
De Toyota Corolla Cross bewijst dat de trend van SUV’s nog lang niet achter ons ligt.
Men neme een bestaande, succesvolle naam. Gooit het de hoogte in en het volgende succes is geboren. Ford maakte een SUV van de Mustang en nu is het Toyota die de Corolla misbruikt gebruikt voor SUV doeleinden in vorm van de Cross.

De introductie van het model was in Bangkok, Thailand. Denk echter niet dat dit een modelletje is voor de Aziatische markt. Toyota heeft de ambitie om de Corolla Cross ook elders in de wereld te gaan verkopen. Als hybride gaat zo’n model het ongetwijfeld goed doen op de Europese markt.

Het moet een compacte SUV voorstellen. De auto is 4,46 meter lang, 1,82 meter breed en 1,62 meter hoog. De Corolla Cross heeft een wielbasis van 2,64 meter en de SUV weegt 1.385 kg als hybride. Laatstgenoemde is het meest relevant voor Europa, dus daar focussen we ons dan ook op. De voorwielaangedreven hybride krijgt een 1.8 liter viercilinder, gekoppeld aan een elektromotor. Het systeemvermogen komt uit op een niet al te indrukwekkende 122 pk.

Er kunnen vijf personen mee in de Toyota Corolla Cross. De bagageruimte bedraagt maximaal 487 liter als je het reservewiel thuislaat. Het model is gebouwd op het GA-C TNGA-platform. Daarmee deelt hij zijn basis met een crossover als de Lexus UX. Ook de gewone Corolla’s staan op dit platform, net als de Prius.

Toyota heeft de naam Corolla aan de SUV gegeven omdat dit het best verkochte model is geweest in de geschiedenis van het merk. Met deze SUV die wereldwijd verkocht gaat worden zullen die nu al indrukwekkende cijfers alleen nog maar verder oplopen. De Corolla-benaming is bekend in meer dan 150 landen. Er zijn meer dan 48 miljoen exemplaren van de Corolla verkocht. Verder zegt de Japanse autofabrikant deze auto te willen bouwen om te voldoen aan de enorme wereldwijde vraag naar SUV’s. Nou, oké dan.





