• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Topberaad FIA vanwege safetycar procedure Abu Dhabi [UPDATE]

Auteur: willeme, gepost 14 januari 2022 om 09:30 – 80 Reacties

Topberaad FIA

Er is topberaad bij de FIA. Hier gaat men de acties van Michael Masi onder de loep nemen.

Het houdt niet op, niet vanzelf. Ondanks dat ‘we’ voor het eerst een Nederlandse Formule 1-wereldkampioen hebben, is er ook de nodige controverse. Dat ging niet om het feit dat Hamilton vrijuit ging bij zijn actie in ronde 1, waar hij de bocht afsneed. Nee, het ging om de beslissing van Michael Masi.

Ondanks de euforie in Nederland, is men wereldwijd zwaar teleurgesteld. Hamilton lag op ramkoers om te winnen, maar zag zijn voorsprong in de laatste paar ronden verdampen om in de laatste ronde verschalkt te worden door Verstappen op versere en zachtere banden. Wellicht hebben jullie het mee gekregen.

Topberaad FIA

Handelen van Michael Masi

Volgens Racingnews365 is er vandaag een topberaad bij de FIA. Er staat sowieso een heel belangrijk gespreksonderwerp op de agenda: het handelen van Michael Masi tijdens de safetycar-periode na de crash van Nicholas Latifi. De vergadering wordt voorgezeten door de nieuwe voorzitter, je weet wel, Mohammed Ben Sulaymen. Hij krijgt wat hulp van Robert Reid, die een uitgebreide analyse heeft gemaakt van de situatie.

"...en dus zegt toto tegen Masi NO NO NO That is so not right!!!"

Nu is het op zich niet vreemd dat de FIA topberaad houdt om zijn eigen acties te onderzoeken. Toevallig kwam de FIA laatst nog in het nieuws omdat de naam van Michael Masi ontbreekt op het FIA-organogram voor 2022. Dat komt echter door de aanstelling van Peter Bayer, de nieuwe baas van Masi. Die beslissing was echter al genomen voordat de GP van Abu Dhabi van start ging.

Topberaad FIA

Gênante situatie topberaad FIA

Het meest gênante aan de situatie is dat het lijkt alsof er koppen moeten rollen. Volgens de populaire Nederlandse F1-site is het nog onzeker of Lewis Hamilton volgend jaar nog wel mee zal doen. Het schijnt dat Lewis Hamilton enorme eisen stelt bij de FIA.

Dat is hoogstwaarschijnlijk de reden dat er nog steeds radiostilte heerst bij Hamilton. Op geen enkel kanaal heeft hij ook maar iets van zich laten horen sinds de kwalificatie van de GP van Abu Dhabi, waar hij toevallig genoeg ook tweede werd, net als in de race en het kampioenschap.

"Yo man, kan ik doekoe van je lenen? Moet pattas voor mijn tanga halen."

UPDATE (14 januari): De geruchten bleken te kloppen. Ook de F1-organisatie meldt dat er een ‘gedetailleerde analyse’ aankomt van wat er op die zondagavond 11 december is gebeurd. De FIA kondigde 16 december al aan dat er een dergelijke analyse zou komen.

Aanstaande 19 januari wordt de safetycar-situatie onder de loep genomen door de Sport Advies Commissie. Daaropvolgend komt er een discussie met alle Formule 1-coureurs. Dus niet alleen de heren die erbij betrokken waren, maar alle huidige F1-coureurs.

De uitkomst ervan wordt ten tijde van de World Motor Sport Council op 18 maart bekendgemaakt. Dan wordt ook de ‘organisatie voor 2022 geoptimaliseerd.’ Wat dat laatste precies gaat inhouden, is onduidelijk.

Via: Racingnews365.

Ook interessant!

  • Video: Grand Prix van Abu Dhabi Track Guide
    Video: Grand Prix van Abu Dhabi Track Guide
  • Video: Start GP Abu Dhabi, Lewis pakt Max
  • Oranje tribune voor Max Verstappen in Abu Dhabi
    Oranjetribune voor Max Verstappen in Abu Dhabi
  • FIA-steward: "verwacht niet dat besluit wordt teruggedraaid"

Nieuwste artikelen

  • De configurator voor de Bugatti Tourbillon is beschikbaar
  • Gloednieuwe hypercar van €3 miljoen blijkt rampenbak
  • Jij raadt nooit welke legende 60 kaarsjes uitblaast…
  • Verkeerde autobanden kosten 1 miljard euro per jaar
FacebookTweetPinLinkedIn

abu-dhabi, fia, Formule 1, Lewis Hamilton, Mercedes, michael-masi, Racing

Vorig bericht: « Dit zijn de ruigste Lexussen aller tijden
Volgend bericht: Wat zit er eigenlijk onder de Toyota GR GT3? »

Lees Interacties

Reacties

  1. bernoulli zegt

    13 januari 2022 om 12:30

    Evalueren is alleen maar goed. Zouden veel meer bedrijven en instanties moeten doen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 januari 2022 om 13:52

      Evaluaties, retrospective’s, lessons kearned sessies en dergelijke zijn fantastisch om je gal te spuwen of om flink wat werktijd relaxed door te brengen…
      Met andere woorden, terugblikken is ok maar het moet niet al te lang duren.

