• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De 15 meest geleaste merken van Nederland

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 april 2014 om 09:45 – 25 Reacties

De Golg GTE komt later dit jaar op de markt


De particuliere koper laat het dit jaar behoorlijk afweten, en dus wordt een plekje op de zakelijke markt alleen maar belangrijker in Nederland. Deze 15 merken waren in het eerste kwartaal het populairst.

Het aantal op naam van leasebedrijven geregisteerde nieuwe personenauto’s nam met 22% af tot net geen 6.000, dus ook op de zakelijke markt is het zeker niet hosanna. Er moet hard gevochten worden voor een groot stuk van een kleiner wordende taart.

Onbetwiste leider is Volkswagen, die ruim 16% van de markt in handen heeft. De nummer 2, Skoda, zit (dankzij een stijging van 220%; *kuch* Octavia) op dik 8%. Grootste stijgers zijn Mitsubishi (plek 14, +449%) en Suzuki (plek 20, +320%). Ford krijgt de hardste tik, het leverde in Q1 2014 65% in ten opzichte van dezelfde periode in 2013, en tuimelt van plek 2 naar 12.

Dat de leasemarkt grillig is, is niet heel vreemd. Het ligt er maar net aan wie er op het moment een leuke 7- of 14% bijteller heeft.

Top 15 lease Q1 2014

Bron: Aumacon, op basis van cijfers VWE.

Ook interessant!

  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Alle weetjes
    Alle weetjes over de GP van Nederland!
  • Maximumsnelheid stoeploze straten
    'Maximumsnelheid stoeploze straten naar 15 km/u.'
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, lease, lijstjes

Vorig bericht: « BMW 7 Serie Horse Edition heeft een lekker kleurtje*
Volgend bericht: Gelekt: Peugeot Exalt Concept [340 pk] »

Lees Interacties

Reacties

  1. reset zegt

    8 april 2014 om 09:52

    Maar… maar… maar… 2014 is nog niet afgelopen en 2013 wel??

    Login om te reageren
    • stamp zegt

      8 april 2014 om 09:55

      @reset: 2014 Q1 wel ( Q1 => Boekhouderstaal voor het eerste kwartaal).

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      8 april 2014 om 09:56

      @reset: daarom gaat het ook over het eerste kwartaal, Q1 2014 en 2013

      Login om te reageren
  2. weem zegt

    8 april 2014 om 10:08

    Skoda als leasetopper op 2, best wel grappig als je bedenkt dat Skoda niet zo heel lang geleden nog het ‘knappe’ oostblokbroertje van Lada was.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 april 2014 om 10:11

      @weem: met een stijging van 222% was dat dus vorig jaar nog zo ;)

      Login om te reageren
  3. wieowie zegt

    8 april 2014 om 10:23

    En nog steeds is het de ‘knappe’ broer van. Auto worden zakelijk niet meer gekozen omdat de auto hun aanstaat qua uiterlijk, uitrusting en prestatie maar omdat het weinig bijtelling geeft. Ons straatbeeld wordt dus bepaald door de overheidsmaatregelen. Zo’n lelijk hok als de Outlander PHEV zou toch door niemand aangeschaft worden als het fiscaal niet aantrekkelijk zou zijn. Als het fiscale voordeel er niet was dan zouden we andere auto’s aanschaffen en dan zouden we echt gaan voor wat we mooie vinden. Liever meer bijtelling en rijden waar je hart sneller van gaat kloppen dan minder bijtelling en je schamen voor de auto die voor je deur staat.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      8 april 2014 om 11:23

      @wieowie: Deels mee eens… Ik noem mijzelf autoliefhebber maar toch rij ik in een leaseauto waar je hart niet sneller van gaat kloppen. Dat komt omdat leuke auto’s ruim over mijn leasebudget heen gaan.. Dus als ik dan toch ‘genoegen moet nemen’ met iets gemiddelds, doe me dan de goedkoopste van dat stelletje maar….

      (is overigens geen beklag)

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      8 april 2014 om 11:23

      @wieowie: Tja dat neem ik de overheid meer kwalijk dan de kopen.

      “Wij autobloggers” zijn natuurlijk eerder geneigd om wat meer te betalen, bij vele van ons zal autorijden en auto’s in het algemeen een hobby zijn. Hobby’s mogen geld kosten.

      Misschien vind jij kleding niet belangrijk (als een voorbeeld) dan zou jij ook niet zoveel geld uitgeven/intresse hebben voor kleding, zo is autorijden tegenwoordig voor veel mensen.

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      8 april 2014 om 13:35

      @wieowie: zeer eensch met de veel te ver reikende invloed van de roverheid op de individuele autokeuze van de burger.

      Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    8 april 2014 om 10:40

    Volvo valt me tegen, zou denken dat die hoger scoort. Die nieuwe V40 is DE leaseslet van het moment zou ik denken.

