• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab vindt productiepartner in China: Youngman

Auteur: ricardo, gepost 13 juni 2011 om 09:52 – 29 Reacties

Hoe zeg je Saab eigenlijk in het Chinees?

De productie van Saab ligt deze week nog steeds op z’n gat en de onderhandelingen met toeleveranciers zijn ook nog steeds gaande. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er achter de schermen niets gebeurt. Zojuist maakte Spyker namelijk bekend dat ze -wederom- een Chinese partner aan zich hebben ‘gebonden’. Maak kennis met de nieuwste sterspeler in de Saabsoap: Youngman!

Op 16 mei was het Pang Da die besloot een aandeel te nemen (moet nog wel worden goedgekeurd) en plannen voor twee joint ventures op te zetten. Nu is het de beurt aan Youngman (voluit: Zhejiang Youngman Lotus Automobile) en willen een belang van 29,9% in Saab. Daarvoor zijn ze bereid 136 miljoen euro voor te betalen. Wordt het toekomstige belang van Pang Da in Spyker/Saab (24%) hierdoor minder? Nope, want in plaats van 65 miljoen willen zij nu 109 miljoen euro investeren.

Vrijwel direct na de deal met Pang Da maakte Victor Muller duidelijk dat ze op zoek zouden gaan naar een degelijke productiepartner in het Aziatische land. Welnu, die is dus gevonden. Met Youngman (o.a. producent van MAN trucks) heeft Saab een niet bindende intentieverklaring getekend waarin staat dat ze een joint venture zullen oprichten waarvan zowel Saab als Youngman een aandeel van 45% nemen. De overige 10 procent mag worden toegeschreven aan Pang Da.

Dit is goed nieuws voor Saab, mits alle overheden (Zweden, China) en andere partijen die er hun zegje over moeten doen (o.a. de EIB) hun goedkeuring er over uitspreken. En dat kan -net als bij de deal met Pang Da- nog wel even duren. To be continued…

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio
  • China
    BREEK: Iedereen mag nu in China auto's bouwen!

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

pang-da, Saab, youngman

Vorig bericht: « De veiligheidskooi – Deel 3
Volgend bericht: Toyota: “Wij willen helemaal geen nummer één zijn” »

Lees Interacties

Reacties

  1. ricardo zegt

    13 juni 2011 om 10:05

    Voor een nadere kennismaking met Youngman: check de bedrijfspresentatie!
    http://www.youtube.com/watch?v=BBoFVrcHZFU

    Login om te reageren
    • Search zegt

      13 juni 2011 om 11:10

      @ricardo: Hahaha daar dacht ik ook meteen aan, alleen deze is nog slechter dan het origineel en ook minder gay, maar dan wel weer chinees. :mrgreen:

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    13 juni 2011 om 10:19

    En plotseling ziet het er veelbelovend uit voor VM ,alleen jammer dat nu bijna de complete Zweedse automobielindustrie in Chinese handen is .

    Login om te reageren
    • jerone zegt

      13 juni 2011 om 14:09

      @norge:
      We hebben Koenigsegg nog in Zweden!

      Login om te reageren
      • norge zegt

        13 juni 2011 om 18:30

        @jerone: Ik schreef “bijna” ;)

        Login om te reageren
  3. gregorius zegt

    13 juni 2011 om 10:26

    Youngman… dat is vragen om flauwe grappen!
    “Saab, gemaakt door de kinderhandjes van Young-man” etc. etc.

    Login om te reageren
  4. Benjamin1 zegt

    13 juni 2011 om 10:39

    Ze hebben geen meerderheidsbelang meer? Saab is verkocht?!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      13 juni 2011 om 12:05

      @Benjamin1: er is nog géén Chinees die een aandeel heeft in Saab (of Spyker) er liggen op dit moment alleen wilde plannen.

      Er moeten eerst een heleboel partijen toestemming gegeven en dat zal niet 1, 2, 3 gebeuren.

      Login om te reageren
  5. Trionic zegt

    13 juni 2011 om 10:42

    Elke keer als alle ‘deskundigen’ roepen dat het einde bereikt is wordt het volgende konijn uit de hoge hoed getoverd. Op naar de volgende aflevering van de soap.

