Porsche presenteert livery voor de 919 Hybrid

Auteur: , 37 Reacties

Porsche gaat dit jaar op de retrotour.

Na hun rentree op het Circuit de la Sarthe in 2014 gaan ze dit jaar opnieuw de strijd met Audi aan in de LMP1-klasse. Het wapen van dienst is wederom de 919 Hybrid (opzweepfilmpje), die dit jaar met extra veel elektrokracht komt, waarmee de auto opschuift van de 6MJ subklasse naar de 8MJ subklasse.

Opvallender is het design dat voor dit jaar is gekozen, waar het draait aan hommages aan eerdere racebolides van Porsche. Auto #17 is in het rood gestoken en grijpt terug op de 917 KH (short-tail) die de 24 uursrace 45 jaar geleden won. Achter het stuur kruipen Timo Bernhard (34), Brendon Hartley (25) en oudgediende Mark Webber (38).

De tweede auto, #18, is een hommage aan de 918 Spyder die onlangs het Nürburgringrecord pakte. Dit bommetje wordt bestuurd door Marc Lieb (34), Romain Dumas (37) en Neel Jani (31).

De laatste auto waarmee Porsche op het Franse asfalt Audi wilt gaan ontkronen als absolute Le Mans-koning is #19. Deze draagt de bekende zwartwitte kleursteling, waar van bovenaf de naam Porsche is te lezen. Daar is over nagedacht, want ” “the livery of a race car is a science in itself. It should highlight design and proportions, cover design secrets and it must look good when the car runs at high speeds,” aldus Porsche. Ja, qua livery hebben ze alvast van Audi gewonnen.

De race begint over tweeënhalve week, op zaterdag 13 juni.



37 reacties

Doe mij maar die van foto 4!
Doe mij maar op de RS
@philipf: Dat is inderdaad wel echt een plaatje
Maar wie rijden er naast Nico Hulkenberg op Nr.19.

Het wordt dus over een kleine 2,5 week weer een weekeindje doorhalen, lekker hoor.
Sorry, zie amper verband op wat kleuren na. Naar mijn idee nogal vergezocht. Als ik toch zit te zeiken: hoe trots is Porsche eigenlijk op die 4 lampjes?? Ik vind het niks…
Ik vind het maar Vaag.
Was die livery niet vorige maand al bekend?
@Edge: precies wat ik dacht bij het lezen van de kop
Ik wil de livery met varkensvlees! :-D
@Original_Arnoud: Bijna alle 917 liveries waren en zijn legendarisch. Het ‘Schweinchen’ inderdaad, maar ook de Gulf, Martini en mijn favoriet: de Psychedelic Hippy 917.
Ik zit te kijken naar die 918 Spyder. En ik kreeg een ideetje. Misschien een heel rare gedachtegang, maar hoe gaaf zou het zijn dat Ferrari, Porsche en McLaren hun vlaggenschepen licht aanpastten en mee deden in LeMans in een soort Hypercar klasse? Of ze aan passen naar het GT1 klassement (bestaat volgens mij niet meer, maar kan vast opnieuw in leven gebracht kan worden).

Stel je voor: vier stuks van de 918, vier stuks van de LaFerrari en vier stuks van de P1. Strijdend om het goud in hun klasse.
@gtwillem: ik ben helemaal voor .. Sowieso een aparte Le Mans met streetlegalmeuk .. On-topic .. Vette stickers hoor ..
@gtwillem:
Ik krijg ineens een enorme flashback naar de jaren 90 toen ik daar nog werkte.
Visioenen van een Ueno clinic McLaren F1, een East 96.8fm (als vervanging van de West sponsoring) McLaren F1 en die kanariegele Harrods.
De F40’s, de XJ220’s, een hele vloot Venturi’s en natuurlijk die jankende 3schijfs RX7’s, die waren trommelvlies verscheurend.

Ik prijs mezelf vandaag nog gelukkig dat ik daar bij mocht zijn.
@jrk68:
Vind je, ik vond het een tegenvaller na het gejank van de Peugeots het jaar daarvoor.
@desjonnies: je bedoelt die schitterend witte 905?
@gtwillem:
Ja, de allerlaatste keer dat die 905’s over Le Mans GILDEN, het jaar daarna vond ik ruk, die McLarens, zat geen gang in vergeleken met de kanonnen.

Was iets met de regels of zo, weet het niet meer.

