De Vlaamse acteur verkeert gelukkig buiten levensgevaar.
TV-presentator en acteur Tom Waes (hierboven op archiefbeeld) is afgelopen nacht rond 01:00 uur zwaargewond geraakt toen hij inreed op een pijlwagen met zijn Porsche 911 G-model. Dat bevestigt de Belgische politie. Er zijn verder geen gewonden gevallen bij de crash van Tom Waes.
De 56-jarige acteur rijdt in zijn 911 vanuit Antwerpen in de richting van Gent wanneer het mis gaat. In voorbereiding op de werkzaamheden in de Kennedytunnel in Antwerpen staan er wat pijlwagens op de weg. Waes heeft er vermoedelijk een over het hoofd gezien en is er frontaal tegenaan gereden.
De 911 van Tom Waes zit na de crash zo erg in de prak dat de hulpdiensten niet makkelijk bij de acteur kunnen komen. Daarom wordt het dak van de groene Porsche uit de jaren ’70-’80 opengeknipt.
Wanneer Waes is bevrijd, wordt hij ter plaatse gereanimeerd. Er wordt gevreesd voor zijn leven. “De bestuurder werd aanvankelijk in levensgevaar afgevoerd naar het ziekenhuis”, bevestigt Jana Verdegem van de politie aan HLN.
De huidige toestand van Tom Waes
In het ziekenhuis wordt Waes verder behandeld. In de loop van de nacht zou de toestand van de acteur stabiliseren. “Zijn toestand is intussen niet langer levensbedreigend”, voegt Verdegem toe. Zijn toestand wordt nog wel bestempeld als ”zeer ernstig”. Zodra er meer nieuws binnenkomt, voegen we de nieuwe informatie toe aan dit bericht.
Foto: Jaguar F-Type SVR 131 gespot door @elias
Bedankt voor de tips, Dennis en Hans!
Robert zegt
Ik begreep uit berichtgeving elders dat het een klassieke 911 betrof, a.k.a. Widowmaker. Hopen maar dat de beste man weer volledig herstelt; zijn programma’s zijn altijd erg vermakelijk.
Bas Leesberg zegt
Wel een klassieke 911, maar geen Widowmaker. Dat is van de 930 (911 Turbo). Een tijdje terug reed @Wouter nog in een Widowmaker: https://www.autoblog.nl/nieuws/video-rijden-met-de-legendarische-porsche-930-6954767
De 911 van Waes is een ‘gewoon’ 911 G-model.
tenaci zegt
Correct
tortuga zegt
Reageer even hier want kan uit techtstreekse bronnen vermelden dat de heer Tom nooit gereanimeerd is geweest. Verdere details ga ik niet meedelen vanwege de medische termen.
grandmasterb zegt
De VRT heeft dat nog even vermeld.
a_buis zegt
Pfew ik zou überhaupt niet graag crashed maar in een 911 classic pff. Was altijd wel beetje mijn angst toen ik erin reed. Geen airbags en een haperende abs. En erg krap. Hoor wel vaker van crashes in België. Geen rode kruizen en slecht aangegeven wel eens de oorzaak.
crashingduke zegt
Rijbewijs gekregen na letterlijk een rondje om de kerk, bedoel je. Mijn generatie in België heeft nooit rijlessen gehad. Het is op de ring van Antwerpen gebeurd en die hangt vol met signalering. Volgens de NOS is hij op een verkeersbord gereden die er vanwege de werkzaamheden stond.
hotze zegt
Op een pijlwagen, die geeft iets minder mee. Zie filmpje op AD.
Tom maakt vermakelijke programma’s, leuke kerel. Sterkte met herstel, hopelijk komt hij er bovenop!
a_buis zegt
Goeie user name voor deze topic :)
Ik denk dat de chauffeur idd ook slecht voor zich uit heeft gekeken. Dan mis je wel eens wat.
crashingduke zegt
Been there, done that, explained agaat to the insurance company 😆
watchhok zegt
Geen seizoen voor een classic Porsche..
verlichting zal wel halogeen zijn en zomerbandjes.
Veel sterkte voor em
humpyourdog zegt
’s nachts rijden zou wel aangenamer zijn als alle auto’s gewoon terug halogeenverlichting hadden i.p.v. de wapenwedloop aan lichtsterkte de laatste jaren.
watchhok zegt
Foto’s zien er niet best uit. Dak lijkt eruit geknipt, geen airbags natuurlijk.
lieverrrelektries zegt
Verhoudingsgewijs veel meer risico loop je, in dat jaren zeventig en tachtig spul.
maotje zegt
Absoluut. Kreukelzones had men toen nog nooit van gehoord botsproeven kende men niet. Veiligheidsystemen als airbags heeft t niet. Dit geeft ook direct aan waardoor auto’s van tegenwoordig zwaar zijn.
roadster zegt
Overdrijven is ook een kunst.
