Hoe Mercedes de ‘diva’ omtoverde tot kampioensauto

Auteur: , 16 Reacties

De W08 won uiteindelijk, maar liet zich niet zomaar temmen.

Hoe Mercedes de 'diva' omtoverde tot kampioensauto

De Duitse equipe ging er aan het einde van het seizoen misschien vandoor met zowel de rijderstitel als de constructeurstitel, aan het begin van het seizoen voelde het zich enigszins verloren. Mercedes zegt nu zelf dat het meer onderzoek dan ooit heeft verricht om hun ‘diva‘ te laten werken zoals zij dat wilden.

De problemen zaten hem vooral in het feit dat er maar geen balans gevonden werd, wat in het verlengde lag van het feit dat de auto een bijzonder nauwe window had om af te stellen. De auto woog, met name in het eerste gedeelte van het seizoen, te veel en had moeite met het onder de knie krijgen van Pirelli’s ultra-soft band. De hoofdontwerper van het team, John Owen, geeft toe dat dergelijke moeilijkheden onverwacht kwamen, gezien de auto de jaren ervoor vele malen minder lastig was. De nieuwe aerodynamische regels gooiden dan ook aardig wat roet in het eten, zo vertelt Owen aan Autosport.

“With this car, we didn’t understand it, and I think the term ‘diva’ came along because we seemed to do what looked like the right things and it didn’t respond the way we wanted it to. In those early races we were pretty confused, to be honest, and we really didn’t know what we should do.”

Het team ontdekte al vrij snel dat het noodzakelijk was om de balans van de auto uit te vogelen, om aan het eind van het jaar wederom met de titel naar huis te gaan. Na uitvoerig onderzoek naar hun zwakke en sterke punten, wisten ze hun zaken op orde te krijgen. Mede door wat onbedoelde hulp van de concurrentie, die op verschillende instanties de bal liet vallen, kwamen ze uiteindelijk als sterkste uit de bus.

“We found tracks like Silverstone, Montreal, or Monza, Austin, Suzuka, these are really good tracks for us, but the slower tracks, the hotter circuits, we struggled more. We tried a lot of things and gradually, as the races went by, the more we thought about it, the more analysis we did – and I’d say we did more than any other year in digging into and understanding – we started to get on top of those issues.”

Het zit er dik in dat Mercedes dit jaar weer het te kloppen team is. Laten we hopen dat 2018 het jaar van de ommekeer zal zijn en teams als Red Bull, Ferrari en misschien zelfs McLaren nu eindelijk eens kunnen meevechten om het eremetaal.



16 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ok… maar wat hebben ze nu precies gedaan?
@lotuselises2: meer onderzoek dan ooit. dat is wat ik eruit haal.
@lotuselises2: idd, dat wilde ik ook graag lezen.
@lotuselises2: ik denk dat geen enkel f1 team prijs zal geven wat ze juist veranderd hebben om hun concurentie geen voordeel te geven.
@lotuselises2: michelins gemonteerd en daar pirelli erop gezet
Ze hebben genoeg personeel tot hun beschikking om het te doen. Maar dan nog, het is ze wel gelukt. Geeft maar weer aan hoe gecompliceerd de F1 is tegenwoordig
hopen dat Ferrari komend jaar de titels pakt!
@spykerboy: Met Sauber/Alfa ! Zo’n seizoen wil ik weer eens zien. Zoveel verschillen gaan er helaas weer niet komen ben ik bang.
Daar komen ook de geruchte vandaan dat ze met een heel nieuw ontwerp komen volgend jaar.
Mercedes was het enige topteam met een low-rake auto, wat erg goed werkte met een PU die enorm sterk is, waardoor je vooraan kunt rijden, daar is de auto op zn best. Met de nieuwe regels heb je een stuk meer last van vuile lucht, en is het low-rake concept als het ware de achilleshiel zodra je achter een andere auto zit
@gitaarknul:
Low rake was een beetje het gevolg van de enorme wielbasis.
Halverwege het seizoen ging het gerucht dat Mercedes voor 2018 een stapje terug zou gaan doen richting de concepten van Ferrari / Red Bull.
De allerlaatste geruchten zijn echter dat Ferrari voor 2018 ook naar zo’n extreem long wheelbase concept gaat.
Hoe meer verschillende winnaars van verschillende teams hoe mooier de sport wordt
Nico Rosberg was erg goed in het analyseren van telemetrie cijfers. Afgelopen jaar werd door o.a. de brede banden minder ingehaald, wat minder leuk voor de toeschouwers is maar in het voordeel van Mercedes als ze de beste kwalificatietijden rijden.
Ben het eens met gitaarknul, low-rake werkt alleen als je helemaal vooraan rijdt.
Misschien een domme vraag, maar wat is die ‘balans’ waar het altijd maar over gaat? Je wordt er mee doodgegooid in F1 artikelen en interviews, maar over de balans tussen welke specifieke elementen hebben we het dan?
@tonyb: Overstuur / onderstuur / downforce / bochtensnelheid / topsnelheid / bandentemperatuur & slijtage / rembalans, dat soort dingen
@tonyb: Balans is de verhouding tussen effectiviteit en efficiëntie van afstelling en/of design van de auto. Bij een auto in balans is deze verhouding optimaal en bij een auto uit balans is deze verhouding niet of verre van optimaal. In dit geval bij Mercedes gaat het om de optimale werking van de aerodynamica die door invloeden van buitenaf (klimaat, vuile lucht etc…) erg snel uit balans raken. Mechanische grip e.d. zit wel goed bij Mercedes.
Tja, de concurrentie (lees Ferrari) maakte ze het dan ook wel makkelijk. Monza totaal verprutst qua settings waardoor in de wedstrijd punten verloren gingen, 2x motorproblemen waarbij 1x een DNF en dan nog de startcrash meer of minder veroorzaakt door Vettel. Die ook nog even in Baku tegen een terechte straf aanliep omdat hij z’n emoties niet kon bedwingen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).