Ferrari’s bolide voor het aankomende F1-seizoen!
Scuderia Ferrari heeft zojuist het doek getrokken van de SF70H. Het model heeft, net als de andere reeds onthulde F1-auto’s, de inmiddels bekende wijzigingen ondergaan als het gaat om aerodynamica en banden. De banden aan de voorzijde zijn zes centimeter breder geworden. Achter gaat het om acht centimeter.
In vergelijking met de bolide van het afgelopen jaar valt meteen de nieuwe haaienvin op. Die haaienvin is overigens het enige dat wit is, de rest van de auto is (weer) rood, in tegenstelling tot vorig jaar. De engine cover was toen vrijwel volledig wit en dat viel niet bij iedereen in de smaak.
Wat verder opvalt zijn de twee bredere luchtinlaten. De voorvleugel zit vol met aerodynamische vernieuwingen, iets dat we ook zagen bij de andere 2017-auto’s. De machine weegt, inclusief bestuurder, 728 kilogram. Aan rijders Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen de taak om maximaal te presteren met de SF70H. De specificaties van de nieuwe F1-bolide check je hieronder.
Motor capacity: 1600 cc
Max revs: 15,000
Supercharging: Single Turbo
Fuel flow: 100 kg/hr max
Fuel capacity: 105 kg
Configuration: V6 90°
Cylinders: 6
Bore: 80 mm
Stroke: 53 mm
Valves: 4 per cylinder
Injection 500 bar – direct
ERS System Battery energy (per lap): 4 MJ
MGU-K Power: 120 kW
MGU-K Max revs: 50,000 rpm
MGU-H Max revs: 125,000 rpm
Volgens mij voor het eerst dat de Quadrifoglio driehoek van Alfa Romeo op een Ferrari staat?
Vorig jaar stond wel het Alfa Romeo logo op de auto.
@jan-paul_kramer: de [b]aero[/b] ziet er een beetje rommelig uit. Over de motor zijn ook geen spectaculaire verhalen te vertellen.
Maar! Vettel schijn erg in zijn nopjes te zijn met de spiksplinternieuwe boordradio die de SF70H heeft !
@jan-paul_kramer: is het mooiste van de hele auto! ;)
Blijft toch apart dat ze maar met een 1.6 motor rijden.
Verder de mooiste auto tot nu toe, kan niet wachten tot zondag.
@bram240: Dit vind ik dan weer de lelijkste….
@bram240: het is niet apart dat ze met een 1.6 motor rijden. Het grootste deel van het wagenpark rijdt met een 1.6 motor. Het is apart dat ze met een 1.6 motor met zoveel PK rijden!
Toen ik de bovenaanzicht zag van de auto moet ik aan 1 dingen denken
http://canada.clubs.nl/afbeeldingen/original/14724013/vliegendeeekhoorn.JPG
De voor mij in het oog springende dingen:
1. Die sidepods! De koelopeningen zijn gigantisch breed en vooral heel erg plat. Zo hebben we dat nog niet eerder voorbij zien komen, en die koelgaten aan de bovenkant hebben volgens mij ook nog niet eerder gezien. Let ook even op de airbox boven het waar het hoofd van de coureur normaal gesproken zit. Die is juist weer een stuk kleiner dan we bij de concurrentie gezien hebben. Het toont aan dat de packaging van de motor toch wel behoorlijk lijkt te verschillen ten opzichte van de wagens met Mercedes en Renault motor. Om de verschillen met de krachtbron van vorig jaar te zien eens naar de Sauber C36 kijken
2. Rake! Vanaf de zijkant is goed te zien dat de auto behoorlijk wat rake heeft, zoals we dat ook op de Red Bull van 2016 gezien hebben.