      Login om te reageren
      • baf07 zegt

        13 januari 2022 om 19:47

        @mashell: well said!

        Login om te reageren
      • Siemi zegt

        14 januari 2022 om 11:01

        @mashell: het is helemaal leuk als een blameless post mortum wordt aangegrepen om een schuldige te zoeken.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          14 januari 2022 om 13:16

          Dat is waar MB al meer dan een maand keihard op inzet …. En ik zou een groot voorstander zijn van de aanpassing van de regelement (om b.v. standaard niet meer achter een safety-car te eindigen, maar altijd een last flying-lap); maar dat gejank over Masi en onzinnig impliceren dat little Lulu niet terugkomt is vermoeiend; ze hebben een kostenstuctuur van miljarden per jaar; dus MB trekt zich nooit van z’n leven terug voor 2022….

          Login om te reageren
  2. baserace zegt

    13 januari 2022 om 12:34

    Wellicht hebben jullie het mee gekregen 🤣 gelukkig wel; een van de hoogtepunten van 2021😇

    Login om te reageren
  3. brammetjedeb zegt

    13 januari 2022 om 12:36

    Dat een Mercedes na zoveel kampioenschappen achter elkaar en met een seizoen vol geluk zo ver gaat om op de één of andere manier toch het gelijk te halen… ik vind het jammer…

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      13 januari 2022 om 13:00

      duidelijkheid scheppen niets mis mee.

      Login om te reageren
      • BeQuietAndDrive zegt

        14 januari 2022 om 10:38

        Precies dat. Ik verwacht overigens niet dat Hamilton elke dag met de FIA aan de telefoon zit. Mercedes heeft gevraagd om het onderzoek, ik kan me echter goed voorstellen dat iedereen in de paddock duidelijkheid wilt omtrent de safetycar regels.

        Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        14 januari 2022 om 11:40

        @heckblende: de regels zijn al duidelijk. Masi had het recht om te doen wat hij deed. Het was iets wat niet eerder zo gedaan is maar hij heeft volgens het regelement gehandeld. De regels zijn dus duidelijk. De vraag is of je ze aan wil passen.

        Login om te reageren
        • heckblende zegt

          14 januari 2022 om 15:00

          toch gaan ze een onderzoek doen.

          maar ze kunnen beter jou bellen begrijp ik?

          Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          14 januari 2022 om 19:20

          @mark997gt3: euh dat is het probleem juist…de regels zijn geschonden/niet nageleefd. Ofwel finishen onder sc ofwel alle gedubbelde wagens ontdubbelen …

          Login om te reageren
          • notsobig zegt

            14 januari 2022 om 21:30

            @chrisvis: euh nee… Want er is ook een regel die zegt dat ze van de regels mogen afwijken als ze dit nodig achten…

            Login om te reageren
            • realhustler zegt

              15 januari 2022 om 19:52

              Dat artikel waar ze op doelen is een artikel over de taak verdeling en nooit bedoelt als een soort volmacht

              Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    13 januari 2022 om 12:42

    Alhoewel ik Max over een heel seizoen de terechte kampioen vind, is Lewis gewoon bestolen die laatste race, door heel vreemde beslissingen van Masi. Die had of eerder de call moeten maken van, achterblijvers erlangs, of moeten blijven bij zijn eerdere call, achterblijvers er niet langs. Masi heeft hier een fout gemaakt door eerst nee, en toen okay alleen die auto’s tussen Lewis en Max in er wel langs te zeggen. En die fout dient naar mijn mening toegegeven te worden, en er moet gekeken worden hoe ze dit in de toekomst kunnen voorkomen. En Masi kan natuurlijk een fout maken, hij moet het ook a la minute beslissen, maar wees dan gewoon eerlijk over de fout die gemaakt is. Sommige scheidsrechters in het voetbal geven ook hun fouten toe, en dat vind ik klasse.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      13 januari 2022 om 13:24

      @Johanneke: mwah de race is meer dan die ene laatste ronde. Het kampioenschap ook. Soms heb je geluk met situaties en soms niet. Moet je gewoon accepteren en niet over door blijven emmeren. Iedereen voelt zich wel eens bestolen van iets door het geluk van een ander.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        13 januari 2022 om 15:32

        Precies, je zegt het goed, de RACE, niet de beslissingen van een raceleider die zeer onduidelijk is zoals wel/niet passeren van achterblijvers.

