Altijd mee oppassen dat soort dingen. Voordat je het weet worden je PS4 en trouwe teddybeer het raam uitgeslingerd.
Mercedes stevent ook dit jaar weer op beide titels af in de Formule 1. Het wordt een tikje saai, want sinds 2014 pakten de Silberpfeile alle titels die er te pakken vielen. Toch voelt dit jaar anders aan dan de vorige drie jaren. Moesten we het daarin eigenlijk puur hebben van de onderlinge strijd tussen Rosberg en Hamilton, zijn er dit jaar regelmatig zwaktes te zien in Mercedes’ vuurkracht. Ferrari en de laatste tijd ook Red Bull Racing, kunnen bij vlagen op eigen kracht de Mercs verslaan.
Vandaar denkt Mercedes erover na om hun ‘Diva’ te dumpen. Nee, niet Lewis Hamilton, maar de auto. De W08 van dit jaar is namelijk notoir kieskeurig. Bevallen de omstandigheden haar goed, dan is ze niet te stoppen. Is de temperatuur nét wat te warm of misschien juist iets te koud, het asfalt niet schoon genoeg of zitten haar schoenen niet helemaal lekker, dan gooit ze haar kont tegen de krib. Omdat het gebrek aan snelheid aan veel verschillende dingen kan liggen, is het vervolgens ook zeer moeilijk voor de omgeving van de diva om precies de vinger te leggen op waar het aan schort. Soms lukte het dit jaar dan ook niet om de oplossing te vinden.
Toto Wolff heeft het een jaar aangekeken, maar heeft er nu genoeg van. Hij neigt ernaar technische ex-Ferrari man James Allison de opdracht te geven om voor volgend jaar een basisconcept neerzetten wat minder gevoelig is voor kleine variaties. Een concept kortom, dat meer lijkt op dat van Ferrari en Red Bull. Maar hoe groot zijn de verschillen nu dan eigenlijk? Tabel-tijd!
Mercedes W08 | Ferrari SF70H | Red Bull RB13 | |
---|---|---|---|
wielbasis (mm) | 3.738 | 3.595 | 3.539 |
rijhoogte achter (mm) | 86 | 120 | 123 |
hellingshoek chassis voor - achter (graden) | 0,9 | 1,5 | 1,5 |
De gedachtegang is dat de lange, lage kont van de W08 voordelen biedt op het rechte stuk, maar nadelen in de bochten. Mercedes countert dat nadeel met getruukte aerodynamische oplossingen, maar die werken dus niet onder alle omstandigheden.
Toto Wolff heeft er ook een verklaring voor dat de problemen nu vaker de kop opsteken dan voorheen. Hij stelt dat vorig jaar de grip aan de voorkant van de auto het zwakke punt was. Door de setup daarop aan te passen, konden ze daar vrijwel altijd de juiste oplossing voor vinden. Door de bredere banden die dit jaar zijn geïntroduceerd, is de voorkant echter ‘vaster en sterker’ geworden ten opzichte van de achterkant. Juist achter kampt het team nu vaak met verlies van grip. Kennelijk is het oplossen van dat probleem een stuk lastiger.
Toch is het definitieve einde van de W08 Lang nog niet helemaal beklonken. Wolff realiseert zich ook wel dat als Mercedes een auto gaat maken die op de Red Bull en de Ferrari lijkt, het team risico loopt hun voordeel ten opzichte van de concurrentie in te leveren. Sterker nog, daar Red Bull en Ferrari al meer ervaring met dit concept hebben, zou Mercedes in dat opzicht zelfs op een achterstand staan. De twijfel van de zilveren of ze het over een andere boeg moeten gooien, wordt vooral aangewakkerd door het feit dat Ferrari ook in de laatste races qua snelheid nog vooruitgang heeft geboekt. Het gaat dus vooral om een inschatting van welk concept uiteindelijk het meeste potentieel heeft. (via auto-motor-und-sport)
gertjan2012 zegt
Dat heb ik ook wel eens overwogen, alleen zou dat een actie zijn die ik financieel nooit meer te boven zou komen….
