Slechtste eerste kwartaal autoverkopen in 45 jaar [updated]

Auteur: , 35 Reacties

Het leek in februari even goed te gaan, maar in maart bleek dat de Nederlandse dealers de goede verkoopcijfers niet vast konden houden. Afgelopen maand was ramp-za-lig, waardoor Q1 2014 de slechtste start van het autoverkoopjaar was sinds 1969.

Alleen de V60 D6'en zijn niet aan te slepen

Er werden in totaal 107.000 auto’s verkocht, in 2013 waren dit nog om 115.000 stuks. Met dit onheuglijke nieuws kwam directeur Clem Dickmann van de Aumacon zojuist op BNR nieuwsradio.

De redenen die je hiervoor kunt bedenken zijn legio. Ten eerste een ‘doorschuifeffect’ vanwege de enorme verkooppiek in december 2013, daarnaast mijdt de particulier de showroom nog steeds.

70% van de dealers schreeef in 2013 rode cijfers, de rest is Mitsubishi– of Volvo-dealer. De verwachting is dat 2014 niet veel zonniger gaat zijn. Overigens markeerde maart de terugkeer van de Metsubsidie Outlander in de verkoop-top 5, ook zonder 0% bijtelling. Japan weet waarschijnlijk niet wat ze overkomt.

We namen contact op met de BOVAG om te kijken of hun cijfers met die van de Aumacon klopten, maar hun cijfers zijn nog niet binnen. Zodra dit wel het geval is horen jullie dit.

Update: in maart 2014 29.530 nieuwe auto’s, tegenover 35.562 stuks in maart 2013 (-17%).

Opel leverde in maart de meeste nieuwe auto’s af (2.643 stuks, marktaandeel 9,0%), gevolgd door 2. Renault (2.474/8,4%), 3. Volkswagen (2.458/8,3%), 4. Peugeot (2.240/7,6%) en 5. Ford (1.887/6,4%).

De populairste modellen in maart waren: 1. Volkswagen Golf (1.101 stuks), 2. Renault Clio (1.015), 3. Skoda Octavia (943), 4. Mitsubishi Outlander (931) en 5. Renault Captur (918).

Na drie maanden bestaat de merken top-5 van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (12.300 stuks, marktaandeel 11,5%), 2. Peugeot (8.050/7,5%), 3. Renault (8.031/7,5%), 4. Kia (6.630/6,2%) en 5. Ford (6.604/6,2%).

Update 2: de Bovag onderschrijft bovenstaand verhaal. Mitsubishi (+ 173,5 procent), Nissan (+ 96,5 procent), en Skoda (+ 67,9 procent) noteerden in het eerste kwartaal van dit jaar overigens wél een verkoopplus.

Foto: autojunk.nl



35 reacties

Nederland maakt autorijden kapot!
@mrrallycross: ja de regering gebruikt het milieu argument om automobilisten kapot te gooien met belastingen en accijnse.
@mrrallycross: ik zie dat toch iets anders. De regering heeft er de afgelopen jaren van alles aan gedaan om autorijden goedkoop te houden. 14,7 en 0% bijtelling, HSB vrijstelling etc. En het auto kopende volk (lees: de leaserijders) heeft daar massaal gebruik van gemaakt. Dat nu de crisis wel zo’n beetje voorbij is deze maatregelen ook wat worden teruggeschroefd is wel logisch.
@mrrallycross: Mijn ervaring met Nederlandse autoverkopers is dat ze lui en vooringenomen zijn… daarom koop ik mijn auto’s altijd in Duitsland (jonggebruikt). Betere service, meteen een klap van de BPM af na 3mnd/3.000KM. Mij niet gezien (in de NL showroom)