        Login om te reageren
      • sportevo zegt

        13 januari 2022 om 18:07

        @benja01: en als je alleen naar die race kijkt is Verstappen geen terechte winnaar al was dat wel het resultaat. Hij werd aardig op zijn nummer gezet door Hamilton die een top start had en Verstappen op mindere banden toch gewoon op afstand kon houden tot de laatste ronde.

        Overigens heeft Verstappen het over het seizoen gezien ook gewoon verdiend maar Hamilton andersom ook.

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          14 januari 2022 om 12:37

          Dat had dan weer meer met de auto te maken dan met het verschil tussen max en hamilton..

          Login om te reageren
          • chrisvis zegt

            14 januari 2022 om 19:25

            @dutchneon: max reedt ook niet bepaald in een Haas he…

            Login om te reageren
        • Richmond zegt

          14 januari 2022 om 13:11

          @sportevo: winnen en kampioen worden gaat niet om wie het verdiend. Je wint of je wint niet. Het gaat om de som der delen van het hele seizoen. Elke race zijn er momenten en situaties die in je voordeel of niet werken. Soms door eigen invloed, veel door invloed van buitenaf. Je kan daarom niet zeggen dat Hamilton de race verdiende te winnen en dan ook meteen kampioen moest worden. Want hij heeft genoeg races gewonnen die hij niet verdiende te winnen. Maar wel gewonnen heeft en daardoor in de situatie gekomen is dat hij überhaupt nog mee deed.

          Login om te reageren
          • sportevo zegt

            14 januari 2022 om 15:45

            Het is wel een stukje met een hoop tegenspraak.

            Aan de ene kant zeg je dat je wint of niet en dat het niet gaat om het verdienen maar dat het gaat om de som der delen (m.a.w. wie scoort aan het eind van de rit de meeste punten?) maar vervolgens stel je ook dat als Hamilton Abu Dhabi had gewonnen, hij zijn kampioenschap niet verdiend omdat hij races heeft gewonnen die hij niet had mogen winnen?

            Zowel Hamilton als Verstappen zouden beiden even verdiend kampioen zijn geworden.

            Login om te reageren
            • Richmond zegt

              14 januari 2022 om 22:44

              @sportevo: ok ik zei het verkeerd. Degene met de meeste punten heeft terecht gewonnen. Of die daar subjectief “recht” op had ofwel had “verdiend” doet er niet toe.

              Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      13 januari 2022 om 13:35

      Het probleem : er zijn 2 race directors. De eerste kennen we allemaal, dat is Masi. Maar er is ook een lokale Race Director. Die laatste is bepalend. In dit geval moest Masi wachten op de 2e RD die het verloop van het incident bekeek.

      Zodra er geen marshalls of takelwagens meer op de baan waren gaf de lokale RD de baan vrij. Direct erna gaf Masi het signaal dat de achterblijvers erlangs mochten. Die mogen erna volle patat en je wilt niet dat ze vol gas langs een incident gaan.

      Login om te reageren
      • chrisvis zegt

        14 januari 2022 om 19:27

        @rwdftw: idd….maar normaal zijn het wel ALLE achterliggers die voorbij mogen…net daar gaat Masi dik in de fout

        Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      13 januari 2022 om 13:56

      @Johanneke:
      Ik ben zeker met je eens…..anderzijds kan ik je een 6-tal voorvallen gedurende het seizoen opnoemen dat Masi Lewis flink heeft lopen matsen.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 januari 2022 om 15:12

      Ik vind de uitslag van dit seizoen echt prima. Max de rijderstitel en Mercedes de constructeurstitel. Zo hoort het ook. Max was de beste rijder en Mercedes had de beste auto gebouwd. En ik begrijp de frustratie van Hamilton over de laatste ronde, maar als we het lijstje met pech van Max eens gaan opsommen dan is de conclusie snel duidelijk lijkt me.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        13 januari 2022 om 15:34

        Als Verstappen geen pech had gehad dan was het ook prima te pruimen voor Hamilton, fair en square verslagen. Het zit in de rare beslissing van Massi om eerst niemand voorbij te laten en later wel. Terecht dat dit onderzocht wordt.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          13 januari 2022 om 17:49

          @Erik: natuurlijk moet de FIA evalueren, maar dat moeten ze sowieso. Het is in het algemeen een bewogen seizoen geweest met track limits en inconsequente penalties. Wat masi ook had gedaan her was altijd fout geweest. Net als een strafschop in de laatste minuut. Deed hij niks was het fout, ingrijpen ook fout. No win situation. Was onder whiting niet anders.

