Top 5: de duurste opties op een Pagani Huayra

Auteur: , 30 Reacties

Het was ooit een van de best bewaarde geheimen in de automotive wereld: een prijs- en optielijst van Pagani.

Immers: alleen de klanten hoefden dit te weten. Als je het niet kunt betalen dan gaat het je ook niet aan. Toch wordt onze nieuwsgierigheid nu bevredigd met een bedragenvelletje van de Huayra. De basis-Huayra staat voor € 1.056.000 in de prijslijst, maar dan heb je een kale instapper zonder gekleurde remklauwen of gekleurde autogordels, en dat is geen porem natuurlijk op je 700 pk sterke hypercar. Laten we de optielijst er daarom maar eens bij pakken:

#5 Zonda R-wielen – € 5.900

De standaardvelgjes zijn waarschijnlijk al niet heel goedkoop, maar als je je lichtmetaal in Zonda R-stijl wilt, dan mag je nog eens een overprijs van bijna 6 mille ophoesten.

#4 Signature leren interieur – € 7.900

Zie punt #2, alleen hier worden dwanggevoede Mormoonse Oeigoeren-bevers uit de hooglanden van Wisconsin gebruikt, vandaar dat de prijs per vierkante centimeter wat lager ligt.

#3 Set gekleurd aluminium – € 13.850

Aluminium-stripjes die in zwart/titanium geanodiseerd zijn? 7.950 euro voor het interieur, en 5.900 ballen voor het exterieur graag.

#2 7-delige bagageset – € 14.950

Als je dacht dat een paar Ferrari-tassen en -koffers al duur waren, het kan nog gekker. Alleen die fijnste, louter met ecologische Beluga-kaviaar gevoerde Angoleze Himalayadassen van de Zuidpool met een VWO-diploma worden verwerkt tot Pagani-tas. Dan snap je ook meteen waarom het zo duur is.

#1 Full carbon bodywork – € 112.500
Voor iets meer dan een euroton bakt Horacio Pagani een mooi krokant carbonhuidje voor jouw Huayra in zijn ambachtelijke Italiaanse ovens. Een mooi velletje mag wat kosten per slot van rekening.

We weten niet precies hoeveel van de klanten (85 and counting) een of meerdere vinkjes zet, maar gezien het bedrag dat toch al betaald wordt zal de drempel niet heel hoog zijn.

Oh, en als je wilt, monteert Sonus Faber een audioinstallatie. Deze zien we echter niet op de lijst, die HIER kunt lezen, staan. (via thesupercarkids.com)



30 reacties

Eigenlijk valt de prijs van die velgen best mee als je weet dat sommige(dure)BMW velgen ook 6.000 kosten
@wbraber: uit bovemstaand artikel kan ik niet herleiden of het om forged wheels gaat, maar bij BMW heb je voor die 6.000 volgens mij wel forged wheels. Overigens zijn er maar 2 of 3 fabrieken in Europa die de wielen produceerd voor alle auto merken
@wbraber: Maar da’s de totaalprijs en niet de meerprijs… ;)
Full carbon bodywork ? Het koetswerk van deze wagen is toch al in carbon? Dus je betaalt 112500 omdat je geen gekleurde laklaag wil? Net zoals een Zonda vind ik een carbon uiterlijk mooier.
@Bartholomeo: Ik vermoed dat dat komt omdat ze veel meer zorg in aansluitingen en naden moeten besteden, zodat het carbon patroon overal mooi doorloopt.
@sergedemulder: carbon patroon loopt altijd door. Ook van de Huayra’s die later een kleurtje krijgen.
@treser: je snapt het niet goed wat bovenstaande bedoelt. Bij Pagani zorgen ze ervoor dat het carbonpatroon bij aansluitende carrosseriedelen naadloos in elkaar overvloeit. Alsof het uit 1 stuk gemaakt is als het ware. Dit extreem oog voor detail zie je niet bij andere merken.
@Bartholomeo: De body was toch gemaakt van een mix van carbon en titanium?
@ttcate2: alleen de monocoque volgens mij, de rest van de panelen zijn carbon
@Bartholomeo: Zoals serge al meld zullen ze voor een ‘naked’ versie veel meer tijd moeten besteden aan het netjes leggen van de carbonfibers, wat vreselijk moeilijk werk is. Daarnaast vermoed ik dat er dan een extra zichtlaag nodig is dat niets toevoegt aan de stijfheid van het paneel, maar vooral mooi moet zijn (2.2 twill weave bijvoorbeeld), dit kost toch weer wat vierkante meters extra.

