
Hey, het is dan wel geen 400, maar doe het ze maar eens na.
Het bijzondere Supra V12 biturbo-project van Japanse tuner Smokey Nagata is een poging om te laten zien dat de Japanse fabrikant best een potente, dagelijks bruikbare supercar zou kunnen bouwen. Het hevig aangepaste Toyota-blok levert 1000 pk, wat in theorie voldoende zou moeten zijn om de magische 400 km/h-barrière te doorbreken.
Op de Nardo Ring lukte dat deze week echter niet – de teller bleef steken op 358. Nog steeds niets om je voor te schamen, maar om Toyota daadwerkelijk over de streep te trekken om een supercar te gaan bouwen moet je toch iets beter je best doen, Smokey.





Wordt goud dan werkelijk hét nieuwe kleur?
Nee maar misschien wel DE
Wat is hier nu eigenlijk de bedoeling van? :s DE benzine stations leeg te zuipen ofzo, :D
Nagata! Dat is de man die Engeland uit werd gezet, omdat hij 320 km/h reed op de snelweg.
Destijds met een Top Secret Skyline die 1020 pk produceerde.
pfff, alsof 358 km/u nog niet supercar-achtig is… :roll: Wat wil Toyota nou werkelijk? Een supersupercar die 500 km/u kan op puur hybridetechniek ofzo???
Dat is trouwens wel een hele gave achterspoiler op de Supra! I love it! :D
audi online
dat die ie met deze zelfde supra…alleen was dat toen nog niet zon hevig verbouwde als deze ;)
Prachtig! Om een fabrikant over de streep te trekken laat je even met hun eigen verouderde technieken zien dat het kan.
Petje af voor deze heer. Ookal is het doel dan nog niet bereikt.
Ik zou hem alleen al willen hebben met zijn uiterlijk :)
Je hebt ok een stand met V6 is toch ok al leuk voor een beginner:roll:
Om de 400km/h te bereiken zal de aerodynamica van die auto flink beter moeten, volgens mij moet die spoiler er dan ook af….
bugatti had tog ook problemen om de 400 halen (bleven eerste instantie ook steken ook 380) dus deden ze met de aerodynamica “spelen” en toen haalde ze de 400 ook dus als ze dat ook doen met deze supra…
Top Secret is een goede tuner… maken beestachtige getuned autos…. Altijd al fan geweest!! Go Nagata!!
Ik ben er van overtuigd dat Top Secret de 400 nog wel eens gaat halen… Overigens heb ik ergens eens gelezen dat deze uber Supra sneller naar de 300 accelereert dan een Veyron… Als dat zo is, mag dat van mij al een behoorlijke prestatie genoemd worden…
maaar… 358 op nardo is toch sneller dan 358 op een normale rechte weg?
En dan heb ik het niet over de snelheid, maar over de krachten waar een auto op nardo tegenin moet werken? Dat is daar allemaal een stukje heftiger.
is er ergens film van vna deze run?
Alle frutsels en taartscheppen mogen er wel eerst afgehaald worden, anders moet er nog 500 pk en een flinke mep koppel bijkomen om de 400 te kunnen bereiken.
400+km/u zal ook nooit kunnen met het design van de Supra, hij is er gewoonweg niet op berekend! De Veyron heeft met ongelooflijk veel moeite en vakmanschap zijn buitenaardse specs ed bereikt. Die Supra is krachtig maar om hem over de 400 te krijgen heb je toch echt veel meer powerrr! nodig. ;) :P
1000pk is in theorie voldoende, ware het niet dat zeg maar 70% van alle bumpers, spoilers, e.d. alleen voor de show zijn. Dat ding moet een stuk lager, slanker, en lichter, en dan maar es proberen op die VW testtrack waar de Veyron ook reed :D
Precies, want de Veyron haalt de 400 ook niet op Nardo. Dat lukte ze alleen op die testtrack van VW. Maar buiten dat om vind ik 358 al een hele prestatie van een tuner, zeker als het ook nog een rijdbaar geheel is. Denk trouwens wel dat deze Supra ook korter gegeared is waardoor ie wellicht sneller accelereert maar op zulke snelheden dus een beetje blijft steken.
WithGolD schrijft,
Je hebt ok een stand met V6 is toch ok al leuk voor een beginner:roll:
Een Supra heeft standaard een lijn 6 ;). De 1JZ, 1.5JZ of 2JZ. En die oude hokken rijden met die 7M’s.
Oh en btw: met die vleugel zal dat ook gewoon nooit lukken. 1000pk, 2000pk of 3000pk, die vleugel moet en zal eraf, ofwel door een mensenhand ofwel door de luchtweerstand.
