Dit klassieke scheurbakje kost je een nieuwe Up!!

Auteur: , 74 Reacties

Wat zou jij liever hebben?

Precies ja. Als er een ding is wat de Fransen goed kunnen op het gebied van auto’s is het wel kleine, geinige auto’s bouwen. De basisversies zijn vaak al best oké, maar echt gaaf wordt het als ze er ook nog wat sportiefs van maken. Voor bleppers met enorm grote motoren kon je de afgelopen decennia niet echt terecht bij de baguettes, maar om een hatchbackje snel te maken heb je niet per se heel veel cc’s nodig. Zo lang het ding maar niet al te zwaar is en een beetje lekker de hoek omgaat kan je met een vierpittertje ook al veel lol hebben.

Renault maakt volgens dit recept al jaren epische scheurijzertjes, zoals de Clio Renault Sport 182 Trophy die collega @willeme je gisteren nog voorschotelde. Boven deze 182 stond natuurlijk nog de Clio V6, wat aan de ene kant een geweldig ding is in al zijn bizarheid, maar onder de streep waarschijnlijk niet zo’n uitgebalanceerd apparaat is als de ‘182’. Als RWD-liefhebber doet het me pijn dat te moeten toegeven, maar there you go.

Min of meer hetzelfde speelde ook al bij de voorvader van de Clio, namelijk de Renault 5. Je had de geweldige R5 met turbotor op de plek van de achterbank in combinatie met RWD. De uitgeklopte wielkasten, de race-historie en ‘tricky’ rij-eigenschappen maken deze auto vandaag de dag -terecht- tot een dure klassieker. Maar een trapje lager had je misschien wel net zo’n lekkere R5 met een turbotor voorin de neus en FWD. Oké, het is allemaal wat minder exotisch, maar je kon wel gewoon je enfants achterin vervoeren. En als ze al wat ouder waren kon je ze zelfs zonder al te grote angst de sleutels toevertrouwen, mits je een beetje een toffe ouder was.

Voordeel van deze Renault 5 Alpine Turbo: ze zijn (zeker vandaag de dag) exponentieel veel goedkoper dan een Renault 5 Turbo (2) zonder Alpine in de naam. Dit gerse exemplaar met een ton op de klok uit 1983 doet je bijvoorbeeld 13.500 Euro. Geen geld. De 1.4 vierpitter met Garrett T3 turbo verleent de auto 110 pk en catapulteert ‘m in 8,7 seconden naar de honderd. Je komt dus prima mee met al het leasespul dat in Nederland rondrijdt en waarschijnlijk gaat het gevoelsmatig allemaal nog een stuk sneller. Kijk ook even naar die striping, dat wil toch iedereen.



74 reacties

Zo`n beetje alles is beter dan een up, dus doe mij die Renault maar, lekker jaren 80 nostalgie!
@bimmert: totdat je een ongeluk krijgt en de hulpdiensten je gebit uit dat mooie lederen stuurtje mogen bikken.
@str8six: wilde je nu beweren dat je in een up geweldig veilig zit? Beter in een keer dood in een Renault dan half invalide uit een Up! Komen… Koop dan een degelijke Volvo als je voor veiligheid gaat.
@ontploffer: Ja of koop een tank… Lekker appels met peren vergelijken weer.
@ontploffer: daarom rijd ik eem 850R 🙈
@kennone: Echt? Nooit geweten….
@kennone: jajajaJAJAJA!!1!
@kennone: Dan heb ik toch liever de Up..
@ontploffer: dat zullen je vrienden en familie leuk vinden. Succes.
Doe mij de Up! maar.
@techniekmeneer: maar jij bent ook geen autoliefhebber maar een Aygo-rijder!
@jupke: Je wil het maar niet snappen he…
@techniekmeneer: tuurlijk wel.ik het leuk om jou te pesten! En je reageert ook altijd!😜
@techniekmeneer: Voor dagelijkse kilometers 100% mee eens, voor in het weekend 100% de Renault.
@techniekmeneer: hier ook een Slurp in de lease.
Dat ding rijdt, daar is dan ook alles mee gezegd. Zuipen doet dan ding wel, als een malle….
Striping alleen al moet goed zijn voor een pk of 2 extra!!!
Altijd de Renault 5! Geen rechter buitenspiegel en 3 bouts velgen en dat voor de 110 pk sportversie!
@turbo623: haha, uit de tijd dat veiligheid nog met een lange oe werd geschreven!
Hahahaha. Er zijn autoliefhebbers hier die een Up prefereren. Wat een gekke wereld wordt dit toch.
@peterv: Ik ben een fan van de R5 Turbo en de Up laat me redelijk lauw, maar in dit geval zou ik de R5 denk ik niet willen hebben. Eigenlijk beide auto’s niet. Er moet gewoon teveel geld in die R5 gestoken worden om ‘m echt mooi te maken.