Ik ben toch niet gek: http://bit.ly/1gLvVho
Geloof me, het klopt… Daar hoeft de BOVAG geen cijfers naast te leggen… Ik zit 20 jaar in de verkoop maar dit heb ik nog nooit meegemaakt in de showroom, en met mij helaas vele anderen…
Niet fijn voor de autoverkopers, maar helaas deels nwe werkelijkheid. We waren te verwend, en konden de nwe auto’s eigenlijk niet betalen. We doen nu pas wat we eigenlijk al langer hadden moeten doen, nl pas kopen als het kan, en ook s nadenken over verborgen geldslurpers als rente en afschrijving. Hoe gaat het met de 2e handsmarkt trouwens? Neem aan stukkie beter, want verstandiger? De poen gaat niet meer verdiend worden door nw verkoop, maar bv onderhoud. Check je laatste 5 dacturen maar, dik 2 keer zo hoog als vroegah!
@mistere: De poen wordt al decennia lang niet door de nieuwe verkoop verdiend.
Het is vooral de werkplaats die de schoorsteen doet roken.
@jetlag:
Dat verklaart waarom de Peugeot tak van Pouw failliet is en de VAG tak draait als een tierelier….
@tupperware: Ik snap je (theorie) niet helemaal. Misschien kun je me ff opweg helpen door de puntjes voor me in te vullen.
@jetlag:
Simpel, jij stelt dat het geld in de werkplaats verdient wordt.
Dus gaat er aan Peugeot’s niet genoeg kapot om de schoorsteen te laten roken..
@tupperware: Jij snapt ‘t…
@mistere: Eindelijk iemand die de vinger op de zere plek durft te leggen. De Nederlander moet eens wat minder met door de bank gesponsorde auto’s gaan rijden en gaan rijden in een auto die ze kunnen betalen niet meer en niet minder.
@Soulmaster: eens! Ik weiger om ook maar een euro te lenen voor de aanschaf van een auto.

Geduld is een schone zaak, langzaam maar zeker ga ik steeds nieuwer rijden.
Daanaast staat de auto vaker stil dan dat we op pad zijn. Woon-werk gaat met het OV (want naast een station wonen en werken) dus houd ik mijn auto’s sowieso al langer in bezit.
Volgens mij klopt dit niet want onlangs nog verklaarde onze uiterst betrouwbare overheid dat het hartstikke goed gaat met ons land………..
@gash:

Behalve met degenen die er hun brood moeten verdienen.
Tesla doet het keurig met 207 verkopen.
(Ja, mede doordat hun model fiscaal aantrekkelijk is, maar stel dat die voordelen er niet waren zouden er nog veel minder auto’s zijn verkocht de afgelopen tijd, en nog meer failissementen zijn geweest)
@fit4fun: mm. Niet eens. Zonder subsidie’s waren er misschien niet nóg minder auto’s verkocht, maar wel ándere auto’s. Geen Tesla maar “gewoon” een 4 cilinder Ford Mondeo ofzo. Aantal Prii zou kelderen richting nul, en ook slowmotions zouden staan te verstoffen in deshowrooms.
@stamp: en zouden dealers het makkelijker hebben om te overleven want dikkere autos met meer winstmarge dan een kleine auto.
Altijd een beetje verneukeratief. Want gekentekend betekent niet altijd verkocht. Enkel dat de auto geregistreerd is. En merken zoals Opel hebben daar nogal een handje van. Allemaal dealerauto’s die met een beetje extra korting en ‘snel rijden’ later een keer verkocht worden. Kwestie van registratie bonussen halen.
slechte 1 april grap?
Sinds de “crisis” kan met zich geen nieuwe of gebruikte auto meer veroorloven. Is ook niet zo raar als deze gefinancierd zijn middels overwaarde op een huis of een gul geld verstrekkende bank. Nu meer dan 1 miljoen huishoudens hun hypotheek onder water hebben staan en de banken geen kredieten meer verstrekken zal het de komende jaren nog veel lastiger worden. Het zal blijken dat dit nog maar het topje van de ijsberg is, gaat zeker nog 5 tot 7 jaar duren voordat er weer op grote schaal auto’s gekocht gaat worden, dan is het nog de vraag of dit nieuwe of jonge auto’s zijn of de meer “gebruikte” auto’s. Kijk eens naar de kosten die een gemiddeld huishouden in Nederland en vergelijk dat met de ons omringende landen… Hard nut to crack.
@stevenpoal: ik las laatst ergens dat de gemiddelde schuld 37K is in Nederland. Banken zijn jaren lang te makkelijk geweest met het verstrekken van leningen en hypotheken.
De woningmarkt is een grote zeepbel die langzaam maar zeker steeds zwakker word. Huizenprijzen zijn belachelijk hoog in de randstad, waardoor men door baanverlies de woning direct te koop moet zetten.
Opel… Opel???? En geen top 5 populair model… Wat verkoopt Opel dan?
@baasbas: Vroeg ik me ook al af!
@baasbas: Niks, die registreren alleen.
@baasbas: inderdaad, lijkt wel een aprilgrap.
Tjaaa crisis dus er is al minder geld om uit te geven… en autorijder is duurder, wil je een nieuwe auto, betaal je eerst 21% BTW dan nog veel BPM voor bijna alle “boeiende” auto’s. Dan heb je nog wegenbelasting en als je dan nog werkelijk wilt rijden nog hoge accijns op brandstof.

