
Begin maar snel met sparen want de prijs van de achterwielaangedreven Toyota GT86 is eindelijk bekend gemaakt! Voor iets minder dan veertigduizend euro heb je er al eentje voor de deur staan.
Toyota wijst ons in hun persbericht er nog even fijntjes op dat per 1 juli de overheid alle auto’s duurder gaat maken door een BPM verhoging. De GT86 is pas leverbaar vanaf juli, maar toch vermelden ze nog even dat als de GT86 al eerder leverbaar geweest zou zijn de prijs ‘maar’ 38.500 euro geweest zou zijn.
Maar goed, de GT86 is pas leverbaar ná 1 juli en dus beginnen de prijzen bij 39.990 euro voor de GT86 Base. Als je wat meer luxe wil kan je kiezen voor de GT86 die kost 41.690 euro en je kan dan kiezen tussen een handbak en een automaat, want daar zit namelijk geen prijsverschil tussen.
En hoe zijn deze prijzen te vergelijken met die van zijn tweelingbroertje? De Subaru BRZ is wel in juni leverbaar en dan betaal je €40.995,- voor de luxe BRZ Sport Executive. Welke prijzen Subaru ná 1 juli gaat hanteren voor de BRZ Sport en BRZ Sport Executive is nog niet bekend. Maar het zou ons niks verbazen als de prijzen onder die van Toyota komen te liggen.
Nog even kort de specs? De GT86 heeft een direct ingespoten 2 liter viercilinder boxermotor met een vermogen van 200 pk/205 Nm en daarmee sprint je in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u, als je een automaat hebt duurt dat 8,2 seconden. De remvertraging van 100 km/u naar stilstand neemt minder dan 3 seconden in beslag. De maximumsnelheid ligt op 226 km/u en als je een automaat hebt is bij 210 km/u de pret al afgelopen. De Toyota GT86 weegt 1.205 kilo (1.228 kg met automaat).
De rode GT86 die je hier op de foto’s ziet is de Italiaanse GT86 First Edition. Een speciale introductieuitvoering waar slecht 86 exemplaren van gebouwd worden.
PS Wouter is momenteel is Spanje de GT86 aan het testen en verklapt alvast dat het prima rijdt, maar wel wat meer vermogen kan gebruiken. Gelukkig zijn er geruchten over een versie met turbo en 300 pk!
Voor dat geld neem ik liever een Astra OPC
@Lucb: succes, ik niet.
@jzaero: Ik zou nog even doorsparen voor de GT 2000. Man, wat een beauty is dat! :O
@Vanquish: Klopt! Stiekem zelfs wat Italiaanse roots qua belijning. Heb het zelf altijd een mini Ferrari gevonden, maar juist doordat er Toyota op staat, issie alleen maar leuker!
@jzaero: liever een Subaru BRZ !
@bigbrabo: Inderdaad, maar dan wel met een Compressor erop ;) 1200kg, ~300pk, dan heb je echt een leuke RWD knallert !
@jzaero:
Die S2000 lijkt inderdaad wel Italiaans.
Maar volgens mij is die wagen ontworpen door een Duitser (ze hebben het dus wel gekund, die Duitsers …).
@jzaero: Ik zie er ook wel wat Alfa in. Zou met een driehoekig grilletje niet misstaan in de Alfa schuur! :P Dit is absoluut mijn favoriete Toyota!
@Vanquish: Precies! Ook by far mijn favoriet!
@Lucb: nou, die wordt wel duurder, denk ik zo :P
@meneersander: Het scheelt (vergeleken met de basis) 2 á 3 duizend.
remvertraging is toch geen vertraging?
Ot: dus de automaat heeft alleen maar nadelen? Buiten dat die misschien wat economischer is.
@4991: geen snelheidsvertraging dan.
@4991: Voor mensen als mij alleen mar goed dat dit soort auto’s met handbak leverbaar zijn!
@kp92: jij bent niet de enige
@4991: Voor luie mensen.. alleen waarom koop je dan een 200pk RWD.
@jzaero: inderdaad
@4991: hoe meer remvertraging, hoe sneller hij stilstaat.
Voor dat geld neem ik liever een TT. Dan maar geen achterwielaandrijving. Maar de TT heeft in ieder geval wel stijl!
@911GT2:
Tja als jij dat wilt…zelf vind ik de tt nogal “gay”
@redbeams: Meeste mensen die een probleem met “gay” hebben zijn toch geen mensen waar ik mee om zou willen gaan. Maar ik heb liever “gay” en klasse dan een petjes toyota.
