De overheid. Wie anders?
Autorijden is een peperdure bezigheid in Nederland. Je moet net in de fortuinlijke positie zijn om een nieuwe premium leaseauto te kunnen rijden, anders is het gewoon peperduur. Dus voordat we mensen veroordelen dat ze geen petrolhead zijn als ze een eenvoudige A-segmenter rijden: soms zijn er gewoon geen andere opties.
Om de automobilist in 2020 een hart onder de riem te steken, word er nog even extra belasting geheven. Dat meldt United Consumers aan De Telegraaf. De Staat gaat namelijk 1,5 cent extra per liter innemen. Deze accijnsverhoging gaat er voor zorgen dat tanken nog wat duurder gaat worden. Het is een inflatiecorrectie, volgens de Staat.
Dat betekent dat een gemiddelde tankbeurt vaan 50 liter ongeveer 75 cent duurder uit gaat vallen. Natuurlijk, als je 8 tientjes mag neertellen voor een volle tank, dan kan die 75 cent er ook wel bij. Ook bij diesel (1 cent) en LPG (0,7) stijgt de accijns. Houdt er rekening mee dat er over deze accijnzen nog wel vrolijk 21% belasting betaald mag worden. Belasting op belasting, leuker kunnen ze het niet maken. Rendabeler wel. In Nederland gaat ongeveer 75% van het geld dat je kwijt bent aan een volle tank, naar de staatskas. Daar krijgen we wel kwaliteitstelevisie, premium onderwijs en uitstekende zorg voor terug,
appeltaartislekker zegt
We betalen weer vrolijk verder.
dwfc zegt
@appeltaartislekker: Lees de boodschap van jullie regering, koop een EV !
VeniVidiVici zegt
@dwfc: Heeft geen zin. De elektriciteitskosten stijgen ook gestaag…
laptom zegt
@venividivici: Goh, en je loonstrookje ook. Kunst is om de kosten minder hard te laten afrijden dan je salaris.
richh zegt
@laptom: Das wel lastig voor starters met deze woningmarkt.
nissanfairladyz zegt
@venividivici: Daarom koop je zonnepanelen omdat te counteren. :) Gewoon bam 20 paneeltjes klaar.
frank2911 zegt
@dwfc: helaas geen ev centen overheid..!
edward330d zegt
@dwfc: totdat iedereen zo’n apparaat heeft en dan de accijns op elektriciteit ineens opschroeven, want waar we ons ook in verplaatsen zal de overheid een zorg zijn als we maar betalen!!
porsche928 zegt
@edward330d: daarom willen ze nog iets met waterstof gaan doen.
nissanfairladyz zegt
@porsche928: Waterstof is standaard zonder accijns al duurder als benzine en diesel. Wat denk je wat er gebeurd als iedereen op waterstof over gaat? Met stroom krijgt de overheid met de huidige accijns nog wat binnen. Met waterstof al HELEMAAL niet. Dan komt er accijns op waterstof en is waterstof 2 of 3x zo duur als diesel of benzine. :) Snap je nu misschien waarom waterstof DOA is ? (Dead On Arrival)
mashell zegt
@edward330d: daarom lukt het de regering ook elke keer opnieuw, de mensen onderschatten ze. De accijns en belastingen op elektriciteit zijn namelijk nu hoger dan op brandstof.
dwfc zegt
@edward330d: Helaas heb je het bij het foute eind.
Dat treft de rekening van de gezinnen thuis en de producerende bedrijven die veel stroom verbruiken, neem als voorbeeld de chemie, deze zouden massaal uit Nederland kunnen wegtrekken. Men zal dit anders oplossen, rekeningrijden … de gebruiker moet betalen. Maar dat men de dalende inkomsten van accijnzen op benzine / diesel wil recupereren staat als een paal boven water.
rickthestig zegt
@dwfc:Als de overheid 75 procent van de aanschafprijs subsidieert dan is het, het overwegen waard.
sleepyj zegt
@appeltaartislekker: Wat moet je anders dan?
appeltaartislekker zegt
@sleepyj: chagrijnig betalen, maar daar wordt niemand vrolijk van. Daarom vrolijk betalen.
aschja zegt
En terecht. Duurder en duurder maken die fossiele meuk. Tegelijkertijd de bijtelling op elektrische autos opschroeven is wanbeleid.
willeme zegt
@aschja: ah, jij hebt een Model 3 afgehaald van de week? ?
aschja zegt
@willeme: I wish. Rij nog benzine. Wel hybride. Maar zou wel graag over willen.
dawwg zegt
@aschja: Lekker egoïstisch en met twee maten meten van je hoor; chapeau, Famke zal trots op je zijn !
harrie zegt
@dawwg:
Famke? Famke Louise?
