Maar een toekomst voor een snelle Audi RS8-achtige auto is er nog wel.
De Duitse Drie autofabrikanten Audi, BMW en Mercedes houden elkaar nauwlettend in de gaten. Elk gaatje, elke niche, elk onontgonnen segment: als de één gaat, gaat de ander ook. Beide merken hebben nu een complete crossover-lijn, beide merken hebben sport-afdelingen voor extra snelle versies en beide merken zijn hard aan het werken aan een reeks volledig elektrische auto’s.
Maar er zijn ook uitzonderingen. Zo heeft Audi nog altijd een sportwagen met atmosferische tiencilinder in de aanbieding. BMW en Mercedes hebben op het moment géén passende concurrent. Maar een bijzondere omissie is ook een S63 AMG tegenhanger. De S-klasse is in topuitvoering is een beetje het beste van het beste voordat je naar de echt bijzondere limousines van Bentley of Rolls-Royce gaat.
S63 Concurrent
Maar een concurrent voor de S63 AMG is er niet echt. Ja, er is een BMW M760Li, maar dat is een meer een cruiser met sport-pakketje. Ook is er een Audi S8, maar die is net niet potent genoeg om die andere twee van repliek te dienen.
Er lijkt dus ruimte te zijn voor een Audi RS8. Nu is Audi daar zelf al eerder mee bezig geweest in het verleden. Ook de MTM Talladega laat zien wat er boven de S8 mogelijk zou zijn.
Toekomst Audi RS8
Maar is er dan toekomst voor een Audi RS8? Het Britse Autocar heeft het antwoord en dat is helaas ‘nee’. Althans, daar lijkt het op. Volgens een woordvoerder is een RS-model heel expressief en appelleert zo’n model aan mensen die dat gaaf vinden. Volgens Audi valt de A8 juist in de smaak bij ingetogen mensen die niet willen opvallen. Juist het understatement is een USP voor de Audi A8.
Het kan ook nog zijn dat Audi een andere truc gaat toepassen: een S8 Plus. Dat hebben ze ook gedaan met de vorige generatie Audi S8. Sterker nog, de vorige S8 Plus was veel sneller dan de huidige, mede dankzij een lager gewicht en een krachtigere (605 pk sterke) V8. Dus het zou ons niet verbazen als Audi alsnog binnenkort een S8 Plus lanceert. Die kan zijn motor dan weer goed delen met de RS6, waarvan nog altijd geen Performance-versie is.
Via: Autocar.
ty5500 zegt
Ik begrijp Audi en BMW wel dat een M en RS versie niet echt past bij het karakter van een Audi A8 /bmw 7. Wil je iets sportiever, dan zit je wrs niet in het juiste segment te kijken met dergelijke bakbeesten.
adyton zegt
@ty5500: dat is zo, maar aan de andere kant denk ik niet dat de S AMG modellen het slecht doen, dus er is zeker wel een markt voor. Maar het is misschien gewoon te laat om dat nu in de portfolio toe te voegen.
ty5500 zegt
@adyton Dat er een markt voor is geloof ik onmiddelijk. Daarmee dat het ze extra siert dit niet te doen. Sneller zal het idd wel kunnen worden maar zoals hieronder aangegeven lijkt echt sportief me moeilijk bij een dergelijke auto.
unknown32 zegt
@ty5500: ik heb vele jaren 760Li gereden als chauffeur. Mooie was dat hij heel comfy reed als je normaal deed, echt zijde zachte V12. Maar als je hem de sporen gaf… niet normaal! Een S8 is compleet iets anders, reed echt onrustig zoals een sportwagen (maar dan met comfort vering); die rs8 zal dan nog wel erger zijn/worden.
mashell zegt
De AMG S-klasses passen eigenlijk totaal niet bij het karakter en imago van Mercedes. Maar ja, die kampers hebben allemaal een goedlopende drugshandel en dus veel geld om wit wassen en houden wel van luidruchtig dus zijn er toch AMG S-klasses.
Edge zegt
Beetje slap verhaal, als ik eerlijk ben. Mercedes laat al jaren zien dat zo’n sportieve poweruitvoering van een luxe topsedan prima hand in hand kan met subtiliteit. Oké, het wordt wat minder subtiel als je die S63 in Hyazinthrot bestelt of hem als FakeTaxi uitvoert (zoals die gozer in die Mijn Auto video), maar in een grijstint of donkere kleur is zo’n S63 hartstikke subtiel. Met een RS8 hoeft dat niet anders te zijn. Of zegt Audi hier dat hun designers simpelweg niet in staat zijn om een RS-model subtiel vorm te geven?
niek1411 zegt
Ik snap waar je heen wilt hoor, maar een toplimo van ruim 5 meter en 2 ton wordt natuurlijk nooit sportief. Het is te groot, te zwaar etc. Je kan de hele bedoeling dan nog wel stijver en stugger geveerd maken, er nog 100pk bij op gooien, maar wordt het daar nou echt een betere/fijnere auto van, m.i. niet.
Een nog sterkere versie maken doen ze alleen omdat ze er nog meer aan kunnen verdienen, omdat in dit segment de prijs toch niets meer uitmaakt.
oranje123456789 zegt
Ik heb een s8 plus van een paar jaar geleden, daarvoor de v10 versie. Absolute top auto’s, wil niet naar een AMG of BMW, net ietsje te uitgesproken.
Dutchdriftking zegt
Een S8 heeft ook dit keer weer dezelfde motor als de RS6, en zal in de praktijk net zoveel vermogen hebben. En is dus net zo goed te chippen. Mocht je ook hardware mods willen en genoeg kunnen betalen dan brengt MTM hem voor de prijs van een Golf GTI naar 1.000pk. Moet voldoende zijn om een door Brabus aangepakte S65 bij te houden. En met een veel subtieler uiterlijk. Ook wat waard.
marcomanta zegt
Die blauwe van opzij doet met wel heel erg denken aan de Volvo S60 Polestar van bouwjaar2017
rikus zegt
Een beetje het beste van het beste.. De S-klasse staat echt wel een niveautje hoger als zijn 2 concurrenten. Al generaties. Qua innovaties ook beter als een Rolls Royce of Bentley. Vernuftiger. Maarrr.. Qua luxe moet de S-klasse wel pas op de plaats maken voor zijn 2 Britse tegenhangers.