• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Topmannen Volkswagen, Audi en Porsche geschorst’ [updated]

Auteur: RubenPriest, gepost 28 september 2015 om 12:44 – 36 Reacties

Volkswagen HQ in Wolfsburg


Naar aanleiding van #dieselgate treft het VAG-concern steeds meer maatregelen. Vandaag zouden een aantal medewerkers op non-actief zijn gezet.

Waar we een week geleden nog schreven dat het hele TDI-verhaal nog maar het topje van de ijsberg zou zijn blijkt dat nu wel. In een week tijd is er ontzettend veel gebeurd en de gevolgen zijn groot. Opnieuw is er stront aan de knikker binnen het VW concern want een aantal topmannen zijn geschorst, zo schrijft Reuters op basis van bronnen die dichtbij het schandaal staan. Over de namen is nog niks officieels bekend maar vermoedelijk gaat het om Hatz, Hackenberg en Heinz-Jakob Neußer, of zelfs nog meer medewerkers. Vanuit het concern zelf is er nog geen statement de deur uitgegaan.

De komende tijd zullen we meer te weten komen in hoeverre de andere VAG-merken betrokken zijn bij het schandaal en wat de gevolgen hiervan zijn. Uiteraard houden we je op de hoogte van het laatste nieuws omtrent dit topic.

UPDATE: Inmiddels is het Duitse Openbare Ministerie een onderzoek gestart naar ex-VW-topman Winterkorn i.v.m. mogelijke fraude rondom dieselgate. De Duitse justitie wil dan onderzoeken of sprake is van fraude onder de leiding van Winterkorn, omdat Volkswagen met gebruik van de gemanipuleerde tests auto’s heeft verkocht.

Op de hoogte blijven van alle ins en outs met betrekking tot Dieselgate? Klik HIER.

Ook interessant!

  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven
  • Audi R-modellen
    Alle Audi R-modellen worden geheel elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Diesel, fraude, martin-winterkorn, Porsche, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Deze Audi-modellen zijn betrokken bij #dieselgate
Volgend bericht: Verboden om te paffen in de auto per 1 oktober [UK] »

Lees Interacties

Reacties

  1. lexusfan zegt

    28 september 2015 om 12:49

    Koop maar een lexus dan weet je dat je goed zit :p

    Login om te reageren
    • kevin82 zegt

      28 september 2015 om 12:51

      @lexusfan: alleen jammer dat ze er niet uitzien ;-) ik weet het over smaak val niet te twisten :)

      Login om te reageren
      • mout zegt

        28 september 2015 om 13:28

        @kevin82: Ja, want VW koop je om het uiterlijk.
        (tenminste, als een schoenendoos het maximale is wat je aan design kan hebben)

        Login om te reageren
        • kevin82 zegt

          28 september 2015 om 14:04

          @mout: daarom zie je ook zoveel vw’s op de weg omdat Lexus zulke mooie auto’s maakt….

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            28 september 2015 om 15:13

            @kevin82: meer omdat de berijders van een vag blijkbaar wat minder goed functionerende grijze cellen hebben. Dat blijkt al uit het feit dat de gemiddelde vag rijder domweg vergeet de optie “richtingaanwijzer” aan te vinken op het bestelformulier. ?

            Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      28 september 2015 om 12:54

      @lexusfan: Als er nou een merk is wat oneindig veel meer uitstoot in werkelijkheid dan tijdens de tests is het wel de Hybride meuk van Toyota/Lexus. Maargoed, qua NOx zitten ze misschien wel goed, omdat ze alleen maar benzine motoren gebruiken.

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        28 september 2015 om 18:29

        @trustmeiamanengineer: Wow en jij bent de enige die dit weet?
        Je had wel rijk kunnen zijn maar ja verkeerde beslissingen zijn er ook bij vag ;)

        Login om te reageren
    • yvo249 zegt

      28 september 2015 om 13:00

      @lexusfan: Jij snapt ‘m!

      Login om te reageren
    • jazzzo28 zegt

      28 september 2015 om 13:16

      @lexusfan: Of Infiniti of Cadillac.. jammer dat onze roverheid daar een stokje voor steekt.

      Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        28 september 2015 om 14:35

        @jazzzo28: mooie jong gebruikte Infinty zeg ik geen nee tegen, alles erop en dr aan plus oerdegelijk.

        Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      28 september 2015 om 14:03

      @lexusfan: Inderdaad want Toyota is vrij van alle schandalen…

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      28 september 2015 om 17:16

      @lexusfan: Je bedoelt dat je beter een Tesla kunt kopen. Die hoeven niet te sjoemelen ;)

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        29 september 2015 om 16:45

        @stfu: sjoemelen met range

        Login om te reageren
  2. clarkson zegt

    28 september 2015 om 12:51

    Geschorst ja. Wat als dit verhaal een beetje overgewaait is dan hebben ze ze weer nodig om betere software te ontwikkelen om hun uitstoot te manipuleren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 september 2015 om 12:56

      @clarkson: topmannen weten niets van software. Dat is iets magisch en onbegrijpelijks voor hen.

      Login om te reageren
      • schuimbekje3 zegt

        28 september 2015 om 16:26

        @mashell: maakt niet uit. Bosch gaat niet zomaar software maken die alleen maar tot doel heeft fraude te plegen. Dat zij nu al een paper trail bevestigen waarin zij zichzelf schoon wassen geeft al aan dat dit niet van een tech die motorblokken trouwt met het chassis maar van hoog boven in de boom. Kan ook niet anders. VW top wilde autos verkopen in California en daarvoor moeten ze aan bepaalde waarden voldoen. Waarschijnlijk dachten ze dat ze erna mee weg kwamen omdat diesels en hybrides (en autos van voor 1975 en motoren) niet voor een smog test hoeven te komen… Anyway. Software in bezit hebben en nog erger, maken, ten behoeve van fraude is sinds de duitse computer criminaliteitswet een hoge misdaad…
        Dus pak VW en Bosch ook.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          28 september 2015 om 17:44

          @schuimbekje3: juist omdat Bosch dit claimt lijkt het er steeds meer op dat er een testsoftware gebouwd is met die feature erin en dat die op 1 of andere manier in productie is geraakt. Ik denk nog steeds dat de groep mensen die er vanaf wisten erg klein is (hoogstens 10 man) en daar geen hoge managers bij zaten.

          Login om te reageren
    • grrrrommmmm zegt

      28 september 2015 om 15:21

      @clarkson: yep, medewerkers slaan is veel erger…. ;)

      Login om te reageren
      • coenijn zegt

        28 september 2015 om 15:45

        @grrrrommmmm: appels en peren

        Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    28 september 2015 om 12:52

    Tja, nu maar hopen dat ze inderdaad ook de echte schuldigen aanpakken, hoewel dat natuurlijk lastig is en waarschijnlijk ook oneerlijk naar de betreffende beste man of vrouw. Ik kan me voorstellen dat een aantal engineers die software ‘bedacht’ hebben, maar dat is natuurlijk niet erg. Hoort gewoon bij innoveren en alle mogelijkheden opzoeken. Er had natuurlijk alleen van hoger hand ingegrepen moeten worden om dit niet op de markt te brengen. Of misschien is het zelfs in opdracht gemaakt van een of ander manager.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      28 september 2015 om 13:13

      @trustmeiamanengineer:

      Die zijn er niet, echt waar, daarom moeten er koppen rollen in de top.

      Het doet me denken aan een gouwe ouwe uit de televisie wereld van ooit

      Zo is het spel, zo zijn de regels en zo moet het gespeeld worden !

      Login om te reageren
    • super zegt

      28 september 2015 om 13:47

      @trustmeiamanengineer:
      Meestal wordt er van hogerhand zo onrealistisch veel druk op iemand gezet om resultaten te halen dat ze dit soort fratsen uit gaan halen. Je kunt de ingenieur dit uiteindelijk het stukje code heeft geactiveerd wel aanwijzen, maar daarmee verhelp je nog niet dat de organisatie slecht functioneert, volgende keer gebeurt het net zo weer, mensen blijven toch mensen. Maar overigens wel mooi om te zien hoe zelfs duitsers van hun morele voetstuk kunnen vallen (hoewel we dat eigenlijk al wisten).

      Login om te reageren
  4. JvT zegt

    28 september 2015 om 12:57

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. bartbanaan zegt

    28 september 2015 om 13:04

    Maar, de software heeft toch gewerkt? Die heeft precies gedaan waarvoor die ontwikkeld is; de test goed doorstaan. Als de opdracht is geweest: “zorg dat de motoren de test kunnen halen.” dan heeft iedereen in het concern toch precies gedaan wat de bedoeling was.
    Het lijkt me sterk dat de opdracht was ‘zorg dat de auto zo schoon mogelijk is’, want dat had waarschijnlijk veel meer gekost in R&D en de uitkomst had hetzelfde geweest: de auto zou door de test zijn gekomen. Alleen de auto’s hadden veel duurder geworden voor de consument, hadden minder belast geworden op wegen-/uitstoot-belasting en niemand had er beter van geworden.

