Verwarrend nieuws uit Volvo-land of valt het allemaal wel mee?
Autofabrikanten gaan nu door een paar moeilijke jaren. Enerzijds is er de EU, die ze tot steeds schonere auto’s dwingt met CO2-boetes. Tegelijkertijd willen consumenten steeds grotere auto’s kopen. Het is niet voor niets dat de Volkswagen Tiguan de bestverkochte Volkswagen is wereldwijd. En wat is het probleem met dergelijke SUV’s? Aerodynamisch minder glibberig en een groter gewicht. Allebei zaken die bijdragen aan een grotere CO2-uitstoot.
Dit probleem heeft Volvo zelf ook al bedacht. In een interview met Auto Express, zegt senior vice president of design Robin Page daarom dat hun auto’s er binnenkort ‘heel anders uit gaan zien’. Concreet denkt hij aan elektrische auto’s die men de ruimte geeft die ze willen. Elektrische SUV’s dus, maar dan SUV’s die lekker glibberig zijn. Dat laatste is weer goed voor de actieradius.
Waar komen we dan op uit? De coupé SUV. En wat heeft zusterbedrijf Polestar nou zojuist uitgebracht? De coupé SUV annex crossover Polestar 2.
Voor de duidelijkheid: Page zegt niet dat ze daadwerkelijk een Volvo-sticker op de Polestar 2 gaan plakken. Tegelijkertijd zou het wel een beetje raar zijn als ze dat niet gaan doen. Het ontwikkelen en produceren van een elektrische auto is immers schreeuwend duur. Volvo en Polestar zijn onderdeel van hetzelfde bedrijf, dus kunnen ze vrij makkelijk elkaars auto gebruiken. De Polestar is dan de sportieveling, de Volvo is weer de ruime, praktische variant.
Wie kijkt naar de Polestar 2 van onze rijtest, moet eigenlijk moeite doen om er géén Volvo in te zien, niet? Met name de voor- en achterlichten voelen heel Volvo-achtig aan. Pas gewoon het VAG-model toe, plak overal een paar stickers op, verander de details een beetje en je hebt zo een nieuwe auto. En die auto kan je weer een Volvo noemen.
Voor wij zo’n mogelijk bestickerde Polestar 2 gaan zien, is eerst de Volvo XC90 aan de beurt, Die wordt binnen de komende twee jaar gepresenteerd en zal dan meteen een volledig elektrische variant gaan krijgen. Pas daarna gaat Volvo de glibberige SUV’s-die-geen-SUV’s-zijn presenteren. Volgens het Britse blad worden dit puur-elektrische auto’s, waar dus geen benzinemotor inpast. Een beetje zoals alle Polestar-modellen worden, dus.
Aan de andere kant, juist Polestar slaat duidelijk een eigen weg qua design: de Polestar Precept geeft daarin duidelijk richting in. Feitelijk is daarmee de koers ingezet dat in de toekomst Volvo’s en Polestars veel minder op elkaar gaan lijken.
goodvibrations zegt
Ander jasje erop en klaar toch? Zou sowieso vreemd zijn als ze dat niet van plan waren..
karhengst zegt
Kijk mooi voor de werkgevers waar wagenparkbeheer halsstarrig aan een merkenbeleid vasthoudt en voet bij stuk houdt dat zolang er geen Volvo logo op de neus zit de auto niet besteld mag worden.
Nuchter gezien krijg ik er het DS-gevoel bij. Compleet overbodig, deze merken.
cloverleaf zegt
@karhengst: met zo’n redenering zijn ook Audi, Seat, Skoda en bepaalde modellen van Porsche en Lamborghini volkomen overbodig.
wimof zegt
Zolang je bij een DS geen of uiterst beperkte keuze hebt en gedwongen wordt 1 van de uitrustingsniveau’s te kiezen is het in mijn ogen geen premium merk.
karhengst zegt
Seat en Skoda zijn toch ook geen merken maar uitrustingsniveaus?
flutterby zegt
@karhengst: merkenbeleid slaat meestal op dat de werkgever graag via één dealer alle inkopen verzorgt. Er zijn maar weinig Volvo dealers die ook andere merken doen, maar VW, Seat, Audi en Skoda zitten vrijwel altijd gebundeld en direct voor 95% van de markt.
mcshine zegt
Misschien hebben ze de Volvo Concept 40.2 stickers nog liggen…
clubbtraxx zegt
Inderdaad Mcshine, dit zou eigenlijk de opvolger van de V40 worden en is toen doorgeschoven naar Polestar.
