Eindelijk een Mustang met weinig BPM.
We hadden ‘m al een tijdje verwacht en hij is er nu eindelijk: de Ford Mustang Mach-E. Volgens Ford is het een uitbreiding op het Mustang gamma. Daar komen we nog even op terug, maar het in elk geval een heel interessante Mustang voor Nederland ditmaal. Omdat het een elektrische auto is, wordt de Mustang Mach-E niet enorm gestraft met een torenhoge BPM-taks.
Dan moet je absoluut geen coupé of cabriolet wensen, want de Mustang Mach-E is altijd een vijfdeurs SUV. Volgens Ford was daar de meeste vraag naar. Als we kijken naar wat de concurrentie doet (EQC, e-tron, I-Pace) dan is dat geen vreemde gedachte.
De Mustang zal leverbaar worden met verschillende aandrijflijnen. Zo is er een ‘standard range’ (75,7 kWh) en een ‘extended range’ (98,8 kWh) accupakket. Ook is er keuze tussen achterwiel- of vierwielaandrijving. De maximale actieradius is 600 km volgens de WLTP, een serieus hoog aantal kilometers. Kies je voor het grote accupakket inclusief vierwielaandrijving, dan heb je 337 pk tot je beschikking. De leukste is de Mustang GT, die heeft 465 pk en 830 Nm te verdelen en knalt dankzij tractie op alle wielen in minder dan 5 seconden naar 100 km/u. Welke configuraties er precies mogelijk zijn, vermeld Ford nog niet.
Wat Ford wél zegt is dat er drie verschillende rijmodi zijn: Whisper, Engage en Unbridled. Lekker Amerikaans. Het is deels een gimmick, deels een echte feature. Zo past de besturing zich aan de rijmodus aan. Het gimmick gehalte zit ‘m in het feit dat het ‘geluid’ en de verlichting zich ook aanpassen aan de rijmodus. De Mustang Mach-E is voorzien van MagneRide, adaptieve dempers die zich aan de rijomstandigheden kunnen aanpassen.
In het interieur is de Mustang Mach-E ook ver verwijderd van het originele Mustang concept. Aan de andere kant ziet het er gaaf en futuristisch uit. Net als bij een Tesla domineert het centrale scherm op het dashboard. Het is met 15,5 inch ietsje groter dan het scherm in de Tesla Model-E en iets kleiner dan het scherm van de nieuwste MacBook Pro. Een verschil met de Model 3 is dat het scherm verticaal staat. Het systeem is voorzien van de nieuwe generatie SYNC, het infotainment systeem van Ford. Over het interieur gesproken: de kofferbak is 402 liter groot en als je de banken neerklapt staat er 1.420 liter tot je beschikking. Het is de eerste Mustang die plaats biedt aan vijf personen.
Die personen kunnen allemaal hun benen strekken als er getankt moet worden. Dat gaat overigens telkens sneller bij elektrische auto’s. Ford is medeoprichter van het IONITY initiatief. IONITY werkt hard aan een ‘Tesla-esque’ netwerk van snellaadstations met als piece de resistance 150 kW laadvermogen. Daarmee kun je in 10 minuten tijd in het gunstigste geval precies 93 kilometer aan ‘range’ bijtanken. Mocht je 38 minuten de tijd hebben, komt dat gunstig uit, want dat is precies de tijd die je nodig hebt om van tien naar tachtig procent te laden.
Dan resteert het antwoord op de vraag: is het een echte Mustang? Daarvoor moeten we er natuurlijk mee rijden voor een goede ervaring, maar qua concept niet direct een Mustang. De Mustang was en is een sportieve en bereikbare coupe (of cabriolet). Ford gaat prat op het ‘rebelse karakter’ van de Mustang, maar de deze Mach-E is misschien wel de meest conformistische Mustang ooit gebouwd. Nu is het wachten op de Shelby uitvoeringen en de eerste tuner die er een V8 in lepelt.
retetikker zegt
Ford Maggi?
tjorque zegt
@retetikker: een deblock aan je been?
