• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla owneert eerste elektrische 24-uurs race ooit

Auteur: jaapiyo, gepost 23 december 2018 om 20:23 – 47 Reacties

Tesla


Elon mag trots zijn.

Ja, 24 uur lang naar wind- en bandengeruis luisteren met hier en daar een vleugje gezoem, je moet er maar zin in hebben. Toch was het eerder deze maand zover op Oschersleben: de eerste officiële 24-uurs race exclusief voor EV’s werd verreden in het kader van de ecoGP series. Aan de start verscheen een gemêleerd gezelschap van auto’s, onder andere van de merken Tesla, Renault, Hyundai, Kia, Smart, Nissan, Opel en BMW. In totaal bestond het veld uit dertig auto’s.

Over het algemeen is het gebrek aan racecraft dat EV’s etaleren een van de redenen dat petrolheads hun neus ophalen voor elektrogebakjes. Oké, het insta-koppel van zo’n elektromotor zorgt voor een enorm acceleratievermogen, maar vervolgens worden de batterijen vaak te warm en/of de accu’s pijlsnel leeg, zo luidt de kritiek. De eerste 24-uurs race kon dit verhaal niet geheel ontkrachten, want de meeste teams kozen voor een strategie om niet alleen de snelheid, maar vooral ook de range te optimaliseren.

Uiteindelijk ging een originele Tesla Roadster (aankoopadvies) met de hoogste eer strijken. De auto die destijds geridiculiseerd werd door TopGear vanwege een gebrek aan circuit-kwaliteiten haalde op deze manier dus een keiharde revanche. Op zich natuurlijk niet echt een wonder gezien de Lotus-genen van de auto. De winnaar legde 495 rondjes af op het 3,667 kilometer lange circuit. Een snelle rekensom leert dat de gemiddelde snelheid dus ongeveer 75 kilometer per uur moet zijn geweest inclusief pitstops en dergelijke. Een Hyundai Kona werd tweede op negen ronden afstand. Volgend jaar krijgt de concurrentie een nieuwe kans om Tesla te verslaan.

Ook interessant!

  • Gespot - Deze elektrische Lotus is géén Tesla
  • Tesla met benzinemotor
    Tesla met benzinemotor is schoner dan de elektrische
  • Tesla Model S met 24-karaats goud is kaviaar op wielen
  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, circuit, duitsland, Elektrisch, Hyundai, kona, Racing, roadster, Tesla

Vorig bericht: « Lijst: deze modelnamen maken een comeback in 2019*
Volgend bericht: Dit klassieke scheurbakje kost je een nieuwe Up!! »

Lees Interacties

Reacties

  1. perry_snijders zegt

    23 december 2018 om 20:37

    Dus tien jaar vooruitgang heeft ons gebracht dat een elektrowaggie uit 2008 alles wat daarna is gekomen naar huis rijdt? Lekker gewerkt allemaal.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 december 2018 om 20:45

      @perry_snijders: of de tactiek gebruikt heeft.

      Login om te reageren
      • perry_snijders zegt

        23 december 2018 om 20:51

        @flutterby: Mooi hoor, tactiek. Maar ik denk niet dat Ferrari in de F1 ver komt met een tien jaar oude auto, of dat je op Le Mans kans maakt met een bijna-youngtimer, of dat Ajax zou overwinteren in de Champions League met het elftal van 2008. Hoeveel tactiek ze ook uit de kast halen.

        Login om te reageren
        • n0zem zegt

          23 december 2018 om 21:00

          @perry_snijders: een roadster won van een kona, das net zoiets als dat een tien jaar oude porsche van een nieuwe golf kan winnen. Die vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op, maar behalve de “brandstof” hebben de tesla en de hyundai natuurlijk niet veel gemeen.

          Login om te reageren
          • perry_snijders zegt

            23 december 2018 om 21:07

            @n0zem: “In totaal bestond het veld uit dertig auto’s.”