3. De haaienvin lijkt een mix tussen de Mercedes-oplossing en de oplossing die de andere teams gebruikt hebben. Bovendien zit aan het uiteinden een vleugeltje, precies waar Mercedes er ook eentje had. Toen Mercedes het ding gisteren toonde werd toch wel gesproken van een echte innovatie. Het is goed om te zien dat het doorgaans vrij conservatieve Ferrari hier ook kort op zit en het gewoon direct al op de auto heeft zitten.
4. Ik heb het niet nagemeten, maar Ferrari lijkt voor een kleinere wielbasis dan Mercedes gekozen te hebben. Ik vind het persoonlijk net even wat mooier ogen dan de lange wielbasis van Mercedes. Wat wel interessant is, is dat Mercedes aan een versie met korte wielbasis werkt en Ferrari werkt aan eentje met langere wielbasis. De topteams zijn er blijkbaar dus nog niet helemaal uit wat nou het beste gaat werken.
5. Ook hier is de ruimte tussen de sidepods en de voorwielen weer behoorlijk complex ingericht. Ik spot onder andere pod vanes die een stuk lager en breder zijn dan bij de concurrentie. De bargeboards daarentegen lijken wat eenvoudiger, maar daar zou aan de achterzijde/onderzijde nog wat verstopt kunnen zitten.
6. Aan de bovenkant van de neus zitten een paar smalle vleugeltjes die de concurrentie niet heeft.
7. We hebben nog geen foto van de achterkant. Gezien de rest van het design zou het mij niet verbazen als dat een bewuste keuze is en dat men iets innovatiefs bedacht heeft rondom de achterophanging of diffuser.
Ik durf wel te stellen dat de Ferrari minstens zo extreem en innovatief is als de Mercedes, maar het moge duidelijk zijn dat de Italianen op vrijwel elk vlak voor een andere oplossing gekozen hebben.
@edge: ik ben nu best benieuwd naar je review als je er in hebt gereden.
wat je conclusie dan uit eindelijk is van je punten. :P
@kimhung: Help mij er maar aan herinneren zodra F1 2017 voor de PS4 uitkomt ;)
@Edge: staat genoteerd
@edge: rijden ze ook niet met verschillende wielbasissen afhankelijk van het type circuit?
@wpgt: Dat kan ook nog een factor worden, ja. Aldo Costa van Mercedes zei gisteren al de interactie tussen auto en banden de grote onbekende in het hele verhaal is en dat men daarom ook kijkt naar een kortere wielbasis. Het zou de kant op kunnen gaan dat men per circuit gaat kijken of men de lange of korte wielbasis meeneemt, maar het zou ook kunnen dat na de tests of na de eerste races blijkt dat een van de twee toch echt superieur is.
@edge: Ik vraag me ernstig af of je wel met een andere wielbasis mag rijden per circuit. De kosten rijzen dan de pan uit wat onbetaalbaar wordt voor de kleinere teams. Je moet allerlei onderdelen aanpassen alsof je bijna een tweede team runt met een andere wielbasis.
@edge: Puntje 6. Ik denk dat die vleugeltjes zijn om de lucht te geleiden naar de air intakes op de side pods.
@Edge: Ik geniet van jouw reactie. Zelf vallen die punten me niet zo op! Dank hiervoor!
@edge: de vleugels op de “hoeken” van de neus doen mij een beetje denken aan de olifantenoren van de mp4-23, maar dan verder naar achteren geplaatst. De neus zelf lijkt weer op die van Force India, maar dan minder extreem gehoekt. Het vile mij overigens op dat MB helemaal geen rake heeft of juist heel weinig. Zal wel met de wielbasis te maken hebben. De luchthappers ziojn voor mij een beetje een mysterie. Het lijkt erop dat het buitenste stuk een aero dingetje is, het lijkt mij niet echt een luchthapper. Grappig dat ze net als MB zo’n mini vleugeltje hebben gemonteerd. Het heeft iets van een veredelde gurny flap. Blijkbaar maakt het verschil anders doen ze het natuurlijk niet. Al met al vind ik het niet geen mooi ontwerp. Tot nu toe vind ik de auto van MB echt prachtig.