Voor dat geld zou je ook een tot 140pk gechipte Gti kunnen kopen en dat is zo’n beetje de enige Up die ik mogelijk wel kan waarderen.

Aan de andere kant… een oude auto is bij dezelfde snelheid toch echt leuker… Dus.. hier heb je een autoliefhebber die erg twijfelt en misschien zelfs wel de Up zou kiezen.
@dracae: Succes met het vinden voor een Up! Gti laat staan een gecjipte voor dat geld…

En dan nog, ieder zijn ding, maar zelfs de gti hoef ik niet. Al heeft hij 300pk…
@notsobig: ‘Dat geld’ is dus de prijs van deze R5 + wat het kost om de auto weer echt mooi en origineel te maken.
@peterv: Er zijn mensen die auto’s kopen met hun hart, en mensen die auto’s kopen met hun verstand…
@techniekmeneer: vraag mij af hoe jij je vrouw hebt uitgekozen. Dat zijn ook net auto’s….
@rufctr01: er zijn mensen die vrouwen kopen met hun hart… etc
@peterv: dat zijn ook geen autoliefhebbers.
@peterv: Wat een zelfingenomenheid zeg. Dus omdat er mensen zijn die deze Renault niks vinden, en dan maar voor een Up! kiezen (met valide redenen volgens mij), zijn zij geen autoliefhebbers? En jij natuurlijk wel…

Ik zou persoonlijk deze Renault ook nooit kopen. Zo’n auto koop je alleen voor lol (ervan uitgaande dat je ‘m koopt om in te rijden, en niet als beleggingsobject). Voor alle andere doeleinden (woon-/werkverkeer, boodschappen doen, de kinderen naar school brengen, een caravan trekken, je schoonmoeder van het station ophalen, een kerstboom vervoeren, grof vuil naar de gemeentewerf brengen, een bank overvallen, een road trip met vrienden door Europa, enz.) zijn voor dit geld veel betere auto’s te koop. En als je alleen iets voor de lol wilt kopen, dan zijn er ook genoeg andere mogelijkheden voor dit geld. Waarschijnlijk betere mogelijkheden ook…

