• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota bedenkt neppe handbak voor EV’s, maken of kraken?

Auteur: machielvdd, gepost 11 februari 2022 om 18:15 – 37 Reacties

Onnodig moeilijk doen of een geniaal idee? Jullie mogen het zeggen.

EV’s zijn in veel opzichten een stap voorwaarts ten opzichte van auto’s met verbrandingsmotoren. Je hebt bijvoorbeeld direct koppel en je kunt in één vloeiende beweging doorknallen, zonder gehannes met versnellingen tussendoor. Objectief gezien is dit alleen maar vooruitgang. Zeker voor mensen die gewoon van A naar B willen rijden.

Voor de mensen die meer willen dan dat (liefhebbers dus), is er ook een keerzijde van de medaille. Je mist namelijk een flink stuk beleving. Dat komt natuurlijk deels door het gebrek aan geluid, maar ook door de afwezigheid van versnellingen. Dat heb je ook al met een automaat, maar daar hoor je tenminste nog wat.

Toyota heeft echter een oplossing bedacht: een neppe handbak voor EV’s. Dat is precies wat je denkt dat het is: een systeem wat schakelen nabootst, inclusief een neppe schakelpook, een neppe koppeling en zelfs een neppe toerenteller. Dat Toyota hiermee bezig is blijkt uit een patent wat boven water is gekomen via BZ forums.

Neppe handbak Toyota

In plaats van direct koppel, bouwt het koppel in dit geval dus geleidelijk op en moet je gewoon op de ouderwetse manier door de versnellingen heen gaan. De beleving zal waarschijnlijk niet eens heel anders zijn, maar het idee is wel raar. Een beetje alsof je in de begindagen van de auto nog een T-Ford kon krijgen die je met teugels moest besturen.

Volgens het patent zijn er drie standen waaruit je kunt kiezen als bestuurder. In de eerste stand schakel je volledig handmatig, met koppeling. In de tweede modus hoef je de koppeling niet te gebruiken en schakel je alleen met de pook. In de derde stand hoef je helemaal niet te schakelen. Is dat even makkelijk!

Met deze neppe handbak wil Toyota dus weer de old school-rijbeleving terugbrengen naar EV’s. Een beetje geforceerd is het wel. Maar ja, je moet wat om je te onderscheiden van andere EV’s. Met snelle acceleratie gaat dat niet lukken.

Het is natuurlijk nog maar de vraag of Toyota dit ook in de praktijk gaat brengen. Maar het is alvast voer voor discussie: voegt een neppe handbak iets toe of is het een belediging aan het adres van petrolheads?

Via: Carscoops

Ook interessant!

  • Toyota 3TE25
    Toyota 3TE25 is elektrisch mét achterwielaandirjving
  • EV kost miljoenen banen
    EV kost miljoenen banen, volgens Toyota
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • GR Supra met handbak
    Hè hè, die GR Supra met handbak komt toch

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Toyota

Vorig bericht: « Volkswagen ID.Buzz is nu al gearriveerd in Nederland
Volgend bericht: Video – Politie maakt kordaat een einde aan achtervolging op de A16 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    11 februari 2022 om 18:53

    Grappige is, mits goed uitgevoerd kan het natuurlijk exact rijden als een handbak, alleen je hebt toch in je achterhoofd van, waar ben ik toch mee bezig.

    Login om te reageren
  2. cossiekiller zegt

    11 februari 2022 om 19:05

    Geniaal! Mijn neefje van 8 wil het direct!

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      12 februari 2022 om 09:13

      @cossiekiller: kan die dan niet beter op Autoblog actief zijn en jij iets gaan doen wat je ook leuk vindt?

      Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    11 februari 2022 om 19:23

    Dit is voor Toyota niet nieuw, ze hebben ook dergelijke modussen op Toyota’s met CVT bakken. Gewoon voor de beleving het langzamer maken.
    Maarja, dan hoor je nog iets.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      11 februari 2022 om 19:42

      Nu zijn CVT bakken sowieso de horror, dus alles wat ze daarvoor bedenken kan ‘t alleen maar beter maken…

      Login om te reageren
    • ggj1987 zegt

      11 februari 2022 om 19:54

      Audi heeft dat ook op de Multitronics

      Login om te reageren
  4. 50mchljn zegt

    11 februari 2022 om 19:25

    Wat een ongelofelijke armoe !

    Login om te reageren
  5. ukbob zegt

    11 februari 2022 om 19:26

    Durf het voor mezelf niet meteen af te schieten…
    Kan me zomaar voorstellen dat dit in een auto als de EV Porsche 718 opvolger HEEL leuk kan zijn!

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    11 februari 2022 om 19:33

    Zo’n nep handbak past wel in de trend van nepuitlaten (wat aan de uitlaat kun je zien of het een dikke bak is…) nepgrilles (zonder grille is het front lelijk…) maar voor mij smaakt het als een Beyond burger! Een vega hamburger die zo echt naar vlees smaakt dat een 7 jarig kind er misschien wel intrapt maar die je als vegetariër niet wil eten omdat het naar vlees smaakt.
    Dat is wat je krijgt met zo’n nep versnellingsbak, de petrol heads vinden het misschien wel fantastisch maar zij die wat van techniek snappen willen het niet hebben.

    Login om te reageren
    • ronaldotour zegt

      11 februari 2022 om 21:14

      @mashell: Neppe

      Login om te reageren
  7. Pascal zegt

    11 februari 2022 om 19:44

    Bewaar de handbak maar gewoon voor het groepje ICE puristen. De rest van de wereld wil inmiddels toch al een automaat, dus zie ik geen grote doelgroep ontstaan die dit neppe gedoe in z’n EV wil.

    Login om te reageren
  8. bernoulli zegt

    11 februari 2022 om 19:51

    Laat Toyota eerst maar eens een EV bedenken.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      11 februari 2022 om 20:48

      Ze zijn een beetje late to the party maar die nieuwe Lexus vind ik er wel smakelijk uitzien!

      Login om te reageren
    • redbeams zegt

      11 februari 2022 om 21:52

      @bernoulli: 1998 snapt je mop niet 😉

      Login om te reageren
  9. faalhaas zegt

    11 februari 2022 om 19:59

    Slaat ie ook af als je de koppeling laat schieten?

    Login om te reageren
    • koeberg zegt

      12 februari 2022 om 07:37

      Dat kan geprogrammeerd worden.

      Login om te reageren
  10. DIG-T 190 GT zegt

    11 februari 2022 om 20:05

    Dit is alvast de aanloop naar 1 april, dat is duidelijk.

    Login om te reageren
  11. hippopotamus zegt

    11 februari 2022 om 20:12

    Vooral leuk voor Autotron 2035 denk ik.

    Login om te reageren
  12. SimonMc zegt

    11 februari 2022 om 21:07

    Niet slecht bedacht. Volgende stap is “scheetjes” over de luidsprekers laten afspelen bij het schakelen.

    Login om te reageren
  13. rob5nismo zegt

    11 februari 2022 om 23:26

    En dan jezelf helemaal gek kijken op ee toerenteller omdat je niet hoort hoeveel tow

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      11 februari 2022 om 23:27

      @rob5nismo: toeren de motor draait

      Login om te reageren
    • koeberg zegt

      12 februari 2022 om 07:36

      Speaker in het interieur met nep motorgeluid?

      Login om te reageren
  14. racerx zegt

    11 februari 2022 om 23:57

    Fabriceer maar zoiets voor een elektrische motorfiets, dat lijkt me nog wel wat.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      12 februari 2022 om 07:48

      @racerx Doe mij maar synthetische brandstof uit zon en wind… Desnoods aan 4€/L.
      Voor de plezier ritten.

