• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota: “Wij willen helemaal geen nummer één zijn”

Auteur: ricardo, gepost 13 juni 2011 om 12:16 – 46 Reacties

" title=

Het ziet er naar uit dat Toyota de titel van “Allergrootste Autobaas in Autoland” gaat kwijtraken. Aan het einde van 2011 zijn ze waarschijnlijk niet meer autoproducent #1. (Dat waren ze sinds 2008.) En daarom beginnen de Japanners alvast met downplayen en geven ze nu aan dat ze helemaal niet de grootste autobouwer ter wereld willen zijn. Prima, maar wordt het dan toch Volkswagen met hun ambitieuze plannen?

Hoofdreden voor het feit dat ze binnenkort niet meer de allergoeiste qua verkoopcijfers zijn is de allesvernietigende aardbeving in Japan. Toyota meldde vorige week al dat de winst hierdoor tot en met maart 2012 35% lager kan uitvallen en uitkomt op ongeveer 2,5 miljard euro. En dat betekent een glijvlucht voor het aandeel. Het duurt nog tot minstens november voordat de productie weer op het oude niveau zit.

Als reactie hierop heeft Executive Vice President Satoshi Ozawa geroepen dat het ze eigenlijk geen moer kan schelen of ze wel of niet op #1 staan. Kwaliteit en klanttevredenheid zijn voor hem belangrijker dan kwantiteit. Hij claimt ook dat ze, in tegenstelling tot VW, nooit hebben geroepen dat ze de grootste willen zijn, alleen een aandeel van 15 procent in de wereldwijde automarkt was hun wens.

Over een half jaar weten we wie de nieuwe marktleider is. GM lijkt kanshebber (vorig jaar goed voor 8,2 miljoen auto sales) en ook VW is in de race (7,1 miljoen voertuigen in 2010).

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen
    YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Carmageddon, Toyota

Vorig bericht: « Saab vindt productiepartner in China: Youngman
Volgend bericht: LOL-topic: Het alternatieve Wikipedia over auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. xilver zegt

    13 juni 2011 om 12:33

    Ik gok op Ford of VW als nieuwe grote groep.

    Login om te reageren
    • Prutsor zegt

      13 juni 2011 om 12:48

      @xilver:

      Ford verkocht in 2010 maar 5,3 miljoen auto’s. Dus die zullen geen nummer 1 worden binnenkort.

      Login om te reageren
      • Benjamin1 zegt

        13 juni 2011 om 12:50

        @Prutsor: 5,3 miljoen, dat is inderdaad niks! Victor Muller doet dat iedere week!

        Login om te reageren
        • Benjamin1 zegt

          13 juni 2011 om 12:51

          @Benjamin1: bij deze tip ik Saab dan ook als grootste producent van 2011!!!

          Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        13 juni 2011 om 18:16

        @Prutsor: Beter 5.3 mio en een deftige winst dan 8+ mio en verlies maken…

        Login om te reageren
  2. JMWPvG zegt

    13 juni 2011 om 12:35

    Ik dacht ook meteen aan Ford.

    Login om te reageren
  3. janklaassen zegt

    13 juni 2011 om 12:38

    Gewoon de VW-groep.

    Login om te reageren
  4. tr81passat zegt

    13 juni 2011 om 12:43

    “Kwaliteit en klanttevredenheid zijn voor hem belangrijker dan kwantiteit.”

    Het enige wat Volkswagen boeit zijn de verkoopcijfers. Maar kwaliteit? Laat ik niet eens beginnen over het stuurslot, tandem pomp en RNS probleem.

    Login om te reageren
    • Roelio zegt

      13 juni 2011 om 13:03

      @tr81passat: niet vergeten dat ze makkelijk open te breken zijn. En het het navigatiesysteem en de boordcomputer zijn relatief eenvoudig te stelen.

      Login om te reageren
      • tr81passat zegt

        14 juni 2011 om 02:17

        @Roelio: Wij hebben een passat, ik weet er alles van. Bij VW draait het alleen om geld. Wat dacht je van de kosten? Stuurslot probleem: 1200 euro nieuw stuurslot, Tandempomp vervangen: 800 euro, RNS navigatiesysteem die wekelijks wel gestolen wordt: 2500 euro. Wat ook nog wel vaak gebeurt zijn de verstuivers dat kapot gaat: 1000 euro.
        Tel het bij elkaar: 5500 euro heeft VW wel bijna verdient na verkoop van elke passat. Hoeveel zijn het er in Nederland? Gokje 10.000 x 5.500 euro = 55 miljoen omzet. Haal de bijkomende kosten er van af en ze hebben makkelijk wel 15 miljoen winst ervan gemaakt..

