
Nog flink wennen voor de gebruikers van de nieuwe Blankenburgverbinding. Tol betalen zit kennelijk niet in het DNA van de Nederlanders…
Ruim zes jaar is er aan gewerkt, de Blankenburgverbinding. Op zeven december was het zover, eindelijk ging de rechtstreekse verbinding die de A20 bij Vlaardingen verbindt met de A15 bij Rozenburg open. Klein detail, je moet wel tol betalen als je er gebruik van wil maken.
Na wat opstartproblemen bij het bedrijf MOVE-IZI die de Europese aanbesteding won en dus de betalingen mag regelen, loopt alles nu inmiddels soepel. Tenminste met rekeningen sturen dan…
Tienduizenden betalen tol niet
Inmiddels maken al ruim 25 duizend voertuigen dagelijks gebruik van de nieuwe verbinding. Die moeten allemaal 1,51 euro betalen met de auto of motor en 9,13 euro met een voertuig van 3.500 kilo of meer. Overigens verwacht Rijkswaterstaat dat dit gaat groeien naar 50 duizend voertuigen per dag. Effect heeft het ook, want de files op de A15 en de A4/Beneluxtunnel nemen af sinds de opening.
Maar goed, al die gebruikers moeten dus wel 1,51 euro betalen (waar zal die ene cent vandaan komen?). Van alle gebruikers heeft 52 procent ervoor gekozen automatisch te betalen. Doe je dat niet dan heb je 72 uur om alsnog die daalder over te maken.
Nou blijkt dat tienduizenden dat niet doen of vergeten, zo lezen we bij Rijnmond.nl. Zit ook niet in ons DNA natuurlijk. Vooralsnog niets aan de hand want PostNL bezorgt nu nog de gratis betalingsherinnering. Een postzegel kost de staat dan in 2025 wel 1,21 euro, dus er kan nog 30 cent in de kas.
Boete
Betaal je na de gratis betaalherinnering binnen twee weken nog steeds niet, dan krijg je een boete van 35 euro per niet betaalde rit. In dit geval heeft een buitenlands kenteken geen voordeel. De RDW kan in dit geval (in tegenstelling tot de Rotterdamse milieuzone) gewoon alle gegevens binnen de Europese Unie opvragen en de rekening nasturen.
Kortom, het is nog een beetje wennen, maar het tolbedrag van 1,51 euro lijkt ons een klein offer om files te vermijden. Betalen kan overigens ook via de app van Flitsmeister of 24Toll.com.
Foto: Rijkswaterstaat
Tenzij je organisatorisch zwakbegaafd en/of een onmetelijke armoedzaaier bent, kan tijdig EUR 1,51 / 9,13 tol aftikken geen enkel probleem zijn, lijkt me.
Maar het kan je natuurlijk overkomen dat je denkt “tol? Dat doen we in Nederland niet, we betalen wegenbelasting en accijnzen genoeg, dit is zijn oplichters maar daar trap ik mooi niet in”.
Wegenbelasting heet t al lang niet meer. Het heet motorrijtuigbelasting en is niks meer dan een houderschapbelasting.
Het gaat al heel lang niet meer naar de wegen. Daarnaast is de tunnel ook niet van de nederlandseoverheid of provincie.
Hoe het heet maakt niet uit. Het is gewoon de belasting op het gebruik van de wegen. Dat de opbrengst voor de belasting ergens anders voor wordt ingezet maakt ook niet uit. Overigens is de tunnel wel degelijk van de Staat der Nederlanden. Die wilde er alleen niet al teveel geld voor vrijmaken, waarschijnlijk omdat het in Rotterdam al stikt van de wegen en bruggen. Zie: https://www.e-tol.nl/
Exact. We hebben na jaren procederen net een andere tol-tunnel vrijgegeven, omdat wegenbelasting betalen en daar bovenop tol niet juridisch mogelijk zijn (en oneerlijk verschil voor lokale bevolking) en dan openen we er weer 1. Het eeuwige stapelen van tax van rupje nooitgenoeg bureaucraten is illegaal. En ze weten het.
Dit was zo voorspelbaar. Je moet het intellect van de gemiddelde automobilist niet overschatten…
“Effect heeft het ook, want de files op de A15 en de A4/Beneluxtunnel nemen af sinds de opening.”
Echt raar zeg hé….
Weg van de minste (weerstaand) kosten
Mooi dit toch, ik zeg pas betalen die tol na elke betalingsherinnering. Dan verdiend de staat bijna niks aan het ritje!
Graaien doen ze al genoeg!
@Visje66 dan gaan ze het geld wel elders vandaan halen, er moet uiteindelijk toch een sluitende begroting komen.
De RDW kan in dit geval (in tegenstelling tot de Rotterdamse milieuzone) gewoon alle gegevens binnen de Europese Unie opvragen en de rekening nasturen.
Neen dat kan de RDW niet! Althans niet wat betreft Duitse kentekens. Daarvan kan enkel de Nederlandse Nationale Politie de gegevens van opvragen.
De Tol word beheert door een Portugees bedrijf die ivm AVG helemaal niet het recht hebben om rechtom of linksom de identiteit te achterhalen van een buitenlands kenteken. Daar is al een Europese Gerechtelijke uitspraak over geweest ivm de EU burgers die de Tol in Londen niet betaalden.
Ja audirs3 dat de overheid dan maar niet zoveel naar het buitenland brengt (want daar spelen ze maar al te graag voor sinterklaas ) dan hoeven ze hier ook geen tol te heffen !!!