Tof! Lamborghini gaat weer échte Lamborghini’s maken

Auteur: , 33 Reacties

Met achterwielaandrijving.

En een obligaat lekker wijf ernaast

Het tijdperk waarin Lamborghini’s semi-dodelijke straatraketten met een dosis onvoorspelbaarheid waren ligt al even achter ons. Zo’n 17 jaar, om precies te zijn. Nadat Audi in 1998 het merk in de portfolio stopte, en achter alle vleugeldeuren en uitzinnige kieuwen uitgebalanceerde Audi-techniek propte, werd het merk ietwat klinisch (leestip). Tuurlijk, Audi redde ze van de ondergang, bracht het bedrijf naar winstgevendheid en creëerde talloze nieuwe banen, maar kon niet verhullen dat Lambo’s voortaan Germaanse veelcilinders met een Italiaans maatpak en pussy-AWD waren.

Heel soms borrelt er nog wat van die gekte naar boven en ontstaat er een Lambo die niet voor posers is, maar beter besteed is aan de bochtenverslaafde supercar-enthousiasteling met stuurskills. Inderdaad, we doelen op de LP 550-2 Valentino Balboni van zes jaar geleden. De Gallardo die vierwielaandrijving inwisselde voor achterwielaandrijving. Een mooier eerbetoon kon je testrijder Balboni niet geven.

De Balboni approved Gallardo
De Balboni approved Gallardo

Dat brengt ons bij de Huracan. Ook deze Lambo verdeelt zijn pk’s (610) veilig over alle vier de wielen (indien nodig), maar volgens EVO UK komen er straks minimaal twee varianten die over louter RWD beschikken. De eerste zou een soort GT3-achtige variant zijn. Met minder kilo’s, meer pk’s en een gegarandeerde uitdager voor de Ferrari 488 GTB en McLaren 675LT. Daarnaast schijnt er ook een goedkopere versie met RWD komen, die evenzoveel vermogen heeft als de huidige instapper. Vermoedelijk wordt dat de LP610-2.

Tussen de eerste Gallardo (2003) en de funversie met Balboni-badge (2009) zat een flinke tijd, maar bij de Huracan hoeven we waarschijnlijk minder lang te wachten op een driftgrage versie. In 2016 zou de eerste Huracan met RWD namelijk al voorgesteld worden, wat kan duiden op een shifting binnen Lamborghini.

Fotocredit: Fast Toys Club



33 reacties

Met een beetje 4WD-systeem kan je ook wel dwars, dus om dit nou echt nodig te noemen?
@stfu: maar wel leuk! :)
@stfu: RWD maakt em circa 100kg lichter
@tombe: Als jij er niet in gaat zitten misschien wel 200 kilo
@tombe: Ik zou hem maar geen tegenspraak geven. Clarkson schijnt nogal losse handjes te hebben..
@kapitein: ikzelf weeg 100kg :-)
Beste automotive nieuws in tijden. Of toch minimaal van vandaag.
@jaapiyo:
*Zet Lambo petje op.
En een H-patroon handbak?
@AutomotiveDesigner: RWD -100kg, handbak -100kg en nog ns een pak goedkoper…zou wat te mooi zijn niet?
@tombe: Waarom zou een handbak lichter zijn dan een automaat?
@dikdraak:
Om de dood simpele rede dat je alle meuk voor het automatisch schakelen niet hebt…?
Zoek voor de gein eens op hoeveel zwaarder een Golfje met DSG is tov zijn handgeschakelde zusje….
@tombe: -100kg van de handbak? Dan weegt die handbak minder dan niks?

Er zal wel een flink verschil in zitten maar dat komt dan eerder door dat hij simpeler is door 2WD ipv 4WD.
@reistje: zoals @jrk68 zegt, dual clutch hè mensen. Die moet bij een lambo nog een pak meer wegen dan de golf DSG met die massa’s koppel en pk’s.
Neem beide, RWD & handbak, harde cijfers weet niemand, maar ik schat toch zeker -150kg en zal die “back-2-basics-instapper” volgens mij de leukste worden vh gamma.
Vind het bijschrift een beetje triest..
Dan toch liever de Ferrari en Mclaren…
Nou nog een sportief uiterlijk…
@norge: Ziet er een stuk sportiever uit als die volvo van jou
@clarkson:
Wat een stompzinnige opmerking, heeft hij ooit beweert dat zijn Volvo sportief is dan…?
Van de Gallardo was er ook een gewone LP550-2. Gewoon met achterwielaandrijving.