Die wil toch een Bentley. Of Honda.
aschja zegt
@harrie: haha. +100
evdw zegt
@dawwg: Hoezo meet hij met 2 maten? Volgens mij moet je nog eens goed lezen.
rutger97 zegt
@evdw: het is gelukt dat fossiele brandstoffen steeds maar duurder gemaakt moeten worden. Electrisch rijden is voor een middeninkomen onbetaalbaar. Ik heb m’n auto nodig voor m’n werk dus moet blijven rijden en verkeer niet in de positie om 50k uit te geven aan een electrische auto en om een eigen laadpaal in de staat te laten zetten. Moet de regering dat dan afstraffen?
evdw zegt
@rutger97: Nee zeker niet, helemaal met je eens. Maar daar ging het ook niet om. Ik vroeg me alleen af waarom @dawwg: vindt dat @aschja: met 2 maten meet.
nissanfairladyz zegt
@rutger97: Ik ben single, heb twee onder 1 kap huis met dubbele oprit. Een elektrische auto. En een Nissan 350z. Verdien ongeveer 3000 bruto. Dus als ik kijk naar mensen met dubbele inkomen die dus hun hypotheek delen, dan moet een elektrische auto prima te betalen zijn hoor.
rutger97 zegt
@nissanfairladyz: gefeliciteerd. Ik ben verpleegkundige en m’n vriendin juf. Wij kunnen geen 2onder 1 kap kopen en zeker niet met dubbele oprit? en dan nog vind ik dat ik m’n geld aan betere dingen kan uitgeven, dan een electrische auto. Maar jij hebt het mooi voor elkaar zo te horen!
rollingstoned zegt
@dawwg: als je Femke bedoelt, reed zij niet graag in een oude Mercedes diesel rond?
rollingstoned zegt
@aschja:
‘Elektrische auto is helemaal niet schoon’, vindt Amnesty International
https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto-is-helemaal-niet-schoon-vindt-amnesty-international~a219583a/
Elektrisch rijden is niet zo schoon als het lijkt, waar blijft de discussie over slaafvrije accu’s?
https://www.trouw.nl/cs-b9e0547ea
laptom zegt
@rollingstoned: En de discussie tot slaafvrije olie, of oorlogloze boringen?
rollingstoned zegt
@laptom: two wrongs don’t make a right you know?
nissanfairladyz zegt
@rollingstoned: Tuurlijk maar als je wiskunde hebt gehad kun je dingen van ene kant van de = wegstrepen tegenover de andere. Waardoor je dus onder aan de streep uitkomt dat een elektrische auto veel beter is. Jij weet heus wel dat dat echt zo is. Je hebt alleen last van cognitieve dissonantie!
dwfc zegt
@willeme: Een strikvraag, ik voel me aangesproken om me me tot jou te richten.
Als ervaringsdeskundige en visionair kan jij dit vraagstuk wel oplossen. Nu het aandeel van T een erectionale kent het laatste kwartaal, wanneer komt model 4-5 en 6 op de markt ?
dwfc zegt
@willeme: https://insideevs.com/news/389138/tesla-model-3-leak-trunk-common/
Oeps …. leuke spoiler voor op de highway !
baklava zegt
@aschja: deuger
aschja zegt
@baklava: bladerdeeg lekker
techniekmeneer zegt
@aschja: Jij bent af.
aschja zegt
@techniekmeneer: stoer hoor
racerx zegt
@aschja: hoezo, auto van de zaak kan ook best belast worden. Ik zie niet in waarom die idiote voordeeltjes voor EV rijders nog stand kunnen houden.
Stefje zegt
@racerx: tsja, los van het feit dat ik niet geloof in ev, is het weldegelijk logisch om juist de leaserijders te belonen. Zij maken immers veruit de meeste km’s in NL en rijden veruit de nieuwste auto’s gemiddeld genomen. Het slaat nergens op het 2e auto’tje waar 6-7k per jaar mee gereden wordt zwaar te subsidiëren met slooppremies oid. Dat is veelal vervuilender dan het beoogde resultaat.
ghost zegt
@stefje: als er geen BPM bestond, zou half NL een nieuwe auto kunnen rijden, ipv alleen lease rijders.
racerx zegt
@stefje: ergens heb je wel gelijk, maar dat is meteen het probleem.
1: beetje vreemd dat alleen leasers een fatsoenlijke nieuwe wagen kunnen rijden. Ik heb geen leasebak, heeft ook niet mijn voorkeur, maar ik blijf het vreemd vinden dat ik met mijn aardig bovenmodale salaris net een goed aangeklede Golf nieuw kan betalen… dus heb ik een mooie tweedehands 540i uit Duitsland gehaald.
2: Als een EV echt de juiste oplossing was en een goed alternatief, dan waren subsidies niet nodig. Laadtijden zijn nog steeds te lang, en als je met zo’n Supercharger toch een beetje richting een fatsoenlijk laadtijd gaat is het weer slecht voor de accu. Ik heb gewoon geen behoefte aan een auto die ik elke avond aan de stekker moet leggen als een soort uprated mobiele telefoon. Instappen, rijden en als ik elektriciteit te kort kom wil ik hooguit 10 minuten wachten zonder de accu te slopen
Hopelijk worden de alternatieven beter, anders blijf ik gewoon benzine stoken terwijl ik echt niet tegen een EV ben..