          Login om te reageren
    • rolov zegt

      13 januari 2022 om 19:26

      @Johanneke: bij Mercedes hadden ze gewoon naar binnen kunnen gaan . Net als Red Bull alleen durfde ze de gok niet en redbull had niks te verliezen

      Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      13 januari 2022 om 21:38

      @Johanneke: exact dit.

      Ben geen F1 fan maar het staat volgens mij buiten kijf dat de regels onjuist zijn toegepast. Dat is voor iedereen kut met peren. Niet alleen voor Lewis die keihard genaaid is, maar ook voor Max die straks de geschiedenis ingaat met een titel die door de hele wereld behalve NL discutabel wordt geacht.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        14 januari 2022 om 13:12

        @dewittecondor: alleen omdat het ook meteen het kampioenschap beslist heeft. Was er hierna nog een race te gaan, dan was er de helft niet zoveel aandacht voor.

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          14 januari 2022 om 13:14

          Precies. Dus een smet op het seizoen, voor iedereen.

          Login om te reageren
      • Niels zegt

        14 januari 2022 om 14:02

        @dewittecondor: Duidelijk geen F1 fan inderdaad..

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          14 januari 2022 om 19:34

          @c597ls1: ben dezelfde mening toegedaan en ben al “F1 fan” vanaf 1998. Verdiep u even in de regels en dan praten we verder

          Login om te reageren
          • Niels zegt

            14 januari 2022 om 19:40

            @chrisvis: Volgens mij heb ik al een paar keer reacties van u gelezen op andere topics gerelateerd aan de F1 dat ik absoluut geen zin heb om überhaupt discussie te voeren met u. Als u niet de Hamilton geile fan bent die ik voor me heb dan mijn excuses daarvoor.

            Login om te reageren
            • chrisvis zegt

              14 januari 2022 om 19:52

              @c597ls1: ben altijd McLaren fan geweest…draag elke rijder van dat team nog altijd een warm hart toe(zelfs Alonso)…. Ik kan zelf genieten van elke mooie actie ongeacht wie die maakt. Zie graag wheel to wheel racing en dat hebben we dit jaar zeker gekregen. Hetgeen mij en vele vrienden van mij hier (België) wel hebben is een gevoel van competievervalsing….hadden ze dit ten nadele van Max gedaan had het kot al helemaal te klein geweest…

              Login om te reageren
              • Niels zegt

                14 januari 2022 om 19:58

                @chrisvis: Dat u het gevoel heeft van competitievervalsing zou kunnen en kan ik in die zin begrijpen vanwege het surrealisme. Echter het is al eens eerder uitgelegd: Masi handelde conform de regels… ga het F1 wetboek er niet bijpakken maar Masi en zijn collega hadden het allesbeslissende laatste woord conform de safetycar. Dat ze dit soort situaties volgende keer anders willen oplossen omdat Mercedes maar blijft janken snap ik deels, echter conclusie blijft dat Mercedes en Hamilton zich als een klein kind gedragen… Ik ben overigens geen eens Max fan en woon niet in Nederland, heb wel geweldig genoten van die allerlaatste ronde…

  5. Alfarobert zegt

    13 januari 2022 om 12:45

    Hamilton ga aub van je poen genieten en je hotels runnen.We kunnen je missen als kiespijn. Ook zonder Toto’s Mercedes(aandeelhouder) blijft de Formule 1 wel voortbestaan.Als je zo slecht tegen je verlies kunt en je blijft gedragen als een verwend kind van 3 zeg ik oprotten.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 januari 2022 om 13:59

      We kunnen hem helemaal niet missen. Stel je voor Hamilton zou nu stoppen en Verstappen wordt volgend jaar weer kampioen, dan kleeft daar toch altijd aan, ja maar Hamilton deed niet meer mee… Er moet serieuze tegenstand zijn.
      Iets wat je nu ook ziet, Hamilton heeft 7 wereldtitels bij twee verschillende teams, met tegenstand van de grootste namen en nog zijn er hier hele volksstammen die beweren dat hij het allemaal op een presenteerblaadje heeft gekregen vanwege een superieure auto. Zulke seizoenen zijn er geweest maar de meeste niet maar erkennen dat Hamilton de beste F1 coureur allertijden is willen ze niet.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        13 januari 2022 om 15:40

        @mashell: tegenstand van de grootste namen? Proest!

        In 2008 misschien wel. Vanaf 2014 absoluut niet. Paar races Ferrari, paar races Red Bull. Maar die dominantie over een seizoen genomen was enorm.

        Mind you: dan moet Hamilton het nog wel even voor elkaar boksen. Maar er was niet echt tegenstand, meende ik ;-).

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          13 januari 2022 om 17:52

          @willeme: eens. Vettel is geen tegenstander geweest met Ferrari, Alonso ook niet en die is ook nog drie jaar weggeweest. Alleen Rosberg heeft het hem 1 seizoen moeilijk gemaakt. Voor de rest heeft hij een relatief onbezorgd leven gehad, want elke interne tegenstand werd vakkundig klein gemaakt.