    Login om te reageren
    • utbartje zegt

      8 april 2014 om 10:53

      @Hupke: Die is er denk ik nog te nieuw voor. Zal bij Q2 wel te merken zijn

      Login om te reageren
    • norge zegt

      8 april 2014 om 10:53

      @Hupke: Zelfs een Volvo is tegenwoordig al te “anders” Alle rijden VAG ….:(

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        8 april 2014 om 11:38

        @norge: Onzin, jij dicht de Nederlander teveel eigen mening toe. VAG doet het goed in de lease alleen maar vanwege de centen hoor. Leasetarieven en bijtelling, dat is alles wat telt. De leasetarieven zijn laag voor VAG producten en ze hebben 14% modellen. Dat is de gouden combi.

        Maar Volvo gaat het echt wel goed doen. Het is gewoon nog te vroeg voor die D4 om flink te scoren. Dat zal volgend kwartaal al beter zijn.

        Wat overigens nog beter zou zijn is als ze een stationwagon hadden in de 14%….

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          8 april 2014 om 13:42

          @baasbas: Idd…Iedereen gaat voor VAG omdat de lease tarieven laag zijn, want iedereen wil VAG dus zijn de restwaardes hoog…en daarom wil iedereen VAG dus kan Pon een enorme vloot zwarte en grijze Golfjes slowmotion wegzetten waardoor de leaseprijs weer iets scherper kan en iedereen VAG wil.

          Login om te reageren
    • frenkkz zegt

      8 april 2014 om 11:01

      @Hupke: Had ik ook verwacht! Toch blijft die V40, mits een beetje dik uitgerust, een top bak!

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      8 april 2014 om 11:16

      @Hupke: Inderdaad zeker nu de D4 er is, de D2 was geen slechte auto maar met een 2liter diesel met 190pk en 400NM hoef je je toch niet te schamen voor je 14% bijtelling.

      Login om te reageren
      • stsv8 zegt

        8 april 2014 om 12:03

        @reistje: Wel jammer dat ie op 190 km/h begrensd is en alle TSI’tjes je voorbij tokkelen.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          8 april 2014 om 13:44

          @stsv8: kneiterharde eco-bandjes die niet te snel mogen rollen?

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          8 april 2014 om 13:45

          @stsv8: Ja, want iedereen heeft de cruise control tegenwoordig op 200 km/u staan.

          Login om te reageren
        • FG zegt

          8 april 2014 om 13:58

          @stsv8: Gewoon even naar de dealer gaan om de begrenzer eraf te halen. Sowieso kunnen 99% van alle TSI-tjes die D4 niet bijhouden. Merendeel van bovenstaande reacties geven aan dat er niet veel kennis heerst. De D4 kon pas vanaf vorige maand besteld worden (had in de eerste week al 1500 orders) welke in Mei/Juni geleverd kunnen worden dus vanaf dan gaat de V40 knallen. 308 14% hatchback net paar weken in de showroom en de SW komt 29 mei (welke enorm veel pre-orders heeft). Veel te voorbarige conclusies hier dus

          Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    8 april 2014 om 11:14

    Misschien moet Ford eindelijk die Fusion/Mondeo eens op de markt brengen, ongelofelijk hoe lang zoiets kan duren. Facelift van de Focus is onderweg, misschien dat dat nog wat in beweging kan brengen.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      8 april 2014 om 11:25

      @Gulli: Mee eens, de Mondeo was altijd een vaste waarde in de leasemarkt… Dat ding had er al lang moeten zijn.

      Login om te reageren
  6. michelinman zegt

    8 april 2014 om 11:18

    Leaseslettenparty :D

    Login om te reageren
  7. roppp zegt

    8 april 2014 om 13:15

    Toch gek dat een auto van het jaar (hoe verbazingwekkend ook) Peugeot niet aan hogere verkopen helpt. Of zouden ze in 2013 alleen met de 107 gescoord hebben. Bij Toyota zit er immers een vergelijkbare deuk in de verkopen.

    Login om te reageren
    • stsv8 zegt

      8 april 2014 om 17:45

      @roppp: Let wel op, verkoopcijfers zijn kentekenregistraties, niet wat de dealer als ‘verkocht’ aan de importeur meldt of als pre order heeft staan in de boeken.
      Peugeot gaat pas stijgen als de 308 wordt uitgeleverd, dat lukte niet in Q1 2014, dat ding komt pas in Q2.Toyota heeft een Prius die geen 14% meer is, dat verklaart (mede) hun daling.
      Die kleine drieling zal ook slecht verkopen want lopen op hun laatste benen. Dat zal vast ook een deel van de daling verklaren.
      Dan hebben we nog Volvo die straks met die V40 komt (mei), dat gaat ook knallen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North