@911GT2: de ‘petjes’ eer was toch voorbehouden aan Golfjes en 316’s? Maar zonder dollen; iets bestempelen als petjes Toyota maakt je toch geen haar beter dan iemand die iets bestempelt als gay TT? Overigens vind ik de TT absoluut niet gay alleen zou ik persoonlijk toch liever die GT86 rijden…
@redbeams: me 2
@911GT2: stijl voor vrouwen ja. Als man koop je zo’n auto toch niet.. Of je achternaam is joling
@akrapovic: Of je beroep kapper…kom op man, zo’n TT is gewoon een mooie auto.
@kp92: het is zeker een mooie auto, maar dat zijn de 500, mito en a1 ook. Koop je dat als man zijnde?
@akrapovic: Wat maakt de TT een vrouwenauto dan? Dat heb ik nooit ingezien! Goed gelijnde goed gebouwde kleine compacte coupe… wat is daar vrouwelijk aan. Ding rijdt beter dan 90% van wat er in Nederland rond rijdt en ziet er beter uit dan 95%.
Ik snap het niet…
Waarom is deze lelijke Toyota wel een mannenauto en de TT niet. Ligt het aan de voorwielaandrijving?
@911GT2: ligt er maar aan wat jij lelijk vindt.
@911GT2: waarschijnlijk gedeeltelijk, het vooral te maken dat alle kleine auto’s van de luxe (dat p woord wil ik niet gebruiken) 3 grote merken uit Duitsland wel een beetje vrouwelijk zijn, op de topmodellen na dan.
Het heeft er ook mee te maken dat het model niet echt een coupe is, maar meer een bolhoed, een coupe hoort een lange motorkap te hebben en een tt heeft dat niet, de toyota wel, dat is dan ook wel echt eeen coupe
@911GT2: nee het ligt aan het kleine en tuttihe vandie auto en het feit dat ik er meer vrouwen dan mannen in zie rijden. Kleine auto’s vind ik sowieso vrouwelijker, net als cabrio’s. Kijk de video van sacha maar waarom cabrio’s gay zijn
@911GT2: om de TT nou als ècht mooi te bestempelen, moet je eerst ‘uit de kast komen’ kerel ;-).
@911GT2: Dat valt even tegen he? Denk je zelf heel “stijlvol” te zijn, neemt niemand je serieus. Tja, over smaak valt niet te twisten ;-) Ik vind een TT overigens ook absoluut geen stoere of stijlvolle auto.
@kevlard: Ow mij maakt het niet uit. Het gaat er toch om wat ik mooi vind. Dat niet iedereen het daarmee eens is prima.
Ben wel wat gewend, de meesten bekenden van me vonden de Boxster S van mijn ouders ook gay, baby Porsche, kappersauto en noem maar op. Nadat ze meegereden hebben piepen ze wel anders! Ik zit er zwaar aan te denken om een TT van 2011 uit DL te halen voor mijn vrouw, dan durf ik daar zelf ook best mee op pad. Rijdt namelijk erg goed zo’n 2.0 tfsi! Ieder zijn ding dan maar ;-)
@911GT2: stijl? Je bedoelt je stijltang als kapper zijnde?
Lekker autootje hoor! Doe mij er maar 1!
Je hebt er ook een Audi A5 voor, die ik veel mooier vindt, als zou ik dan wel eentje van voor de facelift tweedehands kopen..
@audi18: Wie koopt er nu een audi, er bestaat zoiets als BMW !
@bmwfreak: Wie koopt er nou BMW? Er bestaat ook zoiets als een Mercedes.
@e550: Fanboy!
@e550: wie koopt nou een BMW. We hebben immers een fiets
@e550: wie koopt er nou een Mercedes! Er bestaat nog zoiets als Sa….. oh nee. ;)
@Svenska_Aeroplan_AB:
hahaha :lol:
@bmwfreak: fanboy!
@bmwfreak: ffanboy!
@bmwfreak: waarom komen hier alleen maar 16-jarige gastjes dingen roepen over auto’s waar ze alleen samen met papa in mogen… sjeezus, gast ga je cita poetsen, plak er een BMW sticker op voor mijn part, maar stop met trollen hier!
@911GT2: ha ha ha.
@bmwfreak: Tja maar volgens een paar berichtjes geleden kopen toch de meeste mensen een Toyota Corolla. Heeft de meerderheid altijd gelijk?