          Login om te reageren
          • chrisvis zegt

            14 januari 2022 om 19:39

            @benja01: ah daarmee dat Roberg WK werdt??

            Login om te reageren
    • dijan zegt

      13 januari 2022 om 14:45

      Alfa,jouw commentaar en haat tegen Lewis kunnen we ook missen als kiespijn .

      Login om te reageren
    • BeQuietAndDrive zegt

      14 januari 2022 om 10:41

      Wat een onzin dit. Sporters pushen elkaar vaak tot grote hoogten, ze hebben elkaar nodig. Ik durf wel te stellen dat Max het niveau van dit jaar niet gehaald had zonder een gelijkwaardig opponent zoals Hamilton. Dit zie je in meer sporten, dus we moeten juist blij zijn met deze strijd.

      Ik verwacht overigens niet dat Hamilton elke dag met de FIA aan de telefoon zit: dit is gewoon Mercedes, maar ik denk dat andere teams ook die duidelijkheid willen.

      Login om te reageren
      • tborre zegt

        14 januari 2022 om 13:52

        @BeQuietAndDrive: ik denk zelfs dat niemand elke dag aan de lijn hangt. Dit is gewoon uitvoeren wat eerder is afgesproken. De rest is stemmingmakerij en interpretatie door persoon x en y die denken eventueel iets te weten … leuk voor een riooljournalist maar objectief is dit enkel “we doen nu deftig wat we al lieten weten dat we zouden doen”. De rest van dit artikel is hersenspinsel van buitenstaanders.

        Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      14 januari 2022 om 14:24

      @Alfarobert: alsjeblieft niet dan wint straks Max alles met afstand dan wordt het weer saai, die twee moeten juist op en naast de baan elkaar de tent uit vechten ;-)

      Login om te reageren
  6. Scarface zegt

    13 januari 2022 om 13:04

    Ik geef het nog een week, misschien twee, en dan komt de final insult: de racisme kaart.

    You heard it here first.

    Login om te reageren
  7. lpgbarrel zegt

    13 januari 2022 om 13:08

    Is dit niet het werk van een Oostenrijker? Volgens mij heeft Lulu meer plezier met kleren uitzoeken

    Login om te reageren
  8. Ben E. zegt

    13 januari 2022 om 13:39

    Er moeten koppen rollen?
    Als Hamilton stopt is er een kop gerold, opgelost …

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    13 januari 2022 om 13:46

    Beetje vaag verhaal. Niet van Autoblog of zo, maar in z’n geheel. Waarom is er nu al topberaad nodig? De aangewezen onderzoekscommissie is afgelopen maandag pas begonnen met het onderzoek en hoopt de bevindingen uiterlijk 3 februari te kunnen presenteren. Tot die tijd lijkt het mij verstandig dat ook de hoge heren bij de FIA nog even van hun vakantie genieten, voordat er straks onschuldige mensen hun congé krijgen of andere maatregelen aangekondigd worden zonder dat daar een goed fundament voor is.

    Login om te reageren
    • tborre zegt

      14 januari 2022 om 13:54

      @Edge: moet eens naar de fia pagina gaan´ daar noemen ze dit geen topberaad. Enkel een agenda opmaken om gemaakte afspraken na te komen. Spannende daarin is de datum die men nu heeft besloten om het uit te voeren. Rest is mayonaise van randactoren

      Login om te reageren
  10. bassrt zegt

    13 januari 2022 om 13:58

    Van mij hoeft Masi niet ontslagen te worden, maar dat er iets veranderd moet worden aan de regels en de manier van handhaven ben ik zeker mee eens. Ik zou beginnen met 1 vast team van mensen die bij alle races aanwezig is. Dan hebben de mensen altijd dezelfde mening over dezelfde situatie en kan constanter worden gehandhaafd wanneer nodig.

    Ook regels omtrent tijd en gridstraffen mogen van mij veranderd worden. Gridstraf voor te veel onderdelen gebruiken standaard laatste plek starten en bij een sprint race achteraan starten in de grand prix en niet de sprint kwalificatie race. Een crash waarbij je concurrent uitvalt ook geen tijdstraf maar 3 plekken terug in de einduitslag, zodat iemand die dat doet nooit op een podium kan komen te staan.

    En wellicht veel meer dingen als je alle regels zou lezen, maar laten we met deze eens beginnen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 januari 2022 om 14:54

      Je voorstel is heel redelijk en zou ook gewoon kunnen werken. Dus ik zeg: doen!

      Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      13 januari 2022 om 21:37

      @bassrt: kijk zo makkelijk kan het zijn… ze zijn toch niet gek bij de FIA? Of spelen er nog veel meer dingen mee achter het gordijn? Moeten ze flexibel zijn om bepaalde teams tevreden te houden? Krijgt Ferrari nog steeds 400 miljoen p jaar omdat ze al meer dan 50 jaren aanwezig zijn? Want zonder Ferrari zou euh Alpine euh hoger staan

      Login om te reageren
  11. vindik zegt

    13 januari 2022 om 14:11

    HAM heeft i.h.k.v. zijn rechtvaardigheidsgevoel de FIA ook verzocht om zijn 25 puntenoverwinning in Silverstone met terugwerkende kracht te schrappen van de WKstand.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 januari 2022 om 14:56

      Hoezo dat? Hij tikte Verstappen per ongeluk aan, Hamilton heeft er ook straf voor gehad. Het was Verstappen die de wagen niet op de baan kon houden en dat eigenlijk wel had moeten kunnen bij zo’n klein tikje.

      Login om te reageren
      • mark383 zegt

        14 januari 2022 om 11:46

        Heel YouTube staat vol met analyses waaruit blijkt dat Hamilton met opzet een andere lijn reed in die bocht. Hij mist de apex en drukt Verstappen daarmee naar buiten.
        Daarbij, Copse Corner is een van de snelste bochten van het seizoen. Door de gigantische G krachten is elk tikje daar fataal, dus je suggestie dat Verstappen zijn volgetankte wagen wel op de baan kon houden is niet juist. Hamilton wist dit natuurlijk (of hij had het kunnen weten) en heeft bewust het risico genomen dat Verstappen er hard af zou vliegen. Voorwaardelijke opzet noemen ze dat ook wel in het strafrecht.
        Stel dat Verstappen daar iets was overkomen, was je dan nog steeds zo mild geweest?

        Login om te reageren
      • realhustler zegt

        17 januari 2022 om 13:05

        Probleem is niet alleen de laatste race. Tijdens het hele seizoen zijn er voorvallen geweest, bestraft of onbestraft, waarbij de gemaakte keuzes dubieus en inconsistent zijn.
        De teams hebben tientallen analisten, die met de regels in de hand berekeningen maken over de strategie. Echter als de de regels soms wel, soms niet gehanteerd worden, dan is dat zinloos.
        De Fia heeft steeds wisselende stewards, en bv Masi heeft niet zo’n team van analisten die hem adviseren.
        Ja, misschien had Hamilton een andere straf moeten hebben in Silverstone. Ja misschien had Max een andere straf moeten hebben in Monza. Deze gevallen is er tenminste naar gekeken en is er een uitspraak geweest. Maar in vele situaties niet of is een inconsistente uitspraak geweest.

        Login om te reageren
  12. potver7 zegt

    13 januari 2022 om 15:05

    LIjkt me niet meer dan terecht dat ze de gang van zaken eens goed onder de loep nemen. Er werd namelijk een regel toegepast op een manier zoals dat niet eerder is gebeurd, die toevallig ook nog eens beslissend was voor de uitkomst van het kampioenschap.

    Moeten ze zich iets aantrekken van de dreigementen van Lewis? Nee, dat niet. Wat de FIA nu besluit is zoals het is, en dat geldt ook voor Lewis – niet andersom.

    Login om te reageren
    • tborre zegt

      14 januari 2022 om 13:57

      @potver7: puur uit interesse: ergens gezien dat Hamilton zelf die uitspraak doet ? Of enkel gelezen in artikels van journalisten die artikels willen verkopen ? Op zich enorm fascinerend om te zien hoe men het ontbreken van nieuws creatief inzet om nieuws te worden. Zo kan je over vele elementen leuke artikels gaan maken die geen enkele echte basis hebben…

      Login om te reageren
  13. robertjrb zegt

    13 januari 2022 om 15:59

    Ik blijft het verbazingwekkend vinden dat de focus volledig op die laatste ronde blijft liggen terwijl er over het seizoen meerdere opmerkelijke beslissingen zijn genomen die net zo veel invloed hadden op het kampioenschap. Wordt er geroepen dat Hamilton bestolen is terwijl het juist Max was die bestolen is. Gelukkig was het net niet genoeg om Max het kampioenschap af te nemen maar veel had het niet gescheeld.

    Login om te reageren
  14. pomoek zegt

    13 januari 2022 om 16:09

    Jammer dit. MB en Hamilton zijn nu toch aan het proberen de “morele” winnaar van het jaar 2021 te worden door de FIA te dwingen met een uitspraak te komen waaruit kan worden opgemaakt dat de laatste race er fouten zijn gemaakt waardoor Hamilton geen kampioen is geworden. Hierdoor besmetten ze eigenlijk de titel van Verstappen.

