
Hyundai boort een nieuw aandrijftype aan.
Een duo sportauto’s met humor, supersnel opladen, een grote gezinsauto. Het heeft nog niet mogen baten voor Hyundai om ons allemaal in een EV te laten stappen. Maar ja, de overheden willen wel die kant op en het staat lekker op je CV. En dus wil Hyundai maar wat graag dat we elektrische auto’s gaan kopen.
De huidige mix van hybrides en EV’s is blijkbaar nog niet interessant genoeg voor de meesten van ons om elektrisch rijden te proberen. Daarom vestigt Hyundai binnenkort de hoop op een vrij jong aandrijftype: de EV met range-extender, EREV, REEV, EV met hulpmotor of hoe je de aandrijflijn ook maar wilt noemen.
Wat is een EREV auto?
We zien de EV met range-extender steeds vaker voorbij komen. In het kort is het een elektrische auto waarvan de batterij tijdens het rijden wordt opgeladen dankzij een verbrandingsmotor die energie opwekt. De aandrijving naar de wielen gebeurt enkel en alleen door de elektromotor(en). Voorbeelden van bestaande EREV’s zijn de Leapmotor C10 en de Mazda MX-30. Ook merken als VW, Nissan en HORSE gaan werken met de nieuwe techniek en Karma werkt aan een sportieve EREV.

Grote actieradius
De volgende in de rij van range-extenderbouwers is dus Hyundai. Het merk kondigt de start van dit project aan tijdens de CEO Investor Day in New York. De eerste Hyundai EV met range-extender moet al in 2027 klaar zijn. De elektrische aangedreven auto krijgt dankzij de hulpmotor een rijbereik van 960 kilometer. Klinkt goed, maar de zojuist benoemde C10 haalt dat nu ook al.
De Zuid-Koreanen gaan net even anders doen dan de huidige EREV’s. Hyundai gebruikt eigen batterijen en elektromotoren die de helft kleiner zijn dan EV-accu’s. Hierdoor zijn de EREV’s goedkoper om te bouwen en zijn ze lichter. Daarom is de elektrische auto met hulpmotor ook straks lekkerder in de wegenbelasting.
De EV’s met hulpbenzinemotoren zijn volgens het merk ”vooral bedoeld als brugtechnologie in markten waar de laadinfrastructuur nog in ontwikkeling is”. Dat klinkt niet als Nederland, maar toch zou ik hem nog niet uitsluiten voor hier.
Hyundai N breidt uit!



Bij dezelfde presentatie vertelt Hyundai over de toekomstplannen van de sportieve N-divisie. In de komende vijf jaar hoopt Hyundai het aanbod aan N-modellen uit te breiden naar zeven auto’s. Op dit moment zijn er drie: Ioniq 5 N, de Ioniq 6 N en de Elantra N. Het is niet duidelijk of er ook sportieve Extended Range EV’s komen. Van welke Hyundai mag er van jou wel een N-versie komen? De aanstaande Ioniq 3 misschien?





Autobouwers moet dapper zijn en lichtere auto’s met kleinere batterijen durven bouwen. En overheden moeten dat gaan belonen.
…en dan koopt geen hond zo’n auto omdat de range niet toereikend is. Kijk eens naar de reacties onder aankondigingen van nieuwe EVs. Enige waar mensen naar kijken is “De range is geen 1000km dus die moet ik niet:”
Hyundai moet eerst het design eens herzien voor ik wil overstappen
De EREV is een veel beter concept dan de PHEV. Met een EREV heb je altijd het volledige vermogen tot je beschikking, en geen overbodige ballast van een versnellingsbak en koppeling en cardanas. Ook is een verbrandingsmotor veel efficiënter op 1 toerental. Mijn zegen hebben ze.
Een versnellingsbak heeft minder belast dan een dynamo om stroom te maken en daarna weer in beweging om te zetten.
Die versnellingsbak is ook niet nodig als de brandstofmotor enkel vanaf 70 km/u de wielen aandrijft.
Mee eens. Je hebt dan tenminste wel de voordelen van een EV, zoals bijvoorbeeld snelle acceleratie. Dit mist bij een plug-in hybride. Mijn GLE is in ev modus niet bepaald een strepentrekker.
Ook kan de verbrandingsmotor zelfstandig op een gunstiger toerental draaien, zonder aan de aandrijving te zijn gekoppeld. Dit biedt verregaande mogelijkheden voor alternatieve brandstoffen in één motor. Je kunt ze immers hun eigen programma laten draaien zonder een gevoel van vermogensverlies te ervaren.
Laat me raden, die range extender moet wel iedere 15k kms naar de dealer voor onderhoud en krijgt na 6 jaar last van een rekkende ketting?
Een stap vooruit en twee stappen achteruit. Kom gewoon met een betaalbare EV met een praktijkrange van 600-700 km. Dan heb je dit gedoe niet nodig.
Eens, maar wel met de kanttekening dat er altijd uitzonderingen zijn. Zo denk ik dat mijn XC90-rijdende collega die jaarlijks met 4 kids en een caravan richting zuid Frankrijk vertrekt zo’n EREV wel zou waarderen.
Voor mij zelf zou een iX3 of Ioniq5 al ruim voldoende zijn qua rijbereik, formaat en snelladen.
Een XC90 eigenaar schrikt niet van hoog onderhoud.
Hé, bestaat de i30N niet meer? Was een leuk (goed te tunen) bommetje.
Nu even niet meer, maar daar kan verandering in komen: https://www.autoblog.nl/nieuws/hoera-toffe-hete-hatchbacks-met-plofmotor-komen-terug-7088719
De Opel Ampera bijna 15 jaar geleden…?