Stefje zegt
@racerx: Ik snap je argumentatie, maar je kijkt dan teveel naar het individu en niet naar het totale probleem. Ik rij ook geen leaseauto meer en daar waar ik in de lease een auto van nieuw 53k kon rijden, heb ik nu privé een jonggebruikte van 35k. En die voel ik eigenlijk al qua gebruik en afschrijving. En ik ben ook echt niet pro-EV. Over een paar jaar komen er zoveel nare dingen naar buiten over EV en steeds meer positieve dingen over benzine/diesel (zoals nu recent dat diesel schonere lucht uitstoot dan inhaleert) dat daardoor de hele EV hype weer overwaait. Een derde zal wel EV blijven, maar we gaan nimmer van fossiele brandstoffen af.
tierelier zegt
@aschja: Alle propaganda is naar je bolletje gestegen. Benzine en diesel gaan nergens heen, de hele economie draait erop. De echte meuk, is alle elektro troep die nu naar voren wordt gehaald. Allemaal omwille van een klimaat probleem die niet bestaat, zodra zij belasting kunnen heffen op Co2 hoor je hier geen vlieg meer over.
aschja zegt
@tierelier: het stinkt hier naar FvD. Bah.
trasimo zegt
@aschja: ik ruik hier eerder wat zure linkse luchtjes….
lekbak zegt
@aschja: laten we eerst maar eens het alternatief reeël maken voor de mensen die de benzine zelf moeten betalen. Als we fossiele brandstoffen nu te duur maken weet je zeker dat het klootjesvolk nooit elektrisch kan betalen!
aschja zegt
@lekbak: ik heb geen auto van de zaak. Ik kies bewust om nu hybride te rijden en als het kan straks elektrisch.
aschja zegt
@lekbak: ik moet die benzine ook gewoon betalen hoor. Snap je punt niet.
lekbak zegt
@aschja: kijk naar de gemiddelde leeftijd van een auto in particulier bezit (dus niet van heel Nederland) en je ziet dat die gemiddelde auto hooguit enkele duizenden euro’s kost. Elektrisch rijden, het alternatief, kost voor een beetje goede auto nog een modaal jaarsalaris.
Er is voor het overgrote deel van de mensen geen alternatief voor benzine, maar vervoer is gewoon een eerste levensbehoefte. En toch wil jij, zonder beschikbaar alternatief gewoon benzine onmogelijk duur maken.
Dat is wel heel erg kortzichtig. Je lijkt wel een Nederlandse politicus daarmee, die maken het leven ook graag onmogelijk op dergelijke manieren.
vaakbenjetebang zegt
@lekbak: Dat is natuurlijk helemaal waar, maar ook die auto’s van, zeg, 8000 euro zijn ooit nieuw verkocht. Als we dan toch aan de BEV moeten (waar ik niet per se van overtuigd ben, maar dat is een ander verhaal), dan zullen die dingen toch echt eerst nieuw verkocht moeten worden zodat er over een paar jaar een voldoende groot aanbod gebruikte exemplaren is voor de doorsnee particulier. In de tussentijd benzine onmogelijk duur maken heeft dan totaal geen zin en werkt inderdaad contraproductief – iedere euro die je in benzine hebt moeten steken kun je immers niet aan een andere auto uitgeven. Maar ja, wensdenken maakt helaas wel vaker deel uit van het beleid.
lekbak zegt
@vaakbenjetebang: ze worden al massaal nieuw verkocht. De best verkopende auto is een bev. Het heeft gewoon tijd nodig voordat ze als tweedehands betaalbaar worden, die tijd moet je het geven. En niet alleen voor het klootjesvolk (ikke ook) om ze aan te kunnen schaffen, ook de infrastructuur heeft nog werk nodig, ook dat moet mee groeien. Je kunt niet morgen álle benzineauto’s weg halen en elektrisch gaan. Dan moet je ook niet nu beginnen met benzine extra te belasten. Gewoon doorgaan zoals we deden werkte al bijzonder goed.
vaakbenjetebang zegt
@lekbak: Wel nog een kanttekening: dan moet het niet zo zijn dat het na afloop van de leaseperiode weer interessanter is om de BEV’s te exporteren dan in Nederland op de markt te brengen, zoals dat met de hybrids het geval was. Dan zou je er nog niks mee zijn opgeschoten.
aschja zegt
@lekbak: zie het antwoorden hierop. En nu die kurk terug in je oor.
moveyourmind zegt
@aschja: Precies! Ze zouden juist flink subsidie moeten geven op electrische auto’s!
Nou moest ik eerst niks van electrische auto’s hebben, maar sinds ik erachter gekomen ben dat mijn pensioenfonds investeert in de mijnen in Congo en daar een enorm hoog rendement uithaalt ben ik helemaal om. Ik kan straks naar een heel mooi pensioen uitzien.
En ik voel me ook een beter mens nu ik op deze manier bewuster aan de toekomst denk.
Stefje zegt
@moveyourmind: ja man, het is echt een goede zaak wat daar gebeurt in Congo;
https://youtu.be/OTEVHykWZqk
isobmw zegt
@aschja: wat doe jij hier op autoblog?
aschja zegt
@isobmw: genieten van autos. Maar de vervuiler betaald. En terecht.
dakloos1981 zegt
@aschja: hoe zuinig is een EV. Accu’s (om over arbeidsomstandigheden mijnen nog te zwijgen) opwekking energie, extra slijtage wegdek en banden door koppel.
trasimo zegt
@dakloos1981: innovatie gaat nu eenmaal stap voor stap. Dat EV’s nu nog grote nadelen hebben is geen reden om ze dan gelijk maar helemaal af te fikken. Kijk maar eens welke ontwikkeling de brandstofmotor heeft doorgemaakt in 100 jaar. Dat zou nooit zijn gebeurd als men destijds de eerste versies niet de ruimte had gegeven.
dakloos1981 zegt
@trasimo: ik fik het ook niet af. Zie best potentie in een hybride met waterstof in de toekomst. Of zoals nu met de hypercars al gebeurd Maar we moeten het nu niet heiliger maken dan het werkelijk is.
