
Want kennelijk is het voor veel mensen nog steeds optioneel om een rood kruis op de matrixborden te volgen…
We besteden er wel vaker aandacht aan op Autoblog: rode kruizen boven de weg. We hebben in Nederland een mooi systeem met matrixborden wat er voor zorgt dat onze dappere weginspecteurs en hulpverleners een rijbaan makkelijk kunnen laten afkruizen.
Dat is voor de eigen veiligheid, voor de veiligheid van de weggebruikers of voor de veiligheid van mensen die werken aan de weg. Zo’n rood kruis staat er niet voor niets. Er is altijd iets aan de hand.
Negeren
Gek genoeg zit er kennelijk ook iets in onze volksaard wat er voor zorgt dat we altijd eerst willen weten waarom… Waarom staat er een rood kruis? Ik moet alleen even daar nog… Het is een soort epidemie. Een duidelijker symbool dan een rood kruis kan er eigenlijk niet zijn om te communiceren: HIER NIET!

Zo was daar ook gisterenavond rond 22.30 uur een totaalmalloot op de ringweg A10 die rond het reservaat 020 reed en glashard een rood kruis negeerde. Gevaarlijk, want er waren een paar wegwerkers keihard aan het werk om de weg beter te maken.
De automobilist wist het allemaal beter en reed stug onder meerdere rode kruizen door alvorens zijn auto vakkundig op een pijlwagen te knallen. Niet alleen de pijlwagen kan het niet navertellen, ook de auto van de totaalmalloot ligt in puinpoeier. De bestuurder trouwens ook, die ligt in het ziekenhuis.
Leer het nou eens
Het lijkt een uitzondering dit verhaal, maar wees maar eens eerlijk. Als je rond rijdt op onze snelwegen, hoe vaak zie iemand nog even een stukje asfalt onder zo’n rood kruis meepakken? Kan nog net? Toch?
Het antwoord is NEE. Het is net als met die mobiel in je hand. Ik kan wel even een klein appje sturen. NEE. De wegwerkers kwamen nu met de schrik vrij en alleen de bestuurder heeft zijn onoplettendheid en/of eigenwijsheid moeten bekopen met een tot schroot gereduceerde auto en een verblijf in het ziekenhuis.
Maar onthou nou gewoon, een rood kruis staat er niet voor nix. En die pijlwagens kunnen er ook niets aan doen.
Headerfoto: Rijkswaterstaat
Foto: Rwsverkeersinfo.nl





Dit zijn dezelfde mensen die ’s avonds met hun dagrijverlichting rijden.
Hoe weet je dat?
Na het bijkomen in het ziekenhuis wacht hem een fikse prent. Bovendien zal de verzekeraar ook niets uitkeren van de schade aan de auto. Een dure maar overbodige les
Ik hoop dat hij ook een flinke taakstraf of celstraf krijgt hiervoor. Hij heeft moedwillig andere weggebruikers en hulpdiensten in gevaar gebracht, dit had veel ernstiger kunnen aflopen
Ik had laatst iemand achter mij rijden, was nog 2 baans, maar ging 1 baan af. Ging meneer niet rap genoeg op de rechterbaan, dus dacht: ik ga inhalen. Maarja ik had ook 5 auto’s ofzo voor mij. Resultaat: hij moest vol in de rem, op van die lichtstrips die op de weg lagen. Was een weg zonder matrixborden overigens. Maar als de auto wat minder goed in remmen was geweest was ie ook op de pijlwagen geknalt. Hoe mensen het in hun hoofd halen / niet zien…
Even bij AT5 de foto van het betreffende voertuig gezien.
Die ligt zeker goed in de prak en is total write off.
De centercaps van de velgen verraden dat het een Audi was.
Hey, what’s new! Uiteraard een Audi. Die bestuurders zijn allemaal randmalloten.
Net als VW T-Roc, Polo, Seat/Cupra types; soort waanidee dat ze Max Verstappen zijn…
Er zijn hier in het verleden ook wel reaguurders geweest die het nut van rode kruisen hebben gebagatelliseerd ‘want er is niks te zien’. Blij te lezen dat Autoblog a.d.h.v. het gedrag van deze droeftoeter (nogmaals) aandacht vraagt om die dingen wèl te respecteren.
Het klopt niet helemaal, er zijn ook stroken die standaard afgekruisd zijn. Dat zijn de spitsstroken. Die zijn alleen open als aan condities wordt voldaan. Als ik de A50 moet geloven is dat 2 keer per maand ofzo.
De maatschappij verhuftert. Mensen denken echt alleen nog maar aan zichzelf. Ikke ikke ikke. Ze zouden net als die focus flitsers her en der wat flitsers aan de portalen moeten hangen. Rood kruis op het bord = flitser aan. Net als dat ze iets zouden moeten verzinnen om al die malloten op de bon te flikkeren die met mistlampen aan rijden terwijl het niet mist. Het is soms een complete kermis aan lampjes en dan volg je de rode lichten voor je maar en hoop je dat het goed komt. Ik zie af en toe bijna niets meer door die “het staat mooi” mensen.
@rvdftw: op de A28 bij Zwolle is de spitsstrook open tijdens de, eh, spits. Bij daluren (vaak na 20:00) standaard maar twee rijstroken want dan is de doorstroming meer dan goed genoeg.
Ik zie dan overigens vaak genoeg mensen gewoon met 130 over de afgekruiste baan banjeren, terwijl volgens mij de camera’s daar automatisch op beboeten. Ik hoop dat die prent bepaald niet meevalt.
Ik vermoed dat meneer lekker de bmw pilot had aanstaan en op zijn mobieltje aan het loeren was. Maar ja daar is geen bewijs voor maar het verklaart waarom hij er vol op reed want gewoon niets gezien.
Het was een Audi..
Do I need to say more…?
Misschien toch eens onderzoek naar doen, er rijden soms mensen als zombies rond die totaal het rode kruis niet zien, vaak gewoon vooruit kijkend, helemaal uitgecheckt. Hoe het kan, geen idee.
Eindelijk iemand die keurig op de rechter rijstrook rijdt (wat die was daar afgekruisd), is het wéér niet goed… ;)
Gewoon binnen 25m na het kruis spijkermatten op de weg leggen. Is het zo gedaan met de acties van die malloten.