            Login om te reageren
            • n0zem zegt

              23 december 2018 om 21:27

              @perry_snijders: dus de Kona won van de andere 28. Wat is je punt?

              Login om te reageren
        • davido89 zegt

          23 december 2018 om 21:24

          @perry_snijders: Het Ajax uit 1995 zal elk elftal van nu met 6-0 naar huis sturen.. Inclusief barcelona, bayern , real en psg..

          Login om te reageren
          • tristan114 zegt

            23 december 2018 om 21:30

            @davido89: nee

            Login om te reageren
          • str8six zegt

            24 december 2018 om 00:03

            @davido89: who gives a shit?

            Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          23 december 2018 om 21:36

          @perry_snijders: @perry_snijders: ik kan me niet voorstellen dat het dezelfde roadster is, althans niet met hetzelfde accupakket. Heb een roadster ter beschikking gehad voor een weekend 4-5 jaar geleden en de range was <200km met een laadtijd die ook relatief lang was.

          Als die auto nu ruim 1800km aflegt in 24u zou de accu minimaal 9x vol geladen moeten worden. Aangezien het laden alleen al bijna 2 uur duurt lijkt me het heel onwaarschijnlijk dat het met dezelfde accu’s is geweest.

          Ik vermoed nieuwe accu’s in de oude auto en dan is het begrijpelijker. Deze link geeft de berekening van de laadtijd aan die ik heb gebruikt: https://leccy.net/cars/tesla_roadster

          Login om te reageren
          • perry_snijders zegt

            23 december 2018 om 21:55

            @stephane8200: Ik heb eerlijk gezegd ook wat moeite om dat te geloven. Toen ik een keer met zo’n auto op Zandvoort reed waren de accu’s binnen drie rondjes oververhit.

            Login om te reageren
            • dutchneon zegt

              24 december 2018 om 11:13

              @perry_snijders: De balans zoeken tussen snelheid en oververhitten… ze hebben heus geen banden laten roken. Je kunt dit rondjes rijden, beter vergelijken met Hypermilen dan met racen…..

              Login om te reageren
    • t1mothys zegt

      24 december 2018 om 11:18

      @perry_snijders: of stel hem zo: het is Hyundai die slechts op 9 ronden erachter zit…had hier wel een ander merk verwacht.

      Login om te reageren
  2. flutterby zegt

    23 december 2018 om 20:46

    Ben benieuwd of er een Ioniq mee deed. Dat is tenslotte de efficiency koning.

    Login om te reageren
  3. dees zegt

    23 december 2018 om 20:54

    Wanneer een grote bak als de Kona zo vlak achter je zit na 24u betekend dat niet echt dat de Tesla een sport wagen is. Dus de kritiek van Top Gear was en blijft terecht.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      23 december 2018 om 21:02

      @dees: hoe origineel was die kona is dan de volgende vraag

      Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      23 december 2018 om 23:25

      @dees: het gaat hier niet om de absolute rondetijden zoals je in het artikel kan lezen

      Login om te reageren
    • posthumus zegt

      24 december 2018 om 00:35

      @dees: Niet om het een of ander, maar op dit moment is de Tesla Roadster de auto met de hoogst gemeten kruissnelheid ooit (121.600 km/u) ;-)

      Login om te reageren
  4. johnwaters zegt

    23 december 2018 om 20:58

    “Elon mag trots zijn” zolang de Tesla gehersenspoelde sekteleden hun God maar tevreden is zijn ze zelf ook tevreden.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      23 december 2018 om 22:17

      @johnwaters: kalm maar. Elon Musk zelf zegt dat de roadster een dom idee was: https://www.forbes.com/sites/jeanbaptiste/2018/09/18/elon-musk-converting-lotus-elise-to-build-the-tesla-roadster-was-a-super-dumb-strategy/

      Login om te reageren
    • smultie zegt

      24 december 2018 om 09:34

      @johnwaters: Zit je iets dwars?