Ik zou de gt 86 laten staan en voor de gt 2000 op de achtergrond gaan :)
@redbeams: Dat was ook mijn idee, wat een mooi ding is dat
@3rNsT:
Precies en zie nu net dat ik een foutje gemaakt heb…het is een 2000 gt
Zie hier, mijn nieuwe demo!! :D *slaapt verder*
Die prijs viel te verwachten, maar ik dacht dat-ie er maar in één uitvoering zou komen… Is de Base dan de uitgeklede Nederlandse versie ofzo? Ook wel jammer dat ze zo de Navi van de Verso/Auris hebben overgebouwd… dan zag de TNS510 van de persfoto’s er beter uit.
@Jesper: het verschil tussen GT86 Base en de ‘luxe’ GT86 is het volgende:
@robbie: grinnik, als dát al een ‘klasse’ méér moet voorstellen…kortom, persoonlijk acht ik het een beetje zielig om 2 pakketten hiervoor in te voeren. Maar wie ben ik..
@Jesper: Ach beter dan wat ze er bij subaru ingepropt hebben, die hebben niet eens de moeite genomen om de verlichting dezelfde kleur te maken.
Mooi :D! Wel prijzig, maar dan zie ik het maar zo: dan blijven de petjes er tenminste van af (voorlopig).
Die 200pk zal je nog vast lekker kunnen opkrikken met hier en daar wat aanpassingen! 300/400pk! Moet kunnen.
@G-Ammo:
Dat kan met elke auto :P
OT: Tja moet nog beetje wennen aan het uiterlijk maar de specs beloven wel wat leuks :D
heerlijk autootje!
in het rood vooral ook erg lekker!
http://www.youtube.com/watch?v=_v0HNd3vnEo
€ 39.990,- is de prijs, maar daarvoor heb je hem niet op de oprit staan denk ik… afleverkosten, kentekenplaat etc…
Verder een super auto, kijk uit naar de jong gebruikte versies over een paar jaar :)
@V-Power: Tel er ongeveer € 1.000,- bij, dan ben je er wel.
@V-Power: Euh als jij tegen de dealer zegt: ik maak 39990 aan je over en daarvoor moet alles geregeld zijn, inclusief flesje wijn en volle tank 98, dat hij met je akkoord gaat.
@Jochempie: Mwoah, daar kon je je nog wel eens in vergissen hoor.
@Jesper: Nee hoor… dat doen ze ;)
@Jochempie:
Kan mij niet heugen dat ik ooit de prijs op de kaart achter het raam heb betaald bij aanschaf van een nieuwe auto.
Het ligt er wel een beetje aan hoe graag de dealer wil verkopen maar kortingen van 5 a 10% over de netto catalogus prijs zijn heel gebruikelijk.
Netto catalogus prijs is voor belastingen, mocht je dat niet weten.
Mocht ik dat geld hebben, en willen uitgeven aan een echte rijders auto, dan zou ik persoonlijk gaan voor een Megane RS.
In mijn ogen een mooiere auto en natuurlijk voor een lagere prijs! Voor dit geld kan je echt heel veel leuke opties aanvinken!
@ds3thp: RS is ook een goede optie, ik denk dat je voor het verschil ongeveer alle opties aan kan vinken ;)
@ds3thp: checkmate !
Jammer dat er geen DSG of SMG (achtige) automaat op zit. Dan zou hier perfect bij passen. Niet een ‘Amerikaanse’ automaat.
@smulders: Dan heb je de gedachte achter deze auto niet begrepen. Deze auto is van bumper tot bumper ontworpen om een echte rijdersauto te zijn. Voor bestuurders (m/v) die willen werken om hard te gaan, zelf schakelen, heel and toe bij het terugschakelen, dat soort spul. DSG is de antichrist!!
@Jesper: Dat snap ik juist heel goed! Maar ik bedoel, als je er dan een automaat in doet, doe er dan op zijn minst een sportieve automaat in. Dit is zo zonde.
@smulders: Alsof die automaat veel besteld gaat worden… Er zal geen dealer in NL zijn die zo’n ding met automaat neerzet, allemaal handbakken. En Toyota gaat echt niet voor één auto een nieuwe bak ontwikkelen, waarom denk je dat deze nu al 40k kost? Ontwikkelingskosten ;)
Of had je hier liever een CVT is? :P
Deze zou ik zeker willen. Liever dan een OPC of TT. Je bent gen gek als je die 2 boven de gt86 verkiest!