trasimo zegt
@dakloos1981: ok fair enough. Ik rij overigens zelf elektrisch maar heb zeker niet de illusie dat mijn auto alles opgeteld nu werkelijk al zo milieu vriendelijk is.
racerx zegt
@aschja: begin maar met betalen dan, want die hybride van je combineert niet zozeer het beste van twee werelden: een niet bepaald milieuvriendelijke accu die waarschijnlijk niet altijd gevuld wordt met groene stroom, gecombineerd met een brandstofmotor die alle extra kg’s mee mag zeulen (en meer slijtage aan wegdek en banden (fijnstof) oplevert). Smeerpijp.
gilettelubbers zegt
@aschja: wat doet Jesse Klaver hier op Autoblog?!
aschja zegt
@gilettelubbers: Stoer hoor.
m550d zegt
Waar blijft de inflatiecorrectie op de belastingvrije kilometervergoeding dan?
dawwg zegt
@m550d: En de inflatie-correctie op uitkeringen, toeslagen en overige vergoedingen ? Nee, de overheid rekent altijd naar zich toe, hoe incompetent ze soms ook zijn (hoi belastingdienst en UWV !)
neleev zegt
Ik woon in het smalste stukje Nederland, goddank. 102 Shell voor 1,52 euro op 9 km afstand. Vind de 1.7tbi net zo fijn als de portemonnee.
aschja zegt
@neleev: richting Antwerpen bij Brecht en 1.32p/L
karaya zegt
De volgende verkiezingen worden een bloedbad.
gilettelubbers zegt
@karaya: laten we het hopen, begint echt de spuitgaten uit te lopen dit
mark997gt3 zegt
@karaya: VVD zal enorm afgestraft worden. Maar wat dan. Reken maar dat de plannen heel wat andere plannen nog extremer/vooruitstrevender (keuze afh van je politieke voorkeur) zijn. PVV heeft zichzelf aan de zijlijn geparkeerd. Daar kan niemand zaken mee doen. Ik voorspel grote winst voor FvD, PvdA, CDA en GL. Dan gok ik op coalitie van laatste 3. Al zal er nog een extra partij nodig zijn.
tttijn zegt
Tja zolang wij het binnenhof niet bezetten blijven ze vrolijk doorgaan met t brave burgertje te trijteren.
vaakbenjetebang zegt
@tttijn: Ik zou zeggen, wat let je?
tttijn zegt
@vaakbenjetebang: beetje een dooddoener vind je zelf ook niet?
vaakbenjetebang zegt
@tttijn: Dat mag dan zo zijn, maar het illustreert wel hoe de vork in de steel zit. Jouw mening lijkt te zijn dat het Binnenhof bezet dient te worden om het burgertje trijteren (sic) een halt toe te roepen. Bedoel je dan dat anderen de bezetting mede uit jouw naam moeten uitvoeren, of ben je ook bereid zelf actie te ondernemen?
Begrijp me goed, ik ben er niet op uit om jou persoonlijk aan te vallen, maar het valt me op dat er vaak geklaagd wordt en vervolgens maar weinig gedaan. Case in point: ‘de automobilist’ zou toch georganiseerd gaan protesteren tegen het verlagen van de maximumsnelheid? Het kan zijn dat ik het gemist heb, maar volgens mij is er precies niets gebeurd, behalve dat er misschien een Facebook-groep is opgericht of zo.
aschja zegt
@vaakbenjetebang: eindelijk iemand met wat logica in zn hoofd.
grasvreter zegt
Oh man langs de duitse grens wonen blijft echt genieten. Tank daar voor +-1.35, waar het +-1.65 in nederland is. Scheelt toch bijna 20 euro op een 65 liter tank. En bedankt.
moveyourmind zegt
@grasvreter: En het gras is bij de buren ook nog eens groener! Dubbel voordeel voor jou!
harrie zegt
Het wordt steeds rendabeler om m’n daily oldie op LPG rijdend te houden.
Maar de oldtimer grens zal binnenkort wel naar 150 jaar gaan.
sabrerator zegt
Kunnen ze de accijns op de blauwe diesel niet wat verlagen dan?
Kost me nu net zoveel als een litertje 98.
Zou mooi zijn als het wat meer in lijn met fossiele diesel is.
Motortje loopt er wel heel erg fijn op, namelijk.
stefanvts16v zegt
@sabrerator: klopt, het prijsverschil is bij mij in de omgeving bijna 30 cent per liter. Voor blauwe diesel kan er inderdaad best wat accijns af om het gebruik ervan te stimuleren. Alles voor de CO2 en NOx uitstoot tegenwoordig, toch? ;-)
Ik merk ook dat de motor er nog wat lekkerder op loopt tov premium diesel!
moondustfocus zegt
Is toch nog een Nederlandse traditie die blijft bestaan
rob5nismo zegt
Zo we hebben er weer een centje bij gekregen in bepaalde sectoren dus de roverheid en andere instellingen staan gelijk weer met klaar maatregelen om.die paar extra centen weer uit je zak te kloppen
harrie zegt
@rob5nismo:
Kadootjes van de overheid zijn altijd een sigaar uit eigen doos.
rammillius zegt
Waar kan ik een volle tank krijgen voor 8 tientjes?! 60+ liter is al snel € 100,00 voor me ?
jack_abarth zegt
@rammillius:
Ben maar blij dat je geen Escalade af hoeft te tanken, meen dat die een tank van 127L hebben.
