• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota GR Yaris krijgt F1-techniek in de motor

Auteur: Loek, gepost 7 juni 2024 om 20:06 – 3 Reacties

Krachtigere Toyota GR Yaris met automaat staat te trappelen

De Toyota GR Yaris nog een stukje beter maken met techniek die we kennen uit de F1, het kan binnenkort!

Het leuke van Japanse sportauto’s is maar deels de auto zelf. Nou moet het platform goed zijn, daar niet van, maar vrijwel elke Japanse sportauto kon en kan rekenen op enorme ondersteuning van derde partijen. Japanse fabrikanten van zowel exterieurdelen als mechanische componenten voor auto’s zijn soms net zo bekend als de Japanse auto’s zelf.

HKS

Zo zal het ons niks verbazen als je wel eens gehoord hebt van HKS. Normaliter staat een merk synoniem voor iets specifieks, denk maar aan K&N-luchtfilters of NGK-bougies. HKS staat bekend om eh, alles. Ze leveren tuningonderdelen voor bijna elke (Japanse) auto, maar je kan bijvoorbeeld een Toyota GR Supra ook uitrusten met een bodykit van HKS. Niet de minste naam. Nu komen ze met iets leuks voor de Toyota GR Yaris.

G16E-GTS

HKS heeft namelijk lopen pielen met de motor van de Toyota GR Corolla en GR Yaris, de G16E-GTS. Grappig genoeg is dit eigenlijk het dichtst wat je anno 2024 in de buurt komt van een sportieve Toyota-motor, daar de Supra een BMW-motor en de GR86 een Subaru-motor heeft. HKS bood al verbeteringen aan voor de G16E, maar nu hebben ze het blok zeer grondig veranderd.

F1-techniek

En dat gaat echt heel ver. HKS heeft om mee te beginnen de boring én slag vergroot, wat ook ervoor zorgt dat de motor gegroeid is naar 1.746 cc (deze is standaard 1.618 cc). De kleppen zijn aangepast, de kop en koppakkingen idem dito, net het blok zelf, de zuigers en de nokkenassen. Oh ja, en NGK-bougies. Doen ze toch niet alles zelf.

En dat stukje F1-techniek dan? Welnu, de G16E-GTS door HKS is aangepast om pre-chamber injection te kunnen realiseren. Dat is moeilijk om te begrijpen en uit te leggen, maar de simpele versie is dat er vóórdat de ontbranding plaats vindt al een kleinere ontbranding heeft plaatsgevonden in een kleinere ruimte. Dit wordt meestal overgeslagen omdat het erg duur is om dit juist te ontwikkelen, maar mits juist ontwikkeld zorgt het voor extra pk’s en vooral extra efficiëntie. En dat spreekt voor zich in alle talen.

Alles over de aanpassingen door HKS voor de Toyota GR Yaris kun je terugvinden op de website, behalve twee belangrijke zaken: wat het gaat kosten en wat het qua power extra oplevert. Maar dat je makkelijk de 300 pk overstijgt lijkt ons niet vergezocht en dan zijn we nog bescheiden.

Ook interessant!

  • Krachtigere Toyota GR Yaris met automaat staat te trappelen
    Krachtigere Toyota GR Yaris met automaat staat te trappelen
  • Toyota GR Yaris WRC Edition
    Toyota GR Yaris WRC Edition viert feest
  • Krachtigere Toyota GR Yaris met automaat staat te trappelen
    Prijzen Toyota GR Yaris: Nederland niet de ergste
  • Toyota GR Yaris krijgt nóg een grote broer

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

GR-Yaris, hks, Toyota, tuning

Vorig bericht: « Risico dodelijk ongeval neemt ‘explosief’ toe bij 130 km/u
Volgend bericht: Is dit de gaafste stationwagon van de jaren ’00? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Oopelkadet zegt

    7 juni 2024 om 20:28

    De vraag der vragen: krijgt deze auto ook een 3 liter 6 in lijn BMW dieselmotor?

    Ik had een 2017 Yaris. Het was met stip de aller-, allerergste, de meest anti autorijden auto die ik ooit heb gehad. MET eco mode, die op 1 tank maarliefst 0.8 liter bespaarde als je heeeel langzaam reed. Tank is bijna leeg lampje aan als er nog 13 liter in de 36 liter tank zat. Nooit, nooit meer een Yaris. Ook geen F1 derivaat.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      9 juni 2024 om 08:39

      Ik heb eens met een 2021 BMW grancoupe (F44) moeten rijden van Sixt, ongelofelijke slecht sturende kutbak, volgens uw logica is daardoor de F87 M2 ook een slechtsturende kutbak?

      M’n GR Yaris komt van stal voor de zondagen dat ik geen zin heb in een natte of koude neus op de motor, is vergelijkbaar qua lol.

      Login om te reageren
  2. julian06 zegt

    7 juni 2024 om 20:46

    Ik heb al veel met GR Yarissen te maken gehad en ik vind het geweldige bommetjes.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North