@jordy14: Tja kiezen is nogal lastig he als je niet weet waar je het over hebt. Op een PS3 zijn grote spoilers ook altijd beter toch? Wanneer beginnen je rijlessen nou?
@911GT2: GranTurismo is leuk hoor!
@kp92: Ik ben van de Forza, maar dat was niet het punt wat ik probeerde te maken ;)
@911GT2: Forza is ook mooi!
@911GT2:
Hmm volgens mij was jij degene die iets over kappen met trollen zei…
Dus bij deze…kap er dan zelf ook mee en ga je dragonball plaatjes van zolder halen.
@redbeams: Ik ben van ruim voor jouw tijd, maar je hebt een punt!
@911GT2:
Ach beetje positieve troll moet kunnen maar we begrijpen mekaar tenminste ;)
@911GT2: Forza is Fking vet hoor. En ik ben niet de enigste die voor de GT86 zou gaan, omdat het ben een veel stoerdere bak is. En ik ben pas 15 dus jammer genoeg moert ik ff wachten met rijlessen. Maar als jij voor een tttje wil gaan moet jij dat weten maar de Gt86 is veel vetter!
Eerst in het echt zien. Tot die tijd liever een S2000 of 350z.
@awesome: Zonder optische tuning graag.
@awesome: Ik kan je melden, in het echt is-ie nog vele malen mooier ;)
@Jesper: dat hoop ik, want op foto vindt ik het niet echt mooi…
@awesome: daar gaat het toch niet om dat ding ziet er niet uit maar rijdt waarschijnlijk erg lekker.
@awesome: hoho…eerst die ‘hobbel Renault Scenic’ nemen, toch ? :lol:
@Megakix: Hahahhaha! True :D
Megane RS is goedkoper, sneller maar vooral leuker om in te rijden, keuze is snel gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=aNUL9eQO5Q0
@SDM: Heb je zelf al in beide auto’s gereden dan?
@SDM: dat leuker is zeer relatief… zo negatief als die gast heb ik nog niemand gehoord over de GT86 namelijk…
@SDM: zetten we Tim Schrick er eens tegenover… die gast gaat dit ding kopen, die is knalverliefd!
http://www.youtube.com/watch?v=hY1R6rBbYZM
@w0o0dy: of Steve Sutcliffe van AutoCar… loves it!
http://www.youtube.com/watch?v=_5x_Pd3f0kI
@w0o0dy: Leuk om iemand te zien met dezelfde passie voor deze auto! :D
@Jesper: ik rij een mx5 met wat aanpassingen.. als er één auto is die dezelfde filosofie heeft als basis… dan is het deze.
@w0o0dy: Dan kan ik je een handje geven, die heb ik namelijk ook nog. Een NA 1.6 Limited (groen/beige leder). Welke heb jij? :D
@w0o0dy:
Haha, mooi filmpje hoor, die Tim kan wel rijden zeg.
Normaal hou ik niet zo van Japans, een paar Nissans uitgezonderd, maar die Subaru zou ik wel willen hebben. Leuk voor over een paar jaar, als de kop er af is.
@SDM: das een subaru
@SDM: heel mooi veel plezier in je renault
keuze uit Audi TT 1.8 (160pk), A5 1.8 170pk, 120i, 320i, Mx5, Mini coupé, RCZ, Laguna GT (?), Megane 265RS, Scirocco 210pk en dan ben je er wel ongeveer…Nou ja de Genesis 2.0T zit in de buurt met 42k..
Ik denk dat de prijsstelling iets aan de hoge kant zit. Zelf zou ik eerder 37.995 gekozen hebben voor een goede prijs/kwaliteit-aanbieding (als er dan nog wat aan verdiend kon worden). Als de aantallen dan naar wens zijn kun je altijd nog met stappen van 500 euro omhoog.
Ik vind de specificaties behoorlijk tegen vallen. Voor minder heb je een snellere Renault. Ziet er wel leuk uit, hoewel je wel ziet dat hij een beetje voor de Amerikaanse markt ontwikkeld is.
@ThomasBol: en straks misschien een DS4R ;-)
Jammer dat het interieur zo inspiratieloos ontworpen is… Tja het blijven jappen. Wel gave auto opzich. ;)
@Alpinaa: Inspiratieloos? Man, dat ding ademt emotie! De toerenteller in het midden, dat lekkere simpele back to basic stuurtje, die pook met korte slag, tuimelschakelaars. Zo veel emotie schraap je in een M3 of willekeurige Alfa niet bij elkaar. Maar omdat het Toyota is… Geef dan gewoon toe dat je een stok zoekt ;)
Ik vind het nog best een goede prijs, veel fun voor je geld lijkt mij.