mwti zegt
De belastingdienst is eigenlijk een criminele organisatie. Als je door toedoen van een bank 1 dag te laat betaalt of door overmacht krijg je meteen een boete. Kinderopvangtoeslag is natuurlijk ook een drama. Ze kunnen alleen iets snel regelen als het hun geld kost.
unknown234 zegt
@mwti: Oh, ze slaan aanmaningen ook al over?
lekbak zegt
@unknown234: in een aantal gevallen wel ja.
mwti zegt
@unknown234: aanmaningen kennen ze daar niet…
aschja zegt
@mwti: heb je er weer eentje. Jij waait altijd met de wind mee he.
mwti zegt
@aschja: jij bent zeker loonslaaf?
cazzo046 zegt
@mwti: Onzin, de betaaltermijn is een maand of 2, als je dan te laat betaalt heb je recht op een boete.
mwti zegt
@cazzo046: niet bij de ICL en Q3 aangifte. Deze aangiftes kun je pas aan het eind van de maand opmaken maar moeten we diezelfde maand betaald zijn.
cazzo046 zegt
@mwti: Als je je bedrijfsadministratie niet op order hebt heb je ook recht op een boete.
cazzo046 zegt
@cazzo046: Is mij iig in 25 jaar nog nooit gebeurd.
mannetje zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
vaakbenjetebang zegt
@mannetje: Zo, het zit diep. Een jaarlijkse indexering van de accijns is niks nieuws, toch?
aschja zegt
@mannetje: zozo. Het ziet diep he. Manmanman. Wij hebben we toch een kutleven in dit land. Ik zou zeggen. Doe even een weekje Aleppo. Knap je van op.
tttijn zegt
@aschja: nog zo’n dooddoener:(
aschja zegt
@tttijn: rechts zit vol met dooddoeners.
mannetje zegt
@aschja: Wat een buitengewoon simpele vergelijking zeg. Omdat het daar – door het toedoen van het westen overigens – slechter is, rechtvaardigt dat gegeven het om hier om de boel maar te laten ‘verslonzen’? Dat slaat als een tang op een varken. Doe ieder en hoofdzakelijk jezelf een plezier en ontwikkel – mocht de potentie er überhaupt zijn – je grijze massa even voordat je je besluit denigrerend uit te laten betreffende onderwerpen waar je duidelijk weinig van begrijpt.
lekbak zegt
@aschja: als je op een hele hoge klif bent geklommen heb je de top bereikt. Spring je vervolgens van die klif af dan is er een moment dat je nog steeds heel hoog bent, hoger dan alle anderen. Maar je bent wel op weg naar de dood.
Dat we het nu goed hebben betekent niet dat we dan alles maar moeten accepteren. Dat is dom en kortzichtig.
Goh, al de tweede keer dat ik je daarop betrap. Misschien toch maar wat beter nadenken over wat je zegt?
aschja zegt
@lekbak: ach schei toch uit man. Bij jou lekt het vooral uit je hoofd. Iedereen die ook maar een greintje links is, is automatisch een klimaatdrammer of een Jesse Klaver. Ik hoop dat er nog een veel linkser kabinet komt. Waarbij menig type hier op Autoblog het stoom van uit de oren komt.
gekkehenk zegt
@aschja: jij bent wel een gezellige kerel hè ? Typerend
racerx zegt
@aschja: inhoudsloze schreeuwers heb je blijkbaar niet alleen op rechts…
vaakbenjetebang zegt
Het meest opvallende is misschien nog wel dat de accijns op diesel niet harder omhoog gaat. Gezien het ontmoedigingsbeleid dat de overheid nu richting diesels lijkt te hebben ingezet had ik dat wel verwacht.
vaakbenjetebang zegt
@mannetje: Dat wordt een aardige metadiscussie denk ik, maar mijn leven wordt bepaald niet aan banden gelegd door inaccuraat handelen van de overheid – ik kan gaan en staan waar ik wil en doen en laten wat ik wil. Geen overheid die me daar een strobreed bij in de weg legt. Er zijn wel regels en die zijn soms onzinnig, maar om in (bijvoorbeeld) een snelheidslimiet nou meteen een vrijheidsbeperking te zien? Nou, nee. Hard rijden is geen heel sterke vorm van zelfexpressie.
Is alles verder dan perfect? Welnee. Wordt er aardig wat dwaas beleid gevoerd? Zeker wel, maar dat gebeurt al zo lang als ik me kan herinneren (hallo gedoogbeleid waardoor Noord-Brabant zo’n beetje het drugslab van de wereld is geworden, om maar eens wat te noemen). Lijkt dat erger te worden met de jaren: ja, maar of het ook daadwerkelijk zo is, weet ik zo net nog niet. Het speelveld wordt er niet bepaald gemakkelijker, overzichtelijker of stabieler op en dat helpt niet – ik geef het je te doen.
Emigreren kan altijd nog, er zijn zo’n 180 landen om uit te kiezen…!
frank2b zegt
@vaakbenjetebang: Er zijn zelfs 27 landen waar je zó mag gaan wonen.