Als laatste is het afwerken van carbon fiber ook niet zo makkelijk, er moet een speciale blanke lak gebruikt worden om te voorkomen dat het carbon wit uit slaat als het nat wordt en om het te beschermen tegen UV straling. Komt stiekem nog best veel bij kijken ;)
@motoragent: dat is toch hetzelfde dat je extra moet betalen als je geen type-plaatje op je BMW wilt hebben. Gaatjes moeten gedicht, plamuren, schuren, spuiten. Dat kost nou eenmaal tijd en dus geld :-)
@ropbp: Helaas voor jou is die optie bij BMW gratis.
@berlinetta: Bovendien zitten die dingen gewoon gekit, dus je bespaard BMW moeite en kosten.
@motoragent: Niet bij peugot, renault, dacia…. Daar is het ook geen optie.
Als je toch al dik een miljoen neerlegt, kun je het net zo goed gelijk aanpakken en die anderhalve ton er gelijk bij doen. Toch zou ik voor dat totaalbedrag liever 2 Lambo’s en een privé tankstation hebben
@lambowambo: Nou, die tassenset mogen ze van mij houden. Ook fully naked carbon gaat me een beetje ver. Doe maar de helft ofzo, de rest in een mooi kleurtje.
Dan blijkt op eens, dat Porsche de Dacia is van supercarland.
@Den: Alleen gaat het hier om een hyper car…
@Den: wat is daarop uw antwoord?
@solmatje: tsja, als ie t zo letterlijk neemt…het is beeldspraak… of pakt hij die mier ook echt? :)
@Den: beeldspraak of niet, het gaat hier gewoon om een Hypercar en dan haal je de term ‘supercar’ erbij… Verklaar is hoe je dat voor mekaar kreeg.
Waarom zou je Zonda R wielen onder je Huayra willen? Dan krijg je echt een identiteitsstoornis… Dan wil ik er meteen Huayra R wielen onder!
Na de full-carbon body, bestaat de echte top-5 van duurste opties trouwens uit lakwerk, bijvoorbeeld:

Two-tone bodywork – Paint and Inserts in Visible Carbon Fibre: USD 59.500,00
Dat scharen we onder 1 noemer, de lakken/het exterieur. Daar heb ik de duurste van gepakt. Anders wordt t een beetje een saaie top 5.
Dat valt nog mee. Bij Bugatti betaal je 3 ton voor een blanco/doorschijnend gekleurd carbonfiber exterieur.

Het suffe van blanco carbonfiber trouwens is dat het zwaarder is dan geverfd carbonfiber, omdat de blanco laklaag dikker moet zijn.
Sonus Faber geluid systeem is ~35K euro.
Toch vind ik hem niet zo mooi, qua exterieur.. interieur wel, maar exterieur niet..
Ziet er op de een of andere manier gewoon iets gedateerd uit, zeker naast de nieuwe McLaren en LaFerrari..
Ik vind hem ook niet mooi. Vooral de aflopende zijkant maakt hem lomp. Geef mij maar de Zonda, dat is een haarscherpe wigvorm met een cockpitje er bovenop. Heerlijk.
Ik vind het dan wel weer een mooie auto. Apart en echt uniek, met een prachtig interieur. Helaas zijn er wel twee dingen die me mateloos storen:
1. die cheap-ass ledjes in de voorbumber. Alsof Horacio daarvoor bij Halfords heeft aangeklopt.
2. Het geluid. Opdonderen met de turbo’s.

Ik had er wel een miljoen bij willen leggen om gewoon het blok uit de Zonda erin te knikkeren. Dan heb je de perfecte auto.
Onbelangrijk voor mensen die hem nooit zullen kopen inderdaad.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).