
Wel genieten van geluid maar anderen er niet mee tot last zijn, het kan met deze tegenhanger van de AMG A45 of Golf GTI.
Een bekend spreekwoord is ‘het gras is altijd groener bij de buren’. Wat uiteraard slaat op het feit dat je altijd denkt dat je iets nodig hebt als het buiten je bereik is, terwijl het vaak tegenvalt als je het zelf neemt. Of op zijn Amsterdams: elk voordeel heb z’n nadeel. In autovorm komt het erop neer dat we soms kijken wat andere markten voor auto’s krijgen en denken: potverdikkie, die lijkt ons leuk.

Toyota GR Corolla
Neem de Toyota GR Corolla. De met de G16E-GTS ontwikkelde Toyota GR Yaris was bedoeld als homologatiemodel voor rallyrijden. Voor onder meer Japan en Europa is die auto dus al zo normaal als het maar kan. Voor de VS is de Yaris een compleet nieuw model en bovendien te klein, dus werd besloten om deze aandrijflijn ook in de Corolla te stoppen als GR Corolla. Goed voor 300 pk, inclusief GR-Four vierwielaandrijving en dus in een flink verbrede Corolla-koets. En nee, we hebben het niet nodig. Het enige voordeel dat je objectief hebt ten opzichte van een GR Yaris is iets meer pk en twee extra deuren. Maar in allebei de gevallen heb je een toffe hot hatch te pakken. Alleen niet voor ons. En om zout in de wonden te strooien: Japan krijgt ze allebei en de GR Corolla wordt sinds kort geassembleerd in het Verenigd Koninkrijk.

Facelift GR Corolla
We mogen dus enkel toekijken, wat eveneens geldt voor de vers vernieuwde Toyota GR Corolla. Net als zijn kleine broer heeft Toyota het ding bijgepunt. Over het design kunnen we kort zijn: het lijkt op wat ze bij de Yaris deden en is dus subtiel anders. Vooral het extra agressieve front valt op. Daar zit overigens ook één van de upgrades voor de Toyota GR Corolla: hertekende koeling voor extra koude lucht in het inlaattraject. Volgens Toyota was een GR Corolla niet altijd even blij met rijden op volle kracht. Of de filmpjes van Corolla’s met opgeblazen motor de oorzaak zijn van deze vernieuwing, vermelden ze weer niet.

Versteviging
Onder de niet zo gewijzigde carrosserie van de Toyota GR Corolla is het Japanse merk wel serieus bezig geweest. Zo is de stijfheid van de carrosserie verbeterd, iets wat het merk heeft geleerd van de GR Corolla’s die meerijden in de Super Taikyu-raceserie. Volgens Toyota weerstaat de Corolla nu ook het op de limiet rijden op ‘circuits buiten Japan’. Wat niet betekent dat het voorheen niet kon, maar daar werd de benchmark gezet.

Veilig voor binnenstad Amsterdam
De laatste verandering volgens Toyota heeft te maken met het JBL-speakersysteem. En ook al kan dat ervoor zorgen dat Children van Robert Miles nu beter dan ooit klinkt, het heeft ook nog effect voor de beleving van de Toyota GR Corolla. Het systeem met acht speakers is nu ook voorzien van een subwoofer in de kofferbak om tot negen stuks te komen. Uiteraard, zou je bijna zeggen, helpen de speakers ook mee met de geluidsbeleving van de motor in de cabine, om precies te reageren op wat de motor doet door de speakers. En het gedeelte waardoor deze auto zo perfect is voor de binnenstad van Amsterdam (of Rotterdam e.v.a.): het geluid van ‘anti-lag’ -dus plofjes en scheetjes- wordt geëmuleerd in de cabine. Oftewel: jij krijgt de voordelen ervan terwijl er van buiten niet bijna in paniek 112 gebeld wordt vanwege pistoolschoten.

Update voor pre-facelift
Wat blijft is de 304 pk sterke 1.6 liter driecilinder met turbo, met wel ietsje meer koppel: 400 Nm. Je mag kiezen tussen een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat. Helaas blijft het een Japans feestje, maar wellicht is Toyota zo’n fabrikant die reageert als we hard roepen. Ook leuk: de optimalisatie van de software, inclusief de balans van het GR-Four-systeem en die 40 Nm extra, komen ook als update voor de GR Corolla van voor de facelift.






Jammer dat Europa er buiten valt! Een mooi alternatief voor de concurrentie.
Dit zou in Nederland toch ook weer makkelijk €100.000 kosten door onze belachelijke belastingen
Onze belastingen zijn niet belachelijk, schone auto’s laag belast vieze auto’s hoog belast, duidelijk en eerlijk. Het belachelijke is dat Toyota hun topmodellen zo’n onzuinige motor geeft. Voor een kleine serie homologatie modellen voor de rally sport nog begrijpelijk maar nu de GR modellen grote serie topmodellen worden onbegrijpelijk, die auto’s verdienen een courante sterke en zuinige motoren.
Een echte Frans Timmermans aanhanger. Sterkte voor uw directe omgeving gewenst.
RiKe, niet jij he, maar mashell
Ah, de ‘links-drogreden’, mag ik je erop wijzen dat al ons beleid het resultaat is van decennialang rechtse kabinetten? Het is heel knap hoe de schuld van alles wat vervelend is in de schoenen van links geschoven wordt, maar die zijn dus al heeeel lang niet aan de macht. Maar goed, ik weet ook wel dat deze reactie niks in jouw denken zal veranderen, maar dan heb ik het maar gezegd. Veel sterkte voor je omgeving gewenst.
Ah ja, daarom zijn de elektrische auto’s allemaal zo betaalbaar…oh wacht…toch niet, die wegenbelasting nekt ‘m aardig. Vervoer in dit land wordt langzaam aan de nek om gedraaid zonder realistisch alternatief.
Ik zie nog heel veel onnodig grote en onzuinige auto’s op de weg, kennelijk zijn auto’s en brandstof voor de meeste NL’ers nog prima te betalen. Daarnaast, een auto als dit is natuurlijk geen eerste levensbehoefte maar een puur luxeproduct. Wat mij betreft prima om dat flink te belasten.
Onwaarschijnlijk, zit hier precies op een communistische site…?!?
Overdrijven is ook een vak…
Niet belachelijk?! Nee, ze zijn compleet gestoord en van de pot gerukt, en als jij dat normaal vind val je eigenlijk in dezelfde categorie. Als je af en toe met deze wagen rijdt in vergelijking met een EV rijder die veel rijdt… Wie denk je dat het meest vervuild?!
@Mashell, en laat dat er nu precies in zitten, een courante, zuinige motor. Ik ken maar weinig auto’s met 300pk welke relatief zo weinig CO2 uitstoten. Mocht het mogelijk zijn bestel ik direct één, nu doe ik het dan maar met een hybride auto uit de Toyota stal, percentagewijs een enorm aandeel van de productie van Toyota.
Heel jammer dat hij niet naar ons kikkerlandje komt terwijl hij aan de andere kant van de sloot geproduceerd wordt.