• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

The Beast: Merlin V12 van 27 liter, 850 pk

Auteur: RubenBaeten, gepost 20 juni 2009 om 14:56 – 68 Reacties

The Beast


Zo zouden alle auto’s gebouwd moeten zijn. Meters te groot en met schandalig veel meer vermogen dan goed voor ze is. Dit extreem snelle zelfbouwproject met een vliegtuigmotor, bijgenaamd ‘The Beast’, rijdt namelijk al dertig jaar rond. Hartstikke duurzaam dus, en da’s weer goed voor het milieu.

Keerzijde van de medaille is wel het brandstofverbruik (1 op 1, oftewel 100 liter per 100 km), maar daar moeten we niet over zeuren. De Merlin V12 van 27 liter gooit er namelijk maar liefst 850 paardjes uit, die via een GM TH400 automaatbak naar de achterwielen geleid worden. Het kan nog extremer – in de P51 Mustangs en Spitfires leverde de motor dankzij een supercharger meer dan 1.000 pk – maar voor het dagelijkse fileverkeer is dit ook wel prima.

The Beast

John Dodd, een Engelsman die woont in Spanje, kocht de auto als los chassis in de jaren ’60 en zette er zelf een shooting break-carrosserie op, gemaakt van glasvezel. The Beast heeft gewoon een kenteken en stond ooit in het Guinness Book of Records als de sterkste straatauto.

Oorspronkelijk was The Beast, in harmonie met zijn motor, voorzien van een Rolls-Royce grille. Maar toen een Duitse automobilist, die op de Autobahn voorbij werd gestoven door de auto, het Britse merk opbelde om te vragen naar hun nieuwe model, bleek Rolls not amused en sleepten ze John voor de rechter. Hij verving toen de grille door een ander exemplaar. Ook heeft John de auto eens helemaal opnieuw moeten opbouwen nadat hij vernield was in een brand. Maar The Beast is er nog steeds. Zo maken ze ze niet meer. (via motorpasión, sol classic car club)

The Beast

Lang geleden, nog in hun oude format, hadden ze bij Top Gear een item over The Beast en zijn maker. Kijk het hieronder en word verliefd op deze machine.

Ook interessant!

  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • Dawn The Tika
    Dawn The Kita is een rijdende lobby met V12
  • Officieel: de Aston Martin V12 Vantage komt eraan!
  • Skoda Slavia
    Skoda Slavia heeft 150 pk en 521 liter

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, V12, Video

Vorig bericht: « Mercedes SLS testmobiel valt stil
Volgend bericht: Alfa Romeo 155: waarom eigenlijk niet? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Esprit_de_Flandre zegt

    20 juni 2009 om 15:04

    Vreemde schepping. Leuk voor eenmalig. Of misschien tweemalig? Kunnen ze een moderne versie van maken, just for fun.

    Login om te reageren
  2. W115 zegt

    20 juni 2009 om 15:06

    27 liter kan ik niet niet betalen hoor :P

    Login om te reageren
  3. Frits zegt

    20 juni 2009 om 15:06

    Mooi project maar het ziet er niet uit… Geef mij maar een koenisegg of iets dergelijks van rond de 800pk :)

    Login om te reageren
  4. Race_Kees zegt

    20 juni 2009 om 15:07

    *Is blij dat TopGear is veranderd van presentator..*

    Login om te reageren
  5. sebastianchubasco zegt

    20 juni 2009 om 15:08

    de auto ziet er fucking professioneel uit!! heel orgineel!

    Login om te reageren
  6. Joost1990 zegt

    20 juni 2009 om 15:09

    Haha ik vind het geweldig! Top Gear is ook echt niks veranderd.

    Login om te reageren
  7. Thomas Bol zegt

    20 juni 2009 om 15:09

    Stond in de zomer van 2008 nog een leuk artiekel over in Carros of …? Weet niet meer welk blad, maar was wel tof om het verhaal over de auto te lezen. Wie weet nog welk blad het was?

    Login om te reageren
  8. toby zegt

    20 juni 2009 om 15:14

    Pk’s genoeg maar je moet er ook mee over straat kennen hè :)

    Login om te reageren
  9. BMWX6 zegt

    20 juni 2009 om 15:15

    Ja stond vorig jaar al een artikel over in Carros. Heel mooi is die auto. Ook het interieur. En een echte eigenaar die je bij zo’n auto verwacht. Echt heel leuk!

