• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota Prius met zonnepanelen op komst

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 13 september 2019 om 10:02 – 29 Reacties

Toyota Prius met zonnepanelen op komst


Méér, méér, méér schone energie.

De Toyota Prius is al decennia een auto die nieuwe, schone technieken bereikbaar wil maken voor het grote publiek. De Japanse fabrikant lijkt nu weer een nieuw hoofdstuk te willen beginnen met diezelfde auto. Het merk is momenteel druk bezig met het ontwikkelen een auto die gedeeltelijk rijdt op zonne-energie, in een poging een Prius te creëren die niet aan de stekker hoeft.

In een bericht van Reuters wordt het project onder de loep genomen. Het gaat om een door de overheid gefinancierde demonstratie, waarbij Toyota de handen ineenslaat met Sharp Corp, een ontwikkelaar van zonnepanelen. De panelen van het bedrijf zijn aan de motorkap, het dak, het achterraam en de spoiler bevestigd, om zoveel mogelijk ruimte op de Prius te bezetten.

Het type paneel dat op de Prius is geplaatst, is hagelnieuw en tevens flinterdun. De zonnecellen zijn zelfs zo dun (0,03 mm) dat ze relatief eenvoudig aangepast kunnen worden aan de vorm van de auto. Wel hebben de technici de cellen moeten bewaren in een dikkere laag, zodat ze beschermd zijn.

De elektriciteit van de panelen verdwijnt momenteel in een nieuwe set batterijen die achterin de auto in de kofferbak ligt. Vervolgens kan de energie direct naar de aandrijflijn worden gevoed, zodat de Prius meer rijbereik heeft. Alles bij elkaar leveren de panelen een kilometer of 50 aan radius op.

Hoewel het de bedoeling is dat dit op termijn op de Prius terechtkomt, is het voor Toyota momenteel de grootste uitdaging om het kosteneffectief te maken. Vooralsnog is het simpelweg te duur. Volgens Toyota zal het nog jaren duren voordat we het op productieauto’s zullen zien.

Ook interessant!

  • Toyota Prius krijgt waterstofmotor
    'Toyota Prius krijgt waterstofmotor in 2025'
  • Video - netjes vragen kan altijd
  • toyota elektrisch
    Toyota strijdt in de VS tégen elektrische auto's
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Hybride, prius, Toyota, zonne-energie

Vorig bericht: « Liefhebber plaatst E30 M3 en Golf GTI in huis uit angst voor orkaan
Volgend bericht: Dit is hoe belachelijk veel poen Daniel Ricciardo binnenharkt »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    13 september 2019 om 10:10

    Voor de batterijen is het beter dat je niet in de hete zon parkeert, maar dan brengen je zonnecellen natuurlijk niets op… Beetje dubbel.

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      13 september 2019 om 10:31

      @cossiekiller: Toyota wil zelf ook heel snel v/d Prius af

      Login om te reageren
    • Captain zegt

      13 september 2019 om 10:37

      @cossiekiller: Eigenlijk is het net andersom van wat je zegt, zonnepanelen hebben een hoger rendement als ze koud zijn en accu’s hebben een hoger rendement als ze warm zijn.
      De accu’s gaan niet overhitten van een beetje zon en tegelijkertijd laden aan (zeer) lage stroom

      Login om te reageren
  2. Romano zegt

    13 september 2019 om 10:27

    50km radius… Per wat? Per dag? Per jaar?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      13 september 2019 om 12:12

      @romano: per lading misschien?

      Login om te reageren
  3. nvn1993 zegt

    13 september 2019 om 10:36

    Kan je dan niet beter zonnepanelen op je dak plaatsen en daarmee de auto opladen?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 september 2019 om 08:10

      @nvn1993: mijn auto is meestal niet thuis als de zon schijnt.

      Login om te reageren
  4. nvn1993 zegt

    13 september 2019 om 10:38

    Dak van je huis*

    Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    13 september 2019 om 11:07

    Dit is dus de minst milieuvriendelijke toepassing voor zonnepanelen die je kunt bedenken. Het heeft dan ook geen zak meer met milieuvriendelijk te maken, dit is symboolpolitiek.

    Als de accu’s vol zitten heb je nutteloze zonnepanelen op je auto. Elk zonnepaneel zou aan het net moeten zitten, altijd. Dat is de enige manier om het maximale eruit te halen.

    Login om te reageren
    • suzikubelona zegt

      13 september 2019 om 11:55

      @lekbak: Het zou dus mooi zijn dat wanneer de Prius thuis op de oprit staat, deze stroom terug kan leveren aan het net, of dat de overtollige energie gebruikt wordt om het standaard accupakket van de auto op temperatuur te houden in de winter. Dan wordt het allemaal een stuk rendabeler.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        13 september 2019 om 12:09

        @suzikubelona: een auto die gewoon aan de stekker zit kan dit ook gewoon. Er is een hele grote kans dat die auto vele duizenden uren in de zon komt te staan met volle accu’s gedurende de levensduur van die auto. Dat is allemaal verspilde energie.