    Ik hoop dat de FIA een onderzoek gaat doen naar de beslissingen die zijn genomen gedurende het hele seizoen. Er zijn namelijk ook genoeg momenten aan te wijzen waarin Hamilton een onevenredig voordeel heeft gehad van beslissingen van de wedstrijdleiding. Het onderzoek beperken tot de laatste race alleen is een farce.

    Login om te reageren
  15. willeme zegt

    13 januari 2022 om 16:50

    @ghini:

    Bedankt voor je berichtje! Racingnews365 is doorgaans een betrouwbare bron. Absoluut geen ‘roddel’-site. Sterker nog, waar wij met een knipoog of grappig proberen te zijn, is RN365 vrij serieus. Als Geer en Goor iets zinnig, bijzonders of aparts te melden hebben over Formule 1, dan zullen we daar zeker van berichten ;-).

    Niet bij elk gerucht wordt er een bron of persoon vrijgegeven. Als dat wel het geval is, vermelden we dat. Sowieso vermelden we altijd de bron en linken we daarna. We geven ook duidelijk aan dat het om geruchten gaat. We delen dat nieuws en als RN365 de primeur heeft, dan dienen zij daarin vermeldt te worden. Het is niet de eerste keer dat we een andere site quote en kan je verklappen: het zal ook niet de laatste keer zijn.

    Betreft de haartransplantatie van Lewis, op zich kun je dat afgaande van zijn 2008 foto’s eenvoudig vast stellen. Ook daarbij zijn er diverse bronnen/geruchten, maar die achten we minder geloofwaardig ;-).

    Login om te reageren
  16. flyerbunch zegt

    13 januari 2022 om 17:21

    Update:

    https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-fia-confirm-detailed-analysis-of-2021-abu-dhabi-gp-under-way.6NtI3bMsL2Vy1aOFfY6AJJ.html

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      13 januari 2022 om 20:42

      @flyerbunch: precies zoals ik al dacht, ze hadden al aangegeven de procedures en uitvoering te bekijken om van te leren en evt wijzigingen door te voeren voor 2022. Had die nieuwe FIA baas ook al gezegd. De media en Nederlanders die in het Engels niet goed kunnen interpreteren maken er meer van in de trant van mogelijk pakken ze Max zn titel af. Maar dat gaat niet gebeuren. Ze gaan regels en procedures veranderen zodat het voor iedereen eerlijker en duidelijker wordt. Dit onderzoek was beloofd en was uiteindelijk ook de reden van Mercedes om niet in hoger beroep te gaan. Uiteindelijk goed voor F1 en de kijkers.

      Login om te reageren
    • flyerbunch zegt

      14 januari 2022 om 11:51

      @flyerbunch: volgens Sky Sports F1 heeft men heeft ook aangekondigd dat de FIA alle partijen zal horen en deze bevindingen zal samenbundelen tegen 3/2, maar die termijn zal wrs niet worden gehaald.

      https://youtu.be/v4ngBRi_eOY

      Men spreekt over nieuwe regels waarop men moet gaan stemmen en de definitieve tekst zal dan worden bekend gemaakt op 18/3.

      Ondertussen lijkt Lewis de FIA te gijzelen op deze manier voor veranderingen door te voeren en met zijn beslissing om door te gaan of niet. Zijn beslissing zou dus hiermee samenhangen en normaal begin februari vallen. The Race heeft hier een mooi filmpje van gemaakt Lewis en Senna in vergelijking die hetzelfde deed!

      https://youtu.be/v4ngBRi_eOY

      Login om te reageren
  17. fedal zegt

    13 januari 2022 om 21:13

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • bmw1cabrio zegt

      14 januari 2022 om 10:21

      @fedal: wat een ongepast commentaar. Zeg dan niets. @willeme: jullie verwijderen constant commentaar, maar deze nutteloze bijdrage laten jullie staan?

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        14 januari 2022 om 10:25

        @bmw1cabrio:

        Ongepaste reacties, schelden, op de man spelen, racistische opmerkingen, reclame, spam, oeverloze herhalingen: dan kan een reactie verwijderd worden. Houd het lekker ontopic. Deze comment is helaas door de fuik gegaan, maar is inmiddels aangepast. Dankjewel voor het melden!

        Login om te reageren
  18. maferick74 zegt

    13 januari 2022 om 21:39

    @Frenk: maar die regel moet er dan wel eerst zijn…. mooi voor 2022

    Login om te reageren
  19. bpc zegt

    14 januari 2022 om 10:10

    Dat zou net zo inconsistent zijn, tenzij je in de toekomst voor elk incidentje rode vlag wil.

    Login om te reageren
  20. DerOllie zegt

    14 januari 2022 om 11:39

    ” zondagavond 11 december”
    Het was 12 december die zondag!

