• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Testaroli! Ferrari kopieert Mercedes’ diva?

Auteur: jaapiyo, gepost 25 januari 2018 om 20:03 – 16 Reacties

SF70H


Als je ze niet kan verslaan, kopieer ze dan…of zoiets.

Een verrassende ontwikkeling in de Formule 1. Autobild denkt te weten dat Ferrari voor het nieuwe seizoen een compleet nieuwe auto ontwikkeld heeft met een langere wielbasis. Dit is opvallend nieuws omdat er eerder juist gespeculeerd werd dat Mercedes Ferrari’s kortere wielbasis zou willen kopiëren. Sterker nog, Toto Wolff himself bevestigde dat het team dit overwoog. Of was dat dan allemaal slechts voor de Bühne?

Feit is dat Mercedes het afgelopen jaar moeite had met haar auto op sommige circuits. Dit werd deels geweten aan het feit dat men de setup van de W08 af en toe niet voor elkaar kreeg, wat de auto de bijnaam ‘Diva’ opleverde. Maar dat was niet het hele verhaal. Op circuits met veel krappe bochten zoals Monaco, Hongarije en Singapore had Ferrari simpelweg de snellere auto, wat onder meer werd toegeschreven aan de kortere wielbasis van de SF70H. Al met al waren de stereotypes hiermee zo’n beetje het omgekeerde van de realiteit: De Duitse bolide was veelal briljant maar af en toe ook grillig, terwijl de Italiaanse in ieder geval qua snelheid veel minder pieken en dalen kende.

Veel gekker moet het niet worden, zullen ze bij Ferrari gedacht hebben. In plaats van hun bestaande concept door te ontwikkelen hebben ze er dan ook voor gekozen ook maar zo’n Diva te bouwen. De wielbasis van de tot op heden als ‘project 669′ door het leven gaande auto voor 2018 groeit zes centimenter ten opzichte van de SF70H. Daarmee zou de afstand tussen de wielen uitkomen op zo’n 3,65 meter. Let wel, de W08 heeft een wielbasis van 3,76 meter, dus als ze daarbij in de buurt blijven is er nog steeds sprake van een behoorlijk verschil.

Voordeel van een langere wielbasis is iets meer stabiliteit in snelle bochten, plus meer ruimte voor aerodynamische goodies die extra downforce opleveren. Nadeel is dat je de auto wat minder makkelijk door krappe straten kan hoeken. Of het een goed idee is voor Ferrari om op dit vlak een tikje op te schuiven richting Mercedes zullen we moeten afwachten. Waar het gaat om de pk’s is dat echter sowieso een goed idee. Maar wat dat betreft is er in ieder geval goed nieuws te melden voor iedereen met een rood hart: volgens de geruchtenmachine schurkt Ferrari net als de Silberpfeile inmiddels tegen de grens van 1.000 pk aan in kwalificatiemodus.

Image-Credit: De SF70H met een retro livery door Sean Bull

Ook interessant!

  • Wolff vindt vorm Mercedes onacceptabel
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, Mercedes, Racing, Toto Wolff

Vorig bericht: « Bijzonder: Ferry Porsche’s eigen Porsche 911
Volgend bericht: Volkswagen verzekert zich van Tesla-kennis »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick-dos zegt

    25 januari 2018 om 20:20

    “volgens de geruchtenmachine schurkt Ferrari net als de Silberpfeile inmiddels tegen de grens van 1.000 pk aan in kwalificatiemodus.”

    “Zijn jullie daar pas?” roept Mercedes terwijl ze bij de 1500 pk grens staan…

    Maar blijkbaar is Ferrari niet veel opgeschoten want in januari 2017 ging ook al het gerucht dat ze 1000 pk zouden hebben.

    Login om te reageren
  2. MaartenD zegt

    25 januari 2018 om 20:33

    Die retro livery is echt gaaf, ik zeg doen!

    Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      25 januari 2018 om 23:09

      @maarten020: ik ben ook voor, maar denk dat de sponsoren dat wat minder leuk vinden…

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        26 januari 2018 om 00:04

        @gitaarknul: haha..dat vrees ik ook ja helaas

        Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    25 januari 2018 om 21:41

    We zien ‘t allemaal wel als ze op het asfalt staan, zulk soort geruchten zijn niks waard natuurlijk. Ik hoop wel dat ze dichter op Mercedes zitten dit jaar.

    Login om te reageren
  4. minimarcos zegt

    25 januari 2018 om 22:05

    Er staat mij vaag iets bij dat ze in het verleden een variable wheelbase hadden,
    kwestie van spacers tussende bak/motor en monocoque plaatsen,

    maar dat zal dan wel niet meer mogen of kunnen…

    Login om te reageren
    • futse zegt

      25 januari 2018 om 23:08

      @minimarcos: zorgt dat voor een grotere wielbasis dan?

      Login om te reageren
      • minimarcos zegt

        25 januari 2018 om 23:11

        @futse: ja, want volgens mij is de hele achterwielophanging aan de bak/motor bevestigd, maar er zijn vast techneuten hier die daar meer over kunnen vertellen…

        Login om te reageren
      • gjvp zegt

        25 januari 2018 om 23:41

        @futse: dat klopt als een zwerende vinger. Vroeger kom men zo enkele cm’s schuiven. Maar dan niet met spacers (gezien je dan ook langere assen moet monteren) bestonden er wel langere en kortere versnellingsbakken.

        Login om te reageren
  5. Forza zegt

    25 januari 2018 om 23:42

    Beter goed gejat… en niet vergeten dat dit natuurlijk schering en inslag is in F1. De F310B uit ‘97 was een regelrechte kopie van de winnende Williams. Recenter voorbeeld: de Red Bull van afgelopen jaar. Daar kwamen gaandeweg het seizoen toch wel wat bekend aandoende onderdelen op.. dus leuk? Zeker. Bijzonder? Nauwelijks.

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      26 januari 2018 om 10:11

      @forza: Terwijl Ferrari tijdens de laatste races met een door RedBull geïnspireerde diffusor aan het testen was.

      Login om te reageren
  6. ramshoek zegt

    26 januari 2018 om 10:02

    “Ferrari kopieert Mercedes” een leuk stemming makend titeltje.
    De grap is dat Mercedes dit jaar met een iets kortere wielbasis schijnt te gaan rijden.
    Ze zoeken elkaar dus op…

    Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      26 januari 2018 om 11:43

      @ramshoek: idd leuk… Nu hopen dat Red-bull (en misschien ook wel Mclaren en of Renault zelf) ook op die lijn zit qua vermogen en auto en dat we dit jaar een echte strijd krijgen tussen 8 – 10 auto’s ipv een strijd tussen 1,2,3,4 en soms 5&6 en de rest.. leuker zou nog meer auto’s zijn en zoals Max al zij in het interview gisteravond; een strijd met gelijkwaardige (allemaal dezelfde auto’s ) is een utopie in de F1.. want niet interessant voor fabrikanten. Ik zeg dan; waarom niet coureurs rouleren? Zo een systeem zou dan toch te bedenken moeten zijn..

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 januari 2018 om 12:19

        @tvr1974: psst. Max zegt dat alleen maar omdat de fans dat willen horen. Hij meent er niks van, anders reed hij in plaats van in de F1 wel in de Nissan Micra Cup.

        Login om te reageren
  7. cthijs zegt

    26 januari 2018 om 19:31

    6 cm is precies de dikte van de halo die er hier niet op zit.

    Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    27 januari 2018 om 12:11

    Ik hoop dat mclaren ook weer mee doet vooraan na 3moeizame jaren

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North