    -=edit: check!=-

    Login om te reageren
  6. themenace zegt

    13 juni 2011 om 11:14

    Wederom een lege huls in het geweer van VM……

    Login om te reageren
  7. Imom zegt

    13 juni 2011 om 11:37

    Jammer maar helaas,dan beter geen SAAB meer.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      13 juni 2011 om 12:02

      @Imom: en ook geen Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Toyota, Volvo, ehmmmmmmmmmm allemaal?????

      ALLE merken produceren inmiddels in China voor de Chinese markt vriend!

      Verder OT: gewoon de volgende stap, ‘Pang Da eerst als importeur, en dan samen een productiepartner zoeken’, zei Saab. En gevonden. Dat er een link met Lotus ligt is niet gek, Spyker werkt al veel samen met Lotus natuurlijk. Nu hopen dat alle goedkeuringen doorgaan en dan zit het aardig op de rit.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        13 juni 2011 om 12:19

        @Svenska_Aeroplan_AB: en is Saab voor 54+ procent Chinees.

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          13 juni 2011 om 13:33

          @robbie: tsja, ligt er natuurlijk aan hoe het stemrecht op de aandelen wordt ondervangen…of dat een probleem is.

          Login om te reageren
          • robbie zegt

            13 juni 2011 om 13:43

            @Megakix: 1 aandeel = 1 stem (bij Spyker)

            Login om te reageren
            • Megakix zegt

              14 juni 2011 om 01:25

              @robbie: nu (nog) wel ja…?

              Login om te reageren
  8. As_long_as_it_is_fast zegt

    13 juni 2011 om 13:42

    Ik ben de Saab historie stilaan beu ah raken. Ik ga er voortaan niet meer op reageren. Succes Saab maar ik geloof er niet meer in.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      13 juni 2011 om 13:58

      @As_long_as_it_is_fast: Tuurlijk niet, dat wisten we toch al van bij het begin. Wat we hier zien zijn eigenlijk bedrijven die denken dat de vorige eigenaars er zelf niets van konden en dat ze zelf willen bewijzen dat ze Saab alsnog kunnen redden, goed voor hun imago. Probleem is dat Saab gewoon hopeloos is, het enige degelijke model dat ze hebben is de nieuwe 9-5, en die zie je haast niet rondrijden.

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        13 juni 2011 om 14:52

        @xilver: Inderdaad. Moest er op zich niets verkeerd zijn met de auto’s van saab, moesten ze er goed uitzien bedoel ik dan, dan viel er nog iets te redden. Maar niemand wil een Saab, ik ook niet, en dan kan niemand dat redden. Of er moet een nieuwe ontwerpen aan het bewind komen die ineens de auto van 2011 ontwerpt. Moest Alfa Romeo nu in de problemen zitten, die zijn zeker te redden, de giullietta is, voor mij, de knapste 3 deurs die er momenteel rijdt, binnen de betaalbare klasse.

        Login om te reageren
        • zesinlijn zegt

          13 juni 2011 om 15:10

          @As_long_as_it_is_fast: De knapste 3 deurs die er momenteel rijdt…? Haha, koekert, dat is een 5 deurs. Die is er helemaal niet als 3 deurs…. ;-)

          Login om te reageren
          • As_long_as_it_is_fast zegt

            13 juni 2011 om 16:43

            @zesinlijn: Dat bedoelde ik, met die klinkloze achterdeuren raak ik nogal eens verward. In elk geval, de knapste in zijn segment.

            Login om te reageren
  9. robbie zegt

    13 juni 2011 om 13:48

    Dit gaat Saab echt redden hoor (not). Een paar kritische kanttekeningen:

    Deze geweldige deal is niet meer dan een “non binding memorandum of understanding (MOU)“. Die Chinezen hebben dus nog niks betaald en zijn nergens toe verplicht. Ze kunnen er op elk moment weer onderuit. Ook zal het nog zeker 3 maanden duren voordat iedereen toestemming heeft gegeven.