okdoei zegt
In mijn optiek geen verkeerde auto maar als er Hyundai of Kia in de titel had gestaan had ik het ook geloofd. Daarnaast zouden ze de persoon die de naam Mustang hiervoor durfde te gebruiken flink moeten petsen. Knijpen mag ook. Lekker hard en onaangekondigd. Dwaas.
tjorque zegt
@okdoei: in een totalitair regime met liefde voor auto’s zou die bedenker “tegen de muur” gezet worden…
Gulli zegt
@okdoei: ja echt he. Op zich vind ik de auto prima, en ook prima dat ze stijlelementen van de Mustang hebben gepakt. Maar noem het geen Mustang! Daar heb je alleen maar verliezers mee. De mensen die van Mustang houden vinden het helemaal niets want er zit geen ‘Murican V8 Powaaaaah’ in, de mensen die de naam Mustang alleen kennen die horen dat je een Mustang hebt, zien een elektrische SUV en denken dan ‘maar je zei toch dat je een Mustang had?’.
Had dat ding lekker Ford eKuga of E-xplorer genoemd ofzo, dan snapt iedereen meteen wat het is.
tjorque zegt
@gulli: Pon-E had beter geweest. ?
dieselkameel zegt
@okdoei: Dat je als merk je meest prestigieuze lijn dit aan durft te doen. Wat een enorm risico lopen ze hier mee. Had dit lekker onder de Thunderbird gedaan, bliksemschicht gebruiken als logo en je was klaar geweest. Snap Ford de laatste jaren met meer zaken niet, de huidige Focus had net zo goed een KIA kunnen zijn.
okdoei zegt
@dieselkameel + @gulli: zat toevallig van t weekend Jay Leno’s garage te kijken over de GT350. Hij noemde Ford een echt “heritage” en een knaap van Ford beaamde dat.
Nee, lekker bezig zo.
Ze hadden gewoon een nieuwe naam moeten verzinnen. Niks e-xplorer, e-dge of eKuga. Gewoon ff je best doen.
BaRa zegt
@dieselkameel: De meest prestigieuze lijn lijkt me eerder de GT te zijn.
tjorque zegt
Geweldig nog een SUV-k*t!
Alsof obesitas ineens hip is.
Stel je voor, straks komt Ferrari ook nog met een SUV.
Ah ja dat hadden ze al aangekondigd *facepalm*
Ik ga een grote steen zoeken om onder te kruipen.
bischero zegt
@tjorque: in sommige culturen is een forse dame woest aantrekkelijk heb ik me laten vertellen.
MaartenD zegt
De naam Mustang onwaardig
Alex_79 zegt
@maarten020: voor wat betreft de erfenis van de sportwagens heb je gelijk. Maar “Mustang” is US slang voor “mesteño” wat een Spaanse term was voor bastaard paarden die verwilderd waren. Dus voor een bastaard kind van een Hyundai en een Ford klopt het wel. Niet eens onaardig eigenlijk.
donjunior zegt
Net het filmpje bij de conculega’s bekeken.. Ik vind het best leuk. Heb helemaal niets met SUVs dus de kans is nihil dat ik er ooit in ga rijden. Maar vind het er wel goed uit zien.
Ben er niet mee eens dat ze de naam Mustang hebben gebruikt.. want dan verwacht je toch een sportcoupé maar so be it.
JamesBond007 zegt
Zo BlIjFt dE MuSTaNG ToCh In LeVEn
mcshine zegt
Vreemd dat IONITY werkt aan een 150kw netwerk, terwijl ik met mijn Model-E daar al 180kw heb gehaald. Verder, goed dat er eindelijk wat serieuze concurrentie komt!
flutterby zegt
@mcshine: 150 kW is snel zat. Laat ze eerst maar zorgen voor fatsoenlijke dekking en beschikbaarheid. De meeste auto’s kunnen toch niet meer dan 100 kW benutten dus het is niet zo dat een sneller lader ook sneller vrij is (zoals bij Tesla vaak wel geld).