Hebben hebben hebben!!! Iemand een Toyota MR2 SW20 kopen?…
Misschien interessant om niet alleen naar de Megane RS te kijken. Een 2 liter mazda mx-5, is maar liefst 36k, en 38,5 met de hardtop…..
Er is alleen 1 ding mis met deze auto, je weet dat er over een jaartje of 1-2 komt er gewoon een versie met 300 pk. (de nieuwe subaru legacy krijgt in Japan al een zogenaamd FA20 GIT blok met 300 pk en een twinscroll turbo)
@imdoctorbob: klopt, maar deze gt86 is wel een heel stukkie sneller en leuker zelfs volgens een vergelijkingstest die ik heb gelezen.. makes you think..
Maar ik zou denk ik toch weer voor een Mx5 gaan, en dan zelf wel wat kleine aanpassingen om het helemaal goed te krijgen (kleinere pulleys, wat braces en andere rubbers, dikkere stabi’s, sportuitlaatje, chipje maybe…)
En gewoon voor de softtop gaan.. rij dan toch vooral open dus…
ik wil dat ding hebben :) serieus dat ding ga ik kopen!
@Flamingo: ik ook! (over een paar jaar als ze betaalbaar zijn… :) )
@smoked: idd maar ik denk dat dat nog wel een jaartje of 5 duurt vordat ze betaalbaar worden
Ik heb de Toyota GT86 nog niet gereden, maar gaat dat zeker doen dit najaar. Ben benieuwd of ik ook een grijns op mijn gezicht krijg tijdens het rijden. En uit ervaring kan ik vertellen dat specs geen bal zeggen. Een auto kan 500+ pk hebben en 0-100 in 4 seconden halen, maar geen enkele betovering hebben. De meeste lol heb ik gehad in kleine, lichte auto’s met minder dan 200 pk. Een rijdersauto moet het gevoel geven dat JIJ de auto rijdt, dat JIJ in control bent. Zo te horen heeft Toyota deze soft spot gevonden.
@cubaneight: Amen ben ik met je eens.
Ben zoo benieuwd naar de eerste testritten door nl’ers… Zelf zou ik er zeker een willen…. Naja afwachten!
Je bent wel helemaal van de pot gerukt als je zo’n gooi-en-smijtautootje als dit met een automaat bestelt.
Doe mij er maar een of de BRZ, net iets toffer om te zien en klopt een beetje meer (subaru- boxer). Nooit niet geen Rsje, hoe snel dat hok ook mag zijn. Weinigen zullen het potentiaal ooit benutten, das 1 en twee EMOTIE!!!! Ooh man alleen het geluid al…….
Gek overigens dat dat Fr. hok sneller is. Hoeveel PK meer!
Mooie bak inderdaad, heb hem op autosalon gezien. Maar wat is dat toch met die motoren tegenwoordig? Steek daar toch gewoon een 6cilinder in of inderdaad wachten op de turbo! Anders ben ik heel tevreden met een 2 liter FWD, zoals de Scirocco, voor heel wat minder geld…
Hij is alleen niet echt snel, zelfs in de veel zwaardere X1 met 184 PK zou ik ‘m kunnen bijhouden/sneller zijn.
Maar verder is die wel dik.
@mierenneuker:
Tja maar die heeft ook een twin turbo.
@mierenneuker: Maar ja, dan zit je in een X1 :|
Overrated auto dit, én overpriced
@Stopwearingpants:
Én goed onderbouwd…not!!!
Heb nog helemaal niets over het verbruik gehoord.
Beetje verontrustend als je het mij vraagt.
de specs vallen me wel tegen, had toch verwacht dat ie wat sneller zou zijn..
en mensen die zeggen dat je voor dat geld een aui a5 of tt kunt krijgen, denk ff na, dan heb je het (trage) instapmodel met niets erop, dan is deze nog best geprijsd!
goh maar 10 mil meer als in duitsland gaat noch he kuttland hier en dan maar zeuren het gaat slecht met verkoop gek met die prijzen hier waanzin gewoon ga grieken en spanjaarden maar zakken geld toe stoppen en oja ms hebben jullie het al gelezen ziekenkosten eigen risico gaat naar 350 euro fuck off
Ik verkies toch de GT86 boven de BRZ, omdat ik het Toyota-logo beter vind staan op de motorkap. ;)
Ik denk dat het een Ginetta G40R zou worden..