    Login om te reageren
  10. BMWX6 zegt

    20 juni 2009 om 15:16

    PS;

    Ik zou deze auto zeker wel willen. Maar dan ook een eigen pomp.

    Login om te reageren
  11. Klassiekerrally zegt

    20 juni 2009 om 15:28

    Bijzondere creatie inderdaad.
    In GB is ook een Rover Vitesse door Practical Performance Cars voorzien van zo’n (soort) motor. Gaaf volk, die Britten! :)

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    20 juni 2009 om 15:28

    -edit: check ;-) –

    Login om te reageren
  13. Floriaan zegt

    20 juni 2009 om 15:29

    @ Thomas Bol

    In GTO magazine van juli/augustus 2008 stond er ook een artikel over.

    Login om te reageren
  14. Mee zegt

    20 juni 2009 om 15:30

    Wat een irritante presentator!

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    20 juni 2009 om 15:33

    knutsel-Britten altijd +1 ..

    Login om te reageren
  16. HUMMFREAK zegt

    20 juni 2009 om 15:34

    Wat een presentator >_>

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    20 juni 2009 om 15:46

    tuurlijk is ie niet lelijk als de nacht ..
    en benzine slurpent ..
    en onhandelbaar ..
    en nutteloos ..
    en gemaakt van papier mache ..

    tis toch geen Amerikaan zeker !!

    Login om te reageren
  18. M-lover zegt

    20 juni 2009 om 15:49

    dat ding ziet er gewoon echt niet uit, zal zwaar zijn, zal niet goed sturen en je arm zuipen… totale mislukking in mijn ogen dus

    Login om te reageren
  19. Klassiekerrally zegt

    20 juni 2009 om 15:51

    @ M-lover: Maakt bij dat ding toch echt niks uit. Het is een statement. Geen scheurijzer.

    Login om te reageren
  20. VonStroke zegt

    20 juni 2009 om 15:57

    Gewoon, omdat het kan. Maar verder gewoon debiel natuurlijk.

    Login om te reageren
  21. Dinks zegt

    20 juni 2009 om 15:57

    In Nederland rolt een open hok met een 650 pk Meteor . . . Waan-zin-nig!

    Login om te reageren
  22. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    20 juni 2009 om 15:57

    Net als je denkt wel alles op autogebied gezien te hebben… komt Ruubje me dit apparaat!!

    Wat een fan-tas-tische machine!
    In alles bizar, en daarom leuk.

    Login om te reageren
  23. INF3RN040 zegt

    20 juni 2009 om 16:00

    Nutteloos wat is het topsnelheid ? 160 ? 170 ? Gewoon rommel ,Maar ik hep respect tegen diegene die dit motor in elkaar heeft kunnen stoken..

    Login om te reageren
  24. Willem zegt

    20 juni 2009 om 16:03

    Heerlijke machine! Spijtig dat tegenwoordig turbinemotoren de norm zijn, anders zou een hedendaagse twaalfcilinder van 27l nog wel wat meer vuurwerk geven vermoed ik :-D

    Ook heerlijk dat de motor aan 2650rpm al zijn vermogen vrijgeeft, lekker cruisen aan 150km/u aan 900 rpm…

    Login om te reageren
  25. lincoln zegt

    20 juni 2009 om 16:04

    @INF3RNO .. 27 liter / 850 peekaa ..
    maw leg dat “respect” effe uit ..

    Login om te reageren
  26. Baan1980 zegt

    20 juni 2009 om 16:04

    @INF3RN040
    230mph

    Login om te reageren
  27. INF3RN040 zegt

    20 juni 2009 om 16:11

    haha dit 370 km top ,in en 3 traps automaat van de jaren 70 ? loool

    Login om te reageren
  28. timberleek zegt

    20 juni 2009 om 16:16

    @lincoln

    wat is daar mis mee

    het is een oude merlin, waarschijnlijk onaangepast. als je hem gaan tweaken. betere onderdelen. beter afstellen. turbo’s erop. dan krijg je er superveel uit.

    nu maakt hij 850 op zijn dooie gemakkie

    Login om te reageren
  29. Markus zegt

    20 juni 2009 om 16:25

    Ook in GTO over gelezen, volgens Dodd was híj zelf die zogenaamde Duitse automobilist stond in dat interview!
    De eerste koets met Rolls Royce front is wel wat fraaier. Maar leuk knutselwerkje dit.