dick1980 zegt
@mcshine: ionity werkt dan ook aan een 350kW netwerk, in tegenstelling tot wat het artikel vermeldt.
lippie zegt
@redactie Model E. Met de 3 van S3XY ha ha
baklava zegt
Haha wtf heeft dit met een mustang te maken. Eerst de Puma als SUV bouwen en nu de mustang? Ford, waar ben je mee bezig
PunicaOase zegt
@baklava: modellen maken die verkopen en dat zijn de laatste tijd toch echt de SUV’jes..
pomoek zegt
Ik ben door 2 minuten lezen gegaan van: “dit is heiligschennis” naar: “deze auto gaat een verkooptoppertje worden”. Laat maar komen!
denx zegt
Auto ziet er op zich niet verkeerd uit…. maar inderdaad: bij een mustang heb ik een ander idee. Alles went….
robert110 zegt
Van buiten ziet het er goed uit. De binnenkant is zoals bij de meeste elektrische auto’s erg treurig.
sanderp zegt
De auto zelf is best oké, maar het mustang-label erop plakken niet. Wat zou er nou mis zijn met een ford label?
zeevink zegt
Ford Mustang had affaire met Hyundai Ioniq en zie hier het bastaard kind. Niet erg fraai gaat waarschijnlijk wel lekker verkopen.
technofreak zegt
“Dan resteert het antwoord op de vraag: is het een echte Mustang?”
Irrelevante vraag. De vraag is: hoeveel Amerikanen met een Mustang hebben ook een daily/tweede auto?
Dan kunnen ze nu kiezen voor 2 Mustangs, ipv een Ford Edge op benzine.
racerx zegt
Een crossover dus in mijn ogen automatisch lelijk, de rest is dan niet meer interessant als ik naar een elektrische auto zou kijken…
fanboy zegt
Dit is volgens mij een behoorlijk grote wagen. Ik vraag me af hoeveel hij dan gaat kosten.
Ik vind hem opzich, voor zo’n grote SUV, nog wel aardig geslaagd. De naam Mustang is misschien niet terecht.
Edge zegt
Ik weet het niet hoor… De Mustang Mach E is zeker geen verkeerde auto. Maximaal 600km range, minder dan 5 seconden naar de 100, en dat verpakt een een aantrekkelijk jasje. Maar die naam… Was de auto werkelijk zoveel minder cool geweest als daar een blue oval had gestaan in plaats van het paardje, en het ding gewoon “Mach E” zou heten? Misschien was het zelfs leuk geweest om een nieuw paardenras aan het merk te koppelen. We hebben Mustang voor de musclecar, Bronco (binnenkort ook weer) voor de boxy SUV’s, dus waarom geen derde paard?
flutterby zegt
@Edge: die 600 km met 98,8 kWh is een prestatie op zich, dat red je met een Model X niet hoor. Best knap als ze de efficiëntie koning met hun eerste (echte) EV kunnen verslaan. Mogelijk zit Rivian achter de aandrijflijn en dat voorspelt veel goed voor de concurrentie van Tesla!
Paul58 zegt
@flutterby: scheelt niet zoveel met de Model Y, deze heeft een wltp van 540km dacht ik me te herinneren. De model S is nog steeds de auto met 100kw batterij welke het verste komt met 610km wltp. Echter is deze auto wel iets groter dan de mustang.
Paul58 zegt
@kevin1989: en die 540km is trouwens met een 75kw accu
2wheeler zegt
@Edge: ik stem voor Shetland Pony
toyotafortuner zegt
An sich is t niet eens zo’n lelijke wagen. Maar om zo’n legendarische naam nou zó te grabbel te gooien…
tvr1974 zegt
It all comes to price.. Dus gaan ze onder prijs van Tesla 3 zitten dan denk ik dat we deze mustang best is vaak in het NL verkeer gaan tegenkomen
moveyourmind zegt
Zit wel een mooie seniorentelefoon in de middenconsole. Lekker makkelijk zo’n groot scherm…
Heb je geen loupe meer nodig en kan je zelfs nog met je wandelstok bedienen, lekker makkelijk…
https://www.autoblog.nl/gallery/Ford/Mustang_Mach_E_2020/ford-mustang-mach-e-2020-013.jpg
gregorius zegt
Ik snap dat er mensen zijn in de marketing wereld die nu van mening zijn dat het waarde brengt om van je bekendste woord een (sub)merk te maken; 500, DS, Cupra, Mini. Afgezien van Mini, lijkt het niet echt te werken.
