Tesla owneert eerste elektrische 24-uurs race ooit

Auteur: , 47 Reacties

Elon mag trots zijn.

Tesla

Ja, 24 uur lang naar wind- en bandengeruis luisteren met hier en daar een vleugje gezoem, je moet er maar zin in hebben. Toch was het eerder deze maand zover op Oschersleben: de eerste officiële 24-uurs race exclusief voor EV’s werd verreden in het kader van de ecoGP series. Aan de start verscheen een gemêleerd gezelschap van auto’s, onder andere van de merken Tesla, Renault, Hyundai, Kia, Smart, Nissan, Opel en BMW. In totaal bestond het veld uit dertig auto’s.

Over het algemeen is het gebrek aan racecraft dat EV’s etaleren een van de redenen dat petrolheads hun neus ophalen voor elektrogebakjes. Oké, het insta-koppel van zo’n elektromotor zorgt voor een enorm acceleratievermogen, maar vervolgens worden de batterijen vaak te warm en/of de accu’s pijlsnel leeg, zo luidt de kritiek. De eerste 24-uurs race kon dit verhaal niet geheel ontkrachten, want de meeste teams kozen voor een strategie om niet alleen de snelheid, maar vooral ook de range te optimaliseren.

Uiteindelijk ging een originele Tesla Roadster (aankoopadvies) met de hoogste eer strijken. De auto die destijds geridiculiseerd werd door TopGear vanwege een gebrek aan circuit-kwaliteiten haalde op deze manier dus een keiharde revanche. Op zich natuurlijk niet echt een wonder gezien de Lotus-genen van de auto. De winnaar legde 495 rondjes af op het 3,667 kilometer lange circuit. Een snelle rekensom leert dat de gemiddelde snelheid dus ongeveer 75 kilometer per uur moet zijn geweest inclusief pitstops en dergelijke. Een Hyundai Kona werd tweede op negen ronden afstand. Volgend jaar krijgt de concurrentie een nieuwe kans om Tesla te verslaan.



47 reacties

Dus tien jaar vooruitgang heeft ons gebracht dat een elektrowaggie uit 2008 alles wat daarna is gekomen naar huis rijdt? Lekker gewerkt allemaal.
@perry_snijders: of de tactiek gebruikt heeft.
@flutterby: Mooi hoor, tactiek. Maar ik denk niet dat Ferrari in de F1 ver komt met een tien jaar oude auto, of dat je op Le Mans kans maakt met een bijna-youngtimer, of dat Ajax zou overwinteren in de Champions League met het elftal van 2008. Hoeveel tactiek ze ook uit de kast halen.
@perry_snijders: een roadster won van een kona, das net zoiets als dat een tien jaar oude porsche van een nieuwe golf kan winnen. Die vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op, maar behalve de “brandstof” hebben de tesla en de hyundai natuurlijk niet veel gemeen.
@n0zem: “In totaal bestond het veld uit dertig auto’s.”
@perry_snijders: dus de Kona won van de andere 28. Wat is je punt?
@perry_snijders: Het Ajax uit 1995 zal elk elftal van nu met 6-0 naar huis sturen.. Inclusief barcelona, bayern , real en psg..
@davido89: who gives a shit?
@perry_snijders: @perry_snijders: ik kan me niet voorstellen dat het dezelfde roadster is, althans niet met hetzelfde accupakket. Heb een roadster ter beschikking gehad voor een weekend 4-5 jaar geleden en de range was <200km met een laadtijd die ook relatief lang was.

Als die auto nu ruim 1800km aflegt in 24u zou de accu minimaal 9x vol geladen moeten worden. Aangezien het laden alleen al bijna 2 uur duurt lijkt me het heel onwaarschijnlijk dat het met dezelfde accu’s is geweest.