        Login om te reageren
    • deedrieen zegt

      13 juni 2011 om 13:32

      @tr81passat: En daarom denk ik ook dat VW hierna zal enorm kelderen. “Hoogmoed komt voor de val”.

      Maar aan de andere kant, veel mensen zijn hier blind voor en kijken alleen maar naar de naam. En de naam die je het meest hoort koop je.

      Login om te reageren
      • tom307 zegt

        13 juni 2011 om 16:03

        @deedrieen: idd daarom dat opel nog steeds verkoopt

        Login om te reageren
        • deedrieen zegt

          13 juni 2011 om 22:37

          @tom307: Was Opel niet eens nr1 in Europa?

          Login om te reageren
          • tom307 zegt

            14 juni 2011 om 01:05

            @deedrieen: idd, toen bouwde ze echte wagens voor het volk, nu is het heel wat minder, al zijn de astra en insignia wel mooie wagens, ze blijven te duur voor wat je krijgt

            Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    13 juni 2011 om 12:43

    Wat maakt groot nou uit als je niet winstgevend bent? (als aandeelhouder zijnde). Of wat maakt het uit als klant dat je in een product van de grootste rijdt als je een aftanse slecte Amerikaan rijdt (ja, sommige zijn slecht, sommige goed).

    Login om te reageren
  6. porsche9ff zegt

    13 juni 2011 om 13:08

    saab natuurlijk…

    Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    13 juni 2011 om 13:25

    @tr81passat: ik sluit me helemaal bij je aan. Bij VW is kwaliteit idd al ver te zoeken. DSG bakken die kapot lopen, auto’s die kinderlijk eenvoudig open te breken zijn(en dan bedoel ik niet een raampje intikken).
    VW kan mij niet wijs maken dat het navisteem zo gemaakt kan worden dat het alleen bij de betreffende auto past. Maar nee, we doen er lekker niks aan dan verkopen we lekker veel navisystemen. Helaas trappen veel mensen in de marketing trucjes van VW/Audi. Prijs/kwaliteit staat niet in verhouding.

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    13 juni 2011 om 14:10

    Toyota heeft al aangekondigd dat ze voor hun boekjaar verwachten dat de productie gelijk zal zijn aan boekjaar 2010/2011 maar voor het kalenderjaar 2011 duurt hun herstl iets te lang. Reken dus maar op een korte dip en een sterk herstel. Toyota is nog steeds zeer rijk ivt ander autofabrikanten. Double A status of beter zelfs na twee slechte jaren.

    Login om te reageren
  9. W115 zegt

    13 juni 2011 om 14:11

    Ik zet mijn geld op fiat :P

    Login om te reageren
  10. raphael zegt

    13 juni 2011 om 14:13

    Het is ook echt alleen interessant voor fanboy nerds. Beleggers waren al furieus toen VAG verkondigde dat niet winstgevendheid of marktaandeel prioriteit had maar enkel het feit dat ze de grootste willen zijn. Daar valt natuurlijk helemaal niets mee te halen.
    Ik krijg bij VAG een GM gevoel, jaren lang roepen kopen en nog meer kopen. Om vervolgens een crisis te hebben en alles weer moeten verkopen. Toyota is lange termijn, stabiel en veel winstgevender (onder normale omstandigheden).

    Login om te reageren
  11. Tommy2 zegt

    13 juni 2011 om 14:30

    Toyota maakt wel hele degelijke auto’s die breed inzetbaar zijn:

    Login om te reageren
  12. brinky zegt

    13 juni 2011 om 14:33

    De grootste zijn kan voordelen hebben zoals een groter budget voor ontwikkeling ten opzichte van je concurrenten. Het zegt echter niets over winstgevendheid en de bedrijfscultuur. Beter een stabiel winstgevend bedrijf met tevreden personeel dan een de grootste zijn. Het kan natuurlijk ook samengaan! (bijvoorbeeld ASML)

    Login om te reageren
  13. As_long_as_it_is_fast zegt

    13 juni 2011 om 14:47

    Dat is net de sleutel tot de grootste zijn. Als je je toelegt op klanttevredenheid en kwaliteit, en je kan dat combineren met betaalbaarheid, dan word je vanzelf de grootste. Ze doen het goed bij Toyota, ongetwijfeld.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 juni 2011 om 18:19