Maar waarom moet dit nou weer voor Mustang?
Een Mustang is een budget coupe/cabrio met relatief veel pk. Dat is het al 50 jaar en dat werkt.
En nu komt Ford met een 4 deurs groot lomp ding zonder ruimte (sorry, dit is geen SUV) en noemt het een Mustang? Was dat echt nodig?
Want: het lijkt verder een auto die goed gaat verkopen. Als ze m concurrerend in de markt zetten (tussen Kia/Hyundai en de premium merken in) dan ie als warme broodjes over de toonbank gaan. Genoeg range, genoeg ruimte voor de baby-boomer. Genoeg PK; meer dan budget merken en minder dan de premium merken.
davelepeef zegt
@gregorius: lijkt ’t grootste minpunt hier, de naam. Snap ik ook wel. Aan de andere kant, als ze dit design hadden toegepast zonder een referentie naar de mustang, dan zou het ook weer raar zijn. Ik ben best fan van Ford dus ben blij dat ze met een auto/model als dit komen. Er wordt veel geklaagd over dat het Koreaans lijkt maar het volg een design stijl die al 10 jaar draait, dat vind ik niet zo’n issue. Maar toch, die naam…
Dutchdriftking zegt
Het Mustang design is gaaf, een Cross-over niet, en dat totaal niet gezellige Tesla dashboard ook niet. Kortom, de aandrijflijn van deze in een klassieke Mustang en je hebt een heel fijne auto. Dit is een nét niet hok.
utregcity zegt
Wat een leuke Tesla!
davelepeef zegt
Die plank voor je neus stoort me meer dan de naam. Wat ’n achterlijk groot ding! Totaal niet in lijn met het interieur. Kan je ‘m eraf halen ofzo??
ghost zegt
Bah bah bah!
Ford is de weg weer eens goed kwijt…ik vind een Ecosport nog mooier en die zou ik al nooit van mijn levensdagen kopen.??♂️
raoufff zegt
@ghost: doe mij maar een Escort Clipper!!
mashell zegt
Dit is het resultaat van als iemand bij Ford in de directiekamer roept dat “wij ook een Model Y moeten hebben”.
fapfap zegt
De blauwe E-Mustang in de foto’s heeft een andere neus (grill) dan de rode.. Wat is daarvan het verhaal?
pel96 zegt
@fapfap: Dat is de GT, meer vermogen en pas 2021 op de markt.
raoufff zegt
Opzich wel leuk maar eigenlijk geen reet aan!!
Dutchcarwizard zegt
Toch een beetje fout gevoel bij. Iconen moet je koesteren.
mashell zegt
@baidu: met het uitmelken van een icoon maak je de meeste winst. De eerste Cayenne was ook maar een Touareg met 911 voorkant maar verkocht als een malle.
Dutchcarwizard zegt
@mashell: en toch voelt het k%t.
auto62 zegt
Heb deze liever dan een BMW i4. Is het binnenkort over en uit in Europa met de hegemonie van de Duitse premium klasse.
Niels99 zegt
Wat een gedrocht
bernoulli zegt
Musktang
herve11f zegt
Hoe open je de deuren?
petrolhead89 zegt
Een belediging voor de naam Mustang. Zo wordt alles naar de kloten geholpen.
dwfc zegt
Leuke presentatie op autoweek
kminne zegt
De eerste online petitie tegen het misbruiken van de Mustang naam is inmiddels online: http://chng.it/bLKryVNcfh