tvklarenbosch zegt
@gertjan2012: haha
mark997gt3 zegt
@gertjan2012: een nieuwe k*t , kost je de halve hut…..
bassx zegt
Nadeel van veel rake is wel dat de aerodynamische seal langs de auto veel belangrijker wordt anders trekt de auto lucht naast de auto weg en neemt ground effect alleen maar af. Deze seal wordt gemaakt door de bargeboards en dan alleen kan je meer ground effect halen uit de auto met veel rake. De reden waarom Mercedes dit niet veranderde werd al gevraagd ten tijde van Brawn en Brawn z’n antwoord was vrij simpel dat als je iets kopieert het nooit zo goed is als het origineel. Misschien dat deze filosofie van Brawn nog bij Mercedes rondhangt en dat men pas zo laat mogelijk overstapt want nu is de auto nog beter, wanneer ze overstappen kunnen ze hun voorsprong ook vergooien.
dsdh zegt
@bassx: zolang de dingkie dingen goed in balans zijn met de kleddiekleddies is er niets aan de hand man
jasg zegt
Niet vergeten dat de auto van vorig jaar wel een hogere wielbasis had dus ik twijfel dat het niet gaat lukken. Ik denk dat dat niet een probleem wordt bij mercedes
dirkv zegt
@jasg: Wat bedoel je?
stationcar zegt
@dirkv:
Vorige seizoenen zaten de wielen van de Mercedes zo’n 500mm hoger, hierdoor werd het ground effect enorm versterkt. Bovendien hadden ze toen beter verstelbare sideflips én zero mass effect range elevation pods. Al met al was het totale package inclusief livery behoorlijk competitief, wat maakte dat de verhoogde wielbasis geen gevolgen had voor de resultaten en Rosberg álsnog kampioen kon worden. Verder gaf Wolff toén al aan in een interview dat een lagere rake ten opzichte van shiftende gearing eigenlijk nooit een probleem is als je wielbasis zo hoog is gemonteerd.
Logisch toch??
metalmike zegt
@stationcar: 500mm, de monster truck onder de F1-auto’s. Is me vorig jaar nooit opgevallen dat ze een halve meter hoger waren, maar op tv vertekend alles.
dirkv zegt
@stationcar: ? Zeker logisch. Even een paar vaktermen er tegenaan knallen en niemand snapt je maar ze geloven je wel.
coffeecup zegt
@jasg: hogere wielbasis. Juist ja.
gitaarknul zegt
Er werd ook verteld dat ze nu zon beetje aan het einde zitten van hoe ver je het ontwerp kunt optimaliseren, waar dat bij ferarri/red bull nog lang niet zo is
rob5nismo zegt
Een halve achterband langer als een red bull auto. 200mm dat is best wel een stuk
tvklarenbosch zegt
Is dit niet net zo drastisch als het veranderen van het ontwerp van de motor? Ze hebben wel een achterstand met deze filosofie.
lotuselises2 zegt
Tabeltijd? Ik zie helemaal geen tabel op mijn phone
metalmike zegt
@lotuselises2: Zodra Max wereldkampioen wordt, fixt Autoblog dit probleem in de app, echt waar!
Edge zegt
@lotuselises2: No problemo, dit staat er:
Mercedes W08
Wielbasis (mm) 3.738
Rijhoogte achter (mm) 86
Hellingshoek chassis voor-achter (graden) 0,9
Ferrari SF70H
Wielbasis (mm) 3.595
Rijhoogte achter (mm) 120
Hellingshoek chassis voor-achter (graden) 1,5
Red Bull RB13
Wielbasis (mm) 3.539
Rijhoogte achter (mm) 123
Hellingshoek chassis voor-achter (graden) 1,5
neleev zegt
Is dit niet alvast indekken? Volgend jaar hebben ze dan een excuus, verwijzen ze gewoon hiernaar.