
Een model dat belangrijk had moeten (c.q. kunnen) zijn voor een EV-pionier stopt er alweer mee, al is een opvolger al gepresenteerd.
De transitie naar elektrisch heeft voor vele merken gezorgd voor een doorbraak. Als je immers zo’n aandrijvingsvorm goed weet te bouwen, heb je goud in handen. Denk aan Tesla, of de merken waardoor er nu meer dan ooit Chinese auto’s worden verkocht. En het belangrijkste is niet eens een hit scoren met een EV. Het is vasthouden en doorbijten. Een merk waarvan het ietwat verbijsterend is dat ze dit niet gelukt is: Nissan.

Nissan Leaf
Niet alleen was het merk er vroeg bij met de Leaf als serieuze EV, dankzij zijn twee generaties en vele updates kocht men ze ook nog eens daadwerkelijk. Met als resultaat dat de Leaf de populairste EV tot nu toe is. Alleen dat vervolgnummer? Die kwam pas veel later.

Nissan Ariya
Een grove tien jaar nadat de Leaf tractie begon te krijgen, kwam Nissan met een elektrische crossover genaamd Ariya. En die auto moest belangrijk worden voor het Japanse merk, want als bouwer van de bestverkochte EV ter wereld nu met een crossover komen met prima specs voor zijn geld? Dat moet wel scoren. En eh, dat doet het (nog) niet. De Ariya is er sinds 2022 en het is geen monumentale flop, maar in de buurt van de Leaf komt ‘ie nog lang niet. Ondanks een kekke Nismo-versie.

Einde Ariya
Het zorgt ervoor dat Nissan een beslissing heeft gemaakt: ze stoppen met de Ariya, zo meldt Automotive News. In de VS wordt ‘ie niet meer gebouwd. Voor Europa is nog geen beslissing genomen, maar de reden waarom ze ermee stoppen in de VS lijkt een plausibele reden voor de Ariya om een natuurlijke dood te sterven. Uiteraard is een andere reden de importtarieven, maar de hoofdreden is dat Nissan de opvolger al bouwt.

Een auto die de potentie van de Ariya namelijk ietsje verder opvoert: de Nissan Leaf! Het nieuwe model is een crossover en eentje die op meer dan een paar manieren lijkt op de Ariya. Maar dan moderner, goedkoper, alleen ietsje kleiner (wat ook voordelen heeft of kan hebben). Als de Leaf aan blijkt te slaan, wordt de Ariya steeds minder relevant.

Het lukt niet echt om rouwig te zijn om een elektrische crossover die niet aan blijkt te slaan. Toch bijzonder dat de Ariya het na ongeveer drie jaar al voor gezien houdt. In Nederland mag je hem nog kopen voor alles vanaf 45.690 euro, of 61.190 euro als je de Nismo-versie wil.





Te duur en niet goed genoeg, als je er dan verlies op maakt moet je er mee stoppen.
Dan is de ariya toch mooier. Maar Nissan lijkt in her algemeen weinig te verkopen hier in nl
Als Fries vind het het ontzettend schattig dat de Leaf weer terugkomt!
Ik zie weinig verschil tussen de Ariya en de Leaf. Beiden zijn rondrijdende zetpillen.
Met een overvloed aan keuze in dit segment, verbaast het me niet dat het een flop is. Ook de vorige Leaf. Wie bedenkt het om een ChaDemo aansluiting destijds op een nieuwe auto te zetten, terwijl de hele markt al jaren richting CCS wat technisch veel beter is beweegt? Wie bedenkt het om niet vloeistof te koelen terwijl al jaren eerder bleek dat dit tot snelle veroudering van je akku’s leidt?
Dan heb je de markt neit helemaal gesnapt. Zelfde nu met de nieuwe Leaf, dat wordt weer een SUV in een segment wat al bomvol is. Met concurrenten die je opvreten. Doe eens wat nieuws.
Ik ben het helemaal eens met je verhaal, behalve het CCS-stuk. ChaMeDo is technisch gezien de geavanceerdere standaard. Dat heeft ook nadelen, maar ChaMeDo kan bijvoorbeeld al 10 jaar V2G toepassen terwijl CCS daar nog steeds geen gestandaardiseerd protocol voor heeft.
V2G is een nadeel voor de elektrisch rijder (je auto kan minder vol zijn dan je wilt omdat het net je auto heeft leegetrokken). En CCS mag dan wel een matige stekker zijn, het is wel de Europese standaard en de berijder wil deze de auto gewoon kan aansluiten aan de laadpaal.
Dat ‘leegtrekken’ kun je instellen
had ik toch niet verwacht….heb de nieuwe leaf gezien….kan niet echt tippen aan het uiterlijk van de ariya….ja ze zijn duur…maar het zit kwalitatief wél goed in elkaar hoor bij de ariya….nooit gedacht dat ik dát over een electrische wagen zou zeggen….