Voor alle wijsneuzen hier…
…die vleugel is er dan ook afgehaald.
Nou wil ik de Veyron liefhebbers niet op de teentjes trappen, maareh…
Veyron:
Cw 0,355
Frontal Area 2,07m2
Supra Mk4
Cw 0,33
Frontal Area 1,83m2
You do the math… ;) Theoretisch is het goed mogelijk, maar dan moet de boel wel goed voor mekaar zijn.
Gaat Smokey nu kamikaze plegen, omdat hij heeft gefaald?
Ja, en om even aan te geven dat dat niet zo heel veel betekent, een F1 auto zit volgens wikipedia tussen de 0,7 en 1,1 en de rumpler uit de jaren 20 zit op 0,28
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rumpler
@ knorrit : u bedoelt harakiri?
@sjaak: niet zo veel betekent? Bij hogere snelheden is de luchtweerstand de belangrijkste kracht die moet overwonnen worden. Die kracht is evenredig met de Cw, het frontale oppervlak van de auto en het kwadraat van de snelheid. Bij 358 of 400 km/u zou ik daar persoonlijk toch rekening mee houden…
Een F1-auto heeft een klein frontaal oppervlak, dat de slechte Cw-waarde enigzins compenseert. En die Rumpler is gewoon een geniale auto :-).
okee, de 400 km/h is heilig, maar toch zou ik persoonlijk zelf niet klagen als ik 358 km/h zou rijden op de weg!
bouw liever normalere auto’s die goed gaan tegen een goed prijsje! daar heeft iedereen baat bij!
Jesper schrijft,
14 April 2008 om 13:03
1000pk is in theorie voldoende, ware het niet dat zeg maar 70% van alle bumpers, spoilers, e.d. alleen voor de show zijn. Dat ding moet een stuk lager, slanker, en lichter, en dan maar es proberen op die VW testtrack waar de Veyron ook reed
Ja en mede omdat de lucht intake vooraan zit zal dit veel tegen houden.
Zoals je zegt: Lager is beter, bij de veyron moet je een speciale sleutel omhalen zodat hij zakt.
wat een extreem oud nieuws is dit :P
@ mrp
hahahhahaha
@Rick Dos
De bumper spoiler moet er dan ook vanaf, die zal ook aardig wat down force creëren met zo’n snelheid.
Hoezo heeft Toyota een V12 in het asssortiment?
Lexus zeker?
Ik dacht namelijk dat de Supra niet verder kwam dan een 6-in-lijn?
Maar ja, het zal wel een Lexus (technisch gezien natuurlijk Toyota) blok zijn…
deze supra gaat de 400 pas halen als de spoiler eraf gaat . lager wordt en lichter wordt. alles wat jullie hebben gezegt klopt maar voeg dat samen en dan heb je de perfecte formule dat weet ik als geen ander en wie echte rijkunsten wil zien kijk zondag naar mij in de dtm op rtl7 of kom in juni naar zandvoort daar zal ik handtekeningen uitdelen en een loting houden en de winnaar mag 2 rondjes met mij meerijden. dus tot op zandvoort c.alberts
@ Carmaster
De V12 in deze supra komt uit ’n toyota century ;)
Met die vleugel 358 km/h is best knap.
Je kunt het niet met een veyron vergelijken..
De veyron heeft volkswagen miljoenen gekost om hem op hoge snelheid stabiel te houden, dat is ook de reden waarom hij zo duur is.
Een Supra is niet gemaakt voor 400 km/h, al schroef je er 100 rolkooien en stabilisatorstangen enzo in.
Denk niet dat ik in een Supra zou willen zitten met 400.
hoe lang zou dit ding zijn top kunnen behouden voordat de boel breekt??
1000 pk, nou wauwie zeg.
dat zegt totaal niks.
torq en bandengrip zorgen voor je topsnelheid.
geen tractie geen snelheid immers.
Ik ben heklemaal lamgeslagen, m`n Tom Tom weet echt niet meer hoe snel ik van Amsterdam naar Utrecht met zo`n gevaarte kan rijden.
die spoiler ziet niet uit
Mooie auto en een nette prestatie! Wat ik me alleen af vraag is hoelang deed deze dikke 12 cilinder erover om van 0-300km/H te gaan? 23 sec?
Wat oliedom om een widebodykit te monteren op een auto waarmee je 400 wil gaan rijden!
spoilers en bumpers eraf?
er moet wel n beetje downforce overblijven..
ma n widebodykit lijkt me ook niet zo slim nee
al heeft nu al wel de 400 al gehaald met een spoiler van wings west (als ik het goed heb)