      De EV moto wil ik wel om werkverkeer mee te doen, maar voor de fun moet het toch echt blijven knallen.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        12 februari 2022 om 10:37

        Als fervent Ducatist ben ik het met je eens, maar als het dan toch elektrisch moet… Bij een EV bike zou ik het schakelen het meeste missen.

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          12 februari 2022 om 19:32

          @racerx idem! (Wat dat schakelen betreft)

          Login om te reageren
  15. kingdante zegt

    12 februari 2022 om 00:44

    Lekker man, beetje tussengas geven.

    Login om te reageren
  16. Flatsix zegt

    12 februari 2022 om 06:02

    Zitten er ook plastic handschoenen bij om te tanken? :-)

    Login om te reageren
  17. tjorque zegt

    12 februari 2022 om 07:45

    Nep-t%^ten
    Nep-gras
    Nep-GR-M///-AMG-S-RS-R-line (schrappen wat niet past)
    Nep-versnellingsbak
    Avatar
    Second life (get a life)
    Alcohol vrij bier

    Jep helemaal niks voor mij…

    Login om te reageren
  18. kjeld zegt

    12 februari 2022 om 11:03

    Geweldig idee! Deze BOOMER gaat het kopen waneer ik een EV koop.
    Ik hou erg van automaat rijden. Maar vind het wel leuk om synchroon te schakelen op z’n tijd.
    Het lijkt mij dus erg leuk.

    Login om te reageren
  19. kle500 zegt

    12 februari 2022 om 11:48

    Grappig, er word al jaren moord en brand geschreeuwd tegen ev’s en automaten want die zijn zo belangrijk voor de beleving ( ook als is de gemiddelde dubbele koppeling bak sneller en efficienter). Nu is er een fabrikant die lijkt te luisteren en dan toch alleen maar zure reacties. Ze kunnen het ook niet snel goed doen hé.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 februari 2022 om 06:28

      Moord en brand wordt er geschreeuwd door een kleine groep puristen, de massa vind een elektrische auto zonder versnellingen gewoon lekkerder rijden, die krijgen al wat ze willen en hoeven dus niet te schreeuwen.

      Login om te reageren
  20. petitelima zegt

    12 februari 2022 om 12:22

    Kraken! Een elektrische auto kan best versnellingen hebben zoals de Porche Taycan maar dan aub een automaat.
    Ik heb een e-bike met versnellingen maar ik moet zelf schakelen, ik heb graag een automaat of cvt en dus in een elektrische auto al helemaal!

    Login om te reageren
  21. thomassnelweg zegt

    12 februari 2022 om 12:46

    Kraken

    Login om te reageren
  22. ty5550 zegt

    12 februari 2022 om 13:32

    Met de gemiddelde PHEV heb je ook een elektromotor met schakelmomenten. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat veel mensen zeggen dat ze dit ook moeten hebben bij hun elektrische auto. De schakelmomenten passen meer binnen het geheel van een verbrandingsmotor met o.a. geluid en dergelijke.

    Login om te reageren
  23. sidewalkjoe zegt

    13 februari 2022 om 15:31

    Misschien relevant voor het halen van een volledig B-rijbewijs (dus inclusief schakel) in de redelijk nabije toekomst?

    Login om te reageren
  24. Ram-G-maN zegt

    13 februari 2022 om 15:35

    Als simracer ben ik niks anders gewend dan het ervaren van vele verschillende gesimuleerde conventionele auto’s. Dus ik vind dit wel mooi. Nog leuker zou zijn als je ook de keuze hebt uit verschillende profielen. Eentje met 90’s turbolag, eentje met een moderne seriële turbocharger, atmosferisch en atmosferisch hoogtoerig. Dit zou mij best wel eens kunnen boeien. Je kunt al met de Model 3 Performance al spelen met de aandrijfverdeling voor en achter. Dus je kunt al spelen met een kunstmatige voor- en achterwielaandrijving op een AWD Tesla. Een kunstmatige versnellingsbak en een kunstmatige vermogensopbouw lijkt mij een leuke gimmick.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North