    Login om te reageren
  21. mc96 zegt

    14 januari 2022 om 11:46

    Ongelofelijk hoe Mercedes dit aan het uitmelken is. En ongelofelijk hoe de FIA zich aan de leiband mee laat nemen.

    Login om te reageren
    • tborre zegt

      14 januari 2022 om 16:54

      @mc96: lees eens even de artikels. Mercedes doet niets….. dit is gewoon uitvoeren wat al beslist was vorig jaar. Iers met begrijpend lezen en stemming makerij waar de mensen bij autoblog wat issues me hebben de laatste tijd

      Login om te reageren
      • mc96 zegt

        14 januari 2022 om 17:32

        Ten eerste. Het is artikelen in plaats van artikels. Ten tweede. Ik lees luister en kijk een hoop over de F1. Al ongeveer dertig jaar. Voor de duidelijkheid. Het Mercedes AMG team is voor 1/3 van Infineon, 1/3 van Toto Wolf en 1/3 van Mercedes. Je zou dus denken dat Mercedes weinig invloed heeft, maar dat is niet het geval. Hoe goed Hamilton ook is (in mijn ogen in de top 3 aller tijden), hij weet heel goed dat hij een top auto nodig heeft om kampioen te worden. Idem Toto Wolf. Als Mercedes zich uit het F1 project terugtrekt heeft hij een serieus probleem. Met andere woorden als Mercedes tegen Wolf en Hamilton zegt; “nu is het genoeg” dan kiezen Wolf en Hamilton eieren voor hun geld. Het feit dat Mercedes Hamilton en Wolf de ruimte geeft om zo lang in hun gejammer te blijven hangen is dus een gebrek aan regie vanuit “Das Haus”. En dat is ongelofelijk want het kost ze veel goodwill, zelfs inmiddels in GB.

        Login om te reageren
        • tborre zegt

          15 januari 2022 om 08:29

          @mc96: f1 Mercedes nog Hamilton jammeren nu… dat is juist mijn punt. Jullie schrijven dat nu wel neer in je reacties maar Mercedes d1 nog Hamilton of wolf deden dit jaar iets. Dit overleg is vorig jaar besloten en nu in de agenda gezet. Begrijpend lezen van wat f1 zegt op de eigen website zou helpen. En ik kijk het al 40 jaar. Wist niet dat het een wedstrijd was

          Login om te reageren
  22. jaapiyo zegt

    14 januari 2022 om 12:54

    Ik vind het niet per se chique van Mercedes om koppen te eisen en ik ben ook niet bepaald fan van Mercedes, Ham, Bot, Rus noch Toto…

    …Maar ze hebben m.i. wel gelijk. Dat marchanderen met de regels wat Masi in Abu Dhabi en Saoedie-Arabië deed ging nergens over. Ja hij is ‘de baas’, maar als je een paar sequoia’s aan reglementen hebt liggen en je ‘doet dan maar wat’…dat kèn niet.

    Denk niet dat er sprake is van kwaaie wil dus wmb blijft Masi gewoon. Maar tik op de pols is wel geïndiceerd.

    Login om te reageren
  23. tborre zegt

    14 januari 2022 om 16:04

    Ik wilt toch even wat objectiviteit toevoegen. Her en der in de reacties lees ik gewoon onwaarheden. Mercedes zit hier niet achter nu, ze vragen hier nu niet om. Was al besloten na het protest vorig jaar. Dit is uitvoering. Feiten bekijken zoals ze zijn is handiger. Beter ook dan dit soort emo artikels die echt alleen maar bestaan voor de omzet van autoblog. Leuk op zich, en begrijpbaar dat autoblog geld wil verdienen maar vergeet de kritische nood niet. Dit is niets meer dan de fia die doet wat ze beloofde te gaan doen. En dat op zich is goed voor de sport.

    Login om te reageren
  24. realhustler zegt

    17 januari 2022 om 13:10

    Gedane zaken nemen geen keer is een keuze.
    Dat dit een gebruikelijke keuze is, doet niets af aan het feit.

    In andere sporten worden ook fouten gemaakt, en het is echt zelden dat wedstrijden overgespeeld worden of uitslagen veranderd. Wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is.

    De Fia heeft in dit geval de boel gechanteerd. Want ze hebben in de contracten staan dat de teams erkennen dat de Fia het hoogste orgaan is, dus bezwaar buiten de Fia is contractbreuk. En het is de laatste race, en naast de race vechten en bezwaren is slechte pr voor de betrokken teams, en de formule 1 waar de teams hun geld mee verdienen. De meer ik over het gebeuren nadenk, hoe meer ik denk dat op heel hoog niveau, er van te voren over nagedacht is om de wedstrijd zo te laten verlopen dat al het mogelijke werd gedaan om een andere kampioen te hebben. Zonder dat dit op zou vallen. Dat laatste is mislukt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North