Het schijnt dat in Hongarije de benzine ongeveer één euro kost.
mannetje zegt
@frank2b: (onbedoeld?) een prachtig voorbeeld van een land dat nu profiteert van progressieve actie tegen (procesmatige en bureaucratische) onderdrukking. De economische geschiedenis van Hongarije en dan specifiek de (her)inrichting van het monetaire systeem is een aanrader je eens verder in te verdiepen.
mannetje zegt
@vaakbenjetebang:
Het inperken van de vrijheid en daaraan inherente vermogen voor velen zo gelukkig en onbezorgd mogelijk te leven – ook wanneer ze misschien niet de cognitieve competentie hebben zichzelf vrij te vechten (en daardoor – bijvoorbeeld – hard rijden als buitengewoon serieuze vorm van zelfexpressie ervaren) – galmt natuurlijk door in de dynamiek van de hele samenleving. Elke kwestie uiteindelijk een onderdeel van het abstracte geheel. Synergetisch verbonden met/op ieder (meta-)niveau.
Als we het vermogen hebben de (collectieve) misère te ontstijgen? Of in ieder geval de (mentale) vrijheid en capaciteit voorzichtig te vrijen met die mogelijkheid? Beginnende bij onszelf. Zullen we toch pas weten of het ‘lukt’ wanneer we er alles aan doen? Misschien is jouw oplossing de sleutel en valt alles op z’n plek wanneer we de boel loslaten. Berusten in individuele toepassing van enig intellect. Klinkt ook prachtig; maar zelfs daarvoor – zullen we de processen die ons dat nu in de essentie beletten fundamenteel moeten (blijven) bekritiseren. Vergeet niet dat jouw vrijheid je zo uit te drukken en blijkbaar naar genoegen te handelen vroeger – nog voor jij kon terugvallen op je herinnering – ook geen vanzelfsprekendheid was.
Mijn karakter en daarbij misschien mijn jeugdigheid spelende met de hoop nog een lange toekomst op deze malle bol te hebben gaan, staan mij simpelweg niet toe mijn kop in het zand te steken of – zoals in je laatste suggestie – dan maar te vluchten. Ik ben blij dat je geluk lijkt te hebben gevonden maar kan mijzelf simpelweg niet (genoeg) vinden in een dergelijk laconiek aandoende houding.
Wetende dat voorgangers mijn mogelijkheid tot hedonisme klaargespeeld hebben.
vaakbenjetebang zegt
@mannetje: Je conclusie dat ik geluk zou hebben gevonden is wat voorbarig. Was het maar waar!
Wel is het zo dat ik me in zekere zin bij de realiteit heb neergelegd, en die realiteit is dat er niet veel landen ‘beter’ zijn dan Nederland, alles in overweging nemende. Op specifieke deelgebieden vast wel, en als je heel veel belang hecht aan zo’n deelgebied is verhuizen een reële optie. Voor mij persoonlijk is dat vooralsnog niet aan de orde.
Vervolgens stel ik mezelf dan maar de vraag of de zaken die me hier niet zinnen (en dat zijn er veel…), me hoog genoeg zitten om in actie te komen, maar dat blijkt eigenlijk nooit het geval. En dan leg ik me er maar bij neer, want energie verspillen aan gefrustreerd zijn is ook zo zonde. Voor je het weet ben je dan op GeenStijl aan het roeptoeteren over het migratiebeleid en maak je je druk over de kleur van de Pieten. Dat moet je niet willen. Een beetje de tegeltjeswijsheid “verander wat je niet kunt accepteren, en accepteer wat je niet kunt veranderen”.
mannetje zegt
@vaakbenjetebang:
Die acceptatie dacht ik te proeven en poogde ik aan te stippen met de uitspraak dat het er op leek, daarbij cadeau kreeg je mijn mening (zonder je verder te willen veroordelen) het iets laconiek te vinden. Ik hoop nog steeds dat je in de buurt van geluk zit.
Al leek het er misschien op in mijn eerste verhaal door de gebruikte krachttermen, is niet alles wat ik aanstip geboren uit frustratie. Het is zeker een onderdeel. Maar de essentie is het de drang tot (humane) verbetering / behoudt. Juist omdat Nederland zo’n mooi land is. Dank dat je in rust mij daar weer even stevig aan herinnert en – tezamen met een “nutteloze bijdrage” – wees op een gebrek aan nuance. Ik ben overwegend namelijk best wel gelukkig!
Ik hoop voorts dat je op micro niveau – zij het door je vermogen te relativeren – je ‘plicht’ je te verzetten tegen hetgeen je vanuit de krochten van je hart frustreert niet geheel hebt laten varen. Deze dialoog daarvan misschien al een stiekeme getuige? Alle beetjes helpen ten slotte. GeenStijl daargelaten uiteraard.
Je woorden doen daarnaast vermoeden dat je je vermogen tot verandering door een zachtaardig karakter misschien onderschat of het zicht op je invloed vanuit daar allicht ook relativeert.
Of dat zo is of dat dat een projectie is vanuit mijn karakter daargelaten; kunnen we het – vermoed ik zo – in ieder geval eens zijn dat het in deze wereld een dappere keuze is, eigen vrede te verkiezen boven onmacht in frustratie.