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        24 december 2018 om 11:02

        @smultie: religies en blind geloof misschien?

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          24 december 2018 om 12:22

          @johnwaters: zoiets als jouw heilige overtuiging dat alles dat met Tesla te maken heeft slecht is?

          Login om te reageren
          • johnwaters zegt

            24 december 2018 om 12:59

            @w0o0dy: is het tegenwoordig in aygoland ook al verboden om een mening te hebben? Net zoals de Tesla rijder enkel met die dingen rijdt omwille van het belastingvoordeel en da aandacht op AB? Net zoals de Tesla rijder er van denk milieuvriendelijk te rijden omdat zijn voertuig geen uitstoot heeft via de uitlaat (maar wel via de schoorstenen van de bruinkoolcentrales) Net zoals men denkt dat auto’s op waterstof milieuvriendelijk zijn terwijl men er amper bij stilstaat hoe waterstof geproduceerd wordt? Die overtuigingen mogen wel?

            Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              24 december 2018 om 13:09

              @johnwaters: mag best, alleen ben jij net zo erg als de teslianen die je zo verketterd, that’s all.

              Login om te reageren
              • johnwaters zegt

                24 december 2018 om 13:24

                @w0o0dy: nu kan ik bevooroordeeld zijn, maar ik vind het niet normaal dat er op AB een volledig topic besteed wordt aan het feit dat er een EV rijder zijn laadkabel op zijn dak legt. Dit ruikt naar verheerlijking en pogingen tot hersenspoelen.

  5. allesmetturbo zegt

    23 december 2018 om 21:08

    Best netjes van die kona dan, als lifestyle kort en pittig gebakje. Ben benieuwd of er ook zeurende koters achterin zaten

    Login om te reageren
  6. hans75 zegt

    23 december 2018 om 21:13

    gemiddelde van 75km/uur… dat is echt belabberd… een 10 jaar oude Fiat Panda op normale euro95 had dus ook gewoon van deze stofzuigers gewonnen…

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      24 december 2018 om 09:42

      @hans75: Ik neem aan dat in dit gemiddelde ook stilstand (pitstops, e.d) zijn meegerekend, dus dan moet je nog een behoorlijke Panda hebben.

      Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    23 december 2018 om 21:16

    Winnen op tactiek en range ipv van snelheid. Tuurlijk zijn er bij normale races ook strategische keuzes enz maar snelheid speelt zeker een rol

    Login om te reageren
  8. BaRa zegt

    23 december 2018 om 22:02

    Hm… zonder pitstoptijden is onmogelijk te zeggen hoe traag of snel dit precies was. Oschersleben is een “traag” circuit met een gemiddelde rondesnelheid van 119 km/u, maar dat is gemeten voor rijdende auto’s, dus exclusief stilstanddtijd in de pits.

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    23 december 2018 om 22:40

    Wat ik een beetje begrijp van dit filmpje, sorry Duits in Havo 3 uit mijn pakket gekiept, is dat alle teams gebruik moesten maken van dezelfde laadstroom. Het was niet slim om de auto’s helemaal op te laden omdat ze dan te lang in de pits stonden. Het was dus een kwestie van de balans vinden tussen snelheid, tijd in de pits en zuinig rijden. Tactiek en strategie waren dus erg belangrijk en het team dat dit het beste onder de knie had heeft gewonnen. Niet de meest enerverende vorm van autosport maar volgens mij best wel leuk om hier aan mee te doen?

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      23 december 2018 om 23:37

      @pomoek: Het klinkt inderdaad vooral als het snelwandelen onder de motorsport.

      Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      24 december 2018 om 09:12

      @pomoek: bij batterijen kost de laatste 20% veel meer tijd om te laden. Terwijl je in 2 à 3 kwartier snelladen, als de auto dat aankan, 80% vol kan laden voor een bepaalde afstand bij een bepaald verbruik.