In ieder geval die Joest Porsche als eerste keer bij Le Mans re-visited zien winnen en de laatste jaren ga ik af en toe naar Classic Le Mans toe.
Is veel leuker, sta je tussen de kanonnen van toen.
En de sfeer is toch wat meer discreet en van ‘jongens onder elkaar ‘
@desjonnies: ik ben wel een fan van die oude Le Mans racers. Ik weet het nog goed, F1 was de ultieme klasse, maar Le Mans waren de ultieme auto’s: Ferrari 512 en 333SP, Jaguar XJR-9, XJR-15, XJ220, Mazda 787B, Sauber Mercedes C9, Nissan R89, R92, R390, Peugeot 905, Toyota CP-88 (ofzoiets), GT-ONE TS050. En natuurlijk de vele Porsches, waarvan de 962 wel mijn favoriet is. Alhoewel ik ooit wel eens een straatversie zou willen maken van een 961….

Vanavond maar weer eens Le Mans kijken voordat gtwillem gaat dromen over gouden velgen, luchthappers en nauwelijks olieverbruik.
@gtwillem:
1 puntje Willem, ja ik ben een beetje een kommaneukert in deze.
De V10 was de TS010, staat trouwens bij Louwman in Den Haag.
De Gt One was de TS020.
De eerste Hybrid LMP1 was de TS030 en sinds vorig jaar rijden ze met de TS040, de TS050 is dus nog toekomst muziek.

De andere Toyota waar je op doelt is denk ik de 88 C-V, een door Dome gebouwde auto die in 88 in het Japanse sportscar kampioenschap reed. Die heeft LeMans alleen gezien in de handen van gamers in de GT franchise.
Slechts 3 races zijn er met die auto’s gereden, een succes was dat niet.
@desjonnies:
Ja, ik vond het wel wat hebben.
Mijn eerste LeMans was het jaar ervoor, het jaar van de 905 en Jan Lammers met de Toyota TS 010, alleen door het nummer al een fantastische auto natuurlijk.
Ook daar kan ik kolommen over volschrijven, over hoe Cor Euser zich de pleuris schrok toen hij in de Mulsanne kink links en rechts voorbij gevlogen werd terwijl hij de toeter zocht om de Nederlandse marshalls te begroeten.

Over hoe indrukwekkend ik het vond dat je ’s nachts geel licht op de rail zag, in de verte zo’n V10 hoorde terug schakelen voor de chicane en dat ze naast elkaar de kink uit kwamen.

Over hoe de 911-jes al begonnen te remmen voor Mulsanne corner terwijl die Peugeots en Toyota’s nog even opschakelden.

Over hoe gaaf het was om op 30m van dat geweld in je tentje te slapen tussen je nachtshifts, terwijl al dat geweld gewoon door joeg.
Elke LeMans had in die jaren zijn charme, in 2004 keerde ik terug met mijn toen 16 jarige zoon.
Ik vond dat hij dat op zijn minst een keer meegemaakt moets hebben. Dus wij samen met een tentje naar de Golfclub van de Automobile club de L’ouest, we keerden een illusie armer huiswaards, het geluid was geen schim meer van mijn herinnering.
Daar konden zelfs de gillende Judd’s weinig aan veranderen.

Toch blijft het trekken en ga ik zeker weer een keer terug, als die diesels uitgebannen zijn.
Vorig jaar was ik in Spa bij het WEC, de Porsche klinkt best goed en de Toyota ronduit leuk maar de Audi’s hoor je pas als ze voorbij zijn en dan nog alleen windgeruis.
@jrk68:
Ontegenzeglijk gelijk, je gaat voor de charme, de Engelsen, het ouwehoeren met anderen, wel allemaal gelijk gestemden en het schrale bier en verbrande Merguez worstjes, dat is Le Mans …..
Koplampen die opdoemen in het donker, de baanpost aan de overkant, de dauw die ’s morgens over het circuit trekt met soms de ochtend nevel en de kermis, gewoon om naar te kijken die kermis de Dunlop brug en het einde van Mulsanne dat je ze hoort aankomen, in de verte, dan roodgloeiende remschijven, een pitstop, de wagen wordt de garage ingeduwd, om er later weer uit te komen.
De motorfiets waar die mercedes rijder achterop zat die gelanceerd werd en Mercedes zich voor de race terug trok, de takelwagen met het wrak van die Mercedes erop
De super chique vriendelijke oude oud-geld schatrijke Engelsman die met een Aston Zagato was gekomen en gezellig mee ging om iets te drinken
De gozert, ’t was een gozer met de echte Ferrari 250 GTO die ons voorbij kwam zetten, ik dacht -serieus waar- dat er een oude Lancaster bommenwerper overkwam vliegen, mam man wat een ding
De Duitse Porsche boys met hun oude Kassbohrer bus en een hele rij, neen parade van de mooiste en meest zeldzame 911 – ers allemaal klassiekers, Le Mans de ultieme liefhebber verbroedering
Die lul met die Mazda Mx 5 die wilde bluffen terwijl er tonnen nee, miljoenen aan klassiek spul zo in de nabijheid stond iedereen keek meewarig naar de man, niemand hoeft te bluffen op Le Mans
De sound van de 8 cilinder TVR die voor ons reed en mijn maat Wouter bijkans uit de wagen pleurde om het geluid maar te kunnen blijven horen.
De Engelsen die ik heb geholpen uit de klauwen van de Gendarmes te blijven omdat ze veel te hard hadden gereden (wel met een ECHTE GT40 Ford)
Le Mans, u begrijp wel waarom……
@desjonnies:
Wij begrijpen waarom, zelf ook een keer Engelsen uit de klauwen van de Gendarmie, zij hadden hun GT40 (replica) gerold in Arnage, ding brande trouwens uit.

