• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verrassing: dit ‘belangrijke’ model stopt er nu alweer mee

Auteur: Loek, gepost 18 september 2025 om 19:09 – 8 Reacties

Een model dat belangrijk had moeten (c.q. kunnen) zijn voor een EV-pionier stopt er alweer mee, al is een opvolger al gepresenteerd.

De transitie naar elektrisch heeft voor vele merken gezorgd voor een doorbraak. Als je immers zo’n aandrijvingsvorm goed weet te bouwen, heb je goud in handen. Denk aan Tesla, of de merken waardoor er nu meer dan ooit Chinese auto’s worden verkocht. En het belangrijkste is niet eens een hit scoren met een EV. Het is vasthouden en doorbijten. Een merk waarvan het ietwat verbijsterend is dat ze dit niet gelukt is: Nissan.

Nissan Leaf

Niet alleen was het merk er vroeg bij met de Leaf als serieuze EV, dankzij zijn twee generaties en vele updates kocht men ze ook nog eens daadwerkelijk. Met als resultaat dat de Leaf de populairste EV tot nu toe is. Alleen dat vervolgnummer? Die kwam pas veel later.

Nissan Ariya

Een grove tien jaar nadat de Leaf tractie begon te krijgen, kwam Nissan met een elektrische crossover genaamd Ariya. En die auto moest belangrijk worden voor het Japanse merk, want als bouwer van de bestverkochte EV ter wereld nu met een crossover komen met prima specs voor zijn geld? Dat moet wel scoren. En eh, dat doet het (nog) niet. De Ariya is er sinds 2022 en het is geen monumentale flop, maar in de buurt van de Leaf komt ‘ie nog lang niet. Ondanks een kekke Nismo-versie.

Nissan Ariya Nismo

Einde Ariya

Het zorgt ervoor dat Nissan een beslissing heeft gemaakt: ze stoppen met de Ariya, zo meldt Automotive News. In de VS wordt ‘ie niet meer gebouwd. Voor Europa is nog geen beslissing genomen, maar de reden waarom ze ermee stoppen in de VS lijkt een plausibele reden voor de Ariya om een natuurlijke dood te sterven. Uiteraard is een andere reden de importtarieven, maar de hoofdreden is dat Nissan de opvolger al bouwt.

Een auto die de potentie van de Ariya namelijk ietsje verder opvoert: de Nissan Leaf! Het nieuwe model is een crossover en eentje die op meer dan een paar manieren lijkt op de Ariya. Maar dan moderner, goedkoper, alleen ietsje kleiner (wat ook voordelen heeft of kan hebben). Als de Leaf aan blijkt te slaan, wordt de Ariya steeds minder relevant.

Het lukt niet echt om rouwig te zijn om een elektrische crossover die niet aan blijkt te slaan. Toch bijzonder dat de Ariya het na ongeveer drie jaar al voor gezien houdt. In Nederland mag je hem nog kopen voor alles vanaf 45.690 euro, of 61.190 euro als je de Nismo-versie wil.

Ook interessant!

  • Ook Nissan stopt met woke zijn
  • Nissan probeert mensen met gratis laden in een Ariya te krijgen
  • Rommelig jaar voor Tesla
    Geef je Tesla Model Y net voor de update een vleugje Model 3 mee
  • Zo ontzettend veel duurder is de Ariya Nismo in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

ariya, Nissan

Vorig bericht: « Leuke hot hatch krijgt facelift, is perfect voor binnenstad Amsterdam
Volgend bericht: Volkswagen geeft onverwacht model de ID-makeover »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    18 september 2025 om 19:38

    Te duur en niet goed genoeg, als je er dan verlies op maakt moet je er mee stoppen.

    Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    18 september 2025 om 19:56

    Dan is de ariya toch mooier. Maar Nissan lijkt in her algemeen weinig te verkopen hier in nl

    Login om te reageren
  3. piebepost zegt

    18 september 2025 om 20:15

    Als Fries vind het het ontzettend schattig dat de Leaf weer terugkomt!

    Login om te reageren
  4. barchettadriver zegt

    18 september 2025 om 21:04

    Ik zie weinig verschil tussen de Ariya en de Leaf. Beiden zijn rondrijdende zetpillen.

    Met een overvloed aan keuze in dit segment, verbaast het me niet dat het een flop is. Ook de vorige Leaf. Wie bedenkt het om een ChaDemo aansluiting destijds op een nieuwe auto te zetten, terwijl de hele markt al jaren richting CCS wat technisch veel beter is beweegt? Wie bedenkt het om niet vloeistof te koelen terwijl al jaren eerder bleek dat dit tot snelle veroudering van je akku’s leidt?

    Dan heb je de markt neit helemaal gesnapt. Zelfde nu met de nieuwe Leaf, dat wordt weer een SUV in een segment wat al bomvol is. Met concurrenten die je opvreten. Doe eens wat nieuws.

    Login om te reageren
    • krisp zegt

      19 september 2025 om 06:51

      Ik ben het helemaal eens met je verhaal, behalve het CCS-stuk. ChaMeDo is technisch gezien de geavanceerdere standaard. Dat heeft ook nadelen, maar ChaMeDo kan bijvoorbeeld al 10 jaar V2G toepassen terwijl CCS daar nog steeds geen gestandaardiseerd protocol voor heeft.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 september 2025 om 07:26

        V2G is een nadeel voor de elektrisch rijder (je auto kan minder vol zijn dan je wilt omdat het net je auto heeft leegetrokken). En CCS mag dan wel een matige stekker zijn, het is wel de Europese standaard en de berijder wil deze de auto gewoon kan aansluiten aan de laadpaal.

        Login om te reageren
        • RUBERG zegt

          19 september 2025 om 08:36

          Dat ‘leegtrekken’ kun je instellen

          Login om te reageren
  5. mustang750supersnake zegt

    21 september 2025 om 23:31

    had ik toch niet verwacht….heb de nieuwe leaf gezien….kan niet echt tippen aan het uiterlijk van de ariya….ja ze zijn duur…maar het zit kwalitatief wél goed in elkaar hoor bij de ariya….nooit gedacht dat ik dát over een electrische wagen zou zeggen….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North