Niet verkeerd.
In de shredder, euh recyclage
Voor een Lada-meets-RAV4 ontwerp, ik zie een soort Vesta zijkant..
Best een mooie auto
Concurrent voor de CX-30, hoewel die veel mooier is. Moeten ze wel de 2 liter er in hangen.
The PHEV aandrijflijn van de RAV4 prime zou hier goed bij passen!
@florisje: precies dit!
Doe mij maar de gewone Corolla.
Lijkt een beetje op de Hyundai Tucson van voren…
Houdt het nou nooit op met die SUVs? Het straatbeeld wordt er niet mooier van met al dit soort inwisselbare vierkante dozen.
Vox populi. Dit is wat het volk wil en dus wat het volk krijgt. Wat wij petrolheads en het autojournaille daar van vinden is totaal irrelevant. Dat SUV’s slechter zijn voor je portemonnee (zwaarder, onzuiniger = duurder) en voor het milieu is blijkbaar ondergeschikt aan de voordelen van een hoge instap en hoge zitpositie.
Beter laat dan nooit.
@scalvaro: Zolang wij (oké, niet specifiek wij autobloggers maar wij als in autokopers) in vrijwel elke klasse massaal voor een SUV/crossover kiezen in plaats van de vergelijkbare sedan, hatchback of station, blijven de merken vrolijk nieuwe SUV’s en crossovers uitpoepen. Zo simpel is het. En met de toenemende vergrijzing hier in Nederland, en daarmee ook de toenemende vraag naar auto’s met hoge instap, verwacht ik geen snelle omslag in het straatbeeld.
@Edge: beetje kip ei verhaal. Voor hoge instap hadden we in de jaren 80 en 90 MPV. Espaces enzo, toen kwamen de midi MPV Scenic en Zafira, later ook nog de klasse modus.en Meriva. Rond die tijd kwam de freelander en was dat dan de omslag voor mensen om te denken. Goh zo’n kleine terreinwagen is leuker dan een modus of Scenic.. laten we daarmee op vakantie gaan.? En zijn dan alle andere merken gaan volgen? De RAV4 had je ook al een tijd toen en de Kia Sportage. Maar het waren geen kaskrakers.
Ik snap de naam Corolla Cross niet echt. De huidige Toyota Corolla is een zéér strak gelijnde, sportief ogende hatchback. Van een SUV-evenknie mag je toch verwachten dat die ook strakke, sportieve (lol) lijnen meekrijgt. In plaats daarvan is het geheel een zachte SUV, met veel rondere lijnen. Daar had veel beter een nieuwe/andere naam op gepast.
Leuk ding zeker weten, laat maar komen,
De LandCruiser (Prado) die in Nederland wordt verkocht is een echte werkpaard met genoeg luxe aan boord.
De RAV-4 is een grote SUV.
DE CH-R is een hippe, mooi vormgegeven SUV (het pronkstuk van Toyota in het SUV gamma).
Deze Corolla Cross past mooi onder de andere modellen en in plaats van een volwaardige SUV meer een Cross-over zoals de naam al zegt.
Om het rijtje helemaal compleet te maken komt er binnenkort ook de Yaris Cross.
Allemaal auto’s voor mensen die niet perse Duits of Frans willen rijden.
Handig voor de Toyota klant.
Sorry hoor maar de CH-R is in alle opzichten kleiner dan de Corolla Cross (de CH-R is korter, smaller, lager en heeft minder bagageruimte). Omdat de CH-R alleen als hybride te krijgen is ligt de vanafprijs echter relatief hoog.
De Corolla Cross zal de meest praktische van de 2 zijn, en als de hybride-versie goedkoper wordt dan de CH-R dan voorspel ik dat bijna niemand nog de CH-R zal kopen.
@F36GC: De C-HR is een andere type auto in de het gamma van Toyota, blij dat die auto er is.
Het is een afweging die je maakt. De Corolla Cross zal hoogwaarschijnlijk gunstiger geprijsd worden maar wel ruimer zijn. Vind je ruimte minder belangrijk maar geef je meer de voorkeur aan het design zal de C-HR meer je ding zijn. Mooi toch.
@F36GC: C-HR is er ook met de 1.2 Turbo motor met 116pk die ook in de Corolla leverbaar is
@michaelcorleone: RAV 4 grote SUV??
Vond het altijd een Corolla op hoge poten.
@e550: Voor Nederlandse begrippen ;)
@michaelcorleone: De CH-R mooi en hip? Ik zal het je besparen in hoeveel talen ik zou willen lachen
@michaelcorleone: De Cross zal zeker wel een kaskraker worden, hoog, weinig vermogen en een ijzersterk imago van Toyota dat verkoopt goed, mondiaal. Uiterlijk van 13 in een dozijn maakt het helemaal af.
Lijkt op een oudere RAV4
De vraag is wat kan hij trekken als hybride?
Een SUV tussen de RAV4 en C-HR snap ik, daar zit genoeg ruimte tussen. Qua design snap ik deze minder… ik begrijp dat de RAV4 en zeker de C-HR wat meer smaakgevoelig zijn, maar bij deze lijken ze dat te willen compenseren met zachtere, rondere lijnen. Met een onsamenhangend, verouderd aandoend en wat saai resultaat, wat mij betreft. Benieuwd of dat specifiek voor dit model bedacht is, of de nieuwe designtaal van Toyota wordt…
Het kan verkeren. Toyota verving ooit de naam Corolla door Auris omdat Corolla te suf klonk, nu is er een Corolla suv.
Liever een Toyota (Hybride) SUV die 20+ jaar meegaat dan één van de 30 VAG SUV’s die over 10 jaar op de sloop staan.
Zou het goed doen in Nederland vermoed ik!
Meer Crossover dan SUV.
Hmm, vandaar misschien ook die naam.
De 96 corolla was leuker
Lijkt totaal niet meer op de nieuwe lijn auto’s die Toyota het afgelopen jaar heeft uitgebracht. Dit heeft niks meer met de Corolla te maken, zonde want dat is een mooie auto
Mooie auto, mooie video in de moderne Rotterdamse omgeving
Wel voor de 2.0 hybride variant uit deToyota CHR graag