlies draait boeit dat helemaal niets, alleen als dat consequent gebeurd wel. Dat is bij Tesla niet anders…

            Login om te reageren
    • terazino zegt

      25 juli 2019 om 08:44

      @dick1980: Daimler kan dit soort verliezen makkelijk dragen, Tesla is echter een luchtbel die gaat ploffen. Wanneer en hoe gaan we vast in de nabije toekomst meemaken.

      Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      25 juli 2019 om 08:44

      @dick1980: Tesla heeft heel weinig kwartalen waar winst wordt gehaald. Dus herhaaldelijk wordt er gezegd dat je moet opletten en dat Musk op magistrale wijze altijd centen vindt.
      Daimler in enkele jaren geen enkel kwartaal. Maken nu verlies… lichte tik. Zoals het hoort. Bij de volgende kwartalen mag je meer vinger wijzen.

      Login om te reageren
  3. dwfc zegt

    25 juli 2019 om 08:04

    Het volume van model 3 zal moeten verdubbelen om de kleine marges te compenseren. De winst op een s of x is het dubbele van een 3 .

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 juli 2019 om 08:18

      @dwfc: hoe weet jij dat? Die informatie is niet openbaar bekend.

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        25 juli 2019 om 09:49

        @flutterby: hoe weet jij dat dit niet openbaar bekend is?

        Login om te reageren
      • dwfc zegt

        25 juli 2019 om 10:01

        Als je balansen kan lezen zie je dat de bruto winstmarge per geproduceerd vehikel gedaald is …. Als je financiële lectuur leest dan dan weet je steeds iets meer.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          25 juli 2019 om 10:34

          @dwfc: ze maken alleen niet de winst per model bekend.

          Login om te reageren
    • richh zegt

      25 juli 2019 om 10:19

      @dwfc: de marge op een Model 3 is prima. Alleen die fabriek in China is nogal duur.

      Login om te reageren
  4. rutgerg zegt

    25 juli 2019 om 08:09

    Ik denk nog steeds dat er op een dag een grote autofabrikant (bijv Toyota of VW AG) Tesla over neemt om de kennis en het supercharger netwerk en daarmee Tesla ten einde komt. Maargoed wie ben ik….

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      25 juli 2019 om 08:24

      @rutgerg: volgens je nickname rutgerg.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        25 juli 2019 om 09:01

        @okdoei: ik moest lachen, dankjewel :-)

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 juli 2019 om 08:24

      @rutgerg: Ik denk niet dat VAG (met dieselgate) in staat is om een concurrent die 1/3 van hun eigen waarde vertegenwoordig kán overnemen. Toyota misschien wel (10%), maar dan blijft dat Tesla momenteel erg duur is om te kopen vanwege de belofte van Elon Musk (Y, Pick-up, Semi en RoboTaxi). Wat overigens als die het waar weet te makkelijk zo de waarde van Toyota weet te evenaren.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        25 juli 2019 om 08:35

        @flutterby: ik heb de beurswaarde van Techbedrijven nooit zo goed kunnen begrijpen. Hoe kan een Facebook o.i.d. nou meer waard zijn dan een Toyota of een Unilever. Dat gaat mijn pet echt ver te boven.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          25 juli 2019 om 08:41

          @rutgerg: zeer lage kosten en giga veel data. De wereld draait om verkopen en je kan het beste je koper vinden met data over de kopers.

          Tesla gebruikt een vergelijkbaar principe voor het trainen van Autopilot. Doordat alle Tesla’s voorzien zijn van 360 graden view (niet beschikbaar voor de bestuurder) kunnen zij elke situatie inleren in het algoritme.

          Login om te reageren
          • dwfc zegt

            25 juli 2019 om 10:10

            Idd. Data is de money maker

            Login om te reageren
        • roadster zegt

          25 juli 2019 om 08:59

          @rutgerg: Net als de techbubbel uit de jaren negentig en de huizenmarktbubbel uit 2008, zal ook deze bubbel een keer barsten en de wereld in een recessie storten. En dan snapt niemand hoe dat nu heeft kunnen gebeuren, maar we betalen er dan wel allemaal de prijs voor. Met dank aan charlatans als Musk en de idioten die er kritiekloos achteraan lopen. De wereld leert het nooit.

          Login om te reageren
          • dwfc zegt

            25 juli 2019 om 10:08

            Deel je mening niet, je mag die bubbel niet veralgemenen. In de States door de rommelkredieten een feit ,in NL door de fiscaliteit en aan de costas door overaanbod. In vele landen was er stabilisering of een lichte correctie, maar geen chrash.Nu staan de prijzen wederom hoog dankzij het b8jna graties krediet !