    Want sinds 1990 daalt het aandeel NOx in de lucht gestaag en blijkbaar werken alle maatregelen die fabrikanten nemen. Dus eigenlijk is het verwijt dat ze meer dan economisch rendabel hadden moeten doen…

    Aandeel NOx daling sinds 1990: http://www.ssgm.nl/Roemer-NO2.pdf

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    28 september 2015 om 13:33

    Ach ja, het laatste artikel hier over zal nog niet geschreven zijn gok ik zo.

    Login om te reageren
  7. 991gt3rs zegt

    28 september 2015 om 13:36

    Ik dacht dat ik binnenkort artikels van Willem voorgeschoteld zou krijgen. Wie the fuck is Rubenpriest?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      28 september 2015 om 13:39

      @991gt3rs: Wacht even, zou gtwillem artikelen voor autoblog gaan schrijven? Dat zou ik wel tof vinden, zijn comments zijn altijd scherp en inhoudelijk zeer goed, en hij weet ook nog eens het klappen van de zweep door zijn werkervaring in de autobranche.

      Login om te reageren
      • 991gt3rs zegt

        28 september 2015 om 13:42

        @Edge: Nee daar hoop ik op. Hij heeft een uitgebreide kennis van auto’s en is niet subjectief.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          28 september 2015 om 13:48

          @991gt3rs: Ah, da’s jammer. Ik had stiekem al de hoop dat ik het nieuws van hem als nieuwe blogger gemist had. Maar het klopt wel, hij heeft uitgebreide kennis van zaken en kan heel goed objectief schrijven. En ook zijn subjectieve stukjes bevatten meer dan genoeg feiten en objectiviteit om het lekker weg te laten lezen. Maar goed, we zullen het met de (vooralsnog) onbekende rubenpriest moeten doen, dus van harte welkom Ruben!

          Login om te reageren
  8. Edge zegt

    28 september 2015 om 13:37

    Volgens Nu.nl is de Duitse overheid inmiddels een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de Volkswagengroep en Winterkorn. Dat ze dan ook maar meteen achter Piëch aan gaan, want onder zijn bewind is dit allemaal op gang gekomen en hij zit lekker buiten schot te lachen om alle berichten.

    Login om te reageren
  9. hummer95 zegt

    28 september 2015 om 13:54

    kunnen jullie niet 1x per dag een artikel maken over VW. Het lijkt wel VWblog hier

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      28 september 2015 om 14:16

      @hummer95:

      VW blog is voo rfans.

      Hier wordt al het nieuws over de voortschrijdende Diesel-gate affaire neutraal en objectief weergegeven en het begint er alle schijn van te krijgen dat het één van de grootste schandalen uit de auto industrie zal worden.

      Ik kan alleen maar een diepe buiging maken voor de Auto Blog redactie over de actualiteit en neutraliteit van de berichtgeving, met uiteraard, de nodige kwinkslagen !

      En verder vind ik de hele affaire reuze interessant, te zien hoe een wereld concern willens en wetens de boel bedonderde en in reclame campagnes in de VS nog eens goede sier probeerde te maken.

      Beter dan GTST, al heb ik daar nog nooit een episode van kunnen uitzitten !

      Login om te reageren
  10. c-ad zegt

    28 september 2015 om 14:10

    Ik vind er NOx meer aan.

    Login om te reageren
  11. kapiteinaudi zegt

    28 september 2015 om 14:48

    Het begin van het einde van VW/Audi in de VS. En misschien ook wel in Europa. Dus toch niet de grootste tegen 2020. Jammerdebammer…

    Login om te reageren
  12. schuimbekje3 zegt

    28 september 2015 om 16:38

    Tja dat gebeurt als er 2 of meer partijen zijn die hetzelfde willen om verschillende redenen.
    Aluhoedje mode on:; De NSA weet natuurlijk dit soort foefjes al voor de baas op de enter toets gedrukt heeft.
    Kleine moeite voor de NSA om deze info door te spelen naar EPA.
    Gelukkig kun je Windows/Cisco/NSA vertrouwen.
    En het schaadt de VS automobiel industrie ook niet. Het korte geheugen van de Amerikaan samen met het patriotisme zorgen op deze manier snel voor het vergeten van Amerikaanse schandalen. Wie weet nog de laatste schandaal van mei 2014 van GM aka general motors aka moederbedrijf Opel, Daewoo, Oldsmobile, Chevrolet etc.
    Mensen mochten de termen “deathtrap, rolling sarcophagus’ etc niet meer gebruiken als het over GM autos ging… (google: last week tonight GM)

    Login om te reageren
  13. Nemus zegt

    29 september 2015 om 07:35

    Vreemd dat ze Winterkorn achtervolgen en niet Piëch. Hij was toch het opperhoofd toen heel dit spelletje in gang gezet werd?

    Wat zal die man in zijn vuistje lachen nu…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North