    Login om te reageren
  30. vla zegt

    20 juni 2009 om 16:25

    Haha! Stoer ding! Dat verbruik mocht wel wat lager, nu is het zo laag dat het niet praktisch meer is. Voor zover zo’n grote auto praktisch is uiteraard. ;)

    Login om te reageren
  31. Willem zegt

    20 juni 2009 om 16:32

    Hoe zit het eigenlijk met de uitlaten? De achterste zijn show en de zijdelingse zijn de enige die werken? Of werken ze alle 8?

    Login om te reageren
  32. AMG Powerrr zegt

    20 juni 2009 om 16:54

    Niet zo heel veel pk’s per liter :(

    Login om te reageren
  33. arokh zegt

    20 juni 2009 om 17:28

    wat een monster. Dit moet goed bewaard blijven! Dat soort auto’s zijn zonde om te verpesten. Maar veel in rijden is ook weer zonde van geld en olie.

    Login om te reageren
  34. Wouter zegt

    20 juni 2009 om 17:29

    Ga met dat beest is naar een Japans Tuninghuis…
    Daar persen ze 1000pk uit een 4 liter v6’je…
    ‘k Denk dat ze het dan op geen enkele dyno kunnen testen…

    Login om te reageren
  35. RazorHead zegt

    20 juni 2009 om 17:50

    wooow.. das 31.5 pk per liter.. no replacement for displacemt?:s

    Login om te reageren
  36. dotternetta zegt

    20 juni 2009 om 18:12

    wel betrouwbaar!

    Login om te reageren
  37. DD zegt

    20 juni 2009 om 18:26

    Valt niemand op dat ie zo’n achterlijk hoog geluid maakt? En die uitlaten waren mij ook al opgevallen

    Login om te reageren
  38. bmwfreak68 zegt

    20 juni 2009 om 18:29

    Parking Problems ?

    Login om te reageren
  39. micheloo0 zegt

    20 juni 2009 om 18:42

    Ik heb de test eens gelezen in GTO en ik vindt het toch gewaagd dat ze het eerste koetswerk vervangen hebben door een shooting break :D het is echt ee beest

    Login om te reageren
  40. Rick dos zegt

    20 juni 2009 om 19:04

    @John Dodd

    Had de tijd die je in dit ding hebt gestoken liever besteed aan het halen van je vliegbrevet. Had deze motor gelaten waar het hoort en je had er véél meer plezier aan beleefd…

    Login om te reageren
  41. Jesper zegt

    20 juni 2009 om 19:14

    Kijk, DIT is nou waar ik aan denk bij de term ‘shooting break’ !!
    R.E.S.P.E.C.T. :D

    Waarom? Omdat het kan!
    (Dat niemand dat nog gezegd heeft zeg :o :P )

    Login om te reageren
  42. Klassiekerrally zegt

    20 juni 2009 om 19:45

    Rick, de motor komt uit een tank… De oorsprong van de Merlin motor ligt echter wel in de luchtvaart :)

    Login om te reageren
  43. Rick dos zegt

    20 juni 2009 om 20:02

    @Klassiekerrally

    Haha! Ik kan begrijpen dat je een beetje confuus bent na het zien van de beelden. Maar z’n voorganger moest ook op een auto lijken. Het was dus niet een tank…gekkie… ;) :P

    Login om te reageren
  44. Klassiekerrally zegt

    20 juni 2009 om 20:05

    Ik maakte niet eens een grapje! :? :lol:

    Login om te reageren
  45. Rick dos zegt

    20 juni 2009 om 20:09

    ;)

    Login om te reageren
  46. witte480 zegt

    20 juni 2009 om 20:53

    Kom ik aan met mijn cadillac 7,7 liter. klein pruts motoretje

    Login om te reageren
  47. timberleek zegt

    20 juni 2009 om 21:15

    @witte480

    pff 7.7 liter. dat is de startmotor van deze merlin ;-)

    Login om te reageren
  48. zondagsrijder zegt

    20 juni 2009 om 21:32

    Een andere Engelsman heeft eigenhandig een werkend schaalmodel 1/5 van de Merlin gemaakt.

    http://www.youtube.com/watch?v=0xe1LL1IC7Y

    Ik ben trouwens een groot fan van het geluid van die merlins / griffon (griffon is het de uitgeboorde grote broer). Dus wat mij betreft mag er een topic komen over alleen die motor.

    Login om te reageren
  49. Doewap zegt

    20 juni 2009 om 21:34

    Deze stond jarenlang in het Autotron

    Login om te reageren
  50. Mean Green zegt

    20 juni 2009 om 22:04

    Geweldig, dit kan alleen in Engeland. Top!