Kijk, een botsproef van een auto met kreukelzone, in 1982.
https://www.saabplanet.com/1982-saab-900-crash-test/
maotje zegt
Daar is niks overdreven aan. Kijken naar 1 enkele auto geeft geen beeld voor t algehelere plaatje. Er zuller er altijd tussen zitten die t beter doen. Maar dat is slechts een enkeling.
grandmasterb zegt
Vooral die oude 911’s zijn vaak slecht, ik heb destijds diverse 911-occasions proefgereden, maar er was altijd wat aan de hand en ze reden helemaal niet prettig. En dat Volkswagenluchtje eromheen spreekt mij ook helemaal niet aan. Het interieur is meestal ook erg saai, snel gedateerd en oogt vaak goedkoop.
Liever een exotische Italiaan, die zijn leuker, rijden spannender en daarmee kun je ook een flinke crash meemaken, maar daar kom je meestal vrijwel ongeschonden uit, weet ik ook uit eigen ervaring. Bij een 911 is het risico op zwaar letsel of erger veel groter, mede dankzij die motor achterin, vandaar waarschijnlijk dat ze zo langzaam rijden op de snelweg.
lightisride zegt
Daar hoor je mensen weinig over bij die restomods en al dat leuke oude spul: auto’s zijn na 2005 heel erg veel veiliiger geworden. Toen was die NCAP sterrenjacht. Alles is toen heel snel sterker geworden en veel zwaarder. Inmiddels kan je youngtimers rijden van na die tijd, maar ja, die rijden inderdaad niet meer zo licht.
Auto’s van voor die tijd, kan je beter geen ongeluk in krijgen en zijn dus minder geschikt voor dagelijks of nachtelijks gebruik.
O plaat zegt
Ik maak jaarlijks een reis met een VW bus uit 1989 en heb mij nog nooit onveilig gevoeld. Ik hou wel altijd afstand en anticipeer anders dan als ik met een moderne wagen rij. Wie met een motorfiets reist maakt meer risico’s denk ik dan. Ik heb ook een mustang uit 1966 staan, daar voel je dat hij jou telkens je een bocht neemt of op het gas duwt de wagen jou probeert te vermoorden maar dat dempt de pret ook niet.
On topic: veel beterschap Tom! Jammer van de klassieker die de wereld minder heeft.
alloallo zegt
Restomods kunnen ook moderne auto’s zijn met een klassieke look. Singers worden geproduceerd op basis van model 964, maar hebben het uiterlijk van een oudere Porsche
mashell zegt
Nog oudere Porsche. Zo’n 964 wordt ook al 30 jaar niet meer gebouwd en is ook gewoon erg veilige auto.
kniesoor zegt
Waes, die in een oto zonder geregelde katalysator rijdt. Foei, dat zal ‘m op een fatwa bij de publieken komen te staan.
hotze zegt
Met zo’n auto zal die niet heel veel km rijden en valt de schade mee. Hij heeft zowiezo een aardige CO2-voetprint met z’n reizen-Waes. Als je daar allemaal al in “gelooft” natuurlijk, dat CO2-verhaal. Bv. habitatvernietiging en overbevolking lijkt mij meer kwaad te doen aan de planeet (een afdwalertje).
Van Tom zijn klimactie op de wand van El Captain in de USA breekt het zweet me nog steeds uit, respect (Tom Testosteron). Hij heeft wat rare fratsen gedaan. Het enige dat hij liet gaan was schansspringen (op een grote schans).
audirs3 zegt
Volgens een Amerikaanse studie van iseecars heb je in een 911 bijna 5x zo grote kans op een fataal ongeluk in vergelijking tot het landelijk gemiddelde. Ook in de nieuwere modellen. Het blijft toch een listig ontwerp, RWD met de motor achter de achteras.
kniesoor zegt
Een ‘studie’ van een soort Amerikaans equivalent van ‘wijkopenautos.nl’. U legt de lat wel èrg laag, hè . . . 😂
audirs3 zegt
@kniesoor Nou deze studie was aanleiding tot dit autoblog artikel: https://www.autoblog.nl/nieuws/teslas-zijn-het-vaakst-betrokken-bij-dodelijke-ongelukken-6977432 . Dus als autoblog er een heel artikel over mag wijden, dan kan één reactie ook wel :)
geelbarrel zegt
Gesponsord door n kledingmerk dat veel met ouwe auto’s heeft. ….
mashell zegt
Als je een pijlwagen over het hoofd ziet heb je toch minstens een Waes voor je ogen…
isleofman zegt
Een klassieke Porsche is altijd een widow maker, turbo of niet. Geldt natuurlijk eigenlijk voor alle klassiekers. Een wonder dat ie zo’n crash heeft overleefd.
mc96 zegt
Nope, het is de 930 die die titel bij de liefhebbers heeft gekregen. Heeft te maken met de relatief grote turbo die er in één keer vol in komt. Ik kan je uit eigen ervaring (een 3.0 met vierbak) dat dat behoorlijk heftig kon uitpakken.
frederik zegt
Vergeleken met andere auto’s uit die tijd is een 911 behoorlijk veilig hoor. Porsche was een van de weinige fabrikanten die daar toen aandacht aan besteedde, o.a. door een opvouwbare stuurkolom. De 356 daarentegen is wel echt onveilig.
audirs3 zegt
Hopelijk komt hij er goed uit… Al lees ik elders dat hij gereanimeerd moest worden, is niet best.