        Login om te reageren
        • redbeams zegt

          13 september 2019 om 17:39

          @lekbak: Bij de prius 3 met zonnepaneel werd de binnenruimte geventileerd als deze afgesloten werd…handig tijdens warme zomers.Na het volladen van de accu kan dit natuurlijk ook toegepast worden.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            13 september 2019 om 18:03

            @redbeams: je kunt ook de lampen laten branden, dan weet je altijd waar je auto is. Handig, ook verspilling…

            Login om te reageren
            • redbeams zegt

              13 september 2019 om 18:08

              @lekbak: Het niet inademen van zuurstof…ook handig dat dat niet verspild wordt ?

              Login om te reageren
              • suzikubelona zegt

                13 september 2019 om 19:58

                @redbeams: Discussiëren met bovenstaande: verspilde energie! ??

              • redbeams zegt

                13 september 2019 om 21:32

                @suzikubelona: ?

    • Gulli zegt

      14 september 2019 om 10:20

      @lekbak: als de accu op 100% staat kun je de ‘reststroom’ die opgewekt wordt gebruiken voor het koelen of verwarmen van het interieur of het koelen van de batterij.

      Of je bouwt een renderfarm of een SETI in die met het overschot kan crunchen ?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        14 september 2019 om 10:46

        @gulli: wat voor zin heeft dat koelen of verwarmen dan? Als je niet in die auto zit boeit het toch niet wat de omstandigheden daar zijn? De meeste mensen vinden het ook verspilling om de kachel op 22° te zetten als je op wintersport bent…

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          14 september 2019 om 13:04

          @lekbak: maar het is geen verspilling als de accu toch al vol zit

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            14 september 2019 om 13:16

            @gulli: natuurlijk wel! Leg die zonnepanelen lekker op een dak, dan blijven ze nuttig ook als de accu vol zit.

            Login om te reageren
  6. dare2think zegt

    13 september 2019 om 11:24

    Zonnecellen zijn een fantastische uitvinding: er komt gratis energie uit een apparaat, als het bewolkt is alleen iets minder. Als een deel van het aardoppervlak zonnepaneel is, oogsten we die energie ook. Een auto beslaat een stukje aardoppervlak dus het is alleen maar mooi als dat ook ‘gepaneeld’ is. Al zou het alleen maar zijn om de auto koel of warm te houden.

    Ik zie er echter wel een nadeel in. Een auto is een gebruiksvoorwerp. Er wordt steeds meer dure elektronica aan de buitenkant van auto’s geplaatst. Een klein tikje van Henk of Truus en je auto is total loss om dat het zonnepaneel van 10k vervangen moet worden.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      13 september 2019 om 12:14

      @dare2think: zolang er nog een geschikt stukje aarde beschikbaar is waardoor de panelen permanent aan de stekker kunnen kan je ze beter daar plaatsen.

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        13 september 2019 om 13:05

        @lekbak: Ik snap je beredenering vanuit het standpunt dat de energie altijd ergens ten goede aan moet komen en niet verdwijnt als er ergens een accu vol is.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        14 september 2019 om 11:29

        @lekbak: Nee hoor, energie omzetten van DC naar AC en transport heeft ook verliezen. Een zonnepaneel direct op de verbruiker heeft dus wel degelijk een toegevoegde waarde.

        Daarnaast komt hier zo weinig stroom uit dat je haast spreekt van een druppellader en dan kan je een accu aardig vol proppen.

        Daarnaast is dit natuurlijk niet alleen een duurzaam idee (dat is een auto nooit), maar het is wel prettig dat je auto altijd kan pre-conditionering. Ik mis dat soms met de batterij onder de >20% en met een PHEV was de accu altijd te leeg daarvoor.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          14 september 2019 om 12:21

          @flutterby: een jaar heeft duizenden uren waarbij zonnepanelen stroom opwekken. Een auto rijdt slechts honderden uren. Hoe kan enkele meters zonnepaneel op een auto dan in de buurt komen van de efficiëntie op het dak?

          En dan heb ik het nog niet eens over de levensduur van zonnepanelen op het dak vs zonnepanelen op de auto. Gewoon lekker stekkeren, is veel beter.

          Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    13 september 2019 om 11:39

    Had laatst dat nieuwe Nederlandse automerk dit ook niet? Als het design technisch goed weg te werken is, (of een verfraaiing van het voertuig, zwarte en carbon daken zijn tenslotte helemaal hip) en het levert daadwerkelijk wat op, dan zeg ik doen. De hele dag in de zon bakken zodat je met een volle accu naar huis en naar het werk kan rijden, dat moet wat opleveren.

    Login om te reageren
    • Graafke zegt

      13 september 2019 om 11:43

      @dutchdriftking: klopt. Is het merk lightyear. Ik hoop voor dit NL merk dat ze de concurrentie voor kunnen blijven.

      Login om te reageren
  8. kennone zegt

    13 september 2019 om 12:46

    Waarom geen windmolen op het dak, heb je ook winst als je s’nachts rijd

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      13 september 2019 om 13:37

      @kennone: ik doe het zelf nog veel slimmer. Ik heb een dikke ventilator aan een generator gezet. Op die manier heb ik altijd wind voor mijn windmolen. 100% groene stroom!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North