Deze auto is cult, en wordt daarom voor veel te veel geld verkocht (waarschijnlijk wél als beleggingsobject), en wordt enorm opgehemeld. En iedereen hier aapt dat na, terwijl waarschijnlijk bijna niemand hier ooit in zo’n ding heeft gereden (nee, ikzelf ook niet). Maar ondertussen wel anderen de les lezen over wie autoliefhebber is en wie niet. Pfff… laat me niet lachen…
@henrie: ik rij zeer regelmatig in de HT-74-KB, en het is echt een fantastisch leuk autotje om in te rijden. Je hebt echt een geweldige hoeveelheid lol, de oer 5 had de motor nog in lengterichting achter de vooras (theoretisch spreek je zelfs van een midden motor ;-) ), dus heel erg beweeglijk, achterkant komt voorbij op commando. Daarnaast is deze zelfs een coupe – als in cup – dus standaard voorzien van een volledige rolkooi, heel erg stijve auto dus. En dus daarbovenop veiliger dan een up ;-) :-p Deze is nog leuker om te rijden dan de latere 5 GT Turbo die veiliger weggedrag heeft maar ook minder speels en dus wat min
Een origineel exemplaar misschien wel, maar dit? Neen dank je.
Kan me nog herinneren dat mijn vader, die toen Renault reed, een brochure kreeg met de 5 Alpine en de A310 achterin. Droomautos waren dat! Later kocht ik zelf een Clio RS, maar eigenlijk had ik natuurlijk deze willen hebben 😄
@mpgc: 5 alpine was mijn eerste auto,daarna 2 alpine turbo’s. Toen kocht ik een Clio 1.8 16v van 95 en daarna van 96. Nu heb ik een Clio RS 172. De 5 alpine turbo blijft mijn favoriet maar de RS is bruikbaarder en veeeeeel beter. Zeker ook roest-technisch.
Ik wil dat blokkie wel in m’n Daf! De Cleon Fonte 1.4 lag ook in de Volvo 340 en die past met weinig moeite ook goed in een Daf 66. Deze heeft er dan ook nog een turbo op. Kijken hoe m’n variomatic reageert als zo’n oldschool turbo in kickt met z’n vette turbogat!
@tenaci: de 2-snaars Vario kan vrij veel hebben. Heb een 66 gehad, waarvan de standaard 1,3 liter motor voorzien was van turbotechniek van zo’n R5, ging prima. Je kon er uiteraard geen 911 mee losrijden, maar eeb beetje boyracertje pesten ging prima.
@amghans: Ik heb heel lang geleden eens gehoord over een jongen in het dorp die ook een turbo motor in een 340 variomatic heeft gestopt. Het verhaal ging dat de riem geknapt is en van alles onder de auto kapot geslagen heeft.

Ik heb zelf nog eens een keer naar een 360 gekeken waar een garagehouder een Redblock Turbo in had geschroefd, maar ik durfde het niet aan. Vanwege de technische vraagtekens, maar ook omdat dat best wel een recept is om jezelf dood te rijden.. Zelfs een 1.4 340 kon al wel eens een stapje opzij zetten van achteren.
@dracae: vraag me af wat er kapot is. Vario-riemen kunnen knappen maar meestal valt de schade wel mee. De afdekkap kan wellicht kapot zijn, of een vacuümleiding van de doorvoerpotjes. Voor de rest is het vooral veel chunkie metaal, de schijven van de vario zijn behoorlijk lomp.
@tenaci: Ik heb bewust gezegd ‘het verhaal ging’, omdat ik zelf nooit onder die auto heb gekeken. Dat kan natuurlijk best overdreven zijn.
@amghans: klopt, die is vrij sterk. Ik ken iemand die een wat opgevoerd 340 blok heeft. Non turbo, toch 90 pk. Wel handig om dan met kevlar versterkte riemen erom te gooien.
Jammer dat toen die cheap ass aftermarket klapdakkies zo populair waren
@desjonnies: en het (Devil?) uitlaatje is ook niet origineel.
@desjonnies: Ik stoor me meer aan de stoelhoezen (?), die wat losjes om de stoelen heen lijken te zitten. Geeft me het gevoel dat ze versleten stoelen moeten maskeren…
@notsobig: @tazmania, die Devil is zo te vervangen, die witte verstralers in de grille horen ook niet (was een Spaanse accessoire) en die bekleding was echt brak van die dingen.
@desjonnies: Heb je ook een punt mee.
Echter vind dan nog maar eens nette stoelen hiervoor. Opnieuw laten bekleden kost misschien wel even veel als een nieuw dak erin laten lassen plus spuiten (vermoed ik).
@desjonnies: idd enorm irritant. 99 pct van de krenterige Hollanders vond een paar gulden meer voor een Hollandia Topslider al te duur. Dus werd er dit soort goedkope tinnef (die ge-ga-ran-deerd na enige tijd ging lekken) ingezet. Eeuwig zonde.
Mijn moeder heeft een tijdje een gelijkaardige gereden, zelfde voorspoiler,
2de poging, mijn gsm blokkeerde…