Neem jij vooralsnog de tweede helft op de tegel voor je rekening? Dan doe ik de eerste en overlappen we elkander – in effect – misschien meer dan we beseffen!
mannetje zegt
@tttijn: Relativeren is een groot goed en cruciaal voor een gelukkig en gebalanceerd bestaan. Ik waardeer je medestand dan ook, maar je (persoonlijke) uitspraken over vaakbenjetebang lijken mij iets te voorbarig. Geldend feit voor mij en zo begrijp ik voor jou ook is wel dat de maat nu vol zou moeten zijn. Ik heb er persoonlijk financieel niet eens last van. Maar ik zie deze grenzeloze ontwikkelingen als een bedreiging voor het collectief. Welke uiteindelijk ook mijn portemonnee zullen raken maar erger nog mijn en jouw vrijheid beperken. Steeds een beetje meer.
tttijn zegt
@mannetje: klopt, mijn emmer is aan t overlopen.
aschja zegt
@tttijn: misschien ook een trekker kopen. Kennelijk mag dan ineens alles.
aschja zegt
@mannetje: idd. Jouw collectief. Jullie rechtse collectief. Ik heb werkelijk nergens last van.
mannetje zegt
@aschja: Je bent er nog steeds? Als je begrijpend zou kunnen lezen had je je allang onttrokken van een nodeloos polariserende rechts – links beargumentatie. Collectief refereert in dezen namelijk onomstotelijk aan ieder in de samenleving. Je projecteert alleen maar. Ik ben niet rechts of links en ieder die dat wel is acht ik te beperkt in zijn of haar denken om een verdiepende discussie mee aan te gaan. Zeker wanneer je nu al twee keer persoonlijke ‘beledigingen’ uit zonder enig intelligent punt te maken. Je hebt geen flauw idee wat je loopt te schreeuwen hé? Probeer eens te luisteren/begrijpen. Onbevooroordeeld je horizon te verbreden en misschien – als je fragiele ego dat aan kan – te vragen wat er écht staat als blijkt dat je het elke keer niet begrijpt?
trasimo zegt
@mannetje: spijker, kop. Gelukkig ook mensen met gezond verstand hier, daar is duidelijk helaas niet iedereen mee gezegend.
frank2b zegt
@mannetje: Ik weet niet zeker of je je kunt onttrekken aan een rechts – links argumentatie. Maar misschien is de tegenstelling meer progressief – conservatief of optimistisch – pessimistisch? Ik merk wel dat de benzine nog nooit zo goedkoop is geweest als nu. Goedkoop? – hoor ik je zeggen – je bazelt! Jazeker, goedkoop. In 1983 – toen ik mijn rijbewijs behaalde – kostte benzine ongeveer één gulden de liter. Dat was ook ongeveer de prijs van één brood toen. Nu kost één brood €2,20. Benzine is met€1,60 aanzienlijk goedkoper dan dat brood nu.
Ik stel voor dat we te hoop lopen tegen de broodprijs. Met zijn allen dus naar het Malieveld, hooivorken, fakkels en de boreale Oehoeboroe mee!
nissanfairladyz zegt
@frank2b: Ik snap het ook niet hoor. Heel veel mensen hebben gewoon nog nooit in een elektrische auto gereden. Ik denk dat dat het grootste probleem is. Ik heb ook van die nationalistische, anti-EU, behoorlijk rechtse mensen in de familie. Waarbij het bij elke verjaardag is van die kut rutte etc. :) Kijk het is mijn familie en ik hou van ze. Maar ook continu af te geven op de regering, en ook dus op de elektrische auto. En ze komen natuurlijk met die standaard argumenten van o.a. “het materiaal in de accu wordt door kinderen opgegraven”. En dat de accu in 2 jaar af is, en dat je die dan moet vervangen. En nog 10 van dat soort standaard broodje aap verhalen zonder enige nuance.
Ik rij hiervoor en nog in een V6, en heb toen een elektrische auto gekocht. Ik werd bestormt met vragen en heb ze netjes beantwoord. Want hiervoor hielt ik mijn mond maar, ik hou niet van discussies en daar ruzie in de familie te krijgen op verjaardagen. Dus ik zeg, zou je niet eens willen rijden? Nou ik hem erin laten rijden.
Zijn mening is 180 graden gedraaid. Hij vragen en en, hoe zit het met opladen enzo? Moet je dan niet heel lang laden en super lang wachten. En is de accu nog goed? (want tweedehandsje) Wel grappig dat wanneer je zulke mensen laat rijden en rustig een gesprek mee hebt dat ze 9 van de 10 keer omslaan in hun mening.
Natuurlijk ff op de staart getrapt en laten voelen dat een elektrische auto lekker rap optrekt. :)
autogeak zegt
Wanneer gaan ze de accijnzen op kerosine verhogen? Of überhaupt accijnzen heffen, of laten we maar eens beginnen met belasting heffen…
trasimo zegt
@autogeak: terecht punt, maar dan wel gecombineerd met belastingverlagingen op andere punten graag. Anders is het immers niets anders dan nog meer belastingdruk en dat hebben we hier wel genoeg. Mijn voorstel: terugdraaien van de btw verhoging op groente en fruit bijvoorbeeld.
toniominestrone zegt
Ik krijg de indruk dat zó langzamerhand al het tokkie volk van Dumpert AB hebben ingenomen, wat een flauwekul!
JaxDryke zegt
Ben toch blij dat wij 10 minuutjes van de grens wonen. Scheelt elke keer weer minimaal 20-25 cent per liter. Dus… wij blijven gewoon in DLD tanken :)
evdw zegt
@jaxdryke: Voor die paar tientjes in de maand die je daarmee bespaart zou ik niet willen ruilen met al die vele andere nadelen.
koeberg zegt
@evdw: Nadelen zoals weinig file? Rust? Buren die elkaar gedag zeggen op straat? In het Nederlands?
racerx zegt
@koeberg: exact. als mijn werk het toeliet woonde ik binnen een maand weer in Twente…
nissanfairladyz zegt
@jaxdryke: Ja zo duurt benzine tanken dus veel langer als elektrisch. Kan je net zo goed elektrisch rijden.