            Login om te reageren
        • b088y zegt

          25 juli 2019 om 09:09

          @rutgerg: bij tech bedrijven is het rendement op een geïnvesteerde euro veel hoger dan bij traditionele bedrijven.

          Traditionele bedrijven hebben veel assets, welke veel vaste kosten met zich meebrengen. Gaat het iets minder dan loopt de omzet terug en de vaste kosten blijven (gevolg mega verliezen).

          Dat is het gedeelte wat ik denk te snappen :-)

          Wat ik niet snap is dat er grote bedrijven zijn met een lagere beurswaarde dan de waarde van hun assets? Zoals Ajax of oliemaatschappijen. Als je deze bedrijf koopt en de assets verkoopt kan je directe winsten maken (dus geen investering)

          Weet iemand hoe dat zit?

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            25 juli 2019 om 22:34

            @b088y: je hebt gewoon gelijk; ergo een hype, het ‘onbegrijpbare’, het mysterieuze, net als de crypto hype (het gros van de Crypto beleggers weet niet eens hoe het nou precies zit), het ‘fear of missing out’ effect. Feit is wel dat bedrijven als facebook en google ondertussen zelfs weten hoelang je slurf is (bij wijze van spreke), deze data wordt gretig voor betaald door commerciele bedrijven voor ‘product placement’ maar kan ook gebruikt (lees misbruikt) worden door foute doeleinden als bijvoorbeeld politiek (lees verkiezingen e.d.)

            Login om te reageren
      • terazino zegt

        25 juli 2019 om 09:50

        @flutterby: VAG draaide 238 miljard omzet met ruim 12 miljard winst vorig jaar ondanks al boetes. Tesla was toen het aandeel nog niet kelderde een 50 miljard euro waard, dus ik denk dat VAG als ze het al zouden willen Tesla kunnen kopen met met de bedrijfspinpas :-)

        Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          25 juli 2019 om 10:02

          @terazino: wel het bonnetje even goed bewaren voor de administratie dan.

          Login om te reageren
    • crepito zegt

      25 juli 2019 om 08:29

      @rutgerg: Doel van Tesla is ook zeker niet om een van de grootste te worden. Er wordt alles gedaan om elektrisch rijden betaalbaarder te maken (Gigafactories) en een autonoom deelplatform te creëeren. Vandaar dat ze het ook niet interesseert om een interieur te maken a la Audi.

      Daar lijken ze tot nu toe een voorsprong in te hebben. Daarbij, deze mate van groei is (financieel) zeer moeilijk te managen, vandaar dat investeerders de verliezen voor lief nemen.

      Login om te reageren
      • 911targa zegt

        25 juli 2019 om 09:34

        @crepito: aha, we hebben hier dus te maken met een filantropische instelling……….

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          25 juli 2019 om 09:51

          @911targa: het grote plan van Musk. Dat wordt alleen maar door zijn discipelen begrepen.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            25 juli 2019 om 10:13

            @rhellema:

            En voor jouw soort volk is er dan ook F1 ..

            Login om te reageren
            • rhellema zegt

              25 juli 2019 om 13:07

              @lincoln: ah, de eerste discipel meld zich al!

              Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 juli 2019 om 09:51

      @rutgerg: Ik heb me nooit zo heel erg verdiept in Tesla, maar was het niet zo dat zij hun octrooien hebben vrijgegeven zodat anderen hier ook gebruik van konden maken? In dat geval lijkt me me niet meer zo heel interessant om de tent te kopen.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        25 juli 2019 om 10:04

        @berlinetta: het supercharger netwerk is natuurlijk wel uniek… en een concurrent wegkopen zou ook interessant kunnen zijn. Iedereen die een model 3 koopt koopt nu geen VW ID.3

        Login om te reageren
        • dwfc zegt

          25 juli 2019 om 10:14

          dat is hun meest waardevolle activa … maar ze moeten het toegankelijk maken voor derden.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2019 om 10:42

      @rutgerg: dat hoeft niet eens een autofabrikant te zijn, dat kan ook zomaar een bedrijf als Shell of Panasonic zijn. Dat supercharger netwerk van Tesla en hun batterijenfabriek zijn goud geld waard. Qua auto’s zie je al dat ze snel zullen worden ingelopen.

