• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota legt uit waarom de GT86 speelser is dan de Supra

Auteur: hayte, gepost 24 juli 2020 om 18:54 – 21 Reacties

De badge van de Toyota Supra

De Toyota Supra is een lekkere auto, al zou deze wel iets speelser kunnen. Toyota legt uit waarom deze dat niet is.

Wouter zei het nog tijdens zijn rijtest van de Toyota Supra: de Supra is een snoepje, maar minder speels dan je zou denken. Door tamelijk dikke banden rondom, is er meer dan genoeg grip en zal je ‘echt je best moeten doen’ om de bolide aan het glijden te krijgen. Dit is vooral gek als je denkt aan de Toyota GT86. Deze auto houdt er immers van om zijwaarts te gaan.

De Belg Herwig Daenens, Master Driver van de Toyota Supra, legt tegen de BNR Nationale Autoshow uit waarom dit zo is. Want dit is een bewuste gedachte, zo blijkt. Als Master Driver is Daenens bij Toyota verantwoordelijk van hoe bepaalde auto’s – zoals de Supra en de GT86 – aanvoelen. En daarbij focust hij zich niet per se op rondetijden. Natuurlijk is een rappe circuitauto leuk, maar het gevoel is misschien wel belangrijker. Oh, en comfort ook. Het is immers belangrijk ‘dat een klant uit de auto kan stappen na een rit van zeven of acht uur en zich dan toch lekker voelt’, zo stelt Daenens.

En wat hij ziet als zijn belangrijkste beslissing bij de GT86? Het speelse karakter. ‘Het balans van het verleggen van de stabiliteit naar de agiliteit’. Ofwel, het spannend maken van een auto. Daarbij is het volgens de Belg belangrijk dat een auto progressief en voorspelbaar blijft. Niet dat je ineens het gas loslaat en achterstevoren schiet, om maar iets te noemen.

Toen Daenens na het succes van de GT86 ook aan de Supra mocht werken, was zijn doel duidelijk. Die Supra moest simpelweg een grotere broer worden van de GT86. Qua performance wel op een hoger niveau zitten, maar er toch kwajongensstreken in mengen.

Het probleem is alleen dat die GT86 een stuk minder pittig is als de Supra. Dus wanneer je bij die Supra het ‘grensgebied’ bereikt tussen leuk en een crash, ben je een stuk vlotter aan het rijden dan je bij de GT86 zou doen. Daenens moest er dan ook goed op letten dat die Supra niet een gevaarlijke auto zou worden. Met andere woorden: omwille van de veiligheid is de GT86 speelser dan de Supra geworden.

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Hein Noortman spreekt over zijn ervaringen als blinde man met een Lotus Evora. En Meindert test de Renault Mégane RS Trophy-R.

Ook interessant!

  • supra onderdelen
    Toyota levert nieuwe onderdelen voor oude Supra's
  • Levensgrote LEGO Supra kan ook echt rijden
    Levensgrote LEGO Supra kan ook echt rijden
  • Dit is de SNELSTE Toyota GR Supra
  • Te koop: 21 keer Toyota Supra die je niet mag kopen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, driften, Gazoo-Racing, gt86, supra, Toyota

Vorig bericht: « Deze spotgoedkope Bugatti is wéér te koop
Volgend bericht: Gaat Volvo straks stickers op de Polestar 2 plakken? »

Lees Interacties

Reacties

  1. cdlop01 zegt

    24 juli 2020 om 19:27

    De Supra heeft teveel BMW genen en is daarom afgeserveerd door Supra liefhebbers, pers en inmiddels een flop. Toyota had beter moeten weten en zit nu op de blaren. BMW had al helemaal geen zin in de Z4 want krijgt geen opvolger.

    Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      24 juli 2020 om 19:52

      @cdlop01: Precies dit!!!. Het is verschrikkelijk zonde dat de nieuwe Supra gewoon een BMW is, met een ontzettend lelijke carrosserie erop. De BMW Z4 is ook echt oerlelijk, net zoals alle andere recent uitgebrachte producten van BMW.

      Login om te reageren
      • deSjonnies zegt

        24 juli 2020 om 20:10

        Was de idee van de BRZ niet dat je de 2 liter Subaru eindeloos kunt tunen als een soort van geestelijk opvolger van de Impreza WRX STi modellen van weleer. Daarom heb ik de kritiek van het auto journaille voor dat gebrek aan pit nooit echt begrepen, als er één motor is waarvoor je overal op deze planeet tuningsonderdelen en specialisten kunt vinden is het wel de 2 liter Subaru blaf-boxer.

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          24 juli 2020 om 20:28

          Ja maar dan moeten de handjes uit de mouwen, en typisch autojournaille is daar niet voor te porren.

          Login om te reageren
        • kle500 zegt

          24 juli 2020 om 20:54

          @deSjonnies: zo zijn er neer modellen ‘geflopt’ , iets té veel ingespeeld op de Fast en Furieuze markt en dus ruimte over gelaten voor tuningspotentieel.