      Je kan dus gewoon een optimale strategie berekenen met deze gegevens.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        24 december 2018 om 09:20

        @stephane8200: dank je, dat wist ik niet, ik heb daar gisteravond nog wel aan zitten denken, maar deze info had ik niet.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          24 december 2018 om 09:38

          @pomoek: graag gedaan. Bij een van de reacties op Perry hierboven staat ook een linkje van laadtijdberekeningen. Daar kun je dat mooi terug zien wat ik beschreef. Bij alle accu’s duurt het laatste stukje het langst voor zover ik weet omdat je dan niet kan snelladen.

          Login om te reageren
  10. emmanuelwildiers zegt

    23 december 2018 om 22:48

    Op dit in perspectief te plaatsen: het uurrecord met een ligfiets (zonder enige vorm van hulpmotor) zit momenteel op meer dan 92km/u. Om de 2u de pits in en van rijder wisselen en Team Sunweb had deze race kunnen winnen. Zonder die vervuilende batterijen.

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      23 december 2018 om 23:01

      @emmanuelwildiers: wist je dat een fietser per kilometer méér CO2 uitstoot dan een Smart MHD Diesel? (Moet er wel bij zeggen dat de CO2 die de fietser uitstoot niet uit de grond wordt gehaald, dus dat kan de natuur aan.

      Login om te reageren
      • reind zegt

        23 december 2018 om 23:25

        @jochempie: Ik wist niet dat je goede en slechte soorten van CO2 had.

        Login om te reageren
        • orion84 zegt

          24 december 2018 om 11:25

          @reind: de CO2 an sich is natuurlijk niet beter of slechter, maar de bron van die CO2 speelt wel een rol.

          CO2 uit korte kringlopen verstoort de balans van totale aanwezige CO2 niet / veel minder dan het verstoken van fossiele brandstoffen.

          Fossiele brandstof is het resultaat van duizenden (zo niet miljoenen) jaren aan plantengroei die langzaam vergaan zijn en tot olie/steenkool zijn verworden. Dat nu in een paar eeuwen tijd terug de atmosfeer injagen is niet zo fijn.

          Terwijl je hout verbrandt kan je ook weer nieuwe bomen planten die tijdens hun groei weer CO2 opnemen (korte kringloop). Waardoor het totaal dus redelijk in balans blijft. Idem met hoe wij in ons lichaam voedsel verbranden dat in het zelfde tempo als dat wij het verbruiken ook weer wordt aangeplant en dergelijke.

          Login om te reageren
      • emmanuelwildiers zegt

        24 december 2018 om 00:31

        @jochempie: Dat lijkt me een broodje aap verhaal. Ik heb het zelf eens nagerekend en kwam uit dat fietsen of met 7 man in een Prius+ kruipen ongeveer op hetzelfde neerkomt, namelijk 15g CO2 per km per persoon. Dat is ook ongeveer de schatting die ik op andere websites lees. Maar dat is inderdaad nog steeds veel, het menselijk lichaam is geen super efficiënte machine.

        Login om te reageren
        • bitd zegt

          24 december 2018 om 00:43

          @emmanuelwildiers: best wel efficiënt toch op een boterham met pindakaas?

          Login om te reageren
  11. Benny_Weisz zegt

    23 december 2018 om 22:50

    1 uur racen, 23 uur laden?…..

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      24 december 2018 om 00:47

      @bennyweisz: 1.855 km/h…wow…

      Login om te reageren
  12. kle500 zegt

    24 december 2018 om 01:45

    Racekraft.. wie kan me dat uitleggen? Wat een slap gelul..

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      24 december 2018 om 01:46

      @kle500: gebrek aan racekraft dat is..

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      24 december 2018 om 02:03

      @kle500: dat is denk ik als Kraftwerk supersayan gaat op een circuit. Rock am ‘Ring wellicht.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North