RiKe zegt
Ah ja, de wondere wereld van de politieke denkwijzen. Laten we elektrisch rijden promoten en brandstof rijders ontmoedigen door de kosten te verhogen. Want de beste manier om iedereen over te laten stappen vanuit hun brandstof auto welke gemiddeld gezien rond de €10.000 kost is door ze te raken in hun koopkracht om de overstap naar elektrisch (wat nu al snel rond de €30.000 kost, en over enkele jaren misschien €20.000) nog moeilijker te maken. Waar moet men dit van gaan betalen dan? Door juist de accijnzen te verhogen kunnen de mensen minder hard sparen omdat de uitgaven hoger worden. Het is dus gewoon weer een kortzichtige verknipte manier om weer extra geld in het laatje te krijgen. De huidige partijen zijn echt volstrekt wereldvreemd.
koeberg zegt
@rike: Waarom zouden mensen sparen voor een elektrische auto als de accijns op benzine laag zijn??
Even los of het terecht is de accijns te verhogen, het is afgezien van grenseffecten wel degelijk effectief. Nederlanders zijn erg gevoelig voor prijsbeleid. Kijk maar naar de populariteit van elektrische leaseauto’s. Als de overheid de gebruikskosten van electriciteit veel lager gaat maken dan van benzine, gaan mensen echt wel overstappen.
Niet iedereen, en niet iedereen kan overstappen, maar genoeg mensen om het beleid effectief te maken.
prop zegt
Kwartje van Kok krijgen we wel terug heb ik gehoord..
petrolhead89 zegt
Ojee, ik denk dat aschja verdwaald is hier. Hij was natuurlijk op zoek naar anti-autoblog, want in zijn droom hoorde hij onze eikeltjespyjamaheld daarover oreren. @aschja: Neem nog een hapje linksdraaiende quinoakwark en verkondig je linkse gezemel ergens anders. Joe! Over 2 weken haal ik m’n XK8 op. Foto’s volgen!;)
schuimbekje3 zegt
is het niet vreemd dat een onderdeel van de algemene inflatie (brandstofkosten) gebruikt wordt als maatstaf voor de inflatie? op het moment dat je de brandstof accijnzen duurder maakt, stijgt je inflatie, omdat je inflatie stijgt, gaat de accijns weer om hoog.. in natuurkunde is dat onstabiel en recept voor op hol slaande zaken. daar bovenop wordt nog btw geheven, het kwartje van kok is er nog steeds niet af, auto’s gaan naar electriciteit, gaan we straks ook accijnzen heffen op electriciteit? Zeker pas nadat iedereen van het gas af is en genoeg mensen een EV voor de deur hebben, want dan kunnen ze niet meer hun eten koken op Russisch gas en zijn we volledig afhankelijk van multinationals en de overheid die beide zo betrouwbaar zijn gebleken.
overigens hebben ze in Duitsland ook goede gezondheidszorg en daar kost mijn auto 40% van de prijs van hier, is wegenbelasting nihil, verzekering ietsie duurder, in Engeland kost een auto onderhoud de helft van hier, in luxemburg de brandstof bijna 40% minder. en toch hebben ze daar ook gezondheidszorg, ambtenaren, wegen, in Duitsland zelfs wegen waar je 300km/h mag (mijn auto gaat niet sneller). In Zweden krijg je zelfs het meeste rendement van alle landen in de EU terug via ambtenaren, in Nederland het minste.. Dus eigenlijk komt het omdat we in Nederland de domste ambtenaren hebben die het meeste geld over de balk gooien en het minst efficient werken… Nou wist ik dat al omdat enkele van mijn klanten gemeenten zijn en die mensen zitten echt 50% van de tijd te internetten, 40% te vergaderen en 5% bij de koffie automaat te ouwehoeren en 5% echt aan het werk en kunnen zelfs daarvan nog gestressed raken. Maar toch verbaas je je dat mensen van 10 minuten per dag werken een burnout kunnen krijgen. Maar gelukkig betaalt mijn 1:5 rijdende auto al hun ziektenkosten…. en de donkerblauwe BMW van de ministers, en het miljoenen zakgeld van de princesjes en proefballonnetjes van staatsecretarissen, en de hypotheekrente aftrek van mensen die hun huis kunnen lenen maar niet kunnen betalen zodat nu inmiddels 35% van Nederland in een huurhuis zit waar ze 1500 euro per maand voor moeten betalen maar niet voor 500 euro een hypotheek kunnen krijgen.
mashell zegt
@schuimbekje3: accijns op elektriciteit zijn er altijd al geweest, ze zijn percentueel gezien al hoger dan op brandstof. In Duitsland zijn auto’s goedkoper en er is inderdaad ook prima zorg maar daar zijn de zorgpremies en de inkomstenbelasting ook veel hoger. Het eigen woningbezit is in Nederland juist bijzonder hoog (dankzij de hypotheek rente aftrek) overigens kun je met een hypotheek van €500 per maand niet echt wat soeps kopen. Dus ik denk dat ik een pijnlijke conclusie moet trekken, je gaat te veel met ambtenaren om en hebt een daar een onrealistische wereldvisie aan overgehouden.
shellplc zegt
Dat is dus dubbel kassa voor Wopke Hoekstra want door de invoering van die E 10 benzine verbruikt mijn auto ook meer dus vaker tanken.