Zo gek is het dus niet om er maar weer een Volvo van te maken.
florisje zegt
De Polestar 2 staat op een aangepast XC40 platform dus dit verbaasd me niks.
bruinwerker zegt
Valt allemaal onder de Geely groep.
quattrofillio zegt
Ik heb al wel Polestar stickers op mm Volvo!
jensoffbutton zegt
Was inderdaad de opvolger van de V40. Ook de reden waarom de huidige V40 geen opvolger kreeg.
Hem gewoon rebadgen is niet zo eenvoudig. De opvolger van de V40 moet rond de 30.000 kosten en nu slijten ze hem als polestar aan 60.000. Marketinggewijs is dat niet de beste zet.
autodidact zegt
@jensoffbutton: een elektrische V40 zou nooit 30k gekost hebben…
jensoffbutton zegt
Ik had het dan ook over benzine/diesel.
vacano zegt
allemaal pogingen om het succes van Toyota met Lexus na te apen.
Straks komt Lada met een luxemerk ; Putin ! Met een uniek Krimlimbadge en FSBnummer
w0ut zegt
Hebben ze toch al. Dat luxe merk noemt Renault. :-)
Dutchcarwizard zegt
Geely heeft Polestar opgericht om op termijn Volvo af te stoten.
Arie Jan zegt
De Polestar 2 verkoopt trouwens behoorlijk lekker. Hij is uitverkocht 2020. Ben benieuwd hoe veel mensen deze auto ook gaan kiezen met de 12%-regeling.
kminne zegt
Dat hele Polestar merk is één grote dwaling en daar kunnen ze beter per direct mee stoppen. Gewoon ombadgen naar Volvo en tig miljoenen aan overbodige marketing besparen.
vreekfonk zegt
Denk niet dat ze dit voorlopig gaan doen. Het verdienmodel is bij Volvo nog steeds de ice variant. Je kunt niet je EV op eenzelfde manier promoten als de ice modellen waarmee je de ontwikkeling van diezelfde Ev’s financiert. Voorlopig dus nog onder een ander label en de ice’s zo traag mogelijk uitfaceren. Het kan toeval zijn maar de meeste EV modellen van “old auto” presteren ook altijd net iets minder dan de snelste ice modellen van dat merk, logisch ook, anders krijg je kannibalisme binnen je concern.
Om op de Volvo labels terug te komen, afgelopen jaar las ik een artikel dat Polestar in de VS als zelfstandig merk wordt gezien en ze de Polestar 2 ook als Volvo gaan verkopen om op deze wijze 2x de 200000 taxcredit te kunnen gebruiken.
bernoulli zegt
Coupé SUV. LOL.
Soort Octavia HB met plastic en grote wielen.
misterBo zegt
wat een onduidelijk artikel ” stickers plakken”???? Iedereen weet toch dat de techniek samen in ontwikkeling is, wat is daar nieuws aan? maar “stickers plakken”? dan bedoel je op een polestar, volvo stickers plakken. Naast het polestar logo? nogmaals onduidelijk artikel, geen idee wat jullie nu willen vertellen
driftkicker zegt
Beetje kort door de bocht. Ferrari, Maserati, Alfa Romeo zijn allemaal van Fiat maar die mogen niet zomaar elkaars onderdelen gebruiken. Alfa mag helemaal niet concurreren met Maserati of Ferrari. Als Polestar een apart merk van Volvo is verwacht ik bij Volvo geen performance modellen meer.