Bovendien vind ik persoonlijk dat er weinig echte vooruitgang zit in de autowereld, elecktrisch rijden is nog niet ver genoeg, verbruik is alleen beter op papier…. (diesel is wel wat beter geworden maar benzine), auto’s worden zwaarder, groter, je ziet steeds minder, hebt minder gevoel…

Als ik de keuze krijg een opgeknapte/goede 2de hands auto met een budget van 5000 euro of een nieuwe met een budget van 30.000 +/- ga ik voor de 2de handse…
@reistje: De Nederlandse autoindustrie en handel heeft inderdaad gewoon jaren liggen slapen. Terwijl elke keer er een belasting of lastenverhoging klaar stond je ze nooit hoorde. Het waren wel hun klanten die elke keer een poot uitgedraaid werden. Ze stonden wel in de handen te wrijven als zij er financieel op vooruit gingen door fiscale voordeeltje, zoals wegenbelastingvrij, zaken als 14 en 20% bijtelling.

Ik kan als ondernemer op dit moment zo’n 10 werknemers wegzetten bij klanten, dus 10 auto’s. Maar dat doe ik niet. Werknemers hebben teveel rechten, kosten teveel in Nederland, en de rotte appels kosten extra veel. Grijs kenteken auto’s, wat me een hoop geld zou schelen is alleen in de aanschaf goedkoper. En dat zwaard van damocles boven je dat je moet gaan betalen voor de BPM alsnog als de auto naar een particulier zou gaan. Maar bijtelling betaal je over het gele kenteken. Hoe krom is dat? Die mensen gaan dus geen grijze kenteken auto rijden maar houden hun oude niet-representatieve barrel en gaan voor 19ct vergoeding (alsof je daarvoor kunt rijden). Ondertussen loop ik het risico dat ik de klant moet vertellen dat ie weer met pech met z’n Renault of VAG naast de weg staat.

Ik ben nu een gemiddeld een dag salaris kwijt aan het op en neer rijden naar de ouders. Terwijl de overheid altijd roept dat je moet helpen. Niet als me dat 50 euro per weekend kost. Wegenbelasting kost ook inmiddels al 380 euro per kwartaal, terwijl ik de schoonste diesel met 150pk heb op deze planeet (hybride uitgezonderd). En de overheid maar blaten over ‘de vervuilder betaalt”. Hoe komt het dat mijn mega-schone diesel dan 5 keer zoveel wegenbelasting betaalt dan een vieze stink vrachtwagen met euro3 welke 10.000 keer zoveel slijtage veroorzaakt aan het wegdek?
Ik zeg overigens niet dat vrachtwagens 10.000 keer zoveel wegenbelasting moeten gaan betalen maar wel dat ze 10.000x zoveel moeten betalen dan gewone auto’s. Dat is immers het schijn-motto van de overheid. De vervuiler betaalt.

Terug naar de auto’s… Waarom zou ik een nieuwe auto willen kopen? Alle LEUKE auto’s hebben tot wel 60% belasting op de aanschaf. Waarom zou ik een Subaru STi kopen? Voor de extra BPM op zo’n auto kan ik drie jaar de huur betalen van een woning in Duitsland waar de auto 60% goedkoper is EN beter uitgevoerd is en waar je ook eens sneller kunt en mag rijden dan 60km/h op een buitenweg.

Polen en Bulgaren mogen gewoon met hun “huh, welke APK?”-autootje naar hier komen maar als ik als potentieel duits-ingezetene hier langer dan een paar dagen zou rondtuffen moet ik BPM gaan betalen? Of als ik ook een vakantiehuis in Belgie zou hebben, driedubbel ?

En dan de subsidie op extra schone (nouja, schoon) auto’s. Nu rijdt iedereen in een Metsubsidie PHEV, Volvo PHEV, Prius PLUGIN, of Opel Ampera/Volt dingetje rond. Zeker in geval van de Opel rijden mensen zonder op te laden 1:8, waarbij ze schadelijker rijden dan in een Opel Ascona of Manta en dat is toch 30 jaar geleden. De Metsubsidie heeft zoveel subsidie gekost dat daar de komende 3 jaar de brandstof en onderhoud al van betaald is. Wanneer gaat zo’n auto dan wat opleveren voor het milllieu? En de mensen die zo’n auto kopen a 60.000 euro die hadden toch al genoeg geld om de brandstof en wegenbelasting te kunnen betalen.

