• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: saaie crossover wordt omgetoverd tot hot hatch!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 9 september 2025 om 08:46 – 4 Reacties

Die zagen we niet aankomen!

Bij Renault hebben ze de smaak te pakken. De koerswijziging in de richting van retro-modellen is bijzonder goed ontvangen (grotendeels dankzij de nieuwe 5). Dat was een tijdje terug wel anders. De Franse grootmacht bracht aan de lopende band identieke crossovers en SUV’s onder bekende namen als Scenic en Espace, maar ook een die Symbioz heet.

Nu gooit Renault het dus over een andere boeg met de vernieuwde modellen 4, 5 en Twingo. Maar wat gebeurt er dan met de bestaande jongens, zoals de Captur en Megane? Bij de Clio die nog maar net uit het bubbeltjesplastic is gehaald op de IAA zien we dat Renault de vorige ontwerptaal alweer is verleerd. En er staan nog meer drastische veranderingen op de planning.

Renault Megane wordt weer een hatchback!

Nieuwbakken Renault-baas Fabrice Cambolive geeft de primeur aan een groepje journalisten op de IAA. Hij zegt: ”De Megane E-Tech was onze allereerste echte EV sinds het begin van de Renaulution. Het model kwam uit op een moment dat de EV nog niet zo gewild was. Waar we nu naar op zoek zijn, is om er een hot hatch van te maken. Dat is de richting die we op willen. We willen een sportieve hatch.”

Daarmee zou de Megane na een uitstapje weer terug gaan naar zijn roots. Toen moesten we de modelnaam nog schrijven als Mégane en was er vanaf de tweede generatie steeds een Renault Sport-uitvoering. In deze tijd zal dat vermoedelijk een Alpine Esprit-versie zijn. Vanaf het moment dat Renault de focus heeft op EV’s transformeerde alles in crossovers en SUV. Zo ook de Megane.

Mégane R.S. Ultime
elektrische autoverkopen

Komt er echt een nieuwe Megane hot hatch?

Leuk, al die beloftes van de grote baas, maar hoe serieus moeten we zijn woorden nemen? Een indicatie krijgen we van Laurens van den Acker. De Nederlandse ontwerpgoeroe van Renault gaat verder over dit onderwerp. Hij haalt daarmee een groot deel van de speculatie weg.

Over het hatchbacksegment zegt Van den Acker: ”We moeten er meer van verkopen. We moeten iets doen. Als je een nieuwe batterij in de nieuwe auto legt, wat erg duur is, en je verandert de auto verder niet, dan is het een lastige klus om mensen ervan te overtuigen dat ze er meer voor moeten gaan betalen. Dus we moesten de verandering onderhuids rechtvaardigen door iets op de buitenkant te laten zien. En toen bedachten we dat wat de wereld miste: een hete elektrische auto. We denken dat we niks te verliezen hebben, dus we gaan het gewoon proberen.”

Vooral die laatste zin geeft de gepassioneerde hatchliefhebber moed. Helaas wil Van den Acker op dit moment niet dieper ingaan op details over de nieuwe Megane. Duidelijk is wel dat de Megane-hatchback duurder wordt. Nu betaal je in Nederland minimaal € 37.990 voor de halfhoge Megane. Zou jij de nieuwe Renault 5 laten staan voor een ruimere Megane-hatchback van zo’n 40k?

Ook interessant!

  • BREEK: Dit is de Renault 4 in vol ornaat
  • De hot hatch is niet dood, hij leeft!
  • Cool: Renault 4 krijgt een stoffen vouwdakje
  • Hot hatch met 421 pk, de Mercedes-AMG A45S van Wesley #MijnAuto

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Elektrisch, hatchback, hot-hatch, iaa, iaa-2025, laurens-van-den-acker, megane, Renault

Vorig bericht: « IAA 2025 – Volkswagen T-Roc, Opel Mokka GSe en nieuwe merken
Volgend bericht: Renault 5, maak je borst maar nat: dit wordt de Hyundai Ioniq 3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rebirth zegt

    9 september 2025 om 08:59

    Zou wel mooi zijn als er een hothatch komt, maar denk niet meer zoals in het Renault Sport tijdperk. Ik ga ‘m nog niet inruilen:-)

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    9 september 2025 om 09:22

    Op dit moment zittend in zo’n ding : de huidige Megane E-Tech is misschien geen hatchback in de zin van de vroegere ICE Méganes, maar een crossover is het in mijn beleving ook niet, daarvoor is-ie te laag. Eerder een (vanwege de batterijen) iets opgehoogde hatchback dus. Nee, geen hothatch, daarvoor is-ie niet snel en scherp genoeg, dat dan weer niet. Dus daar ligt inderdaad nog ruimte voor Renault om een daadwerkelijke hothatch aan het gamma toe te voegen.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      9 september 2025 om 12:42

      Niet appen achter het stuur he! ;-)

      Eens, en ik vind het ondanks de wat grote wielen best een aardige verschijning. Met wat kleine ingrepen kun je daar een heel aardige hatchback van maken.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 september 2025 om 22:26

      Inderdaad. De Megane is een knappe auto en bij lange na geen crossover. De Megane is minder hoog dan een Peugeot 307.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North