      Login om te reageren
  5. nigel1972 zegt

    25 juli 2019 om 08:21

    Je kan wel meer auto’s verkopen, als er geen genoeg winst wordt gemaakt op een auto kom je er nooit.
    Goeie voorbeeld prijsdaling medio maart, model S en X zakte met absurde bedragen tussen de 15.000,- t/m 55.000,- euro

    Login om te reageren
  6. baklava zegt

    25 juli 2019 om 08:27

    Stekkerauto’s zijn ook niet de toekomst. Blij dat de maatschappij dit eindelijk inziet

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 juli 2019 om 08:30

      @baklava: tegen dat soort argumenten kan niemand op. Ijzersterk!

      Maaruh… als ze maatschappij er niet op zat te wachten, zouden ze dan niet juist minder auto’s verkopen?

      Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      25 juli 2019 om 09:44

      @baklava: berg je glazen bol maar gauw weer op, lijkt niet te werken.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2019 om 10:43

      @baklava: brandstofauto’s hebben ook duidelijk hun beste tijd gehad. Waterstof is te ineffcient en te gevaarlijk dat wordt het ook niet. Dus dan maar aandelen NS en Gazelle kopen?

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        25 juli 2019 om 10:46

        @mashell: brandstof auto’s hebben zeker hun beste tijd niet gehad. Kijk naar de nieuwe generatie diesels. Uitstoot is 0. Of kijk naar de skyactiv motoren van Mazda. Er is nog genoeg olie voor ongeveer 250 jaar, dus brandstof auto’s are here to stay.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          25 juli 2019 om 10:52

          @baklava: ga even samen met z’n schone diesel 24 uur lang in een garage zitten. Of is de uitstoot toch iets meer?

          Login om te reageren
        • reistje zegt

          25 juli 2019 om 12:56

          @baklava: Het gaat niet over brandstof. Het gaat hippies die lopen te janken over uitstoot. Nu heb ik geen idee welke magische diesel niks uitstoot.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 juli 2019 om 15:26

          @baklava: Skyactive is hippe een marketing naam voor verouderde atmosferische motoren. En Skyactive X is de knapste grootste marketing prietpraat van 2019, zuinig als een diesel, bougieloos rijden is het ook al genoemd. Maar dat is het helemaal niet. Het is gewoon een benzinemotor met een hoge compressie, waar ze een arm mengsel in stoppen dat niet zelf ontbrandt. Dan wordt er een scheut benzine nagespoten en dat wordt met de bougie ontstoken waardoor ook het arme mengel ontbrandt. Doordat de motor een groot slagvolume heeft zal er toch relatief veel brandstof in moeten en doordat de turbo onbreekt en daarmee er weinig koppel is zal de wagen sloom aanvoelen. Veel hype om niks. Mazda maakt op dit moment fantastische auto’s maar doordat ze niet meekomen met de benzinemotoren zijn eigenlijk alleen de diesels interessant.
          Brandstof motoren gaan er in sneltreinvaart uit. We kunnen alleen met electrisch rijden de uitstoot uit de leefgebieden weghalen, geleidelijk naar duurzame energie overschakelen om zo de CO2 balans verbeteren en onafhankelijk worden van de Arabieren. De efficentie van verbrandingsmotoren is in vergelijking gewoon veel te laag, die gaan het echt niet meer redden.

          Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    25 juli 2019 om 08:28

    Toch knap. Enorme verliezen, en toch gewoon geld blijven vangen van investeerders.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 juli 2019 om 08:33

      @dutchdriftking: Twitter, Uber, Facebook, AirBnB, Amazon, ect. ect.

      Zo gek is dat niet.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        25 juli 2019 om 08:41

        @flutterby: De diensten welke jij noemt verkopen enorme bergen met data, dat levert genoeg op. Daarbij komt dat deze bedrijven onderdeel zijn van een groter geheel. Wanneer verlies van een schakel er voor zorgt dat de rest van de keten dik geld verdiend dan is dat geen probleem.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          25 juli 2019 om 08:44

          @dutchdriftking: bedrijven niet diensten en ze hebben niets met elkaar te maken. Amazon is zelfs bijna volledig verticaal geïntrigeerd.

          De data die ze hebben gebruiken ze om advertentieruimte te verkopen. Net als dat RTL tv programma’s maakt en inkoopt om advertentieruimte te verkopen.

          Login om te reageren
        • appeltaartislekker zegt

          25 juli 2019 om 13:33

          @dutchdriftking: Stella, Zalando, Ayden, Bol.com, Snapchat.