Dus autoindustrie/sales… wordt wakker…. BPM eraf (die veroorzaakt alleen maar failliete garages en naast de snelweg moet de berm 3x per jaar gemaaid worden omdat de uitlaatgassen zo slecht zijn), Accijnzen maximaal 3% afwijken van buurlanden, wegenbelasting voor iedere auto 50 euro per maand, altijd. Schone brandstof LPG accijnzen naar uitstoot (daar was het toch om te doen, of was het voor de schatkist?). Tig toch van den zotte dat er in Rotterdam en Antwerpen meer LPG zinloos verbrand wordt dan de hele provincie Brabant zou verbruiken ? Mensen die meer verbruiken (schadelijke auto) betalen meer brandstof, dus al meer belasting. PUNT.

Als ik nog in Nederland blijf wonen is mijn volgende auto niet een nieuwe en ga ik elke euro gebruiken om minder euro’s belasting te betalen. Genoeg is genoeg.
Zo zo, de comeback van Opel?
Verder blijven we massaal Golfjes kopen, bijna belachelijk hoeveel je het nieuwe model al op de weg ziet.
Octavia, captur, Outlander wat een geluk dat er zo weinig auto’s worden verkocht!
De crisis heeft er voor gezorgd dat minder koopkrachtig zijn en derhalve minder auto’s verkocht worden. Ondanks dat het een flinke daling is, worden er altijd nog wel zo’n 400.000 aan de man gebracht, dus zoooo slecht gaat het ook weer niet, er is gewoon minder interesse.

Komt meteen punt twee om de hoek kijken: auto’s zijn erg goed tegenwoordig. Een elf jaar oude Golf (V) is nog altijd een meer dan prima auto. In 1999 was een 11 jaar oude Golf al echt een behoorlijk oude auto.

De milieuregelingen zijn prima. We kunnen zeggen dat de bestuurders van een V60 PlugIn Hybrid of Outlander PHEV belastingontduikende gierigaards zijn die uit zijn op een voordeeltje, maar veelal zijn dit toch de ondernemers en/of mensen die meer verdienen (en dus al erg veel belasting betalen).
Ik heb nog nooit in mijn leven een nieuwe auto gekocht en zal dat ook nooit doen. Als ik me dat ooit wel kan veroorloven begin ik eerder aan privé-lease denk ik.
Die arrogante autohandel krijgt nu eindelijk de rekening gepresenteerd. Ik zou als particuliere koper ook eerst 85x nadenken alvorens ik mijn geld bij een dealer (lees oplichter) zou inleveren voor een veel te dure nieuwe auto.
Ik denk inderdaad dat de arrogantie van de autodealers ook een rol spelen in het geheel, als je het mij vraagt zijn de showrooms in de meeste gevallen “eurovreters”.
Online is de toekomst en daar lijken de dealers nog niet helemaal in mee te willen.
Websites zoals http://www.nieuweautokopen.nl en http://www.ditisdeprijs.nl spelen hier op een creatieve manier op in.
Geen dure showrooms, meer korting doormiddel van het collectief, en simpelweg de goedkoopste manier om een nieuwe auto aan te schaffen.
En als je het mij vraagt een mooie optie voor een dealer om met dit soort bedrijven samen te werken.
Wie weet wordt het dan weer wat!
Dat de autoverkopen dramatisch gedaald zijn ligt niet alleen aan de economie. Ben zelf laats op pad gegaan om een nieuwe auto te kopen en ben menige dealer afgegaan. Dramatisch als een verkoper nog geen aandacht aan je besteed ze komen nog niet meer uit hun kantoor. En dan spreek ik toch over een aankoop van +/- 55.000,00 euro. En dit overkwam me bij elke dealer. Dus hoe zo geen auto’s meer verkopen. Je krijgt bij menige dealer de indruk dat je als klant zegt pak me die maar in dan kom ik hem morgen ophalen. Eveneens is inruilen van je auto problematisch waarbij na mijn berekening de dealer de winst moet maken want inruilprijs maakte een verschil van 30% marge voor de dealer en dat op een tweedehands auto. Logisch dat dealers het water tot aan de lippen staat en ik zou zeggen steek de hand in eigen boezem want die verkopers die ik ben tegengekomen zou ik meteen directe man naar huis sturen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).