Welke plek één? Dé plek één. Toyota is weer de grootste autofabrikant nadat Volkswagen die titel afpakte.
Tegenwoordig gaat alles via concerns. Recent hebben we veel te horen gekregen over Stellantis, die 14 merken onder zich heeft. Chevrolet, Cadillac en andere populaire merken in de VS vallen onder General Motors en ook BMW wordt tegenwoordig aangeduid als ‘BMW Group’ als je MINI en Rolls-Royce meerekent.
De grootste
De twee grootste concerns zijn waarschijnlijk de meest bekende: Volkswagen Aktiengesellschaft, beter bekent als VAG, en Toyota Motor Corporation, beter bekend als Toyota. Bij VAG duurt de merken opnoemen wel even, de meest bekende zijn Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley en Lamborghini, terwijl ze ook nog de onderkant van de markt bedienen met SEAT en Skoda. Toyota houdt het overzichtelijk: wereldwijd verkopen zij bijna alles onder hun eigen naam, behalve luxe auto’s (Lexus) en wat plaatselijke submerken als Scion en Daihatsu. Desalniettemin strijden deze twee merken al jaren om de titel ‘grootste autoconcern’. Dit wordt gemeten in stuks autoverkopen.
Nek aan nek
Toyota wist steevast de grootste te zijn vanaf 2013, toen ze GM van de troon stootten. Volkswagen wist toen ook een grote inhaalslag te maken en tegen 2015 was het verschil nihil. In 2017 was het officieel: VAG is de grootste. Sindsdien is het nog steeds kiele kiele elk jaar, maar wel met Volkswagen in het voordeel.
Logische uitkomst…
Niemand had echter kunnen voorspellen hoe dit jaar zou aflopen. Toch heeft zowel Volkswagen als Toyota een belangrijk jaar gehad. Toch zou je zeggen dat Volkswagen nog even heeft kunnen inhalen. Toyota laat hun ontwikkeling in uitstootloze auto’s nog even duren, terwijl Volkswagen in 2020 de ID.3 in vrij forse getale heeft verkocht. In de andere merken van VAG ging het ondanks de pandemie ook niet verkeerd. Alle tekens werden gegeven om een topjaar te worden voor VAG.
…of niet?
VAG kan dus de titel wel houden, zo lijkt het. Toch moesten ze het afleggen tegen Toyota. Onderschat Toyota niet, met een heel arsenaal populaire SUV’s en kleine auto’s die vaker dan niet als hybride worden geleverd. Het zorgde voor 9,5 miljoen verkochte auto’s voor Toyota. Volkswagen en hun 9,3 miljoen verkochte auto’s dolven het onderspit. Toyota pakt de kroon weer terug en is de grootste autoverkoper ter wereld.
Orde herstellen
Met een jaar als 2020 is de ‘winnaar’ van een titel als deze degene die de meeste schade kon beperken in de pandemie. Bij beide merken is er sprake van een daling in de verkopen: 11,3 procent bij Toyota, 15,2 procent bij VAG ten opzichte van 2019. Beide merken moeten flink aan de bak om 2021 beter te laten uitpakken. Volkswagen heeft hun winst en financiële cijfers al gedeeld, Toyota moet nog. Hoe beide merken dus de titel willen verdedigen of terughalen, zien we over een jaar. (via CNN)
LaLancia zegt
Scion bestaat als sinds 2016 niet meer. Wel knap dat Toyota dit weet klaar te spelen met zo weinig merken. Wat zal dat schelen qua marketingkosten!
rutgerg zegt
@lalancia: tja kijk eens hoeveel Toyota’s er in de VS rondrijden… echt bizar
Dickie zegt
Bijna net zo veel als Ford pickups.
fanboy zegt
Ook al verkoopt VAG meer auto’s, het merk Toyota verkoopt al jaren de meeste auto’s. Vaak rond de 8 miljoen.
Michel-GR zegt
Vanochtend nog een lekker stuk gekart met de GR terecht dat dit degelijke Japanse merk op 1 staat!
henkp1 zegt
Boeiend……not
Het gaat er toch niet om wie de grootste is?
Veel belangrijker is onder andere dat een autofabrikant:
– fijne auto’s bouwt voor z’n klanten
– winst maakt voor het bedrijf en aandeelhouders
– maatschappelijk verantwoord onderneemt voor de maatschappij en het milieu
Kunnen deze twee grootste alledrie deze punten afvinken?
Richmond zegt
@henkp1: Denk als ze dat niet doen ze ook niet de grootste zouden zijn.
fanboy zegt
Ik denk dat VW dat allemaal ook probeert maar terugkijkend op afgelopen jaren Toyota hier wel aan voldeed. Fijne auto’s als in dar mensen tevreden zijn.
En Toyota pakt meer marge per auto omdat ze efficienter zijn in bedrijfsvoering.
vacano zegt
niks bizars aan! Toyota en Lexus staan bekend voor hun uitstekende kwaliteit, betrouwbaarheid en naverkoop.
Pascal zegt
Goedzo. VAG pretendeert ‘Duitse degelijkheid’ te bieden, maar Toyota/Lexus is hier degene die de écht goede auto’s bouwt.
monsieurleloure zegt
Kwaliteit wint de strijd.
pana zegt
Toyota sterk merk zelfs na 10 jaren worden onderdelen die minder goed waren gratis verholpen. Particulier goed bij Toyota, Japanse merken en Koreaanse. Kwaliteit hoge klanttevredenheid.
moveyourmind zegt
Toyota heeft ook aardig zijn best gedaan. Waar ze het eerst vooral moesten hebben van kwaliteit hebben ze de laatste jaren echt hun best gedaan op het design van hun modellen. Soms bijna op het gedurfde af. Ik houdt daar wel van.
nore zegt
Zijn die elektrische vw’s nu helemaal bijgewerkt qua software zodat de auto’s wel alles kunnen wat ze beloofd hadden?
vacano zegt
Software heeft laatste update gekregen met hulp van Microsoft slechts enkele details doen het nog niet.
o.a. de Start/Stop knop functioneert nog niet, maar dat is niet zo belangrijk volgens VW
frank2b zegt
Volkswagen heeft beloofd, dat als je één van hun wagens koopt, ze alles wat ze hebben beloofd zullen blijven beloven.
mooiman zegt
Haha zeg dat wel.
tvr1974 zegt
Viel Subaru tegenwoordig niet ook onder de pet van Toyota? Niet dat zij nou zoveel auto’s bouwen maar toch..
mashell zegt
Leuk voor Toyota maar zij lopen zo ver achter met elektrische auto’s dat het geen blijvertje zal zijn.
Michel-GR zegt
Ze lopen 20 jaar voor op de rest met hybride dus met die kennis is de achterstand bij EV snel weggewerkt.
Michael zegt
@mashell: de wereld is groter dan Europa. Ik weet niet of je t weet maar de dikke landcruisers en hilux’s verkopen als een malle in Oost Europa heel Azie Australie etc.
Het zijn beresterke autos. In landen als Rusland Mongolie en andere uitgestrekte landen hoef je echt niet aan te komen met een metrosekueel elektrisch hok.