    Login om te reageren
  51. Wilco zegt

    20 juni 2009 om 22:16

    Bouw dan desnoods een 400 liter tank in de auto en bouw de supercharger erop. Ik ben een zwaar fan van dit type motor. De vliegtuigen die ermee uitgerust zijn brengen me enorm in beroering met hun V12 geluid.

    Login om te reageren
  52. Sander zegt

    21 juni 2009 om 01:33

    Doe mij dan toch maar de 16L W16 van cadillac wat toen een keer bij Top Gear voorbij kwam…

    Login om te reageren
  53. J_r_n zegt

    21 juni 2009 om 10:26

    Hoe noemen ze dat een coupe station wagon :lol:

    Login om te reageren
  54. Maarten zegt

    21 juni 2009 om 10:29

    stond een tijdje geleden ook in de Carros.

    Login om te reageren
  55. Buyck zegt

    21 juni 2009 om 11:29

    Jezus… schaf u dan een autobus aan hé.

    Login om te reageren
  56. Larrs zegt

    21 juni 2009 om 11:42

    Deze auto heb ik in 1 van mijn autoboeken staan van iets van 13 jaren geleden. Ik was toen al onder de indruk en dat is nu onveranderd gebleven.

    Login om te reageren
  57. bozewolf zegt

    21 juni 2009 om 16:49

    Totally bonkers.

    Login om te reageren
  58. ferrari_ownt zegt

    21 juni 2009 om 16:57

    Hopelijk zit er een grote benzinetank in :P

    Login om te reageren
  59. BananaFlip zegt

    21 juni 2009 om 17:30

    Is er hier nou niemand die zo’n simpel inkoppertje post?
    Nou, dan zal ik het zelf maar doen:

    There is no substitute for cubic inches :mrgreen: .

    Login om te reageren
  60. BmwMPower zegt

    21 juni 2009 om 19:00

    Anti-crisis Beast!

    Login om te reageren
  61. Benz.. zegt

    21 juni 2009 om 19:20

    Aaahh, heerlijk zo’n pk-monster!

    En dat dan ook nog eens in de vorm van Oldskool style

    Login om te reageren
  62. Benz.. zegt

    21 juni 2009 om 19:21

    @BananaFlip

    Zo is het maar net! ;)

    (Al kun je ook overdrijven..)

    Login om te reageren
  63. F355GTB zegt

    21 juni 2009 om 20:30

    Leuk, dit soort dingen…
    Spitfire… nog altijd het mooiste vliegtuig ooit…

    Login om te reageren
  64. osca zegt

    21 juni 2009 om 23:49

    stijgt dat ding nog op ¬¬

    Login om te reageren
  65. Original_Arnoud zegt

    22 juni 2009 om 09:17

    @ lincoln:
    Dit is een zelfbouw project. Dus maakt ’t niet uit dat hij geen wegligging heeft, zuipt als een tierelier enz enz enz.
    Maar als dit van een fabrikant kwam was het natuurlijk het meest onzinnige ding ooit.

    Volgens mijn informatie had deze motor oorspronkelijk ook 1150 peekaatjes maar omdat er geen versnellingsbak te krijgen was die zoveel vermogen aankon werd deze motor terug getuned naar ‘slechts’ 850pk. En ten tijde van het getrek om de Rolls Royce grille, kwam de heer Dodd vaak te laat op de rechtbank aan omdat hij regelmatig met panne stond. Toen bleek dat deze motor duidelijk niet voor dagelijks straatgebruik bedoeld is.

    Login om te reageren
  66. Dinks zegt

    22 juni 2009 om 20:26

    Dikke klappen:

    Trommelvliesverscheurend.

    Login om te reageren
  67. jea zegt

    22 juni 2009 om 22:38

    27 liter? in Duitsland betaal je wegenbelasting aan de hand van het motorinhoud (hubraum)!
    Viel spass

    maar wel een cool project. Ik vraag me af of je zo’n auto ook in Nederland op de weg krijgt (door de keuring).

    Login om te reageren
  68. MacFadyin zegt

    30 maart 2010 om 18:15

    Jameson, de oorspronkelijke bouwer, heeft een tweede auto gebouwt met 6 wielen die zou ergens in Nederland te vinden zijn

    [img]http://i6.photobucket.com/albums/y245/balthazar59/V-12Modulo.jpg[/img]

    Was dit van de Autotron?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North