Een Murcielago een ‘Pussy’ noemen qua handling, vanwege de 4wd getuigt overigens wel van schromelijke tekortkoming van automobiele kennis en zal vast bij de fanboys van andere merken het goed doen, maar verlagen het niveau van AB wel ernstig.

Dat een Gallardo/Hurracan het zonder vierwielaandrijving kan, mag duidelijk zijn, maar net als bij een 911 Turbo of Continental GT draagt het bij aan het appeal van de auto: een praktische supercar, die dagelijks inzetbaar is.



@gtwillem: Bij de Murcielago was dat misschien niet meer het geval, maar ik heb toch menig rijtest gezien/gelezen over de Aventador waaruit bleek dat die auto niet meer het echte karakter van Lambo bezat. Het was te braaf geworden, voor zover je een auto met 700 pk braaf kunt noemen.
En wat betreft de ‘praktische supercar die dagelijks inzetbaar is’, dat is het USP van de R8. De Huracan moet toch een beetje het ruigere broertje zijn. En mensen die een supercar voor iedere dag zoeken, zullen toch niet zo snel naar de Lambo-boer lopen. Audi en Porsche zullen die mensen meer aanspreken en anders wellicht Mercedes met de AMG GT of Jaguar met de F-Type.
@berlinetta: sinds Lamborghini’s wat geceviciliseerder zijn, verkopen ze beter dan ooit. De Aventador is niet meer zo magisch als de Múrcielago, maar het blijft toch een 700pk sterke supercar. Zelfde geldt voor de Huracan: het is een supercar met 610pk. Tuurlijk, de rauwe randjes zijn eraf ten opzichte van de oude Lambo’s, maar het zijn nog altijd behoorlijk heftige auto’s. 4wd maakt ze iets bruikbaarder, elke dag mee naar het werk gaan is niet ideaal (maar kan wel).

Daarnaast is het niet inherent aan 4wd dat een auto veilige auto is. Ga maar een rijden met een R34 GT-R, 993 Turbo, Audi R8, Impreza 22B, Escort RS Cosworth, Delta Integrale, Mitsubishi Evo, 997 Turbo, 991 C4S en dergelijke.

@gtwillem: Het klopt dat ze beter verkopen. Zie mijn reactie hier beneden: Audi heeft veel goeds gedaan voor Lambo, maar veel verkopen is leuk voor de aandeelhouders en niet per se voor de liefhebbers. Dat weet jij net zo goed als ik ;)
@berlinetta: als liefhebber zie ik de Diablo SV graag incarneren. Lichtgewicht, furieuze V12, handbak van beton en het stuurwiel van een Lancia Kappa. Maar ik denk niey dat dat ooit nog gaat gebeuren. Alle auto’s die ik geweldig vind, verkopen niet..,
@gtwillem: mss wat kort door de bocht om AWD pussies te noemen, maar in het algemeen RWD’s zoals de Porsche GT2’s vaak bekent zijn als widow-makers. Op zich wel cool. In de jaren 80 mocht je zelfs niet denken om maar op ski-verlof te gaan met de lambo. Nu kan elke grootmoeder het…jammer imo als ik terug denk aan m’n poster ooit aan de muur vd witte countach.
@tombe: de 996 GT2 werd een widowmaker genoemd. Voornamelijk door het hoge koppel en de behoorlijk losse dempers. Dat ding kon onverwachts van richting veranderen bij enthousiast sturen. Niet wat je wilt, als overleven een vereiste is.
Ah, de .50 op het voorspatbord komt weer op de optielijst te staan?
Wel, heeft 0000 het in de etalage gezet….?

Jammer, ik wordt weer blij gemaakt met een dooie mus….
Ik vind het een goede zet. Audi heeft veel goeds gedaan voor Lambo, maar ook een beetje het unieke karakter om zeep geholpen in mijn ogen. Lambo’s zien er wel nog extreem uit, maar echte hooligans zijn het niet meer. Niet dat iedere auto nou gelijk een widowmaker moet zijn, maar dat ruige was wel hetgeen wat me aantrok.
@berlinetta:
Klopt, niet iedere auto hoeft een widowmaker te zijn, elke Lamborghini echter wel, anders is ie nep..
Goed idee! En hand een handbak…….
Dom, gezien de klantenkring. Heeft Lamborghini zo’n hekel aan kapitaalkrachtige sjeiks dat ze zich maar dood moeten rijden?
Als vag er genoeg geld achteraan gooit zal het wel een succes worden. vraag mij af of de lambo klanten van nu nog op rwd zitten te wachten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).