
Volgens Toyota kan je auto nooit genoeg airbags hebben. En daarom komen ze zoals aangekondigd met een achterruit airbag. Die is gemonteerd in het dak achter(!) de achterbank. Mocht je dus van achter worden aangereden dan ploft er een gordijnairbag uit het dak die je hoofd en nek moet beschermen tegen rondvliegend glas (en puin).
De nieuwe airbag zal zijn debuut maken in Toyota’s kleinste, de iQ. Die krijgt namelijk maar liefst 9(!) airbags mee (2 frontairbags, 2 zijairbag, 2 raamairbags, 2 knieairbags en 1 achterruit airbag). Het schijnt dat bij een aanrijding de iQ opstijgt van de grond, zoveel airbags zitten erin!





toyota komt met luchtballon, veilig zuinig en praktish..
Ja hoor, als je een botsing hebt in je iQ ga je vliegen…
Eerst zien of het werkt
Waarom niet van de eerste keer zo’n systeem zoals in de film “demolition man”?Bij een aanrijding PLOF en gans je auto vol met piepschuim.
“Het schijnt dat bij een aanrijding de iQ opstijgt van de grond, zoveel airbags zitten erin!”
Oke dat wil ik zien!
Heerlijk, zonder die Saab-reclame. Nu nog de reclame in ’t midden van ’t artikel weglaten.
@mqlopez,
lijkt me sterk dat ze t er voor niets inzetten, zal dus wel werken:D Kvind ’t eigenlijk wel een goed idee, misschien wel ver gezocht, maar wel veilig.. Wat als jij je kleine kinderen op de achterbank heb zitten en je staat in de file en er komt een slapende dwaas achterop je te rijden? Ik vind het een mooie verbetering voor de veiligheid!
haha dat laatste zinnetje, kapot gaan :-D :-D
Voor het geval dat de hond van de andere bestuurder door je achterruit vliegt en vervolgens zijn tanden zet in je passagiers? Maar de doelgroep van Toyota heeft toch al hondsdolheid?
*Kruipt nu erg, erg bang ineen, dat was al weer genoeg voor dit jaar…*
Ik hoop dat er genoeg ruiten knappen, anders krijg je een ‘kleine’ overdruk in de auto en gaan je oren hartstikke kapot? Natuurlijk gaan ze niet allemaal tegelijk kapot, maar het blijft een kleine auto met veel airbags.
de volgende stap; een air-bag zwemvest rondom de auto voor wanneer u in het water geraakt?
kunnen ze de bumpers niet van kussentjes maken, als je dan ergens op rijdt blijft het bij een gemoedelijk tikje.. of heb ik teveel naar de troetelbeertjes gekeken vroeger
dat is handig als iemand met groot licht achter je rijd. ineens vol in de ankers en je hebt er geen last meer van ;)
Je zou ook de achterruit achterwege kunnen laten. Scheelt weer rondvliegend glas bij een ongeluk en scheelt ook een inbouw van weer een extra airbag… :roll:
Binnenkort verplicht: het HANS systeem (niet Hans Anders :P), uit de autosportwereld..
http://www.biesheuvel.nl/ENGINE/IMAGES/SHOP/BIESHEUVEL/LAYOUT/HANS/hans_klein.jpg
Iets voor Koosje Spee om voor te vechten? Zou iig iets zinnigers zijn dan wat ie nu altijd verkondigt..
gewoon nergens tegen aan rijden dan komt alles wel goed jongens
Waarom geen gelaagde achterruit, lijkt me goedkoper
Wanneer stopt toyota deze airbags in hun gebakjes?
Dit is oud nieuws heren, was ongeveer een half jaar geleden al bekend….
Ja dan voel je je wel even opgeblazen ;)
Dit lijken wel eierstokken…
ik vind het een goed idee…
Toyota denkt goed aan de veiligheid…
en misschien ook wel goed dat ze het in kleine auto’s stoppen, daar blijft veel minder van over als die een aanrijding krijgen…
just my 2 cents.
aiai, 9 airbags in zo’n klein autootje… dan zal de druk in de auto ook meteen een pak hoger liggen als ze allemaal ineens openspringen.
’t Lijken wel BMW-nieren… Is er een dikke 7-serie naar binnen gereden??
Erg slim, maar ik snap het de nut er niet echt van. Want als iemand van achteren botst, dan gaan de personen die achterin zitten toch naar voren? ;)
Volgens mij krijg je dan juist een extra dreun door die airbags, nog afgezien van het feit dat kinderen de airbags op hun achterhoofd krijgen. Knikt het hoofdje mooi naar voren. Je kunt natuurlijk ook, net als je voorruit, gelaagd glas gebruiken. En dan nog het nadeel van de klap voor je oren die je krijgt als er zo vlakbij een airbag ontploft. Weet inmiddels uit ervaring dat het opblazen van een airbag een flinke tuut in je gehoor kan geven zo niet beschadiging. Ieder voordeel heeft zijn nadeel zullen we maar zeggen. Ik zie het voordeel inderdaad ook niet. De hoofdsteun moet bij een aanrijding letsel voorkomen, een airbag zal eerder tegen dan voor werken…. Maarja, er zal best over nagedacht zijn. Vond overigens het plaatje van de 8 airbags erg aantrekkelijk! ;-)
Ik hoor veel commentaar van mensen die nog nooit een ongeluk hebben gehad, volgens mij. Als je van achteren aangereden wordt stuiter je echt niet naar voren hoor! De auto knalt naar voren. Laat maar lekker komen die airbags! Ik wou dat ik (en vooral m’n vriendin) er 1 tussen de 2 voorstoelen hadden gehad!
@ René
Dit zullen ze vast wel getest hebben, anders zet je er geen een in.
Ik vind het ook een goed idee. Veiligheid voor alles!