Ik vermoed nieuwe accu’s in de oude auto en dan is het begrijpelijker. Deze link geeft de berekening van de laadtijd aan die ik heb gebruikt: https://leccy.net/cars/tesla_roadster
@stephane8200: Ik heb eerlijk gezegd ook wat moeite om dat te geloven. Toen ik een keer met zo’n auto op Zandvoort reed waren de accu’s binnen drie rondjes oververhit.
@perry_snijders: De balans zoeken tussen snelheid en oververhitten… ze hebben heus geen banden laten roken. Je kunt dit rondjes rijden, beter vergelijken met Hypermilen dan met racen…..
@perry_snijders: of stel hem zo: het is Hyundai die slechts op 9 ronden erachter zit…had hier wel een ander merk verwacht.
Ben benieuwd of er een Ioniq mee deed. Dat is tenslotte de efficiency koning.
Wanneer een grote bak als de Kona zo vlak achter je zit na 24u betekend dat niet echt dat de Tesla een sport wagen is. Dus de kritiek van Top Gear was en blijft terecht.
@dees: hoe origineel was die kona is dan de volgende vraag
@dees: het gaat hier niet om de absolute rondetijden zoals je in het artikel kan lezen
@dees: Niet om het een of ander, maar op dit moment is de Tesla Roadster de auto met de hoogst gemeten kruissnelheid ooit (121.600 km/u) ;-)
“Elon mag trots zijn” zolang de Tesla gehersenspoelde sekteleden hun God maar tevreden is zijn ze zelf ook tevreden.
@johnwaters: Zit je iets dwars?
@smultie: religies en blind geloof misschien?
@johnwaters: zoiets als jouw heilige overtuiging dat alles dat met Tesla te maken heeft slecht is?
@w0o0dy: is het tegenwoordig in aygoland ook al verboden om een mening te hebben? Net zoals de Tesla rijder enkel met die dingen rijdt omwille van het belastingvoordeel en da aandacht op AB? Net zoals de Tesla rijder er van denk milieuvriendelijk te rijden omdat zijn voertuig geen uitstoot heeft via de uitlaat (maar wel via de schoorstenen van de bruinkoolcentrales) Net zoals men denkt dat auto’s op waterstof milieuvriendelijk zijn terwijl men er amper bij stilstaat hoe waterstof geproduceerd wordt? Die overtuigingen mogen wel?
@johnwaters: mag best, alleen ben jij net zo erg als de teslianen die je zo verketterd, that’s all.
@w0o0dy: nu kan ik bevooroordeeld zijn, maar ik vind het niet normaal dat er op AB een volledig topic besteed wordt aan het feit dat er een EV rijder zijn laadkabel op zijn dak legt. Dit ruikt naar verheerlijking en pogingen tot hersenspoelen.
Best netjes van die kona dan, als lifestyle kort en pittig gebakje. Ben benieuwd of er ook zeurende koters achterin zaten
gemiddelde van 75km/uur… dat is echt belabberd… een 10 jaar oude Fiat Panda op normale euro95 had dus ook gewoon van deze stofzuigers gewonnen…
@hans75: Ik neem aan dat in dit gemiddelde ook stilstand (pitstops, e.d) zijn meegerekend, dus dan moet je nog een behoorlijke Panda hebben.
Winnen op tactiek en range ipv van snelheid. Tuurlijk zijn er bij normale races ook strategische keuzes enz maar snelheid speelt zeker een rol
Hm… zonder pitstoptijden is onmogelijk te zeggen hoe traag of snel dit precies was. Oschersleben is een “traag” circuit met een gemiddelde rondesnelheid van 119 km/u, maar dat is gemeten voor rijdende auto’s, dus exclusief stilstanddtijd in de pits.
Wat ik een beetje begrijp van dit filmpje, sorry Duits in Havo 3 uit mijn pakket gekiept, is dat alle teams gebruik moesten maken van dezelfde laadstroom. Het was niet slim om de auto’s helemaal op te laden omdat ze dan te lang in de pits stonden. Het was dus een kwestie van de balans vinden tussen snelheid, tijd in de pits en zuinig rijden. Tactiek en strategie waren dus erg belangrijk en het team dat dit het beste onder de knie had heeft gewonnen. Niet de meest enerverende vorm van autosport maar volgens mij best wel leuk om hier aan mee te doen?
@pomoek: Het klinkt inderdaad vooral als het snelwandelen onder de motorsport.
@pomoek: bij batterijen kost de laatste 20% veel meer tijd om te laden. Terwijl je in 2 à 3 kwartier snelladen, als de auto dat aankan, 80% vol kan laden voor een bepaalde afstand bij een bepaald verbruik.

Je kan dus gewoon een optimale strategie berekenen met deze gegevens.
@stephane8200: dank je, dat wist ik niet, ik heb daar gisteravond nog wel aan zitten denken, maar deze info had ik niet.
@pomoek: graag gedaan. Bij een van de reacties op Perry hierboven staat ook een linkje van laadtijdberekeningen. Daar kun je dat mooi terug zien wat ik beschreef. Bij alle accu’s duurt het laatste stukje het langst voor zover ik weet omdat je dan niet kan snelladen.
Op dit in perspectief te plaatsen: het uurrecord met een ligfiets (zonder enige vorm van hulpmotor) zit momenteel op meer dan 92km/u. Om de 2u de pits in en van rijder wisselen en Team Sunweb had deze race kunnen winnen. Zonder die vervuilende batterijen.
@emmanuelwildiers: wist je dat een fietser per kilometer méér CO2 uitstoot dan een Smart MHD Diesel? (Moet er wel bij zeggen dat de CO2 die de fietser uitstoot niet uit de grond wordt gehaald, dus dat kan de natuur aan.
@jochempie: Ik wist niet dat je goede en slechte soorten van CO2 had.
@reind: de CO2 an sich is natuurlijk niet beter of slechter, maar de bron van die CO2 speelt wel een rol.

CO2 uit korte kringlopen verstoort de balans van totale aanwezige CO2 niet / veel minder dan het verstoken van fossiele brandstoffen.

Fossiele brandstof is het resultaat van duizenden (zo niet miljoenen) jaren aan plantengroei die langzaam vergaan zijn en tot olie/steenkool zijn verworden. Dat nu in een paar eeuwen tijd terug de atmosfeer injagen is niet zo fijn.

Terwijl je hout verbrandt kan je ook weer nieuwe bomen planten die tijdens hun groei weer CO2 opnemen (korte kringloop). Waardoor het totaal dus redelijk in balans blijft. Idem met hoe wij in ons lichaam voedsel verbranden dat in het zelfde tempo als dat wij het verbruiken ook weer wordt aangeplant en dergelijke.

@jochempie: Dat lijkt me een broodje aap verhaal. Ik heb het zelf eens nagerekend en kwam uit dat fietsen of met 7 man in een Prius+ kruipen ongeveer op hetzelfde neerkomt, namelijk 15g CO2 per km per persoon. Dat is ook ongeveer de schatting die ik op andere websites lees. Maar dat is inderdaad nog steeds veel, het menselijk lichaam is geen super efficiënte machine.
@emmanuelwildiers: best wel efficiënt toch op een boterham met pindakaas?
1 uur racen, 23 uur laden?…..
@bennyweisz: 1.855 km/h…wow…
Racekraft.. wie kan me dat uitleggen? Wat een slap gelul..
@kle500: gebrek aan racekraft dat is..
@kle500: dat is denk ik als Kraftwerk supersayan gaat op een circuit. Rock am ‘Ring wellicht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).