Mijn moeder heeft een tijdje een gelijkaardige gereden, zelfde spoiler, velgjes, sportzetels…het was helaas geen turbo, maar een fake… 2dehands gekocht om hier in het dorp wat rond te rijden. De motor, geen idee welk blokje, was wel op een of andere manier opgevoerd zodat mijn vader er eens 160 echte kilometers per uur mee gedaan heeft,wat toendertijd en in zo’n rammelbak, een hele prestatie was! Baanvastheid 0% dus, en met een beetje wind op de autoweg veranderde ie spontaan van baanvak… Mijn antwoord bij deze vraag, zelfs als het een turbo is, neen dus, levensgevaarlijk zo’n ding! Dan maar even doorsparen voor een Maxiturbo.
@Volvo_440_turbo: gsm.. lang geleden dat ik dat las/hoorde..
@kle500: gebruiken belgen vaak
@lekkaah en kle 500, het is een Windows phone die ik gebruik als noodnummer voor de familie, mijn Android staat uit, oh ja, een smartphone is een gsm maar een gsm is niet altijd een smartphone, ik geef Nederlanders graag les ;)
De R5 zonder twijfel. Want turbo! Want R5! Want zoiets wordt vandaag niet meer gemaakt. Lijkt me zuivere sensatie…
ik ben niet zo into oldtimers (genoeg geklooi gehad met m’n oldtimer motor) het onderhoud enz is niet aan mij besteed. Maar deze R5 zou ik zeker wel eens willen rijden.

De ecoUp! kan ik bovendien van m’n vader lenen, mocht ik er behoefte aan hebben. Lekker gassen (letterlijk) met een halve straight six.
@dracae
Ik begrijp je punt hoor. Alleen heb ik in een ver verleden een tijdje zo’n Renault gereden. Ik viel voor de looks, en het gevoel van snelheid in dat ding. Helaas bleek hij niet al te betrouwbaar te zijn. En dat in combinatie met de nodige roest problemen op cruciale punten. Dan is zo’n auto gewoon niet veilig meer. En in die tijd, nog niet financieel de moeite om hem compleet op te knappen. Had ik jet geld ook niet voor.😊
Voor de looks kies ik zeker voor deze R5. Alleen vrees ik wel dat de slogan het bezit van de zaak is het einde van ’t vermaak voor geen auto méér op gaat dan voor deze. Helaas.

De advertentietekst onderaan is trouwens (onbedoeld?) erg grappig:

Related
(…)
Ferrari Testarossa (Mint condition)
(…)
Jaguar XJR-S 6.0 V12 TWR “Racing Green”
(…)
Ferrari 360 Modena F1 (Stradale)


Dan bevind je je dus in een illuster rijtje…
@RRRobert: misschien related in de zin van net zo slecht gebouwd? Blijft een cool bakkie, maar toch liever een 106rallye of iets in die geest.
Die stoelen doen me echt denken aan de Ektorp bankstellen lijn van IKEA
@groninger: ik heb hier ook zo’n bank staan, je moet de auto er alleen nog maar omheen denken. Voor €100 is ie van jou! Goedkoopste R5 op marktplaats!
@enjoypunani: nee dankje…
@groninger: de bekleding is veel te los:de stoelen en de deurbekleding.
Bij deze auto kon je niet met je elleboog uit het raam rijden en dan een bocht nemen, want dan had je schaafplekken van het asfalt op je elleboog.
Ik verbaas me erover dat zo ongeveer iedereen hier over het aspect veiligheid en betrouwbaarheid begint. Zitten hier dan alleen maar degelijke burgers en vooral millenials kennelijk. Allemaal groot geworden in een veilig kinderzitje achterin in plaats van met 9 personen in een Fiatje. Ik heb medelijden met jullie….
@seicilindri: ik krijg soms de indruk dat er meer Generatie Z dan Millenials op AB zitten.
Maar goed dat baseer ik alleen op de enorme berg taalfouten in de comments:

Eens vervangen door “is”
geen komma’s in lange zinnen
voor/om-fouten
als/dan-fouten
me of men in plaats van mijn
hun als onderwerp
Jou/jouw-fouten
weglate van de -n aan het einde van een woord
d’s en t’s verkeerd.