@Edge @autoblogger Geef die man een baan hier aub. Dank u!
Ik vind hem wel fraai eigenlijk. Een ander kleurtje (geel) zou een keer leuk zijn maar dat doen die knakkers toch nooit. Ik ben benieuwd of deze auto wel potten kan breken.
@viezefreddyw: Ze moeten de auto eens in Blu Pozzi spuiten als echt eerbetoon aan die ouwe Enzo!
@berlinetta: Ja, Blu Pozzi! Heel erg fraai. Maar geel is natuurlijk het oorspronkelijke kleur van Ferrari. Zou ik wel mooi vinden als ze dat een seizoen introduceren.
Mooie bak, vind het wel opvallend dat de meeste teams weer voor die rare pikkies op de neus kiezen. Hopelijk wordt deze auto een turning-point voor Ferrari en kunnen ze weer vooraan meedoen, waar ze thuishoren.
Damn ziet er ook goed uit hoor. Ook mooi om te zien dat de Merc en Ferrari behoorlijk verschillen van opzet. Gelukkig staat Alfa Romeo er ook nog op, alleen nu met Q logo en de geschreven naam.
A. Damn, alsof de flaps, vleugeltjes en luchtgeleidingspanelen in de aanbieding waren… Zijn ze bang dat ze er te weinig opschroeven?
B. Knappe jongen die daar kan instappen, zonder enig vleugelwerk te beschadigen.
C. De presentatie van de McLaren begint om 12:00U, live te volgen op: https://www.youtube.com/watch?v=LpFjtMvIr4g
@fapfap: 13:00 Nederlandse tijd. Het is 12:00 GMT.
@ahs1979: het was 11:00 GMT. My bad…..
Dit is toch weer voor het eerst in tijden heb ik het idee dat alle wagens er echt flink verschillend uitzien. Ik ben benieuwd wie zijn huiswerk het beste heeft gedaan.
Leuk dat mijn merk er nu opstaat;Alfa Romeo maar Fiat zie ik niet meer.Heeft er deccenia opgestaan
@alfarobert: Fiat stond de afgelopen 2 jaar al niet meer op de auto. Afgelopen 2 jaar stond het Alfa Romoe logo in wit op de auto. Nu dus de naam & Quadrifoglio logo.
Wat ik mij afvraag, aangezien de vloer richting de achterkant bijna geheel doorloopt, is het dan niet een idee om de sidepods ook tot zover naar achteren door te laten lopen? Op die manier houden ze de lucht voor de achterwielen vandaan en dat lijkt mij aerodynamisch gezien wel een pluspunt. Vroegah reden de auto’s er volgens mij ook al zo bij en in de loop der jaren zijn de sidepods steeds slanker geworden richting de achterkant van de auto. Of zijn hier regels voor die ervoor zorgen dat dat niet kan?
@Gulli: ik denk persoonlijk dat dit meer luchtweerstand geeft en dat er word geopteerd voor deze configuratie om een optimale werking van de achtervleugel te hebben
Huh? Alleen maar fanboys hier? Ik vind hem oerlelijk. Die brede platte vierkante neus en die haaienvin zien er niet uit. Alleen de sidepods zijn verrassend anders.
@fordnut: eens, het was niks, het is niks, het wordt niks.
Ja dat is een knappe auto.
McLaren heeft inmiddels ook gelaunched. Ziet er schitterend uit!
@kilum: nevermind. Het artikel staat inmiddels op de pagina.
De spoiler op de haaienvin is ook wel origeneel bedacht
Gelukkig kan je bij Ferrari altijd een mooie livery verwachten, al is hij wat voorspelbaar.
Jammer dat ze niet eens voor een nieuwe livery gaan. Ze kunnen daar veel meer uithalen
Die haaienvin kan ik nog steeds niet echt mooi vinden