      @As_long_as_it_is_fast: Zo zijn ze het ook geworden in de eerste plaats…

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        13 juni 2011 om 19:04

        @Esprit_de_Flandre: En bewijs geleverd! :D

        Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    13 juni 2011 om 14:53

    Toyota maakt hele goeie auto’s. Kwaliteit staat in een hoog vaandel bij de Japanners.
    En wat (as long as its fast) zegt klopt helemaal, klanttevredenheid, kwaliteit en betaalbaarheid is de beste manier.
    Alleen jammer dat dit beeld bij VW niet klopt. Niet betaalbaar, te duur en ik denk wel dat er veel tevreden VAG klanten zijn.

    Login om te reageren
    • gerard1710 zegt

      13 juni 2011 om 16:45

      @rufctr01: Als ik alleen jouw redenering volg, klopt het toch niet dat als er veel mensen tevreden zijn over hun VAG-product de kwaliteit niet evenredig is aan de prijs? Of zie ik dit fout?

      Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      13 juni 2011 om 19:03

      @rufctr01: Blij dat we het ook eens kunnen zijn. ;)

      Login om te reageren
  15. rufctr01 zegt

    13 juni 2011 om 14:55

    @Tommy: zullen we het maar niet over de inzetbaarheid van Mercedes/BMW/Opel en VW hebben in de jaren 40?

    Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      13 juni 2011 om 18:15

      @rufctr01: Beter van niet nee, met onze DAF’s konden we ook weinig potten breken.

      Login om te reageren
  16. koenmb zegt

    13 juni 2011 om 15:13

    VAG heeft denk ik nog steeds veel potentiëel om zeer degelijke en mooie wagens te bouwen. Maar ze zetten precies alles op alles om de grootste te willen zijn, waardoor de kwaliteit niet prioritair is. Voorlopig ben ik nog tevreden over VW/VAG (buiten misschien de eentonigheid), maar ik hoop dat dat de komende jaren niet zal veranderen.
    Btw: Het is gemakkelijk om VAG met de vinger te wijzen over hun bedrieglijke marketing om meer te kunnen verkopen, maar uiteindelijk is dat ook de troef van Toyota (en vele andere merken): gezeik over ecopremies, laag verbruik, gratis optiepakketen, promoties en in Nederland steeds opnieuw die bijtelling…

    Login om te reageren
  17. rufctr01 zegt

    13 juni 2011 om 17:23

    @ Gerard1710: Dat zie jij fout. ik ken veel mensen die Audi/VW/Seat/Skoda rijden. Een tijdje terug verloor 1 van mijn vrienden de ruitenwisser van zijn 4 jaar oude Audi A4. Die vloog er tijdens een regenbui eraf. Zo had hij onlangs een kapotte versnellingsbaksensor, elctronicastoornissen en weet ik wat allemaal nog meer. Maar als je vraagt hoe zijn Audi is heeft hij er nooit wat aan. En zo kan ik nog wel doorgaan. Ik denk dat veel mensen een VAG auto kopen om erbij te kunnen horen maar vervolgens verzwijgen wat er slecht aan die dingen is. En tuurlijk worden alle dingen in de garantie periode netjes opgelost maar als het afgelopen is ben je dubbel de lul. De onderdelen zijn duur en onderhoud/reparaties zijn bijna niet te betalen voor de gewone man. Ik vind VW/Audi te duur voor hun kwaliteit en VAG slaat de plank volledig mis met het idee achter de Volkswagen. Een VW behoort een wagen voor het volk te zijn maar een nieuwe Golf Diesel is al abnormaal duur.Dan kan ik wel wat andere merken bedenken die kwalitatief beter zijn en een Diesel hebben die niet als een tractor klinkt en na een 100.000km niet met rookwolken over de linker rijbaan vliegt.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 juni 2011 om 18:23

      @rufctr01: “Om erbij te kunnen horen…”

      Alsof een VAG-auto zo speciaal is. Behalve een Lambo of Bentley dan …

      Login om te reageren
    • gerard1710 zegt

      13 juni 2011 om 18:56

      @rufctr01: Nou ja, volgens mij ligt het echt aan hoe je met je auto omgaat. Mijn vader rijdt een s4 uit ’93 (fenomenale vijfcilinder) en heeft er nooit, echt nooit wat aan gehad. Kilometerstand is nu plusminus 290.000. Toch vreemd hè. Er is trouwens ook een Q7 in de familie, waar eveneens ook nog nooit iets mee was in de drie jaar. Dit om an te geven dat het niet alleen de oudere modellen goed zijn…