          Login om te reageren
    • 911targa zegt

      25 juli 2019 om 09:36

      @dutchdriftking: It is morally wrong, to let keep stupid people keep their money.

      Login om te reageren
  8. terazino zegt

    25 juli 2019 om 08:48

    95000 duizend auto’s afleveren in een kwartaal is niet verkeerd. Als de focus massa is zullen ze toch een slag moeten maken in het service en garantietraject. Dat laat sterk te wensen over, net als de ontzettend slordige afwerking Onze leasemaatschappij heeft grote hoeveelheden Tesla’s rondrijden, maar ze zijn verre (maar dan ook echt verre) van bedrijfszeker. Er komt een moment dat de Teslahipsters dan ook niet meer pikken, en dan ploft de bubbel.

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    25 juli 2019 om 09:07

    Panelgaps ..
    Heeft een hoger opgeleide kennis econoom al panelgaps geschreven ..

    Panelgaps ..

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      25 juli 2019 om 09:53

      @lincoln: ah, weer zo’n zelfbenoemde intelligente die alleen maar in herhaal retoriek kan vervallen.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        25 juli 2019 om 12:39

        @rhellema: misschien moet je het bericht van Lincoln nog een keer lezen ;)

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          25 juli 2019 om 13:05

          @flutterby: dit bericht zet hij bijna in ieder draadje dus waarom nog een keer lezen?

          Login om te reageren
  10. baf07 zegt

    25 juli 2019 om 09:12

    Zal wel meevallen met een ploffende bubbel. Tesla is inmiddels zo groot geworden dat de overheid een enorm probleem krijgt als zo’n bedrijf klapt.

    Ook vind ik het bijzonder hoe Musk dit (steeds weer) voor elkaar krijgt. Het bedrijf bestaat nog niet zo lang, zeker niet als Daimler, VAG of Toyota en nu al zo’n grote speler waar ieder automotivebedrijf rekening mee houdt.

    Verder plof ik lekker verder in m’n benzineslurper. Dat elektrische gedoe komt later wel

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2019 om 10:46

      @baf07: welke overheid? De VS wordt geleid door een nogal bijzondere figuur die totaal niet met Musk overweg kan, die zou lachen en tweets schrijven als Tesla failliet zou gaan.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        25 juli 2019 om 11:28

        @mashell: Allemaal Trump z’n schuld.

        Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        25 juli 2019 om 12:22

        @mashell: Trump 2020, wen er maar aan!

        Login om te reageren
        • kempenaer zegt

          26 juli 2019 om 00:38

          @johnwaters:
          Zo is het. Trump krijgt steeds meer waardering in eigen land en wereldwijd. Geen oorlog begonnen tot nu toe, dat is al vrij uniek te noemen na de draken die hij is opgevolgd.
          Economie in Amerika draait als een tierelier.

          Login om te reageren
  11. johnwaters zegt

    25 juli 2019 om 09:34

    T-minus 5 months

    Login om te reageren
  12. crepito zegt

    25 juli 2019 om 11:49

    Revenue:
    Q2 2019: $6.3 billion
    Q2 2018: $4.0 billion
    Q2 2017: $2.8 billion
    Q2 2016: $1.3 billion
    Q2 2015: $955 million
    Q2 2014: $769 million
    Q2 2013: $405 million
    Q2 2012: $27 million

    Ben benieuwd hoe lang ze deze groei door kunnen zetten. Best lastig met een fysiek product.

    Login om te reageren
  13. goodolddays zegt

    25 juli 2019 om 18:48

    Toch knap, geen winst maken en de deuren open houde …

    Login om te reageren
  14. kempenaer zegt

    26 juli 2019 om 00:35

    Het is een grove schande dat Tesla nog steeds profiteert van enorme fiscale bevoordeling.

    Login om te reageren
  15. jag1960 zegt

    27 juli 2019 om 07:37

    Tesla maakt inderdaad verlies. En het is inderdaad altijd maar weer de vraag of ze het gaan halen. Maar wat boeiender is: daar wordt door Ruben, Jaapiyo etc op de blog meestal met een “zie je wel? Lekker puh” toontje over geschreven. Daar zit het werkelijke verdriet van onze tijd: is ondernemen in de autobranche nog wel mogelijk? Of zitten de big corporates zoals VW en Mercedes groep met hun mega marketing dusdanig in ons hoofd geramd dat we geen nieuwe initiatieven verdragen? En geldt dat niet ook voor heel veel andere sectoren?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North