De 911 blijft toch een linke auto, stond vorige week nog artikel niet op autoblog dat kans op dodelijk ongeluk 5x groter is dan de gemiddelde auto. Laten we hopen dat dit ongeluk niet dodelijk blijkt te zijn.
Brigadier Broekhoest zegt
Zo gigantisch zit de auto toch niet in elkaar als ik de foto’s zie. De neus lijkt redelijk in orde en er zit natuurlijk ook geen motorblok dat naar binnen komt.
audirs3 zegt
Maar kennelijk moest hij toch gereanimeerd worden… Toch een flinke klap geweest dan
slickrick zegt
Hij moest gereanimeerd worden dus de foto’s zeggen niet alles. Een klassieke auto is leuk maar niet als daily. Zag onlangs een aantal crash testen van moderne auto’s die tegen achterkant van een vrachtwagen rijden , van Maybach tot X5 tot Toyota’s , Tesla kwam er het beste van af , puur omdat ze uit veel minder losse onderdelen gebouwd worden. Toch een overweging waard bij nieuwe aanschaf
kniesoor zegt
Lijkt erop, dat de op HLN gepubliceerde foto’s een wat vertekend beeld geven. Op basis van de vervorming van het bestuurdersportier ziet het eruit alsof dat niet meer open kon. Dus het is hoe dan ook een beste klap geweest. En misschien, dat Waes al vóór de aanrijding onwel was geworden, we weten het niet. Eens kijken of er de komende dagen meer duidelijkheid komt over dit voorval.
kareljansen zegt
Hij heeft hem rechtsvoor gepakt en dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij dit nog na lijkt te kunnen vertellen.
verdebosco zegt
Fantastisch mens, professioneel, energiek en empathisch. Een duizendpoot. Hopelijk krijgt hij zijn leven weer zo goed mogelijk terug.
NB Ik lees elders dat pijlwagens heel vaak worden aangereden. Met al dat menselijk leed erbij. Volgens mij is voorwaarschuwing vaak onvoldoende. De pijlwagen rijdt dan langzaam en waarschuwingsribbels op de weg zijn niet aanwezig. Als dit klopt moet de Rijksoverheid in België en Nederland hard ingrijpen. De situatie acuut veiliger maken.
mashell zegt
Het probleem zijn niet de pijlwagens die aangereden worden, die zijn heel erg zichtbaar, het probleem zijn de afgeleide (hallo smartphone), slaperige of zelfs dronken bestuurders en dat is waar je het probleem moet oplossen want vandaag is het een pijlwagen maar morgen een pijler van een viaduct. Overigens doet de wetgever met het verplicht stellen van noodrem systemen in nieuwe auto’s al een hoop er aan.
kareljansen zegt
Is inderdaad wel een onderbelicht onderdeel van het rijden van een oldtimer. Met een nieuwe cayenne bijvoorbeeld is de kans groot dat je met een vergelijkbare crash ongeschonden uit stapt. Nog los van het feit dat die je had gewaarschuwd of zelf geremd waardoor het hele ongeval niet eens plaats had gevonden..
O plaat zegt
Een cayenne heeft een ander doel publiek dan een sportwagen. Als ik kan kiezen liever de oldtimer en wat beter opletten.
sizedoesmatter zegt
Ondanks dat ik deze man een hele toffe tv persoon vind, vroeg ik meteen af wat de toedracht was.
Zelf snap ik niet hoe je zo’n fel oplichtende pijl kunt missen. Maar mogelijk was hij zoals eerder genoemd onwel.
In elk geval heel erg zonde van de Porsche, maar vooral sterkte Tom!
supertjeduc zegt
Hij heeft wel stijl , om met een ouwe Porsche te rijden
Misschien niet op je telefoon kijken als je met zo’n ding rijdt
Want tegen zo’n groot bord rijden met een hoop licht erop dan heb je echt wat anders gedaan
Goed dat daar wel een airbag op zat
Tom zegt
Aanname :-( Misschien ging het wel om een technisch probleem met de auto, olie op de weg, bestuurder onwel, … eerst onderzoek afwachten dan oordelen.
singapore zegt
Bizar ongeluk. Hoop dat hij er ondanks alles goed van af komt. In ieder gebal vind ik deze wagen goed bij zijn stijl passen.
roadster zegt
Het gaat erom dat, i.t.t. wat jij beweert, in de jaren 80 ook crashtests werden uitgevoerd en auto’s kreukelzones hadden. Het waren niet meer de jaren 50.