      Login om te reageren
  18. speedie zegt

    13 juni 2011 om 17:37

    Ik rijd al 20 jaar met VW en elke wagen had minsten 150.000 km achter de rug. Nochtans nooit last gehad met rookwolken of tractorgeluiden. Gewoon de onderhoudsbeurten, bandenwissel en verder liepen ze als een treintje + zuinig. Vrienden en collega’s met Peugeot, Kia, Renault daarentegen zitten meer in de garage dan goed is. Hun volgende wagen is VW.

    Login om te reageren
  19. rufctr01 zegt

    13 juni 2011 om 18:03

    @speedie: ze klinken nieuw al als een tractor. Er zijn andere merken die veel mooiere diesels hebben. En niet dat ik een Peugoet fan ben maar hun Diesels klinken veel beter. Enne, 150.000km is niet echt heel veel voor een Diesel.

    Login om te reageren
    • tr81passat zegt

      14 juni 2011 om 02:23

      @rufctr01: Zegt me schoonvader ook altijd wanneer hij met zijn V6 naast mij staat. De volkswagen diesels hebben inderdaad een tractor geluidje..

      Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    13 juni 2011 om 18:30

    Toyota heeft gelijk niet de ambitie om de eerste te zijn uit te spreken. Dat zou een totaal verkeerd signaal geven. Toyota heeft altijd gefocust op kwaliteit, en zo zijn ze ook de grootste geworden. Gewoon blijven kwaliteit leveren, jaren aan een stuk, met een goed uitgekiend productieproces, geen gewaagde pogingen doen om de eerste voorbij te streven, maar gewoon verder werken tot die eerste zelf op z’n neus gaat en ze vanzelf de eerste werden.

    Vooral in de huidige situatie van de recalls van de laatste jaren en de aardbeving kunnen ze niet zeggen dat ze de eerste willen zijn. Met de eerste reden voor de klanten, en de tweede voor het personeel.

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      13 juni 2011 om 19:37

      @Esprit_de_Flandre: Amen.

      Login om te reageren
  21. super zegt

    13 juni 2011 om 21:14

    beetje tendentieus verhaaltje dit, want ook toen toyota destijds de grootste werd zeiden ze al dat het ze niet zoveel interesseerde om de grootste te zijn, ze zijn dus gewoonweg consistent.

    Login om te reageren
  22. Larrs zegt

    13 juni 2011 om 21:43

    Ik vind het anders een goede marketing van Toyota. In de tussentijd kunnen ze hopelijk bijkomen en weer foutloze auto’s produceren.
    .
    Japanners staan bekend om kwaliteit en daar zullen ze dus nog steeds aan houden.
    .
    Kwaliteit en geen kwantiteit.

    Login om te reageren
  23. rufctr01 zegt

    13 juni 2011 om 21:53

    @Esprit de Flandre: Al die recalls van de afgelopen jaren, zoals met de Prius is er ooit bewijs geleverd dat het gaspedaal niet klopte cq bleef hangen?

    Login om te reageren
  24. lennertg zegt

    13 juni 2011 om 22:14

    De recalls van Toyota worden ook wel extra in de kijker geplaatst en ze doen het nu eenmaal sneller dan andere merken. Ik rij liever met de zekerheid dat als er ook maar iets aan mijn wagen mis is hij wordt gemaakt voor er iets ergs gebeurt. Prius is trouwens nooit bewezen dat het ongeval door de auto kwam. OT: als toyota al van de 1e plaats zou gaan ben ik vrij zeker dat ze er snel terug staan, kwaliteit levert kwantiteit.

    Login om te reageren
    • prisma zegt

      13 juni 2011 om 22:21

      Bekijk de terugroep acties zoals je wilt, mijn 9jaar oude Celica werd terug geroepen omdat hij mischien een roest onderdeel kon hebben aan een pompje. Ik noem dit klanten services. Voor deze reden koop ik terug een toyota.

      Login om te reageren
      • lennertg zegt

        14 juni 2011 om 00:41

        @prisma: Dat is nu net wat Toyota groot heeft gemaakt en het groot zal houden

        Login om te reageren
  25. Bruycker zegt

    15 juni 2011 om 01:50

    Goein uitleg van die mannen :-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North