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            24 juli 2020 om 22:26

            @kle500 maar de GT86/BRZ is helemaal niet geflopt… Enkel in NL misschien maar dat is geen maatstok, NL is zowiezo het verkeerde land (te weinig bochten)…

            Login om te reageren
            • kle500 zegt

              24 juli 2020 om 22:43

              @Onehp: daarom de aanhalingstekens..

              Login om te reageren
      • rolov zegt

        24 juli 2020 om 21:28

        @mikje90: hij is helemaal niet lelijk . Ik zou hem wel in de garage willen hebben staan .

        Login om te reageren
    • timowouters zegt

      24 juli 2020 om 20:40

      @cdlop01: de misser zit ‘m vooral in alle direct zichtbare delen. Zelfs het kenmerkende ‘ploing’ van BMW zit in de Supra. Stuur vrijwel identiek. En dan zie je gewoon dat het een omgebouwde BMW is. Ongelofelijk zonde. En dat allemaal omdat je een 6 in lijn nodig hebt.

      Login om te reageren
      • Alfonso_Alfist zegt

        24 juli 2020 om 23:23

        @timowouters: is het zo erg dat het een omgebouwde BMW Z4 is? Dit segment is op sterven na dood in NL de Audi TT, Nissan 350/370Z Mazda RX8, Alfa Brera zijn nooit echt bestsellers geweest. Wees blij dat Toyota het lef heeft iets te introduceren, BMW als donor er zijn slechtere onderdelen die je kunt nemen.

        Login om te reageren
    • tortuga zegt

      24 juli 2020 om 22:19

      @cdlop01: een flop niet echt, heb al meer supras gezien dan z4 ondertussen

      Login om te reageren
  2. tazmania zegt

    24 juli 2020 om 20:30

    De GT86 is altijd slecht begrepen omdat mensen zich blind staren op veel vermogen, terwijl dit ondergeschikt is aan een goed sturende auto.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      24 juli 2020 om 21:29

      @tazmania: er kan gewoon een supercharger op maar hij is gewoon veel te duur voor Nederland . En daar kan Toyota niks aan doen.

      Login om te reageren
    • michaelb zegt

      24 juli 2020 om 23:35

      @tazmania: Sturen doet hij zeker. Maar dat neemt niet weg dat hij simpelweg onder gemotoriseerd is. Je moet wel héél erg doorhalen voor een beetje sjeu.
      Had er een s2000 achting blok in gehangen en hij was af geweest.

      Login om te reageren
      • tonniejj zegt

        25 juli 2020 om 00:07

        Het blok dat erin ligt is prima, S2000 levert 240pk waarvan 200/210 aan de wielen. Die geeft met z’n VTEC/9000rpm alleen een heel andere beleving(geweldig!). Daarbij is de S2000 een racer en geen glijder, in de basis. Hij glijdt vaak de baan af bij mensen dat dan wel.
        Die boxer van subaru draait ook gewoon een nette 7800 rpm, prima ding! Beetje flipperen, roffeltje, en lineair rustig het glijden opvangen op rotondes. Qua hoeken wel een mindere beleving. En als je pure power wilt moet er een compressor op en klaar.
        Die Supra zou ik ook wel willen rijden, schijnt dat Toyota zich genoeg met de techniek heeft bemoeit om het blok technisch en qua betrouwbaarheid op een nieuw niveau heeft gekregen. Blokken van bmw testen en onderdelen herontworpen. Of dat dit larie is om de verkoop te duwen, kan. Tijd zal het zeggen. Tot die tijd test ik er wel eentje van iemand, iemand?

        Login om te reageren
    • sonnybonds zegt

      25 juli 2020 om 08:41

      yes. vind de GT86 veel interesanter dan de supra.

      Login om te reageren
  3. prototip99 zegt

    24 juli 2020 om 20:30

    alleen jammer dat je voor een gt86/BRZ 60.000 euro mocht neerleggen waarvan meer dan de helft naar de schatkist ging…

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      24 juli 2020 om 21:29

      @prototip99: 60? Ik dacht meer dat hij rond de 40 zat. Wat nog steeds veel te duur is .

      Login om te reageren
      • prototip99 zegt

        24 juli 2020 om 23:21

        in 2013 waren net boven de 40 ja maar zijn na verloop van tijd gestegen naar 65…
        bedankt BPM…

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          25 juli 2020 om 16:50

          @prototip99: zo . Dan ben je echt een liefhebber als je die koopt in nl.

          Login om te reageren
  4. alfalfa zegt

    25 juli 2020 om 08:20

    De nieuwe Supra lelijk? Ik vind het qua design juist een karakterbak. Zoveel lef zouden meer fabrikanten moeten tonen. Met of zonder onbetrouwbare Duitse premium genen. ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North