Nu ik dit zo teruglees heeft AB best wel een jonge redactie :-)
@seicilindri: Waar heb jij het over? Ik heb wel geteld één reactie gezien die het over de veiligheid had (ivm wind).

En betrouwbaarheid… Ik heb meer lol in een auto, waarvan ik weet dat ik hem lekker op zijn staart kan trappen, hem lekker die hoeken om kan gooien, zonder mij zorgen te hoeven maken of hij de eindbestemming wel haalt. Eentje die mij niet het gevoel geeft met fluwele handschoentjes te moeten bedienen, zodat het allemaal wel heel blijft…
@seicilindri:
Dat is een logische consequentie van het feit dat moderne auto’s zo perfect zijn.
Daardoor komen er steeds slechtere bestuurders die zonder hulpmiddelen niet meer kunnen rijden.
@desjonnies: Herkenbaar. Ik heb gehoord dat er vroeger zelfs auto’s waren zonder parkeerhulp..
De 5 alpine was mijn eerste auto! Daarna twee 5 alpine turbo’s!
Super auto heel veel plezier mee gehad. Snel en leuk om mee te rijden! Topper! Jammer dat de geadverteerde auto een klapdak en andere accessoires heeft die ik niet mooi vind! Er echte onverprutste is meer waard en niet te vinden!
Echte petrolheads rijden auto’s zonder hulpsystemen. OK stuurbekrachtiging is toegestaan!😜
@jupke: op een R5 is stuurbekrachtiging een volstrekt onnodige bron van extra kilo’s. Krijg je hem niet goed ingeparkeerd… gewoon even met twee man opheffen en verzetten :)
(Ooit gedaan met een kameraar zijn R5- campus)
@tjorque: de banden van een 5 alpine turbo zijn breder als een campus. Ik vind dat die zonder stuurbekrachtiging kan. Alleen bij parkeren is het een beetje werken.
Fantastische auto, ik heb een zwarte gehad, reed als de duivel zo snel. Daarna een 5 GT Turbo, die was nòg beter!
‘Pleurt up met die up!’, nooit van mijn leven een auto van dat verschrikkelijke bedrijf.
@henri

Zie het vervolg van mijn comment , hier eerder al vermeld. En ik blijf erbij dat je op een site vam AUTOLIEFHEBBERS onmogelijk voor een Up kan kiezen. Jouw redenen zijn op zich ook prima hoor. Misschien moet je voortaan maar wat meer reacties op Lautoweek achterlaten.
Maar in ieder geval oprecht,
Prettige feestdagen.
@peterv:

Het is nogal aanmatigend en arrogant om te denken dat jij de definitie van een autoliefhebber en van een ‘liefhebbers-auto’ bepaald. De enorm uitgekauwde, maar daarom niet minder ware uitdrukking ‘smaken verschillen’ is hier ook gewoon volledig van toepassing!

Let wel.. ook ik vind een R5 Turbo veel meer een liefhebbers-auto dan een basis Upje, maar dat is dus niet meer dan mijn persoonlijke mening. Het is jammer dat jij er zo’n punt van maakt dat autoliefhebbers blijkbaar geen andere mening mogen hebben dan jij…
Is het niemand opgevallen dat de R5 een NL sticker op zijn billen heeft? Vraag me af of het een origineel Nederlandse auto is of dat ie voor 2000 is ingevoerd? Ik lees het namelijk niet terug.
@tatog: als je even de advertentie zelf leest kan je zien, dat ‘t een nieuw in NL geleverde auto is. Geen dank.

• zucht •

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).