    De kas bij Saab is nog leeg en de productie staat nog zeker een week stil. Er is (op korte termijn) alleen zicht op 30 miljoen door de verkoop van het vastgoed. Als dat niet doorgaat heeft Saab een heel groot probleem. Want dan kunnen ze ook niet die auto’s voor Pang Da bouwen en wil Pang Da zijn 45 miljoen euro terug.

    En het meest bizarre is nog wel dit:

    When Muller said that this situation would not arise again, there were only deals with 20 of 800 subcontractors. Yet they started production then, but was forced to stop again soon.

    http://gt.expressen.se/nyheter/1.2467258/de-far-bara-tva-veckors-semester

    En dan te bedenken dat het volgens Victor Muller zelfs duizenden leveranciers zijn:

    We have a few thousand suppliers worldwide with each of whom we have to reach acceptable terms and conditions to resume production of parts and subsequent deliveries.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 juni 2011 om 18:39

      @robbie: Altijd zo pessimistisch. Non-binding wil zeggen dat het nog ‘binding’ kan worden. Ik hoop het alvast. Ik zeg niet dat het allemaal simpel is, maar ik denk dat er wel een kans is dat Saab het overleeft – als Chinees merk waarschijnlijk, maar dan nog…

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        13 juni 2011 om 19:24

        @Esprit_de_Flandre: jij noemt het pessimistisch, ik noem het realistisch. Zoals je weet weiger ik om door een roze bril naar het hele Saab/Spyker circus te kijken.

        Een non-binding MOU heeft minder waarde dan het papier waar het op geprint is. Het zegt helemaal niks en al helemaal niet als het een deal met Chinezen is. Die hechten namelijk vrij weinig waarde aan contracten.

        Wat wel belangrijk is op dit moment is dat leveranciers nog steeds niet betaald zijn en er steeds meer stemmen opgaan om het faillissement van Saab aan te vragen. Dat geld van die Chinezen (als het al komt) komt pas over maanden en maanden. Daar schiet Saab dus niks mee op. Ze hebben NU geld nodig.

        De verkoop van vastgoed kan 30 miljoen opleveren, maar ik vraag me af of dat genoeg is om alle leveranciers te betalen en hoe lang die leveranciers nog willen wachten. Sommige bedrijven wachten al sinds begin dit jaar op hun geld…

        Login om te reageren
        • requist zegt

          13 juni 2011 om 21:27

          @robbie: Ik moet zeggen dat ze tot nu toe met hun non-binding MoU wel 45mil aan auto’s hebben gekocht, dat had ik eigenlijk al niet verwacht.
          Als je kijkt naar de Q1 balans dan is het uitgesloten dat die 30mil alle leveranciers kan betalen,maar wellicht net genoeg om ze weer te laten leveren?

          Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    13 juni 2011 om 17:40

    In Engeland hebben ze daar een spreekwoord voor :
    Beggars can’t be choosers

    Login om te reageren
  11. MAB zegt

    13 juni 2011 om 20:36

    aah ik word wel echt moe van Saab..

    Login om te reageren
  12. quint zegt

    13 juni 2011 om 21:44

    Ik word er ook moe van. Maar waar ik pas echt van in slaap val zijn alle waarzeggers en paragnosten hier die Saab al ten dode hebben opgeschreven. Voorlopig is Saab er nog, hoe ‘realistisch’ sommige waarnemingen ook zijn

    Login om te reageren
  13. erik66 zegt

    17 juni 2011 om 09:20

    Ik heb die website van meneer Pang eens goed bekeken, en zijn aantal dealers geteld waarvan hij de adressen geeft. Ik kom helaas niet tot 1000, ook niet tot 100. Ik kom tot 69; waarvan 21 Subaru, 7 Guangzhou-Honda, 4 Jiefang (vrachtauto’s), 3 Beijing-Hyundai, Shanghai-VW en Dongfeng-Yueda-KIA en nog 28 andere fabrikaten, ieder 1 dealer. Meneer Pang verkoopt dus geen 50 merken, maar 34. Meneer Pang zegt trouwens niet dat hij de grootste dealer van China is, maar de op een na grootste beurs-genoteerde dealer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North