Of die andere Engelsman die heel droog de vraag stelde “sir can you give me a push?”
Wij kijken, stond die mafferd met zijn Scorpio en tandasser caravan tot zijn assen bij Indianapolis in de grintbak.
Eigenlijk ga je naar LeMans voor de vrijdag, dat moet je beleefd hebben, zoals ik eigenlijk nog naar de LeMans Classis moet.

Wel jammer dat de Kermis niet meer bij de Dunlop bochten staat.
Dat had wel wat, over die brug naar het feestgedruis.

Nog een tip voor de mensen die er nog nooit geweest zijn, neem een kijkje in het museum, Jean Todt zal je er niet meer kunnen spreken maar het geeft wel een leuk kijkje in de geschiedenis van een van de grootste autosport evenement die er zijn.
@gtwillem: eigenlijk hoop ik dan stiekem een beetje dat de regera ook mee mag doen van jou..
Zondag om 15:00 snoert Audi wel weer de mond van die platgeslagen kever
@madridsta: zeker weten, dat hebben ze al gedaan op Silverstone en spa, dan doen ze le mans en de nürburgring
ik snap niet waarom porsche meedoet… audi is ook van vag dus uiteindelijk kost t meer geld omdat het oliestook bedrijf 2 teams inschrijft. iemand een logische uitleg voor?
@gwnbmw: prestige?
@gwnbmw:
Ja
1 Audi komt gevaarlijk dicht in de buurt qua aantal overwinningen op Le Mans en Porsche is de koning punt.

2 Porsche is groot geworden door en op Le Mans, de tijd van de 917 (mijn Avatar) en door de 917 is Porsche op de kaart gezet, daarvoor waren het merken als Jaguar, Aston Martin, Ferrari en Ford die Le Mans domineerden.

3 Porsche is eigenlijk Le Mans , het Le Mans van na de tweede wereld oorlog geworden, na jarenlang met de nagels aan het randje te hebben gehangen en nooit echt iets kunnen uitrichten tegen de gevestigde order, was het Ferdinand Piëch – jazeker die man- die een luwte in de regels vond waardoor Porsche met het kanon der kanonnen opLe Mans kon verschijnen en -eindelijk- kon winnen

4 De winst van Porsche in de racerij heeft zich altijd en onmiddellijk terug betaald door omzetstijging, vooral in de VS waar Le Mans een mythische status heeft.

5 Als het erop aan komt zal Porsche altijd schijt hebben aan Audi, en andersom waarschijnlijk ook, maar Porsche ‘heeft de grootste ‘

Duidelijk ?
@desjonnies:
Vergeet niet dat de laatste overwinning van Porsche alweer van 1998 stamt, dan kunnen we een 12 jarige niet kwalijk nemen dat hij niet op de hoogte is van de combi Porsche en LeMans.
In zijn leven heeft er 1 ander merk dan Audi gewonnen en dat was Peugeot.
Dat was in de jaren 90 ook wel anders.
@desjonnies: gracias!
@gwnbmw: Audi AG is onderdeel van de Volkswagen Groep. Net zoals VAG (Volkswagen AG) ook onderdeel is van de Volkswagen Group. Audi is dus geen VAG, maar onderdeel van de Volkswagen Group.

Porsche behoort nu ook enkele jaren tot de Volkswagen Group, maar heeft daarin wel een aparte status. En Porsche Motorsport GmbH is daar weer een tak van, dus die kunnen gewoon van winnen van de Audi’s. (En al helemaal omdat de teams weer een aparte entiteit zijn).
@gtwillem: gracias!
Ach een andere winnaar zou leuk zijn, maar ik gun het Audi ook. Blijft tenslotte wel een beetje hun race.
Ik vind de rode wel héél erg cool! Hebbe, hebbe
Het verschil tussen foto 2 en 3.
70 poppetjes in de achtergrond.
Die rode 917 is erg gaaf! Willenwillenwillenwillen!
De livery tot nu toe was een beetje leuk in theorie, faal in praktijk. Dus ik juich elke verandering toe, beetje variatie in de tent. Al was een Gulf en Martini kleurstelling ook meeer dan welkom geweest…
Die zwarte lijk zo wel erg op Audi en die rode lijk zo best op die Nissan als je snel kijkt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).